Telecom News - חשיפה: עלויות השוק הסיטונאי על רשת הוט התייקרו עוד לפני תום השימוע

חשיפה: עלויות השוק הסיטונאי על רשת הוט התייקרו עוד לפני תום השימוע

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> חשיפה: עלויות השוק הסיטונאי על רשת הוט התייקרו עוד לפני תום השימוע
ביום 14.2.16 הוציא משרד התקשורת עדכון, שלא פורסם, לעלויות השוק הסיטונאי על רשת הוט, עלויות הנמצאות בשימוע. ההתייקרויות הללו (של מספרים מצוצים מהאצבע. שאין להם כל קשר למציאות) מחסלות את שארית הרצון (אם בכלל היה למי מה-ISP), לבצע ולספק שירותי "שוק סיטונאי" על רשת הוט. 
מאת: אבי וייס, 20.2.16, 18:08הרן לבאות

בלעדי: לא ברור מדוע "גב' רובין הוד" (דהיינו: יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב) נלחמת בשצף קצף מול הקבוצות הוט ובזק (YES) בעניין עליות המחירים אצלן, אם משרד התקשורת בכבודו ובעצמו מעלה מחירים בתלילות ובסתר, לכל חברות התקשורת בישראל (בנוסף ל"גשם" הגזירות הצרכניות האחרות, שיובילו ממילא לעוד עליות מחירים לצרכנים, בגלל התייקרות תלולה של התשומות לחברות התקשורת).

ביום 14.2.16, בלי כל פרסום (ולא תמצאו זכר לעניין הזה בשום מקום), הוציא סמנכ"ל בכיר לכלכלה במשרד התקשורת, הרן לבאות, (בתמונה) עדכון לשימוע אודות "השוק הסיטונאי" על רשת הוט (אותו ניתחנו בהרחבה כאן). סעיף 11 בשימוע ציין אמנם שייתכן שיהיו עדכונים לתעריפים, אבל השכל הישר אומר שאי אפשר להסכים לעלייה תלולה במחירים, במצב בו כבר כמה שנים אין אינפלציה במשק והמחירים לצרכן של שירותי התקשורת נמצאים במגמת ירידה. בוודאי שלא ניתן להסכים שכל התהליך הזה יתנהל במחשכים ובשיטות חשבונאיות חסרות בסיס

כרגיל בקדנציה הנוכחית של משרד התקשורת, מסתירים מהציבור, מנציגיו המוסמכים ומהעיתונות את המסמך החשוב הזה. כנראה, שהרן לבאות משוכנע, שהוא יכול לכתוב כל שטות העולה על מוחו ונשלפת מקצה האצבע שלו, בלי שאיש ירגיש. 

עדכון 23.2.16: בעקבות החשיפה של המסמך השערורייתי הזה כאן באתר טלקום ניוז, משרד התקשורת העלה אותו היום לאתר המשרד, בלי להפיץ כל הודעה או עדכון לציבור, או לעיתונות. 

המסמך החדש הזה מכיל (בין היתר) 2 נתונים מדהימים.

א: הרן לבאות קבע, שהיקף הצריכה הממוצעת של אינטרנט על רשתות הוט ובזק למנוי בישראל עמד בשנת 2015 על 0.411 מגה סל"ש. זה נגזר מהטבלה הבאה:
צריכה על רשת הוט

יש כאן כמה בעיות בשיטת החישוב הזו של הרן לבאות

1. הוא החליט לבצע חישוב של צריכה ממוצעת למנוי, שזה מזכיר לי את הבדיחה על הילד שטבע בבריכה, שגובה המים הממוצע בה הוא 10 סנטימטרים. 

למשרד התקשורת בכלל ולהרן לבאות בפרט, אין צל של מושג איך מודדים את רוחבי הפס האמיתיים בשוק האינטרנט (בשונה מרגולטורים אחרים לתקשורת בעולם). אין למשרד התקשורת בכלל ולהרן לבאות בפרט, גם כל מושג למה יש הבדלים כאלה גדולים בחוויית הגלישה בין ה-ISP ובין הרשתות השונות

2. אם להרן לבאות אין שום נתון אחר ביד, מלבד מה שמוצג בטבלה כאן, אזי עליו להציג חציון (או ממוצע ממושקל) ולא ממוצע חשבוני פשוט. זה היה משנה לגמרי את כל המבט על עלויות ה-ISP, שצריכים לרכוש גיגות על רשתות בזק והוט, כדי לספק שירותי "שוק סיטונאי" ברמה מתקבלת על הדעת על הרשתות הללו. לספק ללקוח ממוצע בשעות השיא 0.411 מגה זה נתון בלתי סביר בעליל ולא מתקבל על הדעת (אלא "בעיניים העצומות לרווחה" של הרן לבאות).

3. החישוב הנכון, שהיה צריך להציג, אמור להיות החציון (או ממוצע ממושקל) על חיבורי 100 מגה (כי זה החיבור הפופולארי ביותר בישראל) בשעות השיא, ולקחת מקדם התפתחות וגידול לאור כניסת ה-OTT בהיקפים לישראל (החל מכניסת נטפליקס לישראל וכלה במדיניות החדשה ל-OTT, ש"וועדת פילבר" כעת מנסחת). 

