Telecom News - קריאה לרשות ההגבלים העסקיים להיות חכמה ולא צודקת במיזוג סלקום - גולן

קריאה לרשות ההגבלים העסקיים להיות חכמה ולא צודקת במיזוג סלקום - גולן

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> קריאה לרשות ההגבלים העסקיים להיות חכמה ולא צודקת במיזוג סלקום - גולן
קריאה לרשות ההגבלים העסקיים  להיות חכמה ולא צודקת במיזוג סלקום וגולן טלקום
מאת: ערן יעקובי, 29.3.16, 21:24ערן יעקובי
 
הבעיה היא פחות של הרשות להגבלים הבודקת את השפעת העסקה על התחרות בסלולר ויותר בעיה מערכתית של שוק התקשורת כולו. כל רגולטור בענף זה רואה רק את חלקת האלוהים הקטנה שלו וכך העיוותים רק גדלים. מה המשמעות של אי אישור עסקת סלקום -גולן, מה יקרה ללקוחות גולן טלקום ומה עדיף שיקרה. 
 
"החלטה נגד אישור העסקה תאותת באופן חד וברור למשקיעים זרים, שישראל אינה מכבדת את כללי ההתנהגות והסטנדרטים המקובלים ב-OECD. במקרה של החלטה שלילית כנגד אישור העסקה ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון והממונה על ההגבלים מיכל הלפרין חורצים את דינו של שוק הסלולר בישראל לתוהו ובוהו ואי סדר, שיפגעו בכלל הצרכנים ויגרמו לנזקים בלתי הפיכים לכלכלה בישראל! אנו קוראים להם לשקול בחיוב לאשר את העסקה".
 
למרבה האירוניה, ציטוט זה נמסר מטעם חברת גולן טלקום, בתגובה לעמדת הרשות להגבלים עסקיים (סלקום גם הוציאה הודעת בורסה בנושא). ולמרות האירוניה, זו אולי הפעם הראשונה מאז עלתה גולן טלקום לאוויר, שאנו מסכימים עם הנאמר מטעמה.
 
מאז יום הקמתה של החברה ובאופן עקבי, חשבנו, שהיא מסתמכת על מודל עסקי רעוע ושהתנאים בישראל להצלחתה אינם פועלים לטובתה בטווח הארוך (חוסר יכולת לבנות אנטנות וכד'). כעת, אנו חושבים, שהציטוט מפי חברה, שבאופן בוטה לא עמדה בתנאי הרישיון מכל מיני סיבות, הוא משעשע, אבל מהותו נכונה.
  
מה בעצם המשמעות של אי אישור עסקת סלקום-גולן?
המשמעות היא סוג של הנשמה מלאכותית למת מהלך עד שינפח את נשמתו ככל הנראה קרוב לסוף 2016. מה יקרה אז? החברה ככל הנראה תלך לפירוק, תהליך ארוך ומייגע (ראו מקרה מגה) של דאגה ללקוחות, לעובדים ולספקים, המשך חוסר וודאות בענף, שגם כך מצבו רעוע. ואז גולן תיעלם כי אקספון לא רוצה ולא צריכה לקנות אותה בשלב הזה ולכן אין מישהו אחר.

לקוחותיה כנראה יתפזרו לפי החלק היחסי של כל חברה אחרת בענף או שרובם ילכו לזו שתהיה אגרסיבית יותר (וסלקום יכולה להיות כזו בהנחה שתצליח לחלץ את חובה של גולן טלקום אליה). האם זה טוב לענף? לצרכנים? לעובדים? לתחרות הכוללת בענף התקשורת כולו? לטעמנו התשובה היא שלילית באופן חד משמעי. מצב זה יבטיח את המשך הכאוס לעוד שנה לפחות.
 
מה עדיף שיקרה?
שהעסקה תאושר והחברה המשולה לטעמנו למת מהלך, תלך מכאן "אחר כבוד" עם הרבה פחות אדמה חרוכה מאחוריה... אז סלקום תקלוט את גולן פנימה ותקופה מסוימת תשמור על גולן כמותג הדיסקאונט שלה, תוך כיבוד ההסכמים מול הלקוחות. לעובדי גולן תהיה קצת יותר ודאות ועם לוחות זמנים קצרים יותר וגם ספקי החברה יקבלו מעט יותר ודאות.
 
אם סלקום תהפוך לשחקן הגדול בענף הסלולר ותפתח פער על 2 מתחרותיה האחרות, אין לנו ספק, שרמת התחרות הגבוהה תישמר.
 
HOTmobile תמשיך להיות אגרסיבית לפחות עד שתצליח לקחת כ-20% ומעלה משוק הסלולר. אקספון תיכנס לענף במודל רזה (אבל לא אנורקטי) ותקיים את תנאי הרישיון בהנחה, שתצליח לחתום על שיתוף רשתות. פרטנר ופלאפון לא יותירו את הבמה לסלקום כשחקן הגדול, בוודאי לא כאשר חושבים על האינטרסים של קבוצות תקשורת מלאות.
 
אנו מעריכים, שעד הטווח הבינוני, התחרות בסלולר לא תירגע גם אם גולן תיעלם, פשוט השפיות תחזור, תהיה כלכלה מאחורי המהלכים בענף ושיווי משקל ענפי אולי יאפשר תחרות טובה יותר בתחום הקווי והפיכתו לשוק משוכלל בו כולם מרוויחים (והדגש הוא על כולם) ובו אין יותר הפרדות מבניות ארכאיות, פיקוח על מחירים וכדומה. בקיצור - ודאות.
 
קשה להסכים עם הראייה הצרה של מגרש משחקים כל כך קטן ואפילו לא ברורה לנו משמעות ההודעה של הרשות בשלב זה. למה לא לחכות לשימוע ולקבל החלטה מושכלת וברורה בסופה של בחינת כל המשמעויות? אי אפשר לבוא בטענות לשחקנים הקיימים, שמקיימים את כל המחויבויות שלהם (כולל בזק ו-HOT), כאשר התנאים משתנים באופן תדיר וכאשר מגרש המשחקים הגדול מופרד להרבה מגרשים קטנים ומעוותים. העיסוק בשבועות האחרונים בהצלחתה של הרפורמה הסיטונאית ומשמעויותיה, הוא כרגע חסר משמעות כל עוד שוק הסלולר, שאמור להצמיח מתחרים הגיוניים בתחום הקווי, חי על "זמן שאול" מבחינת ודאות.
 
לסיכום: ברמה הלוגית, מיותר לחכות עד סוף השנה. או שמאשרים את העסקה עכשיו ובאופן חכם, אבל אם לא והרצון הוא להיות צודקים, אז דקה אחרי התנגדות לעסקה יש לקחת את הרישיון מגולן טלקום.
 
מאת :ערן יעקובי , מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר.
עדכון 12.4.16, 11:51: רשות ההגבלים הודיעה,  שהיא לא מאשרת את המיזוג בין סלקום לגולן טלקום.
 
עצוב



 
 
Bookmark and Share