Telecom News - הרגולטור מאשר מיזוג בין שתי חברות תקשורת גדולות. אפשרי בישראל?

הרגולטור מאשר מיזוג בין שתי חברות תקשורת גדולות. אפשרי בישראל?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> הרגולטור מאשר מיזוג בין שתי חברות תקשורת גדולות. אפשרי בישראל?
הרגולטור לתקשורת מאשר מיזוג בין שתי חברות תקשורת גדולות. אפשרי בישראל?
מאת: ערן יעקובי, 21.1.16, 08:30ערן יעקובי
 
בלעדי: בעודנו עסוקים בשאלה האם יש רגולטורים בירושלים, שיאשרו את מיזוג סלקום וגולן טלקום ועתידים בקרוב מאד גם לעסוק בשאלה לגבי גורל Unlimited, רצינו לשפוך קצת אור על איך הדברים מתנהלים במדינה מתוקנת אחרת, שנחשבת למאד תחרותית בתחום התקשורת – בריטניה. נוסיף עוד קצת על המתרחש בצרפת. אולי אנו תמימים, אך אנו מעריכים, שעסקת סלקום – גולן תאושר בסופו של דבר לטובת הענף והצרכנים, והכתוב כאן אמור להיות התשובה למי שלא מאמין שהמיזוג יקרה.
 
להלן המקור לגבי בריטניה - כאן.  
 
בקצרה: הסאנדיי טיימס הבריטי מדווח, שחברת הבזק הבריטיתBT  צפויה לקבל השבוע אישור מהרגולטור לרכוש את חברת הסלולר הגדולה באנגליה EE. כך, למרות הטענות של המתחרים, ההגבלים העסקיים שם צפויים לאשר עסקה כזו בהיקף של כ-12.5 מיליארד ליש"ט. (דיווח על אישור העסקה פורסם כאן)
 
בהנחה, שהעסקה תצא לפועל, מפעיל הפס הרחב הגדול באנגליה (BT) יתאחד עם חברת הסלולר החזקה במדינה ויחזיק למעשה כ-44% מההשקעות של אנגליה ברשתות תקשורת.
 
ההגבלים העסקיים במדינה משוכנעים, שהעסקה לא תפגע ברמת התחרות והחברה המאוחדת לא תפגע באף אחד מהשחקנים הרוכבים על התשתיות שלה. הרציונל מאחורי העסקה הוא התגבשות לקבוצות תקשורת מלאות המסוגלות להשקיע ולקדם את הפס הרחב הנייד והנייח.
 
הפייננשיאל טיימס טוען, ש-BT תשמר את המותגEE  כפי שהוא כמותג הסלולר המרכזי, למרות שבד"כBT  נוהגת למתג רכישות במותג שלה. אולם, במקרה הזה היא תשמר את המותג המקורי שלה כמפעיל דיסקאונט נפרד.
 
עוד קצת לגבי בריטניה, כדי שנבין, שאישורי עסקאות מהסוג הזה הם פחות מבוססי פופוליזם ויותר על כיוון ודרך:
 
ב-2013 פורסמה, לאחר שימועים והתייעצויות רבות עם אינטרסנטים מכל הגוונים, תכנית לקידום הפס הרחב באנגליה, מתוך מחשבה, שמדובר בתשתיות קריטיות גם בהיבט הכלכלי. תכנית זו מכונה BDUK, שפרטים אודותיה פורסמו כאן. לתכנית הוקצו כמיליארד ליש"ט ומתוכם כ-150 מיליון ליש"ט לקידום הפס הרחב הסלולרי וכל השאר כולל את כל התשתיות, שאינן סלולריות. לא ניכנס כרגע לשאר פרטי התכנית. אולם, התוצאה היא, שכבר מתכוננים באנגליה לדור החמישי בסלולר והפס הרחב הנייח מגיע לכל בית בקצבים היסטריים ועם תחרות מכמה ספקים מלבד BT. הרגולטור הבריטי משתף את הציבור בהתקדמות תכנית ה-BDUK ובהשפעתה על כלכלת בריטניה.
 
לגבי צרפת, המקור מצוי כאן.  
 
בגדול, הממשלה הצרפתית החלה בפיילוט בפריס, שמשתף את אריקסון וסטארטאפ מקומי וכן את Qualcomm לשיתוף רשתות ותדרים, שכולל את משרד הביטחון הצרפתי, שמחזיק תדרים חשובים לפרישת הדור החמישי בעתיד. כל הסיפור נמצא בקישורית למעלה ובכתבה כאן. באותו קישור מדובר גם על המאמצים הנעשים באנגליה.
 
ומכאן לישראל:
אולי הכתוב והמצורף כאן למעלה ייפול על אזניים רגולטוריות קשובות ולא על כאלו המתנהלות על בסיס פוליטי טהור הנשען רבות על פופוליזם.
 
