Telecom News - יזם, סטארטאפיסט ומשקיע - ארה"ב קוראת לך, האם כדאי להיענות לקריאה?

יזם, סטארטאפיסט ומשקיע - ארה"ב קוראת לך, האם כדאי להיענות לקריאה?

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> יזם, סטארטאפיסט ומשקיע - ארה"ב קוראת לך, האם כדאי להיענות לקריאה?
שגריר ארה"ב בישראל וסמנכ"לית SelectUSA יצאו בקריאה נלהבת ליזמים, מפתחים, סטארטאפים ומשקיעים ישראליים להגיע ולהשקיע בארה"ב, שממתינה להם בזרועות פתוחות. האם זה הזמן הנכון להשקיע בארה"ב? כיצד מבצעים את המהלך הזה נכון?
מאת: אבי וייס, 12.2.16, 08:00קובי סימנה

ביוזמה משותפת של IVC, שגרירות ארה"ב בישראל ומשרד המסחר האמריקאי, התקיים באולם הכנסים של הבורסה בתל-אביב, ביום 9.2.16 בנוכחות מאות יזמים, מפתחים, משקיעים, יועצים ומנטורים, מפגש תחת הכותרת: Expanding Your Business into the US Market

קובי סימנה (בתמונה משמאל), מנכ"ל IVC: "יש בישראל כיום כ-7 אלף סטארטאפים, 24% מהם פועלים בעולם מחוץ לישראל. עפ"י בסיס המידע שלנו, למעל 1,340 סטארטאפים יש משרד ונוכחות בארה"ב. עפ"י הידוע לנו, יש 1,303 סטארטאפים ישראליים, שרשומים בארה"ב כחברות אמריקאיות, והם מצויים בכ-1,680 משרדים במדינות השונות, הרוב בחוף המזרחי של ארה"ב וקצת פחות מזה במדינת קליפורניה.

רוב הסטארטאפים בחוף המזרחי של ארה"ב נמצאים בניו-יורק, ניו-ג'רסי ומסצ'וסטס. עפ"י הרישומים שלנו, 417 נמצאים בניו-יורק, 350 בקליפורניה, 115 בניו-ג'רסי, 112 במסצ'וסטס, 50 בפלורידה ו-37 בטקסס. יש מדינות רבות בארה"ב, שאין בהן עדיין נוכחות של חברות ישראליות ולכן אנו עוסקים בזה כאן. 

ישראל היא Startup Nation וב-2015 גויסו 4.43 מיליארד דולרים, רובם ממשקיעים זרים. 50% מההשקעות בסטארטאפים ישראליים באו מארה"ב. כך, שמדובר על קשר עמוק מאוד בין המדינות בתחום ההשקעות והיזמות.

הייצוא של ישראל לארה"ב עומד על כ-11 מיליארד דולרים, מהם 6.21 מיליארד דולרים זה ייצוא של ענפי ההייטק. המספרים, שמתפרסמים אודות הקשרים הכלכליים בין ישראל לארה" מראים שיש גידול מתמיד בנפח הפעילות וכיום ניכר שיש השפעה גדולה של שתי הכלכלות זו על זו, במיוחד בעולמות ההייטק". 

דניאל שפירו, (בתמונה דניאל שפירומשמאל), שגריר ארה"ב בישראל: "אנו בשגרירות ארה"ב רואים את נושא יחסי המסחר בין ישראל לארה"ב בעדיפות ראשונה מבחינתנו.

ההתפתחות רבת השנים של יחסי המסחר בין ישראל לארה"ב נולדה על רקע של ערכים משותפים לשתי מדינות דמוקרטיות ומתהליכי ההתפתחות של שוקי ההייטק בשתי המדינות. ישראל היא Startup Nation מיום היוולדה וכך גם ארה"ב. 

התרבות של חדשנות מוטבעת עמוק בתרבות שלנו וזה גם קורה כיום בישראל. ממה שאני רואה, יזמים רבים יוצאים מישראל ומצליחים בארה"ב. אנו מעודדים את ההשקעה של ישראל במו"פ, כי זה המנוע לחדשנות ולעשייה יצירתית.

