Telecom News - בזק פרסמה את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2015: ממצאים מרתקים

בזק פרסמה את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2015: ממצאים מרתקים

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> בזק פרסמה את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2015: ממצאים מרתקים
בזק פרסמה את דו"ח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2015: ממצאים מרתקים
מאת: מערכת Telecom News, 28.12.15, 11:49

הדו"ח מתייחס למספר משתמשים, קצב גלישה, רוחב פס, שיימניג, סרטוני סנאף, רשתות חברתיות, אפליקציות פופולריות, זוגיות ברשת, צריכת חדשות, שימוש בסמארטפון בנהיגה, סחר אלקטרוני ועוד. בין הממצאים: 34% מהזוגות מציינים, שהכירו באמצעות האינטרנט, ווטסאפ היא האפליקציה הסלולרית הפופולרית בישראל – 81% לא מוכנים לוותר עליה, 54% מהציבור ו-75% מהצעירים בגילאי 18-34 צופים בתוכן פיראטי באינטרנט.
 
בזק פרסמה היום את הדו"ח השני למצב האינטרנט בישראל לסיכום שנת 2015, שסוקר את מצב האינטרנט בישראל. הדו"ח סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי. הדו"ח מבוסס על מחקר מעמיק, שערכה החברה על האינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים סטטיסטיים אמיתיים מפעילות החברה ומערכותיה.

הסקר נערך בשיתוף מכון המחקר TNS, בקרב 1,000 נדגמים כולל בני נוער, וכולל קטגוריות שונות המרכיבות את החיים הדיגיטליים של כל אחת ואחד מאתנו. הסקר ונתוני התשתיות, שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2015.

מהדו"ח עולה, שב-2015 מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.3 מיליון. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח, עומד כיום על 50 מגה – עליה של 25% בהשוואה לשנה שעברה.

הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה ביום באינטרנט הנייח, עליה של 40% בהשוואה לשנה שעברה. בכ-12% ממשקי הבית בישראל כבר נמצא לפחות מכשיר אחד בטכנולוגיית IoT- Internet of Things - שעון חכם, מצלמה חכמה, מזגן חכם, אזעקה חכמה וכיוב'), ותחום הענן תופס תאוצה, כאשר 54% מהמשתמשים מגבים תמונות וסרטונים על גבי ענן, עליה של 17% בהשוואה לשנה שעברה.

בנוסף לנתונים כמותיים אודות מספר משתמשי האינטרנט, קצב הגלישה שלהם והחלוקה לאינטרנט נייח וסלולרי, נסקרו בדוח נתונים רבים אודות תופעות והרגלים שלנו כמשתמשים, תוך התמקדות ב-6 פרקים, שהפכו מרכזיים בשנים האחרונות: רשתות חברתיות, אפליקציות וסמארטפונים, שיימינג, צריכת וידאו וחדשות, סייבר וזוגיות.

תופעת "השיימניג ברשת", שבלטה מאוד השנה קיבלה ביטוי גם בסקר, שהראה, ש-58% מהגולשים נחשפו לשיימינג ברשת בשנה החולפת, וכ-11% מאלה שנחשפו אליו, המשיכו ושיתפו אותו הלאה ברשתות החברתיות. עוד עולה, ש-28% מהנוער (עד גיל 18) חווה בעצמו או מכיר אישית מישהו, שחווה שיימינג ברשת. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים את התופעה כאחת התופעות ממנה הם חוששים לגבי ילדיהם, כש-17% חוששים ממנה מאוד, ו-30% די חוששים ממנה.

תופעה מדאיגה נוספת היא סרטוני הסנאף המופצים בעיקר באמצעות הווטסאפ. לפי הסקר  ניתן לראות, שכ-50% מהציבור נחשפו לסרטוני סנאף בווטסאפ, כאשר בקרב בני הנוער 3 מכל 4 בני נוער נחשף לסרטוני סנאף. מבין סרטוני הסנאף, מובילים תכנים המציגים פיגועי טרור. 42% מהציבור נחשף לתכנים מזירות פיגועים, 29% לתכנים בעלי אופי מיני, 29% לתכנים המציגים אלימות, 26% לתכנים קשים מתאונות דרכים ו-24% להתעללות בבעלי חיים.

אפליקציית המסרים החברתיים, ווטסאפ, שהפכה כבר מזמן לרשת חברתית, ופייסבוק, ממשיכות לשלוט ביד רמה בתחום הרשתות החברתיות, בכל הגילאים, כאשר כ-93% מהציבור משתמש בווטסאפ ו-85% פעיל בפייסבוק. בקרב הנוער בולטות השנה האינסטגרם והסנאפצ'ט, כש-51% פעילים באינסטגרם ו-35% פעילים בסנאפצ'ט, לעומת פחות מ-6% מגילאי 18+ הפעילים בסנאפצ'ט.

על אף הפופולריות של הפייסבוק, עולה מהסקר, שכ-68% מהגולשים מציינים, שפייסבוק מתאר תמונה ורודה יותר ומעוותת של החיים, כשבקרב בני הנוער אף מתגברת התופעה ו-89% סבורים כי התמונה המוצגת בפייסבוק מעוותת. 

אגב כך, לציבור הגולשים נמאס מסוגים רבים של פוסטים המציפים את הרשת החברתית, כאשר 25% מצביעים על פוסטים בנושאי טבעונות וצמחונות ככאלה המעצבנים אותם במיוחד, 23% מתעצבנים מפוסטים פוליטיים, 12% מתעצבנים מפניות ישירות לבני הזוג על גבי הרשת ו-11% מתעצבנים מתמונות של אוכל או מצ'ק אין שמעלים הגולשים מנתב"ג.

