Telecom News - משרד התקשורת מתקפל לגבי שיתוף רשתות גולן/סלקום? דרוש מבוגר אחראי

משרד התקשורת מתקפל לגבי שיתוף רשתות גולן/סלקום? דרוש מבוגר אחראי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> משרד התקשורת מתקפל לגבי שיתוף רשתות גולן/סלקום? דרוש מבוגר אחראי
משרד התקשורת מתקפל לגבי שיתוף רשתות גולן טלקום /סלקום? דרוש מבוגר אחראי
מאת: ערן יעקוביערן יעקובי, 9.4.16, 19:44

לקראת סוף השבוע פורסמה ידיעה במדיה, לפיה משרד התקשורת בדרך להתקפלות ולאישור הסכם שיתוף הרשתות המקורי, שנחתם בעבר בין גולן טלקום וסלקום. התקפלות כזו תביא להמשך ההנשמה המלאכותית לגולן טלקום עד לקריסה הסופית וזה רע למנויי גולן טלקום. בינתיים יש הכחשה. בכל זאת, על המשמעויות של התקפלות תיאורטית כזו מצד המשרד, שאמור להיות המבוגר האחראי.

המחשבה על ספין נוסף מצד הרגולציה הישראלית "המקורית", הציתה רצון לתגובה בוטה וארוכה לגבי התנהלות רפובליקת הבננות הנקראת מדינת ישראל. אולם, למיטב ידיעתנו, בשלב הזה, משרד התקשורת מכחיש את הידיעה וטוב שכך ובעצם מחכה להחלטת הרשות להגבלים עסקיים בנוגע למיזוג.

בכל זאת, על המשמעויות של התקפלות תיאורטית כזו מצד המשרד, שאמור להיות המבוגר האחראי:
  • עיכוב נוסף ולא רצוי בהפעלה של דור רביעי ראוי בישראל כתוצאה מבג"צ, שיגישו פרטנר ו- HOTmobile נגד אישור שיתוף עפ"י ההסכם המקורי בין סלקום לגולן. כזכור, פרטנר ו- HOTmobile עמדו בכל התנאים לשיתוף רשתות עפ"י ההנחיות המקוריות של המשרד וקיבלו אישור להקמת חברת בת משותפת. אישור הסכם מקל יותר על אחת המתחרות, יגרור בצדק הגשת בג"צ ועיכובים נוספים.
  • התנאים המסחריים של הסכם שיתוף רשתות נתונים למ"ומ בין קונה מרצון (גולן) ומוכר מרצון (סלקום). האם סלקום צריכה להסכים לחזרה אחורה בתנאי ההסכם נוכח הסיטואציה הנוכחית בענף? לא נראה הגיוני. בלתי סביר, שסלקום תלך ותשפר את תנאי ההסכם האחרון, שהוכרז עם ההודעה על הרצון לרכוש את גולן טלקום. הסכמה כזו היא בעצם עידוד הפרזיטיות, שעלולה להדיר לזמן רב חזרה של הענף לשיווי משקל. בניגוד לעבר, החשש, שגולן תלך ותנסה להשיג תנאים טובים יותר לשיתוף רשתות עם אחד המפעילים האחרים, אינו קיים. לא ועד העובדים של פלאפון יקדם מהלך כזה וכאמור לא פרטנר ו-HOTmobile.
  • גולן טלקום בעצם "נוסעת על אדי דלק" ואולי תצלח דרכה עד נובמבר 2016. עפ"י ההסכם עם סלקום' היא כנראה תידרש בכל מצב להחזיר כ-600 מיליון ₪ ולעמוד בתשלומים של למעלה מ-20 מיליון ₪ לחודש עבור הנדידה עד לקיום מכירה/הסכם שיתוף אם בכלל. קשה לראות את גולן עומדת בתשלומים האלה' גם עם הסכם שיתוף קל יותר עבורה. אם HOTmobile לא הייתה קיימת, היה קל לציין, שמחירי חבילות הסלולר יטוסו כלפי מעלה כדי שגולן אולי תשרוד. אך זה לא המצב וכן השפעתה של גולן טלקום על הענף ירדה באופן משמעותי מאז ההכרזה על רכישה אפשרית מצד סלקום. סביר להניח, ש-HOTmobile תשמר הצעות זולות לצרכנים ובעצם תאיץ את סופה של גולן, שלא תוכל, כאמור, לעמוד בתנאים מול סלקום.
  • מה תשדר, בעצם, התקפלות כזו לקבוצת אקספון [מרתון] המתעתדת להיכנס בקרוב לענף? אקספון כבר הכריזה, שתקיים את כל תנאי הרישיון ותנאי שיתוף הרשתות. אקספון צפויה להיכנס במבנה רזה אך לא אנורקטי וליהנות מראש מתנאים הרבה יותר נוחים מאלה שגולן טלקום קיבלה (גם בגזרת הרגולציה וגם בגזרת עלויות הכניסה), כשנכנסה לענף. אם אקספון מקבלת על עצמה את כל התנאים, אז למה להמשיך להנשים את אותה חברה, שבסיוע חלק מהרגולטורים, הביאה את הענף אל עבר פי פחת?
התקפלות של המשרד ואישור תנאים מקלים לעומת הקיים היום עבור גולן אינה תרחיש ריאלי ולכן סביר להניח, שהמשרד אכן מכחיש את הידיעה. התקפלות כזו בעצם תביא להמשך ההנשמה המלאכותית לגולן טלקום עד לקריסה הסופית. זה רע לעובדי החברה, רע לעובדי סלקום, רע למנויי גולן טלקום ולספקי גולן טלקום. בקיצור רע לכולם עם תוצאות מקוות בלתי סבירות בעליל.