השותפות המלאה בין המדינות מלווה בהסכמים רבים ובקיומם של פרויקטים משותפים רבים בתחומים מגוונים. השותפויות הללו כבר הובילו לפיתוחים מרשימים המביאים תועלת לשתי המדינות.

ארה"ב היא שוק ענק ולכן היא היעד הברור ליזמים ישראליים. הממשל והמדינות בארה"ב יוזמות תכניות כדי לקדם ולעודד יזמים ישראליים ולחבר אותם לתעשייה האמריקאית, לכלכלה, למערכות המחקר, לאקדמיה ולכל מה שיש בארה"ב, גם ברמה המקומית המדינתית והעירונית, בכל פינה.

ממשל אובמה הקים ומקדם את התכנית SelectUSA, שמשמשת בסיס לקידום חברות ישראליות לארה"ב, לכל אחת מ-50 המדינות. ביוני הקרוב תיערך ועידה גדולה בתחום הזה בוושינגטון, ואני מזמין יזמים ישראליים להשתתף בוועידה החשובה הזו. פגי פילבין, שבאה במיוחד לארץ לכנס IVC, תרחיב בנושא זה. ההשקעה ביזמות כבר הוכיחה, שהממשל הנוכחי יכול להצליח והצליח להוריד את האבטלה בארה"ב למינימום ולקדם את החדשנות בכל תחום אפשרי. 

הפעילות שלנו היא לא רק מול הסטארטאפים. אנו מקדמים פעילות בישראל בבתי הספר ובעמותות רבות, כדי לקדם ולפתח תכניות יזמות בקהילות של יזמים צעירים, תוך עידוד נשים להיות יזמיות, לעודד בני מיעוטים וחרדים להשתתף בעשייה הזו. אנו מאמינים, ששילוב כל האוכלוסיות בישראל יכול לתרום גם לכלכלת ארה"ב, כי אנו פועלים לקרב את היזמים הללו לשווקים בארה"ב וזה מאפשר ליזמים לממש את הפוטנציאל של החדשנות, שהם מפתחים ויוזמים". 

פגי פילבין (Peggy Philbin), (פגי פילביןבתמונה משמאל), סמנכ"לית ו-COO, מיזם SelectUSA, משרד המסחר של ארה"ב: "אני מסתובבת כבר כמה ימים בישראל ומאוד מתרשמת מהיקף היזמות, שאני פוגשת כאן. המטרה של בואי לישראל היא להראות ליזמים כאן למה כדאי לעשות עסקים בארה"ב.

אנו בתכנית SelectUSA נמצאים כבר 5 שנים עם התכנית החדשנית הזו. התחלנו מאפס ובלי תקציבים ומזה שנתיים אנו ממומנים וגדלנו בהיקף הפעילות, בהיקף הנציגויות וכוח האדם. אנו עובדים צמוד עם משרד החוץ, ועם המדינות ברחבי ארה"ב, כי התחום, שבו אנו עוסקים, מאוד חשוב לממשל בראשותו של הנשיא אובמה, שדחף להקמת SelectUSA.

המיזם הזה הוכיח, שהוא יוצר מקומות עבודה חדשים בארה"ב. זה די ברור מאופי הפעילות שלנו. לכן, התוצאות מדברות בעד עצמן. כשהתחלנו, הייתה רמת אבטלה מאוד גבוהה בארה"ב והיוזמה שלנו היא אחת הדרכים הכי מוצלחות והמוכחות להורדת רמת האבטלה ולקדם את המשק.

אנו נמצאים בעולם, שיש בו תחרות רבה, תחרות גלובלית מאוד קשה. עולם, שבו ארה"ב מתחרה מול שווקים בצמיחה דוגמת סין וברזיל. הייתה שנה, שאיבדנו את הבכורה לסין, אבל חזרנו להיות מובילים ואנו לא מוכנים להיות פחות ממובילים. לכן, כדי להישאר מובילים, עלינו לפתח הזדמנויות לעסקים להגיע לארה"ב ולהצליח בארה"ב. 

