Telecom News - איך 10 מיליון ש"ח מכספי הציבור הפועל באינטרנט הגיעו לכיסים הלא נכונים

איך 10 מיליון ש"ח מכספי הציבור הפועל באינטרנט הגיעו לכיסים הלא נכונים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> איך 10 מיליון ש"ח מכספי הציבור הפועל באינטרנט הגיעו לכיסים הלא נכונים
חשיפת תקציב איגוד האינטרנט הישראלי מציגה כיצד כ-10 מיליון ש"ח, שרובו מגיע מכ-235 אלף בעלי הדומיינים [שמות מתחם] באינטרנט הישראלי, שמשלמים ביוקר על הדומיינים הללו, הולכים למטרות מיותרות כגון סייבר לציבור ולעסקים ושאר מטרות, שמעולם בעלי הדומיינים המשלמים לא הסכימו לשימוש הזה בכסף, שהם משלמים עבור הדומיינים.
מאת: אבי וייס, 21.3.16, 10:20נאוה גלעד

תקציב איגוד האינטרנט הישראלי (עמותה ציבורית עם פחות מ-200 חברים משלמים) לשנת 2016 נחשף ומצוי כאן להורדה (למתעניינים).

מדובר בתקציב שנתי של 9.3 מיליון ש"ח הכנסות (מזה 7.25 מיליון ש"ח מגיעים מרכישת דומיינים ע"י הציבור המחזיק בדומיינים, מעל ל-230 אלף דומיינים, שנמכרים לציבור ללא כל הסמכה חוקית ובמחירים מופקעים), ו-11.737 מיליון ש"ח הוצאות. התקציב הגרעוני נועד לשמש כנראה חסם בפני מס הכנסה (אם מציגים הפסדים, לא משלמים מיסים...). בנוסף, אם התקציב גרעוני, אי אפשר להוריד את מחירי הדומיינים. תרגיל שקוף.

את התקציב השערורייתי של 2015 חשפנו זה מכבר, השווינו את 2 התקציבים (בינתיים התחלף המנכ"ל, חלק מחברי הוועד המנהל, וגם הנשיא באיגוד האינטרנט, כעת הנשיא זו נאוה גלעד שלומוביץ - בתמונה), ומייד קפצו לנו כמה שאלות נכבדות, אותן שלחנו לראשי איגוד האינטרנט הישראלי:

"בתקציב 2016 של איגוד האינטרנט הישראלי יש כמה נושאים, שאשמח לקבל עליהם תשובה (ובמיוחד מול תקציב 2015, שנותח כאן).
 
1. יש ירידה קטנה בהכנסות ברישום דומיינים דרך רשמים. האם הייתה או מתוכננת הוזלה במחירי הדומיינים?
2. יש עלייה בכמיליון ₪ בעלויות כוח האדם, שכעת מהווה כמעט מחצית מההוצאה השנתית. מה גדל בהיקף כזה?
3. יש עלייה בהוצאה לשיווק, יח"ץ [יחסי ציבור] ופרסום (הכפלה של ההוצאה). מה הסיבה לעלייה הזו?
4. בהודעה, שנלוותה לפרסום התקציב צוין, שהאיגוד מקים יחידה חדשה: "אנו מקימים מרכז להגנת האזרח הפרטי באירועי סייבר". למה מוקמת עוד יחידה באיגוד, שתתחרה בגופים פרטיים, ציבוריים וממשלתיים, שעושים בדיוק אותו דבר?"

תשובה לא קיבלנו, לא שלא ניסינו. ככל שנקבל - נעדכן.

הסיבה לאי מתן המענה די ברורה: כספי הציבור בישראל הפכו להפקר. למה להסביר מי נהנה מהכסף הזה שלנו (גילוי נאות: גם כותב שורות אלו משלם מכיסו עבור 8 דומיינים שברשותו)?

יתרה מכך. כל תהליך הגבייה והעלויות השנתיות של הדומיינים, מתנהל בחשאיות מוחלטת. במסמכים, שחותמים הרשמים מול האיגוד, לדוגמה כאן, בנספח ז' במסמך הזה בעמוד 30 כתוב, שהרשמים רוכשים מהאיגוד "יחידות רישום" בכמויות של 50 ומעלה, אבל אין מחיר של יחידת רישום... המספר הזה שמור כמו סוד צבאי.

רק לשם השוואה, באתר הזה של מכירת דומיינים בבריטניה, יש את המחיר הסיטונאי והמחיר הקימעונאי של מכירת דומיינים לתושבי בריטניה. אתר נומינט האנגלי (חברה לתועלת הציבור בה 2800 חברים לרבות מאות רשמי המשנה), כולל את מחירי הרישום/החידוש השנתיים לחברים/רשמי המשנה...

אימוץ השיטה האנגלית בישראל הוא פתרון ראוי ולרבות אימוץ הגישה של שקיפות מירבית בפעילות כל ארגון ציבורי, דוגמת איגוד האינטרנט הישראל, מה שלא קרה ולא קורה כאן בישראל.

בישראל, הכל חייב היות חשאי, כדי להסתיר לאן הכסף של הציבור הולך, בלי שהציבור, שמממן את איגוד האינטרנט מכיסו, ידע על כך ויסכים לכך.  

כאמור, הכסף הזה הולך לכל מיני מטרות מיותרות ולאנשים מיותרים (שלא נבחרו בשום הליך מסודר), שלא תורמים מאומה לקידום האינטרנט בישראל ומרווחים בלי כל מאמץ, כסף שמגיע מהציבור, שבכלל לא נשאל מה לעשות עם הכסף הציבורי הזה.

לא ברור למה איגוד האינטרנט הישראלי החליט להשקיע מיליונים בתחום הסייבר, כשיש גופים ממשלתיים, ציבוריים ופרטיים, שעושים זאת ובהצלחה רבה. למה בכלל להתחרות בהם? מה זה שייך בכלל למטרות איגוד האינטרנט הישראלי??

אם לא די בכך, בספק אם כל האנשים, שעוסקים בכל נושאי הסייבר (לרבות הגנה על קטינים, אינטרנט בטוח, "קו חם" וגלישה בטוחה) באיגוד האינטרנט הישראל, אכן עונים (מבחינת התאמתם האישית וכישוריהם), על הקריטריונים המוגדרים במסמך מדיניות אסדרת מקצועות הגנת הסייבר במדינת ישראל, שהוצא ע"י מטה הסייבר הלאומי. והמרכז הלאומי להתמודדות עם איומי סייבר.   

מתי יהיה סוף להפקרות הכספית הזו? מתי איגוד האינטרנט הישראלי יטפל בנושאים הבוערים על סדר היום של תשתיות האינטרנט בישראל דוגמת: שערוריית תחום IPv6 (אפשר ללמוד קצת מה קורה בעניין זה בצרפת), שחרור "המטמון הסודי" שחשפנו של מספרי IPv4, חיסול הפטור ל-9 אלף בעלי דומיינים, שלא משלמים עליהם, קידום טכנולוגיות ותשתיות אינטרנט מתקדמות (דוגמת OTT, סוגיית "נייטרליות הרשת" כפי שמודגם יפה בפרשה של צ'ארלטון נגד ספקיות האינטרנט, שיפור חוויית הגלישה ופיתוח רשתות ל-IoT) ועוד?

כרגע, אין תשובות לשאלות המטרידות הללו.
איגוד האינטרנט הישראלי



 
 
Bookmark and Share