"מבוגר אחראי" ובעיקר כל הורה יודע שעל נושאים עקרוניים ומוסריים צריך לעמוד מול הילד, גם אם נורא קשה לו, עד כדי בכי. "מבוגר אחראי" שקול יודע שאין טעם להתעקש ולתת לבכות עד כדי פגיעה ממשית בילד, אם הכוונה היא לוותר לו בסוף. הנזק הוא כפול. לכן משרד התקשורת צריך להיות "הורה אחראי" ולא לייצר נזק כפול. עד עכשיו כבר ניזוקו מאד העובדים, הספקים והמנויים בדרך לשם. התקפלות תגביר את הנזק.

ואם כבר "מבוגר אחראי", אז לשם התחרות וקיומה לאורך זמן בתנאים סבירים (לצרכן ולחברות כדי שתאצנה השקעה ברשתות), צריך להתכונן ליום שאחרי גולן. נחזור ונדגיש, שניתוח המצב הנוכחי לעומק, דווקא מחזק את הפתרון הפחות פופולרי ופחות פופוליסטי והוא אישור המיזוג. זה הפתרון היחיד, שיבטיח המשך תחרות שפויה בסלולר ואולי התפתחות תחרות שפויה בעולם התקשורת הקווי. אם הרשות להגבלים עסקיים תתנגד למיזוג, משרד התקשורת צריך לשלוף תכנית מגירה לטיפול יעיל במנויי גולן טלקום, ביום שאיומי הבעלים וועד העובדים שלה, יתממשו. בכל מקרה החלטות צריכות להתקבל באופן דחוף: קודם כל אכיפת תנאי הרישיון באופן מיידי, גם בהיבט של נראות ציבורית ובמקביל דיון רציני בהשלכות המיזוג. "הנשמות מלאכותיות" מיותרות בשלב הזה.

מאת :ערן יעקובי , מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר.

עדכון 12.4.16, 11:51: רשות ההגבלים הודיעה,  שהיא לא מאשרת את המיזוג בין סלקום לגולן טלקום.
 
לא רצוי

 



 
 
Bookmark and Share