Telecom News - התאגדות של מפעילות הסלולר להפצת טלוויזיה על רשת הסלולר ב-LTE

התאגדות של מפעילות הסלולר להפצת טלוויזיה על רשת הסלולר ב-LTE

דף הבית >> תקנים חדשים >> התאגדות של מפעילות הסלולר להפצת טלוויזיה על רשת הסלולר ב-LTE
התאגדות חדשה בהובלת חברות הסלולר הגדולות בעולם נולדה כדי לקדם את מימוש LTE-B (ר"ת: LTE Broadcast) במטרה שעד מחצית 2017 יהיו מספיק רשתות סלולר ומכשירי קצה התומכים ביכולת הזו. ורייזון (ארה"ב) מובילה את עולם הסלולר ביוזמות מתקדמות, לא רק בטלוויזיה. ובנוסף, תחזית צמיחת ה-IoT על רשתות הסלולר (5G).
מאת: מערכת Telecom News, 7.5.16, 18:00LTE-B

התאגדות חדשה בשם LTE Broadcast Alliance הוקמה ביוזמתה של ורייזון (חברת הבזק הענקית מארה"ב), ביחד עם חברות הסלולר הגדולות: Telstra (אוסטרליה), KT (דרום קוריאה) ו-EE (בריטניה), כדי לקדם את מימוש LTE-B. יצרני הציוד הגדולים לסלולר, החל מאריקסון דרך נוקיה, וואווי, וכלה בקוואלקום, יצטרפו בקרוב להתאגדות הזו.

מסמך ההקמה מצוי כאן, למתעניינים (עדיין אין אתר), והמטרה המוצהרת היא לקדם עד אמצע 2017 את השוק החדש הזה. כך, שניתן יהיה ליישם LTE-B בכל העולם בכל מכשירי הקצה הניידים. זהו שלב נוסף ומשלים להתפשטות רשתות LTE-Advanced הקיימות בכל העולם מ-2013 ואף קודם לכן (למעט ישראל...)

LTE-B שונה מ-LTE רגיל (ראה ציור למעלה משמאל), שמשדר שידור אחד לכל משתמש קצה וכל משתמש קצה מקבל שידור שונה עבורו בלבד מהאנטנה. ב-LTE-B משדרים לכל המשתמשים בטווח של האנטנה בדיוק את  אותו שידור. כך, ניתן לשדר וידיאו באיכות בו זמנית, לכמויות גדולות של מחזיקי מכשירי סלולר בידם.

זה מצויין לשדר למשל משחקי ספורט חיים ובאיכות, משחקים, שיש להם צופים רבים בו זמנית (כולל באיצטדיון, כשמשתמשי הסלולר באיצטדיון מעוניינים לראות זוויות נוספות של האירוע הספורטיבי בו הם צופים, גם על מסך הסמארטפון שלהם). 

כל החברות המייסדות כבר התנסו בטכנולוגיה הזו ורואות בה פוטנציאל כלכלי ותחרותי. הטכנולוגיה הזו נתמכת בתקני ה-LTE בתור eMBMS (ר"ת: evolved Multimedia Broadcast Multicast Service).

בפועל, הטכנולוגייה הזו מתחרה "ראש בראש" בשיטת הפצה הטלוויזיה הטרסטריאלית (באנטנות קרקעיות גדולות, שמוכרת בישראל בשם "עידן +"). זו בדיוק אותה גישה של הפצת וידיאו באיכות למשתמשים רבים, אבל על רשת הסלולר.

המטרה העיקרית: לספק חווית צפייה איכותית למשתמשי הסלולר, שמעוניינים לצפות בשידורים, שיש להם ביקוש גבוה (דוגמת שידורי ספורט), מבלי להעמיס על הרשת הסלולרית ולחנוק אותה בגלל עודף ביקוש. 

עדכון 21.5.16: חברת הסלולר התורכית Turkcell, החליטה להתחיל לפרוס שירותי LTE-B בעזרת ציוד של אריקסון לאספקת שידורי טלוויזיה ברמת HD ברחבי תורכיה ללקוחותיה, על רשת הסלולר שלה. ההתנסות הראשונה במערכת החדשה בוצעה בהצלחה באיסטנבול עם כשלושת אלפי לקוחות במסגרת משחק כדורגל פופולרי. חברת Turkcell שהיא הגדולה מבין חברות הסלולר בתורכיה, מספקת LTE-A (דור 4.5 של הסלולר) ב-81 ערים ברחבי תורכיה (חלום ליל קיץ בישראל...). 

