Telecom News - שוק שיחות הפרימיום קיבל "מכת מוות" בסגירת החיוג כמעט לכל תושבי ישראל

שוק שיחות הפרימיום קיבל "מכת מוות" בסגירת החיוג כמעט לכל תושבי ישראל

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> שוק שיחות הפרימיום קיבל "מכת מוות" בסגירת החיוג כמעט לכל תושבי ישראל
בהחלטה מנהלית קטנה, שהסתתרה במסמך ההחלטות לגבי שירותי הפרימיום (בקידומת 1-901 ו-1-902), נסגרה בשבוע החולף הגישה לכל מספרי 1-901 כמעט לכל תושבי ישראל (אחרי שהגישה ל-1-902 נסגרה כבר לפני חודשיים לכל תושבי ישראל). 
מאת: אבי וייס, 24.12.15, 22:20שלמה פילבר

אמנם הוגש בג"ץ נוסף (רביעי במספר) נגד משרד התקשורת בנושא מספרי הפרימיום, כפי שחשפנו כאן, בנושא, שכינינו אותו: "הצרות במספרי 1-902", בג"ץ, שטרם התקבלו בו החלטות, אך המציאות בשטח גוברת על כל דיון בבג"ץ. כנראה, לאור 3 הבג"צים הקודמים, גם הבג"ץ הרביעי יידחה, אך הבעיה העיקרית של אספקת שירותי הפרימיום בישראל - צצה כעת במקום אחר לגמרי.

בשבוע האחרון, כל חברות התקשורת חסמו את הגישה כמעט לכל לקוחותיהן גם למספרי 1-901, בגלל סעיף קטן בהחלטות מנכ"ל משרד התקשורת, שכעת הוא שלמה פילבר (בתמונה).

על פי מסמך המדיניות המקורי, מספרי 1-902 (עם הגבלה של עד 100 ש"ח לשיחה) היו חסומים כברירת מחדל מיום תחילת השירות במספר הזה, לכל הלקוחות בישראל, והמספרים הללו נפתחים ללקוחות רק בבקשה מפורשת ומתועדת של הלקוחות, מחברת התקשורת שלהם.

מספרי 1-900 תוכננו והם כברירת מחדל פתוחים לכולם אלא אם הלקוחות ביקשו לסגור אותם, בטופס חדש, שחברות התקשורת היו אמורות להפיץ ללקוחותיהן, אבל ב-1-900 התעריף הוא לכל היותר 30 ש"ח לשיחה (או חצי ש"ח לדקה עם תקרה של 30 ש"ח). לכן, שירות זה לא היה מתאים לשירותי מידע, שבהם נגבה הרבה יותר כסף מהמתקשרים.

לגבי מספרי 1-901, שבהם ניתן לגבות עד 50 ש"ח לשיחה, היה צורך (על פי הנוהל) לשאול בטופס חדש, שכולל את כל הקידומות המעודכנות של מספרי הפרימיום, ולקבל את ההחלטות האישיות בנושא, מכל לקוחות התקשורת בישראל (קווי וסלולרי), אם הם מעוניינים להשאיר את הקידומת הזו פתוחה או סגורה.

תושבי ישראל ככלל לא נשאלו על כך, ואז נכנס לתוקף תת הסעיף האומר, שאם הלקוחות לא אומרים דבר ולא מחליטים דבר, הקידומת הזו - נחסמת אוטומטית, במועד שהזמן שלו נקבע מראש, בדיוק כמו 1-902. 

לכן פניתי ב-20.12.15 למשרד התקשורת בשאלה דחופה:

"הנדון: חסימת כלל מספרי 1-901 בישראל
על פי מסמך ההחלטות בעניין מספרי הפרימיום (כאן) [של מנכ"ל משרד התקשורת] נקבע בעמוד 7 סעיף 8.6 (7.2) + סעיף 8.7 (7.2) שתבוצע חסימה של מספרי 1-901 כברירת מחדל, חודשיים מכניסת התיקון לתוקפו ותוך 7 ימי עבודה [שזה השבוע].

כזכור, מספרי 1-902 חסומים כברירת מחדל לכולם, מהרגע הראשון שהתיקון נכנס לתוקפו.

אולם, בסעיפים קודמים במסמך (8.1 עד 8.5) נקבע הליך של מילוי טפסים מעודכנים ע"י הלקוחות, בהם הם צריכים להחליט אם 1-900 ו-1-901 יישארו פתוחים או סגורים ונקבעה פרוצדורה להודעת החברות ללקוחות על כך.

