Telecom News - האם שלטון הפחד והצפצוף על החוק בפיטורי עובדים עומד בפני חיסול?

האם שלטון הפחד והצפצוף על החוק בפיטורי עובדים עומד בפני חיסול?

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> האם שלטון הפחד והצפצוף על החוק בפיטורי עובדים עומד בפני חיסול?
פיטורי אופיר שלום לב-ארי, מנמ"ר משרד התקשורת, ע"י תמי לשם, סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת, חושפים שיטה, שגם בארה"ב הסתיימה, של "פיטורין בהפתעה" תוך תחמון מסמכים ועובדות וצפצוף על כל חוק ונורמה, בגיבוי מ"קליקת הפרקליטים" והנציבות.
מאת: אבי וייס, 25.12.15, 08:00אופיר בן שלום ארי

 אופיר שלום לב-ארי, (בתמונה), נכנס לתפקיד המנמ"ר במשרד התקשורת ב-24.11.14, לאחר שהתקבל במכרז לתפקיד והוא המנמ"ר הראשון במשרד התקשורת (קשה להאמין, אבל זו המציאות, שמייד תוסבר), ונקבע, שהוא יעבוד בכפיפות לתמי לשם, סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש (בתמונה למטה).

מי זה אופיר שלום לב-ארי ניתן לראות בפורטל האישי שלו (כאן), וקורות החיים המלאים שלו נמצאים כאן. די ברור, שמדובר באיש מחשבים מהשורה הראשונה עם ניסיון עצום במערכות מיחשוב.

אולם, שום דבר בעברו לא היה יכול להכין אותו להפתעה שציפתה לו, כשהוזמן לישיבת עבודה שגרתית אצל תמי לשם. וכך כותב עורך דינו (עו"ד עמית בן-גל), שמייצג אותו (מכתבו המלא מצוי כאן להורדה): "מרשי הגיע לפגישת עבודה רגילה לגבי עדכון הדדי בנעשה עם הנושאים שבטיפולו, ולתדהמתו, ללא שום הודעה או התראה מוקדמת, פשוט הושלך ממקום העבודה על ידי גב' תמי לשם והקב"ט, שנקרא למקום, בבושת פנים, בהשפלה ורמיסת כבודו ועל לא כל עוול בכפו..." והוא מוסיף: "... מרשי נפל קורבן (שלא לומר קרבן נוסף!) להתנהלות חמורה, שלא כדין, מצד גב' לשם, תוך הפרת חוק והוראות התקשי"ר מצידה, ומצב דברים כזה אינו תקין בלשון המעטה, אין לגבותו ובמיוחד כאשר - כשר התקשורת מכהן ראש הממשלה!". 

אני מאמין לחלוטין למתואר כאן. כי את הסיפור הזה בדיוק שמעתי מכל מי שהצלחתי לדבר עמו בעשור האחרון (ודיברתי עם הרבה), מייד לאחר שפוטר ממשרד התקשורת ע"י תמי לשם ושות'.

זה אותו דפוס התנהגות, שכנראה, תמי לשם למדה מאיזה סרט אמריקאי על שיטות הפיטורין שם. הסרט "תלוי באוויר" עם ג'ורג' קלוני מתאר את השיטות הללו בצורה מאוד חדה ונוקבת. אולם, גם בארה"ב, השיטות הללו כבר לא מופעלות, בוודאי לא במקומות עבודה ממשלתיים ובמקומות עבודה, שיש בהם ועד עובדים מאורגן. בישראל, זה כמובן - לא חוקי. 

לא ברור לי מדוע הקב"ט, אסף גרונדמן, שמזמן הועבר מהאחריות של תמי לשם לאחריות אגף הביטחון במשרד (כפי שחשפנו כאן), ממשיך לשתף פעולה עם תמי לשם, בתעלולים הבלתי חוקיים הללו.