על פי מה שאני יודע ומהניסיון האישי הטרי שלי, יש צורך להקצות היום כ-5 מגה בממוצע ללקוח בשעות השיא, לא 0.41 מגה. תוך שנתיים אני מעריך שהמספר הזה יגדל עד כ-10 מגה בממוצע ללקוח בשעות השיא, בגלל ה-OTT. איך הרן לבאות הגיע לפספוס כזה גדול במספרים? זה לא ברור. 

כשהרן לבאות מפרסם מספרים מצוצים מהאצבע, שאין להם כל קשר למציאות, התוצאה שלהם היא די ברורה: אי אפשר להיות ISP בשוק הסיטונאי בישראל בלי לפשוט רגל (ותיארתי כאן בהרחבה את ההתנסות האישית שלי בעניין זה, שנעשתה כדי לבחון את הנושא הזה ממש מקרוב).  

ב. עוד לפני שהשימוע של הוט נגמר, הרן לבאות מקפיץ את המחירים, ש-ISP אמורים לשלם להוט עבור הזכות לספק שירותי "שוק סיטונאי" על הרשת שלה, ואביא כאן את עיקר ההתיקרויות (כל המספרים המוצגים כאן הם בלי מע"מ):

1) עלות תשלום על כל לקוח המחובר עד 100 מגה התייקרה מ-38.68 ש"ח לחודש ל-40.14 ש"ח לחודש.

2) עלות לקוח המחובר מ-200 מגה ומעלה התייקרה מ-52.68 ש"ח לחודש ל-54.14 ש"ח לחודש.

3) עלות הגיגות התייקרה מ-16.68 ש"ח למגה לחודש ל-18.70 ש"ח לחודש. דהיינו: 1 גיגה תעלה ל-ISP למעשה 18 אלף ש"ח לחודש, ולפי צריכת הגיגות על רשת הוט, מדובר בהוצאה של כמה מאות מיליוני ש"ח לשנה (!). 

4) עלות שידורי ה-Mulicast התייקרה מ-9,997 ש"ח למגה לחודש ל-11,116 ש"ח לחודש. דהיינו: 1 גיגה תעלה ל-ISP לא פחות מ-11.116 מיליון ש"ח לחודש. אם סלקום תרצה למשל לספק ללקוחות "סלקוםtv" שלה שירותי טלוויזיה ב-HD על רשת הפס הרחב של הוט, היא תצטרך לשלם להוט קצת יותר מ- 10 מיליארד ש"ח לחודש, שזה טרילוני ש"ח לשנה (אם זה יהיה ברמת שידורים של 4K, שאמור להיות בשנים הקרובות, המספרים של התשלום להוט ימריאו לגבהים כאלה, שלא הצלחתי לספור בדיוק את שקלים הללו במחירון של הרן לבאות, כי זה יצא מטווח יכולת החישוב של המחשב שלי, שקרס בפתאומיות, כשניסיתי לחשב את מה שהרן לבאות המציא כאן לשוק התקשורת הקווית). 

הטבלה המעודכנת המלאה מצויה בתצלום כאן למתעניינים, עם המחירים החדשים עד סוף 2018:
המחירים המעודכנים על רשת הוט

במאמר נפרד אנתח את המשמעויות החמורות של המספרים החדשים, שאנו חושפים כאן, על הנושא הקרוי: "שוק סיטונאי" על רשת הוט.

למי שמעוניין להגיב על החידושים שאנו חושפים כאן, מוזמן לשלוח תגובתו להרן לבאות, שקבע במסמך החדש שלו, שהוא מקבל תגובות עד 14.3.16 למייל הבא: levaoth@moc.gov.il.  

כבר כעת, עוד לפני ניתוח הנתונים החדשים והשפעותיהם על השחקנים בשוק ועל ציבור הצרכנים, עולה השאלה: למה צריך "שוק סיטונאי" על רשת הוט, כשפרטנר חשפה בהשקת המותג החדש שלה אך לפני כמה ימים, שני "חידושים" צרכניים מעניינים הנוגעים בנושא שאנו עוסקים בו כאן:

א. בשביל מה צריך "שוק סיטונאי" על רשת הוט או בזק (כולל טלפוניה על רשת בזק או הוט), אם אפשר לספק נתב לבית, שמביא "פס רחב" וטלפוניה (סלולרית) היישר מרשת הסלולר של פרטנר לתוך הבית, תוך עקיפת הצורך ברשת בזק\הוט? הרי גם ספקי סלולר האחרים יכולים להציע זאת וכך נגמר הצורך בפס רחב קווי על רשת הוט ובזק... 

ב. בשביל מה צריך "שוק סיטונאי" על רשת הוט (מה שלא יקרה. למה? ראה כאן וכאן), אם אפשר לתת אינטרנט בזול על רשת הוט בלי "שוק סיטונאי" בכלל (29.90 ש"ח לחודש לשנה וחצי ל-200 מגה, זה התעריף החדש של פרטנר, זול מהתעריף המסובסד של הוטנט: 30 ש"ח לחודש)? 

שורה תחתונה: מדובר במהלך שערוריייתי נוסף מבית היוצר של הרן לבאות, אדם, ש"חי בסרט" ושמזמן היה צריך להעיף אותו מכל המדרגות, בגלל הנזקים שהוא גרם, גורם ויגרום לשוק התקשורת הישראלי. 
 
הצילו!



 
 
Bookmark and Share