אוסיף כאן גם ציטוט מהמדיה של משרד התקשורת עצמו בהקשר של תכנית העבודה ל- 2016: "טרם פרסומה של תוכנית המשרד נערכו פגישות רבות עם החברות בהן הציג מנכ"ל המשרד את המגמות המתגבשות, כך גם בהודעות לציבור. בשלב זה אין שום שינוי מהחלטות ורפורמות קודמות שקבע המשרד (כולל יישום השוק הסיטונאי כמו גם ביטול ההפרדה המבנית בבזק עם הפעלתו של שוק סיטונאי)". עוד נמסר, ש"תוכנית העבודה מתייחסת למגמות העתידיות של המשרד, על פי מדיניות שהתווה ראש הממשלה להגברת ההשקעות בתשתיות וקידום טכנולוגיות מתקדמות. לצערנו, פרטנר וסלקום אינן במצב פיננסי כיום להגדיל השקעות ולכן בשלב זה המשרד מקדם את תוכנית ההשקעות עם הוט ובזק בתשתיות הקווי. אנו מקווים כי עם התייצבות שוק הסלולר וחזרה לרווחיות יוכלו גם חברות הסלולר להיכנס לתוכנית ההשקעות ולהשלים במהירות פריסת הדור הרביעי וכניסה לשלב דור 4.5. בכל מקרה קביעת מדיניות הינה בסמכותו הבלעדית של השר".
 
לקרוא ולא להאמין: מאחר שבזק והוט חזקות ויכולות להשקיע, אז המשרד מקדם את תכניות ההשקעה שלהן ובתמורה כנראה תבוטל ההפרדה המבנית בעתיד אצל שתיהן. מאחר שבסיועו האדיב של משרד התקשורת פרטנר וסלקום אינן יכולות להגדיל השקעות, אז בעצם הוא בוחר להתעלם מהן כרגע ולתת לפערים להתרחב, עד להתייצבות שוק הסלולר. בדרך זו הוא לעולם לא יתייצב.
 
אז הנה הפתרון:
ראשית, צריך להפסיק להתייחס לסלולר ולנייח לחוד. העולם מתגבש לקבוצות תקשורת.
 
שנית: את שוק הסלולר אפשר להתחיל לייצב כבר עכשיו. איך? קודם כל לאכוף מדיניות עד הסוף והדבר מכוון למה שנעשה כאן עם גולן טלקום ואולי על סמך הכתוב במדיה, גם אצל רמי לוי תקשורת (אני חלילה לא מביע עמדה כאן על הלכלוכים בתקשורת בקבוצת רמי לוי, אלא מציע להקפיד על אכיפה מלאה של תנאי הרישיון ושקיפות אצל כל המפעילים).
 
ברור, שאם מדיניות אחידה היתה מושתת על כולם, שוק הסלולר לא היה מגיע למצב בו פרטנר וסלקום לא יכולות להשקיע. אז כדאי לאכוף מעכשיו - באופן מלא.
 
שלישית ובהתייחס למתרחש באנגליה, כדאי לאשר כמה שיותר מהר את רכישת גולן טלקום ע"י סלקום בלי חשש לתחרות, מה עוד שאקספון בדרך פנימה.
 
רביעית: כדאי להפסיק את הסאגה הזו ,שנקראת Unlimited, במיוחד לאור מצבן של סלקום ופרטנר. או שהמדינה מקצה משאבים לקידום הפס הרחב ולא 150 מיליון ש"ח שנזרקו לפח ואז ביחד עם סלקום ופרטנר מרימים את המיזם (אולי מחליפים טכנולוגיה, ספקים ומודל עסקי), או שסוגרים אותו עכשיו ומקצים משאבים לקידום "שוק סיטונאי" בקונפיגורציה יותר חכמה. אפשר בנושא זה להתקשר לרגולטורים האנגלי והצרפתי ולשאול איך, כי שם זה מצליח, גם בלי חברת חשמל.
 
בקיצור, אולי אנו תמימים, אך אנו מעריכים, שעסקת סלקום – גולן תאושר בסופו של דבר לטובת הענף והצרכנים, והכתוב למעלה צריך להיות התשובה למי שלא מאמין שהמיזוג יקרה.
 
כמו כן, אולי כשמדברים על קידום הפס הרחב הנייח והנייד בישראל, כדאי להפסיק להרחיב את הפערים ולנסות להבין איך השוק צריך להיראות במצב מאוזן ומשם לנהל "הנדסה לאחור". בינתיים ברור מי מתחזק ומי נחלש ואפשר לתקן זאת - כעת.
 
מאת :ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר.
 
הסכם



 
 
Bookmark and Share