אנו לא רק מספקים מידע ועצות, אלא גם מספקים כסף להשקעות ולמימון שירותים, שיוצרים שותפויות עסקיות בארה"ב. כיום אנו יחידה של כ-50 איש מהם כ-40 ברחבי העולם, 4 מהצוות שלנו נמצאים בישראל. אנו עובדים צמוד עם הנספחים המסחריים של שתי המדינות, עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר בשתי המדינות ובמיוחד משרדי החוץ והמסחר, ומשתפים פעולה עם 24 סוכנויות ממשלתיות בארה"ב, לתיאום פעילות כלכלית גלובלית ולתאם את מאמצי ההשקעות והשת"פים לכיוון ארה"ב.

מכאן, שאנו נקודת מגע יחידה בגישת ה-One-Stop-Shop, שמרכזת ומקיפה את כל ההיבטים של גופי הממשל הפדרלי והמקומי בארה"ב. השיטה שלנו היא לעבוד 1:1 מול היזמים והמשקיעים הפוטנציאליים ולבחון את הצרכים שלהם ולקשר אותם עם ערים, מדינות וגופי הממשל המתאימים בארה"ב. אנו עוזרים ליזמים גם בצד הרגולטורי ברמה הפדרלית והמקומית. בנוסף, אנו יודעים לחבר בין חברות ולאתר להן הזדמנויות עסקיות בארה"ב.

הוועידה השנתית שלנו, שהיא אירוע ענק, מזמנת אפשרות לאלפי דילים ועשרות אלפי מפגשים בכל הרמות להתבצע במקום אחד. לכן, באירוע כזה יש יכולת לסגור דילים המועילים לשני הצדדים, שזו המטרה העיקרית בפעילות שלנו. כל הפעילויות שלנו הן חינמיות למעט צרכי הוצאות אישיות של היזמים והמשקיעים. 

הפעילות שלנו מתבצעת סביב השנה וכוללת, בין היתר, Road-Shows ברחבי המדינות בעולם. בכל מפגש כזה אנו מביאים מאות אנשי עסקים, יזמים ונציגי מדינות וסוכנויות ממשל מארה"ב, כולם מחפשים משקיעים ויזמים זרים כדי להביא אותם להקים עסקים מצליחים בארה"ב. בקרוב נערוך Road-Show כזה בישראל, מלווה בפעילויות נוספות, שנפרסם אותן בקרוב.

כל הזמן שואלים אותי: למה להשקיע בארה"ב?
התשובה שלי ברורה: ארה"ב היא השוק הגדול בעולם מבחינת ההוצאה הצרכנית. בארה"ב יש גם סבלנות רבה להסתכנות עסקית. ארה"ב היא ארץ מסודרת מאוד מבחינת רגולציה וחוקים. לכן, אנו ב-SelectUSA מספקים סיוע גם עם עורכי דין בתחומים שונים, כדי לעזור ליזמים, שלא יהססו להגיע לארה"ב ולעשות בה עסקים. 

לא רק שארה"ב היא שוק ענק, בגלל הסכמי הסחר הבינלאומיים שיש לארה"ב, אנו יכולים להיות מקור לייצוא מחוץ לארה"ב עבור חברות המייצאות לעולם, כי זה קל יותר וזול יותר לייצא דרכנו. 

אני מזמינה מנהלים, מפתחים, משקיעים ויזמים ישראליים להירשם לוועידה השנתית שלנו, שתיערך ב-19 עד 21 ליוני בוושינגטון. אפשר להירשם דרך האתר - כאן. אנו מצפים לאלפי אורחים, שיגיעו לאירוע. ההרשמה כבר נפתחה ואנו מזמינים יזמים, משקיעים ומנהלים ישראליים להגיע ולעשות עסקים מוצלחים בארה"ב. נקבל את כולם בזרועות פתוחות והם יקבלו מאתנו גישה מרוכזת במקום אחד לכל המדינות בארה"ב, לכל גופי הממשל ולכל ההזדמנויות העסקיות שיש בארה"ב". 

