Telecom News - הפתרון לחיבור פס רחב של 1 גיגה יהיה באוויר? פתרון חדש יוצא לדרך

הפתרון לחיבור פס רחב של 1 גיגה יהיה באוויר? פתרון חדש יוצא לדרך

דף הבית >> תקנים חדשים >> הפתרון לחיבור פס רחב של 1 גיגה יהיה באוויר? פתרון חדש יוצא לדרך
מיזם חדש, שנמצא כעת בבטא בשם Starry, קיבל אישור עקרוני מה-FCC לפרוס ב-15 ערים בארה"ב (העיר הראשונה תהיה בוסטון, השקת שירות מסחרי במרץ 2016) ומאיים לזעזע את התפיסה של חיבורי פס רחב לבתים בארה"ב ואח"כ בכל העולם.
מאת: אבי וייס, 29.1.16, 10:56המייסד של Starry

את היזם הסדרחי Chaitanya “Chet" Kanojia (בתמונה) קוראי אתר זה מכירים מהיוזמה הקודמת שלו בשם Aereo (כאן וכאן), שאיימה למוטט את חברות שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית (הכבלים והלוויין) בארה"ב (וגם את נטפליקס ושאר שחקני ה-OTT), בשיטה חדשה ומדהימה של OTT. מדובר ביוזמה, שהחלה ב-2013 וחוסלה ע"י בית המשפט העליון בארה"ב.בטענה של "הפרת זכויות יוצרים" במחצית 2014.  

כעת, Chet "חוזר לזירה" עם מיזם חדש, מגובה במשקיעים עם כיסים עמוקים, שנותנים בו אמון, והפעם הוא מבטיח, שאין לו שום בעיות רגולטוריות, שתוכלנה למנוע ממנו "לכבוש את העולם", בפתרון אינטרנט ושירותים נלווים, פתרון רחב פס לבתים, בשירות מלא, שעוקף את כל ספקי הפס הרחב העתידי הקיימים בשוק האמריקאי והעולמי.

המיזם החדש נקרא Starry ומבוסס על המרכיבים הבאים:

א. רשת של משדרים עירוניים, שתיפרס על בניינים גבוהים ברחבי הערים, שתשדר פס רחב אלחוטי בתקנים חדישים, בתדרים של 30 גיגהרץ ומעלה, לטווחי כיסוי של כ-2 קמ"ר מכל אנטנה.

הטכנולוגיות החדשות, שתופעלנה במשדרים הללו כוללות: Phase Array RF Front End, MU-MIMO, ו-OFDM. 

ב. אנטנת קליטה, שתוצב בבתים מחוץ לדירות (על אדן החלון או המרפסת), שתקלוט את השידור מהמשדרים העירוניים. האנטנה ממירה את התדרים הגבוהים ומעבירה את השידור לתוך הבית בתקני ובתדרי WiFi הרגילים.
Starry
ג. נתב WiFi ביתי מתקדם ביותר (בתקן 802.11ac), עם מסך מגע (בתמונה משמאל) עם מערכת הפעלה אנדרואיד, שמשמש כמרכז תקשורת ובידור ביתית.. הנתב כבר מוכן למענה על צרכים עתידיים כולל IoT (לרבות "בית חכם") ושירותי ענן מקומי ועונה (בין היתר) גם על תקני 802.15.

ד. מגברים נוספים בחדרים המתחברים אוטומטית לנתב הראשי, להגברת הקליטה והשידור במקומות בעייתיים בקליטה בתוך הבית.

את המקלט החיצוני והנתב הביתי הלקוחות ירכשו בעצמם ב-349.99 דולרים (בהזמנה באתר החברה, או באמזון ובחנויות אלקטרוניקה אחרות), ההתקנה היא עצמית ואוטומטית ללא כל צורך בידע מוקדם. הפעלת המערכת פשוטה ביותר ומבוססת על אנדרואיד.

מחירי השירות החודשיים (לכלל השירותים המקבלים בבית) טרם פורסמו. כנראה תהיינה כמה מדרגות שירות, של רוחבי פס של עד 1 גיגה ושירותים נוספים מלבד פס רחב (לרבות טלפוניה וטלוויזיה), ללא הגבלת צריכה.

מיזם Starry יתרכז בשנים הקרובות בערים הגדולות, מפני שלטענת היזם - Chet, בערים הללו יש את הפער הגדול ביותר בעלויות פריסת פס רחב לבתים, בעוד שבאיזורים הכפריים הממשל האמריקאי משקיע עשרות מיליארדי דולרים להביא פס רחב לבתים ולכן שם אין לו יתרון כלכלי.

לפי התחשיבים של Chet, העלות שלו לחיבור כל בית ברוחב פס של עד גיגה היא רק 25 דולרים, שזה בין מאית לאלפית מהעלות של חברות הכבלים וחברות הבזק והסיבים, לחבר בתים לפס הרחב העתידי ב- FTTx בתחום העירוני, תחום, שבו אין סובסידיות ממשלתיות. זה זול באותה מידה מול פתרונות פס רחב סלולרי לרבות LTE-A, כולל דור חמישי -5G בסלולר. 

לדברי Chet, מחקרים מראים, שלכ-40% לפחות מהאוכלוסייה בערים אין מספיק כסף כדי לשלם על פס רחב העתידי (של חברות הכבלים או חברות הבזק), והם יהיו המטרה הראשונה שלו לחדירה לשוק. לדבריו, האוכלוסייה הזו מוכנה "לחתוך את הכבלים" - Cord Cutters ולהתנתק מחברות הכבלים והבזק, אם תהייה להן חלופה מתאימה וזולה יותר. להערכתו, הפתרון הזה יצליח כמעט בכל הערים בעולם, בגלל שהוא מספק חלופה זולה וזמינה לעלויות המטורפות של פריסת כבלי סיבים תת-קרקעיים לבתים בערים הצפופות והגדולות. 

האם היוזמה הזו תצליח, היכן שפתרונות אלחוטיים דומים בעבר נכשלו (כולל ה-WiMAX)? זו שאלה שאין עליה כרגע תשובה ברורה. מה שברור, שבארה"ב אין בעיות של "פוביית קרינה" ואין בעיה לפרוס עוד אנטנות בכל מקום (זו רק בעיה של מימון ורישיונות לתדרים), מה שבלתי אפשרי בישראל. זאת, בגלל חולשת הרגולטורים, ברגולציה עקומה ולא הגיונית מלווה בכאוס ובחולשה נוראית בפיקוח והבנת המצב, לרבות חוסר אונים מוחלט מול "הגופים הירוקים" ושאר מייצגי "פוביית הקרינה" בישראל. 
 



 
 
Bookmark and Share