Telecom News - הושק פרויקט HYPATIA לעידוד תלמידות לבחור בלימודי מדע וטכנולוגיה

הושק פרויקט HYPATIA לעידוד תלמידות לבחור בלימודי מדע וטכנולוגיה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> הושק פרויקט HYPATIA לעידוד תלמידות לבחור בלימודי מדע וטכנולוגיה
הושק פרויקטHYPATIA  לעידוד תלמידות לבחור בלימודי מדע וטכנולוגיה
מאת: חיים חביב, 12.4.16, 11:49

עדכונים בתחתית הכתבה.מיה לוי

מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים השיק בישראל את פרויקט היפטיה הבינלאומי. הוא יפעל 3 שנים ולו שותפים 5 מוזיאוני מדע מאירופה ובארץ, אוני' קופנהגן, חברת לוריאל וחברת PPG.

פרויקט HYPATIA הושק אתמול בישראל (11.04.16) ע"י מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים. מדובר בפרויקט אירופי במסגרת תכנית Horizon 2020, שנועד  לעודד  תלמידות לבחור במסלול לימודי מדעים וטכנולוגיה במהלך לימודיהן בבית הספר התיכון ובהמשך לימודיהן הגבוהים. 

מספר הנשים הבוחרות בישראל קריירה בתחומי המדע והטכנולוגיה נמוך מאד יחסית לבנים, כבשאר מדינות ה- OECD. מגמה זו משפיעה על צמיחת המשק, על חוסנה הכלכלי של המדינה ועל אי שוויון בשכר בין גברים ונשים. מחקרים מצביעים, שהפערים מתחילים כבר בבית הספר בהם מהוות הבנות רק 47% מלומדי המתמטיקה, 37% מלומדי הפיזיקה ורק 31% מלומדי מדעי המחשב, ולסביבה הקרובה של התלמידים, להורים ולמורים יש תפקיד מכריע בבחירה בתחומי לימודים. 

באירוע השתתפו 'בעלי עניין' שונים, שמבקשים  לאתר ביחד מהו "ארגז הכלים" המיטבי לחוקרים ומהנדסים, שפוגשים תלמידות וגם תלמידים בהרצאות ובסיורים במטרה לעודדם לבחור בלימודי מדעים וטכנולוגיה, למורים, שפוגשים את התלמידים והתלמידות במהלך השיעורים ואת ההורים שלהם/ן באירועים שונים בבית הספר ולמדריכים במסגרות של חינוך מדעי בלתי פורמלי כמו מוזיאוני המדע, במטרה ליצור שינוי בתפיסה המסורתית לגבי הקשר בין מגדר והעיסוק בתחומי המדעים והטכנולוגיה. 

באירוע השתתפו נציגי קואליציית העסקים ביוזמה של משרד החינוך 5 פי 2, נציגים ממוסדות אקדמיים ישראליים, נציגי משרד החינוך ומשרד המדע, מנהלים ומורים בכירים  למדעים ונציגים של מוסדות וארגונים העוסקים בחינוך מדעי בלתי פורמלי.

פרופ' דפנה יואל, ראש המגמה הפסיכוביולוגית באוניברסיטת תל אביב דנה בהרצאתה בשאלה: האם יש מוח גברי ומוח נשי? פרופ' בת שבע כרם, היועצת לענייני נשים לנשיא האוניברסיטה העברית וביולוגית מוערכת, סקרה תמונת מצב עדכנית (ועגומה) על מגדר, מדע וקריירה באוניברסיטה העברית, כאבן בוחן למצב במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, אתי אורון, רכזת  פרויקט HYPATIA  במוזיאון הציגה דוגמאות לכלים פדגוגיים מהחינוך הלא פורמלי, העשויים לשרת חוקרים ומהנדסים בבואם לבתי הספר לעודד בחירה בלימודי מדעים וטכנולוגיה, מיה הלוי, (בתמונה למעלה), מנהלת מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, שמוביל את הפרויקט בישראל, הנחתה את הדיונים בסדרת מפגשי שולחן עגול, בהם הוחלפו דעות, נבחנו מחסומים והועלו רעיונות לפעולות משותפות.