עודד זלצמן, (בתמונעודד זלצמןה משמאל), מנכ"ל Sagent Israel: "תהליך הקמת וניהול חברה בארה"ב, מעבר לכל היבט אחר לרבות נושא הויזות, שהוא נושא בפני עצמו, דורש תכנון וחשיבה מעמיקה מראש וזאת על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה.

פתיחת סניף או משרד בארה"ב, בצורה לא יעילה, יכולה להשפיע ואף לפגוע בסיכויי החברה להצליח.  

חברה שפועלת בארה"ב צריכה להיות מודעת לחוקי המס במדינה ולפעול בהתאם וזאת על מנת להבטיח שמירה על התבנית העסקית שלה, אשר תשקף נכונה את כלל פעילותיה העסקיות.

ניקח לדוגמה, חברה ישראלית אשר מתחילה למכור בשוק האמריקאי ועל מנת לשפר את השרות ללקוחותיה מחליטה לשכור משרד בניו יורק ולהעסיק קבלני משנה אשר יספקו שרות ללקוחות. במצב הזה, רשיות המס בארה"ב יכולים לטעון ולהגדיר את הפעילות בארה"ב כמוסד קבע. פועל יוצא של קביעה זו הוא תשלום מס בגין הכנסות החברה בארה"ב וזאת ללא קשר אם לחברה הישראלית יש רווחים או הפסדים.
 
נושא נוסף, הינו הגדרת מערכת היחסים העסקית בין החברה הישראלית ובין החברה האמריקאית. מייד עם תחילת הפעילות העסקית בארה"ב יש לקבוע את מהות היחסים העסקיים על ידי חוזה בין חברתי, האמור בהמשך להיתמך בסקר של 'מחירי העברה'.

שלא כמו בישראל ניהול עובדים בארה"ב הינו שונה. עובדים שמפוזרים ברחבי ארה"ב מצריכים התיחסות שונה. למעשה כל מדינה שבה מתגורר העובד היא בעצם שלוחה בפני עצמה של החברה האמריקאית ומחייבת, מעבר לטיפול בעובדים, גם לעמוד בכל החוקים המקומיים של אותה מדינה בה מתגורר העובד. מה שגורר לצורך בדיווחים ותשלומים נוספים מעבר לתשלומים הקשורים בשכר עצמו.

ראיתי לא מעט סטרטאפים, שלא היו מודעים לשוני בחוקים ובהתנהלות המיסויות ועל כן נאלצו לשלם סכומים מיותרים שפגעו בפעילות העסקית של החברה. דוגמה נוספת לשוני בנושא השכר הוא הפנסיה וההטבות הנלוות לשכר. בארה"ב, במידה ומציעים תוכנית פנסיה משודרגת למנכ"ל או בעל תפקיד אחר שמתחיל לעבוד בחברה, קיימת חובה חוקית להציע את אותה הטבה לכלל העובדים האחרים ללא קשר לגובה השכר שלהם או למעמדם. במיוחד "נופלים" כאן יזמים ישראליים אשר מציעים לעובד בכיר, שמבצע מעבר לארה"ב, הטבות בענייני כיסוי בריאות, פנסיה והטבות סוציאליות אחרות ומיד לאחר מכן נאלצים להחיל את אותה ההטבה לכלל העובדים בחברה.

נושא נוסף הינו ניהול ההוצאות והתקציב. באופן כללי, עלות ניהול חברה בארה"ב הינה עד כדי פי שניים מעלות ניהול חברה דומה בישראל וזאת מבלי להתיחס לפער בגין מס חברות. אם לדוגמה נסתכל על תקציב אופייני של חברה, מרכיב השכר הינו בין 50%-70%. עלות שכר העבודה של עובד בארה"ב, מנקודת ראות של המעסיק, יקרה עד כדי פי 2 מעלותה בישראל. על כן, יש צורך בתכנון מראש ובניהול צמוד מאוד, על בסיס חודשי, של כל עלויות התקציב המוקצה לפעילות בארה"ב. תכנון נכון יכול למונע אסון כלכלי במעבר של חברה ישראלית לארה"ב ויכול לאפשר לחברה להצליח".  

 



 
 
Bookmark and Share