בארה"ב וגם בעולם, ורייזון מובילה את השוק הסלולרי ושירותי התקשורת הפרטיים והעסקיים, בכמה תחומים ובכלל זה:

א. היא הייתה הראשונה ליישם SDN \ NFV במערכותיה (אחריה, at&t מיהרה לעשות אותו דבר). ורייזון דיווחה לאחרונה, שכבר יישמה OpenStack NFV ב-5 Data Centers שלה ברחבי ארה"ב והיא מתכוונת להרחיב זאת לכל מרכזי המיחשוב שלה בארה"ב וברחבי העולם. יישום ה-NFV הוא פרי שת"פ של ורייזון עם Big Switch Networks והחברות: דל ורד-האט

ב. היא הראשונה ליישם OTT על הרשת הסלולרית שלה, בשירות המכוון בעיקר לצעירים בשם Go90.

ג. ורייזון היא חברת הבזק הראשונה ש
החליטה לבחור בחברת ההזנק Viptela כספק בלעדי שלה ברחבי ארה"ב, לאספקת שירותי תמסורת ותקשורת נתונים ארציים בגישת ה-SD-WAN (ר"ת: Software Defined Wide Area Network), שמייתרת את כל שיטות החיבור הקודמות ובכללן את חיבורי ה-MPLS. חבל שהנושא הזה לא מוכר בישראל

ד. היא הראשונה להציע חיבורים של פס רחב של 10 גיגה לבתים. כיום זה כבר קיים במדינות רבות בעולם. חלום ליל-קיץ בישראל...

ה. היא הראשונה להתנסות בטכנולוגיית LTE-U ולקדם אותה. כנ"ל. LTE

ו. היא הראשונה להפעיל טכנולוגיית LTE Cat-1 לצרכי IoT ו-VoLTE. ורייזון מבצעת את שירותי ה-IoT הייחודיים שלה ביחד עם חברת Sequans Communication, שמספקת יכולת לחבר מוצרי IoT חדשים דוגמת: "מוצרים לבישים", מוצרי אבטחה, מוצרי בריאות, מוצרים למכונית חכמה, מכשירי מצוקה ולחירום, מכונות חכמות למכירת מוצרים ברחוב, מוצרים בתחום הלוגיסטיקה ועוד.

החיבור מתבצע ברשת הסלולר ב-VoLTE ברוחבי פס נמוכים (עד 300 קילו סל"ש), ממוצרי IoT, שמחירם עד כ-8 דולרים ליחידה, שעונים על תקן Cat-1 ושמבצעים משימות דיווח שונות, בהתאם למה שהלקוחות רכשו, עם חיי סוללה המספיקה לכמה שנים. 

ז.ורייזון הייתה הראשונה לבחון שימוש ב-E-Band (תחום התדרים הגבוה, ראה פירוט בלינקים למטה), לצרכי תשתית אלחוטית של 5G. בישראל, התקיים ניסוי טכנולוגי של סלקום ב-E-Band, אבל הוא לא הוביל לשום תוצאה מעשית.

בעולם הרחב, תחום ה-E-Band כבר משמש חברות דוגמת KT בדרום קוריאה הנערכת ל-5G, וחברת גוגל גם כן מתעניינת בתחום התדרים הזה לצרכים ולשירותים חדשים, שהיא מפתחת. היות וגוגל החלה "לבחוש" בתחום, חברות נוספות החלו לעסוק בו, למשל פייסבוק, שהקימה צוות מחקר ענק בפרויקט המכונה על ידה 
Project ARIES להפצת פס רחב באלחוט בתחום התדרים של ה-60 גיגהרץ לטווחים של עד 250 מטר, בטכנולוגית המשך ל-WiFi המכונה: Terragraph (המתחרה בגישה של Starry, שכבר נפרסת בבוסטון ובניו-יורק). 

תחזית צמיחת ה-IoT על רשתות הסלולר בעשור הקרוב, על רשתות 5G (מקור: Machina Research):

מצגת על נושא LTE-B:



 
 
Bookmark and Share