מיה הלוי: "אחת המסקנות המרכזיות, שעלתה מן הדיונים הייתה, שכדי להתמודד עם הבעיה יש צורך ביצירת שיתופי פעולה בין מגזריים. הצורך הרב בהגדלת מספר הלומדים את מקצועות מדע וטכנולוגיה בישראל ובשאר מדינות האיחוד האירופי מחייב את גיוסם של כל בעלי העניין כדי לאתר את הדרכים הנכונות לעורר את המוטיבציה גם בקרב הבנות".

כנס ההשקה הוא התחלה של בניית רשת השותפים מקרב בעלי העניין השונים בסיוע מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, שיהווה מוקד למידע על תכניות קיימות, יסייע ביצירת חיבורים, יפיץ תכניות הנחיה למורים, למהנדסים ולמדענים, ויקיים אירועים לקהל הרחב.  

פרויקט HYPATIA , שכונה על שמה של מתמטיקאית, פילוסופית ואסטרונומית יוונייה מהמאה הרביעית לספירה, יפעל 3 שנים ולו שותפים 5 מוזיאוני מדע מאירופה ובישראל, שאחראים על פיתוח, הכשרה  והפצה של  "ארגזי הכלים",  אוניברסיטת קופנהגן שאחראית על הרקע האקדמי, רשת ארגוני המדע של אירופה, שאחראית על ההפצה של התוצרים ל-9 מוזיאוני מדע נוספים באירופה, ו-2 חברות תעשייתיות, שלקחו על עצמן לקדם נשים בתחומי מדע וטכנולוגיה - חברת לוריאל וחברת PPG . את הפרויקט מלווה ועדת מייעצת בינלאומית.

בכל מדינה תלווה את הפרויקט בשלבי הפיתוח וההטמעה ועדה מייעצת מקומית, שתורכב מבעלי עניין, אנשי מדע, תעשייה וחינוך ומומחים בתחומי מגדר. לצד הועדה המייעצת המקומית תפעל בכל מדינה קבוצה נבחרת של בני נוער, שתיקח חלק בתכנון ובפיתוח הפעילויות.  
ב-21.4.16 ישיק פרויקט היפטיה את Expect Everything ("צפו להכל"), מסע הסברה אירופאי נרחב, שמכוון לבני נוער, ומטרתו למשוך ולעורר את עניינן של נערות במדע וטכנולוגיה.

מידע נוסף - כאן.

צילום תמונה עליונה: אבי חיון.

עדכון 20.4.16: מחר ישיק פרויקט “היפטיה” את Expect Everything ("צפו להכל"), מסע הסברה אירופאי נרחב בכל אמצעי המדיה החברתית, שמכוון לבני נוער, ומטרתו לעורר את עניינן של נערות במדע וטכנולוגיה. הוא יזמין אותן ל"צפות להכל" סיסמה המגלמת את רוח המדע והטכנולוגיה. האתר expecteverything.eu מזמין משתמשים להיות מעורבים באירועים ובפעילויות.

מחר גם ישיק הפרויקט את hypatiaproject.eu, אתר המוקדש למורים, מנהלי בי"ס, מוזיאונים, חברות תעשייה וחוקרים באקדמיה. הוא מציע כלים להעצמת בעלי העניין השונים ללמד את מקצועות המדע והטכנולוגיה באופן שוויוני יותר מבחינה מגדרית.

בסך הכול צפוי הפרויקט להגיע ל-50,000 מורים ב-14 מדינות ויותר מ-250,000 בני נוער ישתתפו בו. 


 
מדע וטכנולוגיה



 
 
Bookmark and Share