Telecom News - האם ניתן להציל מקריסה את סלקום, פרטנר, אנלימיטד ושאר ספקי התקשורת?

האם ניתן להציל מקריסה את סלקום, פרטנר, אנלימיטד ושאר ספקי התקשורת?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> האם ניתן להציל מקריסה את סלקום, פרטנר, אנלימיטד ושאר ספקי התקשורת?
שוק התקשורת בישראל נמצא במעבר לכיוון של שחקן תקשורת אחד מוביל וכל השאר יהיו ניזונים מהפירורים הנושרים סביבו (אם בכלל). יש חברות, שתקרוסנה כבר השנה. למה? כי הן חשבו, ש"שוק סיטונאי" זה "לרכב ולעשות כסף" על הגב של בזק. 
מאת: אבי וייס, 9.3.16, 22:12ביבי נתניהו

באתר זה יש 223 מאמרים על "השוק הסיטונאי" ובאתר הקודם (TheCom) היה מספר דומה. לכן, אני פטור מלחזור על מה שאני מדבר עליו מזה יותר מ-5 שנים (ושמתגשם במלואו), בעת שכתבתי את התגובה הראשונה שלי ל"ועדת חייק", שמאז ועד היום אנו נמצאים בתוך המתווה, שהיא המציאה.

ביטול ההפרדה המבנית מעל בזק והפיכת בזק לשחקן כמעט יחיד בשוק (בגלל שהיא ספק תקשורת מצוין הפועל נכון ונמצא אלף קילומטר לפני מתחריו), היא תוצאה ברורה וחד ערכית של "ועדת חייק", שכעת ראש הממשלה (ביבי נתניהו) מיישם באמצעות שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת.

כבר אז קראתי ל"ועדת חייק": "ההונאה הצרכנית של העשור", וזה יימשך כך כל העשור, עד שכל השחקנים והמנהלים העיוורים והיהירים, שחשבו, ש"ייעשו קופה" על הגב של בזק, יגיעו לכינוס נכסים בבית המשפט, אם לא ישנו כיוון, כמו שקורה בכל העולם.

ועדת חייק בחרה בטכנולוגיה, ששמה BSA, שכבר אז (בשנים 2010 ו-2011, שנות פעילות ועדת חייק), זו הייתה טכנולוגיה מיושנת וחסרת תוקף. היה לי כבר אז ברור כשמש, לאן זה מוביל: ניצחון סוחף של בזק, שיכניס לבעלי בזק מיליארדים, כל שנה, בחסות הרגולטור לתקשורת, שאיבד כיוון. 

ומה עם הלקוחות של השוק הקווי שעברו ל"שוק הסיטונאי"? כבר כתבתי עשרות פעמים, שלקוחות השוק הסיטונאי יחזרו תוך שנה עד שנתיים בזחילה לבזק. זה בדיוק מה שיקרה. אין מתווה אחר. 

אין למשרד התקשורת רגולציה מתאימה לשוק של סיבים עד הבית או עד ליד הבית. לכן, הסוף של המתחרים בבזק - ברור. כבר היום הם בצרות. כמעט כל הספקים הקטנים כבר יצאו מהשוק (של הפס הרחב), או בדרך לצאת ממנו. חלק מתפרנסים עדיין מהשיירים, שבזק משאירה לקטנים (מתואר כאן, מחוויותי בדרך בה ניסיתי להיות ספק אינטרנט חדש).  

יישום דו"ח ועדת חייק, בכאוס של ההתנהלות של משרד התקשורת הישראלי ,שמוצף ב"חפרפרות" ובמטריד נשים, הוביל לחיסול מוחלט של המודל העסקי של Unlimited. לכן, היא תהיה הראשונה לפשוט את הרגל, כבר השנה. 

בדרך ייעלמו כל מיני טרמפיסטים, שמשחקים ב"נדמה לי", למשל מרתון (אקספון), שרצתה להיות ספק סלולר, בנוסף להיותה ספק אינטרנט. החלום הזה יכול ולהתפוגג עוד לפני היעלמות Unlimited לתוך "החור השחור" של הרגולציה העתידית, "חור שחור", שיבלע את הכל. 