עוד פחות ברור לי מדוע נציבות שירות המדינה מוציאה מכתב חסר כל קשר למציאות (מצ"ב כאן להורדה), שהפיסקה המרכזית במכתב היא זו (צילום):
צילום 1
למה אופיר שלום לב-ארי פוטר?
התשובה מצויה בשני מסמכים שנכתבו בזמנים שונים באותו נושא בדיוק וששמו: "שקיפות בעבודת משרד התקשורת":

א. בדו"ח ועדת חייק מלפני יותר מ-4 שנים (כאן), הוקדש פרק שלם לנושא הקשר הצרכני בין הרגולטור לתקשורת (בישראל זה משרד התקשורת) לבין הציבור. בפרק הקרוי "היבטים צרכניים" מעמודים 82 עד 91 בדו"ח חייק, מתואר כיצד הרגולטורים לתקשורת בעולם פועלים מול הציבור, ומובא בו סיכום מחקר משווה שנערך ב-2008, שהשווה את השקיפות ושיתוף הצרכנים בנעשה בתחום הרגולציה ב-62 מדינות בעולם (כולל ישראל) והשווה גם את אתרי האינטרנט שיש ב-62 המדינות בעולם המערבי שנבדקו. לא אפתיע את הקוראים כאן, כשאדווח, שבתחום הצרכני קיבל אתר האינטרנט של משרד התקשורת הישראלי את הציון המזהיר אפס (0)

האתר הזה כבר זכה (כאמור לפני יותר מ-4 שנים) מפי ועדת חייק לקבל את התואר המפוקפק: "האתר הכי גרוע מבין כל אתרי הרגולטורים לתקשורת בעולם". מאז שנעשה הסקר המשווה, עברו כבר כ-8 שנים ושום דבר לא השתפר באתר הזה. זה לא מקרי. 

ב. בדיון, שנערך בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לפני כשבועיים, בנושא "ממשל מקוון", הוצגו 2 דוחות של סיכום 2014: דו"ח התקשוב הממשלתי ודוח איכות השירות הממשלתי. בסקירת שירותי הדיגיטל, שמספקים גופי הממשלה בישראל, משרד התקשורת זכה לציון כללי 41 (מתוך 100) ובמקום אחרון, ומשרד התקשורת קיבל את הציון אפס (0) בתת-המדד של פיתוח יישומים ובתחום איכות השירות ושירותי ממשל פתוח. גם זה לא מקרי

דהיינו: התפקיד, שאופיר שלום לב-ארי רצה למלא, הוא: לשדרג את מערכות המחשוב של משרד התקשורת, מהמאה הקודמת למאה הנוכחית, מה שהיה מגביר את השקיפות בעבודת המשרד ומייעל את העבודה פנימה ומול הציבור

אולם, זה בדיוק מה שתמי לשם לא רוצה שיקרה. שקיפות ומחשוב מודרני יחסלו את האפשרויות שלה: לתחמן, להעליל, לפטר, לאיים, להוציא פטורים פסולים ממכרזים, לשתול מקורבים בלי מכרזים או במכרזים תפורים, לצפצף על כל חוק ונורמה ולהמשיך בתפקידה

אם תריצו את המילים "תמי לשם" בכלי החיפוש באתר זה תגלו שיש באתר 31 מאמרים החושפים מעל ל-30 שערוריות ומעשים חמורים הקשורים בתמי לשם. לא את הכל פרסמתי. את השערורייה האחרונה חשפתי בשבוע החולף בנוגע לשת"פ שלה עם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב. באתר הקודם בו כתבתי (TheCom) היו עוד עשרות כתבות על תעלולי תמי לשם.

למה היא עדיין בתפקיד ולא הופכת להיות לקוח של שב"ס? מייד נסביר.


למה הוועד של משרד התקשורת שותק, כשמפטרים כך, במשך שנים, עובדים?
הסיבה מאוד פשוטה: אין ועד עובדים במשרד התקשורת. יש ועד מנהלים, שבראשו עומדת דה-פקטו (לא תאמינו, אבל זו המציאות) תמי לשם בכבודה ובעצמה. מזה שנים לא נערכו בחירות לוועד העובדים של משרד התקשורת, כך שהוועד בפועל זו תמי לשם, סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש, באמצעות מנהלת הכפופה אליה ישירות ותלויה בה. 

לכן, פניתי למשרד התקשורת ושאלתי: 
"כידוע, אין ועד בת"א (אחד פרש השני התפטר מהתפקיד) וגם הוועד של ירושלים הוא לא בדיוק ועד עובדים אלא ועד של מנהלים בכירים, שמכהן זמן רב ללא בחירות, בראשות רונית בן טל, יו"ר ועד העובדים במשרד, שממלאת תפקיד בכיר של מנהלת תחום רווחה ולוגיסטיקה במשרד והכפופה לתמי לשם, סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש.
האם יש כוונה לקיים בחירות בקרוב לוועד עובדי משרד התקשורת?".