אני לא שמעתי (גם כלקוח של חברות הסלולר) על ביצוע הפרוצדורה הזו ואיש לא הודיע לי בשום דרך, כולל לא בחשבון הסלולר שלי, שעלי להוריד את הטופס המעודכן מהאתר של החברה בה אני מנוי ולמלא אותו - בעניין מספרי הפרימיום החדשים.

אני מניח, שלקוחות חדשים לגמרי, או כאלה שעברו מחברה לחברה, נתקלו בטופס החדש הזה בחודשיים האחרונים, בעת המעבר או פתיחת חשבון חדש.

אולם, לקוחות קיימים והם כמעט כל הלקוחות הסלולריים והקוויים בישראל - לא נתקלו בצורך לחתום על הטופס המעודכן, או באפשרות להוריד אותו מאתר האינטרנט של החברה.

כעת, עברו חודשיים מעת כניסת התיקון לתוקפו (הבג"ץ האחרון אישר שהתיקון ייכנס לתוקפו, לפי החלטת המנכ"ל, ב-11.10.15). אזי ב-11.12.15 + 7 ימי עבודה, כאמור בהחלטה, הליך החסימה האוטומטי של מספרי 1-901 לכל הלקוחות, שלא מילאו את הטפסים החדשים, בוצע. זה כבר בוצע בחלק גדול מהחברות.

האם זה סביר לבצע את החסימה הזו, כשהלקוחות לא מילאו את הטפסים, בגלל התרשלות חברות התקשורת, שלא יידעו את הלקוחות, שיש בכלל טופס חדש למלא?"

תשובה לא הצלחתי לקבל. אם אקבל - אעדכן.

משיחות עם לקוחות חברות התקשורת הסלולרית והקווית התברר לי, שהיו מקרים בהם נשלח ללקוחות (ביחד עם החשבון החודשי) הטופס המעודכן בו הלקוחות התבקשו לבחור איזה מספרי פרימיום יישארו פתוחים ואיזה ייסגרו. אולם, לא הוסבר ללקוחות למה נשלח אליהם הטופס החדש ומה עליהם לעשות עם הטופס הזה. כ"כ, לא נעשתה כל פעולה לוודא, שהלקוחות אכן מילאו את הטופס הזה ושלחו אותו לחברת התקשורת שלהם.

כך יצא, שכל המספרים נחסמו, כברירת מחדל.

נראה לי, שהייתה כאן רשלנות רבתי בפירוש הסעיף. אם חברות התקשורת לא מילאו את חלקן בסעיפים 8.1 עד 8.5 בנוהל המנכ"ל, למה כן צריך למלא את סעיף 8.6 כלשונו ובמדויק בזמנו? לי זה לא ברור עד הסוף. לעניות דעתי, היה צריך לשאול את הלקוחות מה לעשות עם מספרי הפרימיום, ולא להחליט עבורם, בלי לשאול אותם. 

גם פניות ספקי שירותי הפרימיום לנסות להעלות את התעריפים ולשנות את המנגנונים, שבהם הרגולציה החדשה עובדת - לא נענו. 

שורה תחתונה: ספקי שירותי המידע מכל הסוגים (לא רק אסטרולוגיה ומיסטיקה), במספרי 1-901 נחסמו בשבוע החולף לתושבי ישראל, מה שהנחית "מכת מות" כמעט סופית על השוק הזה, תוך חיסול הפרנסה של כמעט כל העוסקים בתחום.

החלופות למתן השירות הטלפוני ע"י כרטיסי Pre-Paid וכרטיסי אשראי, אינם ישימים לגבי רוב האוכלוסייה הפונה לשירותי המידע הללו. בנוסף, רוב האנשים מתביישים או מתעצלים לבקש לפתוח את החסימה מחברת התקשורת שלהם, בעיקר כי הם לא יודעים מה חברות התקשורת עושות עם הרשימות של המבקשים לפתוח את החסימות. בנוסף, לקוחות שביקשו לפתוח חסימות מדווחים שמוקדי השירות בחברות התקשורת מנסים לשכנע אותם לא לפתוח את החסימה, בין היתר בטענות שוא דוגמת הטענה שזו המדיניות וההנחיות של משרד התקשורת, או שזה לא כדאי - כי זה יקר. 

כך גם נפל מקור הכנסה חשוב של ספקי התקשורת (במיוחד של 012-סמייל מקבוצת פרטנר, שהייתה הספק הגדול ביותר של שירותי מידע טלפוני במספרי פרימיום). האם זה הסוף של סיפור "מספרי הפרימיום" בישראל? מהכרותי רבת השנים את התחום - כנראה שלא
 
חסימת הקווים הסלולריים



 
 
Bookmark and Share