Telecom News - ה-IT ועולם הרפואה הם שני מקבילים החייבים להיפגש

ה-IT ועולם הרפואה הם שני מקבילים החייבים להיפגש

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> ה-IT ועולם הרפואה הם שני מקבילים החייבים להיפגש
ה-IT ועולם הרפואה הם שני מקבילים החייבים להיפגש
מאת: רואי דינוביץ, 21.5.16, 17:41רואי דינוביץ

בין השמרנות של עולם הרפואה לבין הריצה קדימה של יזמי עולם ה-IT נוצר פער, שעליו יש לגשר, כדי להביא את עולם הרפואה לרמות חדשות של יעילות ואת האזרחים לרמה חדשה של בריאות ואיכות חיים.

העולם צועד קדימה. לפעמים אנו תופסים את עצמנו עושים דברים, שבעבר דרשו מאמץ וזמן, וכעת נעשים תוך שניות בתנועה קלילה של קצות האצבעות: ניווט למקום שאנו לא מכירים, הזמנת פיצה או קביעת תור לרופא. אולם, יש כאלה הגורסים, שהחדשנות בעולם נמצאת דווקא במגמת האטה, כאשר משקיעים פחות בתחומים מסוימים ביניהם בתחום הרפואה.

ואכן, כאשר בוחנים את תחום הרפואה וההשפעה של הזינוק הטכנולוגי שעברנו, נראה כאילו התחום קצת הוזנח. אנו עדיין פונים לאותו רופא כאשר אנו לא מרגישים טוב, בסופו של דבר אנו תלויים בזמינות של אותו מכשור יקר, טיפול בבית חולים נראה פחות או יותר אותו הדבר כמו שתמיד היה נראה. לעומת תעשיות אחרות בהן תהליכים השתנו מהיסוד והמודלים העסקיים השתנו, בעולם הרפואה הדברים נראים מעט יציבים מידי.

כמובן, כמו בכל תחום, יש סטארטאפים רבים, שמחפשים לשנות את עולם הרפואה. רבים עוסקים בדרך בה לאפשר בדיקת רופא מרחוק ללא צורך לצאת מבית, ולא מעט אחרים עוסקים בניטור שוטף של בריאות המטופל במהלך היום יום. בהרצאה, שערך אופיר טסל, מנהל תחום דיגיטל ב-EY, הוא הציג חזון מרתק בו על בסיס הטכנולוגיות, שמפתחים כיום, ישתנה גם המודל העסקי של תחום הרפואה, ובמקום לשלם על טיפולים כאשר אנו חולים, נשלם לקופת החולים או לרופא כאשר הוא מצליח לשמור אותנו בריאים.

אך אל מול היזמים המגיעים מעולם ה-IT, יש סיבות שונות לכך, שעולם הרפואה לא ניזון מההתקדמות ב-IT כפי שהתרחש לדוגמא בתחום כמו התיירות, בו השתנו תהליכים ומודלים עסקיים: דילוג על מתווכים בין הלקוח לבין  בתי מלון וחברות תעופה, מחירים ברורים, שקופים ותחרותיים יותר מאי פעם, או כרטיס שעבר לעולם שכולו וירטואלי. הסיבה המרכזית היא כנראה הרגולציה, שכל כובד משקלה מונח על כל תהליך רפואי כתוצאה מהפרטים האישיים הרגישים עליהם יש לשמור, וכמובן בריאות החולה, שמושפעת ישירות מטיב הטיפול.

העולם הבינתחומי
בין השמרנות של עולם הרפואה לבין הריצה קדימה של יזמי עולם ה-IT נוצר פער, שעליו יש לגשר, כדי להביא את עולם הרפואה לרמות חדשות של יעילות, ואת האזרחים לרמה חדשה של בריאות ואיכות חיים. פער זה ב-IT של הרפואה עלה בפורום חברות מדיקל וטכנולוגיה, שקיימנו לאחרונה במנהלת העסקים של רעננה. היו שם נציגים של סנארה ונצ'ר וגופי רפואה בהם אסותא ובית לוינשטיין, ובין כולם שררה הסכמה, שיש לטפל בכך.

המסקנה המרכזית, שעלתה, היא צורך לשיח בין הגורמים: יצירת ממשק בין התחומים השונים כדי לסלול יחדיו את מסלול התקדמות ה-IT הרפואי. כאשר יזמים יבינו את הצרכים מול החששות של גורמי הרפואה, והאחרונים יוכלו להבין בדיוק לאן מתקדמת הטכנולוגיה ולהכין את הקרקע לניסויים ובחינת אפשרויות. יש צורך לחזק את שיתוף הפעולה בין חברות טכנולוגיות לחברות מדיקל, כדי למנף את הערך הקיים במערכות הבריאות.

לישראל יש את הידע המתקדם בשני העולמות כדי להפוך למעצמה בתחום המדיקל. בנוסף, אנו בין המדינות המובילות את המעבר לתיק רפואי דיגיטלי, קרקע מצוינת להתפתחות של סטארטאפים בתחום, ואף למשיכת סטארטאפים וידע מהעולם. אנו שואפים ומקווים לראות עוד מפגשים מרתקים בין תחומים, שלא תמיד נעים אחד לכיוון השני, כדי להביא את הזינוק הטכנולוגי גם בעולם הרפואה.

מאת: רואי דינוביץ, מאי 2016.
ראש מנהלת עסקים רעננה

קרדיט תמונה עליונה: יהודית אופמן. 


רפואה



 
 
Bookmark and Share