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל - אעדכן בהתאם.

גם פניתי להנהלת ההסתדרות בשאלה הבאה:
"בוועד עובדי משרד התקשורת עד היום היה פיצול בין ועד ת"א לוועד ירושלים (שכן המשרד מפוצל בין ת"א לירושלים).
כידוע, מזה זמן רב אין ועד עובדים בת"א (אחד פרש והשני התפטר מהתפקיד) וגם הוועד של ירושלים הוא לא בדיוק ועד עובדים, אלא ועד של מנהלים בכירים, שמכהן זמן רב מדי ללא בחירות, בראשות רונית בן טל, יו"ר ועד העובדים במשרד התקשורת, שממלאת תפקיד בכיר של מנהלת תחום רווחה ולוגיסטיקה במשרד והכפופה לתמי לשם, סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש.
האם יש כוונה לקיים בחירות בקרוב לוועד עובדי משרד התקשורת?"

תגובה עדיין לא קיבלתי. ככל שאקבל - אעדכן בהתאם.

הגיבוי והחיפוי - מי אחראי למצב?

פניתי למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"מה עמדתכם לפנייתו של אופיר שלום לב-ארי לרוה"מ (שהוא גם שר התקשורת) בטענה על פיטורים שרירותיים ולא על-פי החוק ע"י תמי לשם (סמנכ"ל בכיר למנהל ומשאבי אנוש)?
האם הפיטורים לא באו מהסיבה, שהעובד הזה ניסה לעבוד לפי החוק ולא הסכים "לתפור מכרזים" עבור תמי לשם?"

תגובת משרד התקשורת
"הנושא מטופל בהתאם לכללי התקשי"ר וניהול משאבי אנוש בשירות המדינה. ביחס להאשמותיך - הרי שהן לא ראויות לתגובה".

פניתי לנציבות שירות המדינה בשאלה הבאה:
"מה עמדתכם לפנייתו של אופיר שלום לב-ארי לרוה"מ (שהוא גם שר התקשורת) בטענה על פיטורים שרירותיים ולא על-פי החוק ע"י תמי לשם?"

תגובת נציבות שירות המדינה:
"מדובר בעובד בתקופת ניסיון, שפוטר על ידי סמנכ"לית המשרד, בהתאם לסמכות הנתונה לה  לפי התקשי"ר, לסיים העסקה של עובד, שלא עבר את תקופת הניסיון.
הפניה נבדקה על ידי הגורמים המקצועיים בנציבות ובסיומה לא נמצא מקום להתערב בהחלטה הניהולית של המשרד, אשר התקבלה
בסמכות ובהתאם להוראות התקשי"ר."

כלומר: הכל בסדר. הכל חוקי. 

המלצה לתמי לשם:
המלצתי, שתתפטרי כמה שיותר מהר מתפקידך, כי את עלולה להפוך ללקוח של שב"ס. בדרך, תקחי איתך את כל "החפרפרות" הקיימות במשרד התקשורת, שאת משתפת איתן פעולה. החיפוי והגיבוי למעשייך - לא ימשיכו לעד.

אני מקווה, שעו"ד עמית בן-גל, שלקח את התיק הזה של אופיר שלום לב-ארי לטיפולו, יצליח להסיר את המסכה מאחורי מעשייך, שזוכים לגיבוי חסר תקדים, פעם אחרי פעם. אבל - "לא לעולם חוסן". 

לסיכום, נביא כאן ציטוט קצר מהמקורות: בגמרא מסכת ברכות דף ז' ע"א: ביקש (משה) להודיעו דרכיו של הקב"ה, ונתן לו, שנאמר "הודיעני נא את דרכיך". אמר לפניו: "ריבונו של עולם, מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו?" ​

אני מאמין ששלטון הפחד, התחמונים והצפצוף על החוק והנורמות במשרד התקשורת יסתיים, ודי בקרוב. גם אבי ברגר חשב שהוא "חסין אש" ועומד מעל לכל חוק. היו לפניו עוד כמה בעלי תפקידים מהסוג הזה, שסיימו רע מאוד את תפקידם. זה יקרה גם כאן. 
 
תמי לשם
בתמונהתמי לשם, סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש, משרד התקשורת



 
 
Bookmark and Share