גם בתחום הזוגיות, הרשת מהווה פלטפורמה מרכזית כאשר 34% מהנשאלים הודו, שהכירו את בני זוגם באמצעות האינטרנט.

בתוך כך, מראה הסקר שינויים משמעותיים בהרגלי צריכת החדשות. הפייסבוק הפך לפלטפורמה עיקרית בצריכת החדשות של בני הנוער, כאשר כשליש מהנוער - 32%, מדרגים את צריכת החדשות ברשת החברתית כפעילות העיקרית, שהם עושים בה. בנוסף, ניתן לראות, שיותר ויותר ישראלים צורכים את מנת החדשות שלהם באמצעות עדכוני Push למיניהם (פוסטים בפייסבוק, התראות נייד וכד'). 50% מבני 35+ ו-68% מבני 13-34, קוראים חדשות באמצעות הפניות המגיעות אליהם מאפליקציות, מהווטסאפ או מהפייסבוק. 

בגזרת האפליקציות - האפליקציה הפופולרית בסמארטפונים היא  ללא ספק ווטסאפ. 81% הצהירו, שזו אפליקציה, שאינם מוכנים לוותר עליה בשום אופן. אחריה, בהפרש ניכר ובסדר יורד: ווייז עם 61%, האפליקציות של ג'ימייל ופייסבוק עם 34% ואפליקציית יוטיוב עם 17%.

המסך הראשי בסמארטפון האישי כולל בנוסף לאלה גם אפליקציות צילום, דפדפן כרום, לוח שנה, שעון, מזג אויר, מחשבון ומפות, כאשר אצל בני הנוער יהיו במסך הסמארטפון הראשי גם אפליקציית סנאפצ'ט, אינסטגרם ומוזיקה ואצל המבוגרים, אפליקציות של אתרי חדשות. ייתכן שאנו מתחילים להגיע לרוויה מהאפליקציות. זאת, משום שבשנה האחרונה, כמות האפליקציות החינמיות, שהורדנו, ירד ב-50% מ-32 אפליקציות ל-17.

נקודה מעניינת נוספת העולה מהסקר מלמדת, שהצפייה בווידאו הופכת לשימוש העיקרי באינטרנט, כאשר 84% מהציבור צופה בווידאו באמצעות האינטרנט, לעומת 75% בדו"ח המקביל ב-2014. מרבית הנשאלים דיווחו, שעושים זאת באמצעות המחשב, או חיבור לטלוויזיה, אולם 14% עושים זאת באמצעות הסמארטפון, לעומת 8% בלבד ב-2014, גידול של 75% בשנה אחת בלבד. עוד עולה, ש-54% מהצופים בווידאו באינטרנט, צופים בתוכן פיראטי. בקרב הצעירים פופולרית במיוחד תוכנת פופקורן, כשכמעט 30% מהצעירים צורך תכני וידאו באמצעותה.

הסקר בדק גם הרגלים הקשורים לשימוש בסמארטפון בזמן הנהיגה. בהקשר זה, אפשר להגיד, שכמעט כולם חושבים, שאין זה אחראי להשתמש בסמארטפון בזמן הנהיגה. 93% מהציבור חושבים, שזה חוסר אחריות לסמס תוך כדי נהיגה, אבל 46% מהנהגים מודים, שהם עושים שימוש כלשהו בסמארטפון בזמן הנהיגה. מבין השימושים, שבהם בכל זאת מודים, שהם נעשים בזמן הנהיגה, 17% מהנהגים מודים, שהם קוראים סמסים וווטסאפ, ו-11% גם שולחים. בהקשר זה, 42% הודו, שכאשר הם מכניסים פרטי מיקום לאפליקציית הווייז, הם מקישים "אינני הנהג", אף שהם נוהגים ברכב.

בתחום ה-E-Commerce  רואים, שתחום הקניות מהמובייל עדיין לא פוצח וכי מרבית הישראלים, 53%, עדיין נמנעים מרכישות באמצעות הטלפון הסלולרי. עם זאת, רואים ש- ebay הוא האתר המוביל בקניות מהסלולר מבין אתרי הקניות, שהישראלים עושים בהם שימוש, עם 32%, ואחריו Aliexpress עם 22%. בסמארטפון ניתן לשלם גם במקומות מסוימים, אבל רואים, ש-73% מהגולשים מציינים, שאינם משלמים כלל עבור מוצרים ושירותים באמצעות הסמארטפון. מבין התחומים, שבהם כן נעשה שימוש מוגבר בשירות תשלומים באמצעות הסמארטפון, ניתן לציין את תחום החניונים, בו כ-16% מהישראלים משלמים באמצעות הסמארטפון.
 
סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק: "הנתונים העולים מהדו"ח מעידים, שהשימושים באינטרנט ממשיכים לצמוח בקצב מואץ ומשנים את סביבת החיים האישיים והעסקיים. כך, למשל, נפח הורדת קבצי אינטרנט ברשת הנייחת צמח בלא פחות מ-40% בשנה ועומד על 3 גיגה ליום בממוצע. הדבר נובע בעיקר מכיוון שהווידאו הפך לשימוש המרכזי באינטרנט, וכ-84% מהגולשים צופים בתכני וידאו ברשת. מכיוון שהצעירים מובילים באימוץ טכנולוגיות חדשניות, ומסמנים את המהפכות התרבותיות הנובעות מחדירת העולם הדיגיטלי לכל היבט בחיינו, החלטנו השנה להקדיש מקום נרחב לדפוסי השימוש והרגלי צריכת התכנים של בני הנוער. האתגר של בזק הוא להשקיע בתשתיות ובשירותים מתקדמים כדי להבטיח את המשך צמיחת התחום".
 
הדו"ח המלא: http://www.bezeq.co.il/media/PDF/internetreport_2015.pdf
 
סקר



 
 
Bookmark and Share