שני שחקני הסלולר הגדולים, סלקום ופרטנר, אם הם לא "ימציאו את עצמם מחדש" (ולא בהחלפת צבע הלוגו), יפשטו את הרגל בשנה הבאה, לכל המאוחר בעוד שנתיים עד שלוש. הם טעו בגדול בכך שחשבו, ש"השוק הסיטונאי" זה "בוננזה" ומקור חדש לתזרים מזומנים עבורן.

הם שכחו ששיטת ה-CLEC (ספק תקשורת שרוכב על הרשת של חברת הבזק המדינתית ומתחרה בה) פשטה את הרגל בארה"ב לפני שני עשורים ובאירופה לפני עשור. מזמן, בכל העולם, עברו למודל של שת"פ בשם WLR. אין שום מדינה בעולם (למעט ישראל) שמפעילה רגולציית BSA בתשתיות הקוויות שלה. למה הם חשבו שדוקא כאן, במדינת ה"סמוך והחלטורה", זה יצליח?? 

סלקום אמורה להתרכז כעת במשימה חשובה אחת: להציל את ההסכם, שחתמה לרכישת גולן טלקום, הסכם, שנפל טרף לפוליטיקאים קטנים, שקרנים ותחמנים, שרוצים לטרפד אותו בטענות שווא. בינתיים, אם סלקום לא תיפטר מכל השירותים המפסידים שלה ותחדש את הרשתות שלה וקו המוצרים שלה, היא פשוט תשקע ותמות. בזק תאכל אותה "בלי מלח" לארוחת בוקר.

התרגיל של סלקום להחתים 4 חברי כנסת על מכתב הזוי נגד בזק, היה תרגיל אידיוטי וחסר כל תוחלת. ראשי סלקום חייבים "להחליף דיסקט" בראשם, ומיידית. הם על סף התהום. ממש כך. 

הפרטנר צריכה להפסיק להילחם במשרד התקשורת (כולל ביטול הבג"צים המיותרים שלה כנגד משרד התקשורת) ו"להמציא את עצמה מחדש", גם בשדרוג מערכותיה וגם בכך שתרחיב את השת"פ שלה עם הוט (בתחום האנטנות) ותתחיל למכור את שירותי הטלוויזיה של הוט, כספק משנה שלה ובמקביל להפוך ל"ספק תקשורת מרובע", על בסיס יכולותיה הסלולריים. אין לפרטנר שום חלופה יותר טובה ללכת בה, אלא אם התאבדות היא המסלול המועדף עליה. המסלול הנוכחי של הנהלת פרטנר הוא התאבדות. בדיוק כמו המסלול של סלקום. גם להוט אין שום עתיד מזהיר מול בזק, אם לא תחבור אל פרטנר. 

בדרך, במהלך 2016, יהיו כמה תרגילים רגולטוריים  מוזרים, למשל הפיכת הוט ל-OTT על רשת בזק. זאת, בתמורה לביטול הדרישה של "פריסה אוניברסלית", שחלה עליה. יהיו עוד תרגילים, בעיקר בתחום הטלוויזיה - OTT. זה דורש מאמר נפרד, בגלל כמות התרגילים, שיש כאן, שנועדו לדבר אחד בלבד: לחסל את אחיזת השמאל בתקשורת, בדגש על תחום החדשות והאקטואליה.

התכניות של משרד התקשורת ל-2016 הן הרסניות והסיכויים של סלקום או פרטנר לעצור את התהליכים הללו הם אפס. הן "איחרו את הרכבת" וטעו כמעט בכל ההחלטות האסטרטגיות שלהן, בעשור האחרון. בזק ידעה לכוון את המהלכים הרגולטוריים שלה נכון וגם הכינה עצמה בצורה נכונה לעתיד. הן לא.   


משבר



 
 
Bookmark and Share