Telecom News - הפתעה: חברת הבזק הענקית at&t תחל לספק חיבורי G.fast על תשתית קואקס

הפתעה: חברת הבזק הענקית at&t תחל לספק חיבורי G.fast על תשתית קואקס

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> הפתעה: חברת הבזק הענקית at&t תחל לספק חיבורי G.fast על תשתית קואקס
חברת הבזק האמריקאית at&t, בעזרת הסטארטאפ הישראלי Sckipio מרמת גן, רוצה להתחרות בחברות הכבלים במקום הכי רגיש שלהן: תשתית חיווט הקואקס לבתים, חיווט ששימש עד היום רק את חברות הכבלים והלוויין כאשר עד היום לא הייתה כל דריסת רגל לחברות הבזק לספק שירותי תקשורת קווית לבתים על חוטי הקואקס הללו. האם G.fast over Coax יצליח?
מאת: מערכת Telecom News, 22.5.16, 09:30G.fast

חברת הסטארטאפ סקיפיו מרמת גן מתחרה על המשבצת של פתרונות G.fast על תשתית חוטי הנחושת של חברות הבזק, ברוחבי פס של עד 1 גיגה בערוץ היורד.

בתחום הספציפי הזה, רוב חברות הבזק בעולם (כולל חברת בזק הישראלית) בחרו דווקא את הפתרון של אלקטל-לוסנט (כיום חלק מקבוצת נוקיה). אולם, כנראה פריצת הדרך של פתרון ה-G.fast של סקיפיו תגיע ממקום אחר לגמרי: G.fast over Coax

חברת הבזק האמריקאית at&t (שמספקת ללקוחותיה "שירותים מרובעים" כולל טלוויזיה), חשפה את הכוונה שלה להתחיל לחבר דירות בבניינים רבי קומות ברחבי ארה"ב באמצעות חיבור על רשת הקואקס (במקום על רשת חוטי הנחושת, רשת שנמצאת במצב מאוד ירוד בארה"ב), ע"י שימוש בטכנולוגיה, שפיתחה Sckipio.

מדובר בתכנית רב-שנתית, שמהווה אתגר של ממש לחברות הכבלים, מאחר שעד היום רק חברות הכבלים וחברות הלוויין עשו שימוש ברשתות חוטי הקואקס המגיעות לבתים. עד היום לא הייתה כל דריסת רגל לחברות הבזק לספק שירותי תקשורת קווית לבתים על חוטי הקואקס הללו, שהם יותר עבים, יותר אמינים ויכולים להוליך רוחבי פס גדולים בכמה מונים יותר מחוטי הנחושת הישנים של חברות הבזק. 

נטען, שחברות בזק גדולות נוספות בעולם בוחנות את הפתרון החדש הזה, לרבות דויטשה-טלקום, חברת הבזק הגרמנית הגדולה ביותר באירופה. עד היום, חברת at&t חיברה את הלקוחות שלה לחיבורי הטלוויזיה בחיבור הנקרא U-verse, שהשיג נתח שוק יפה אך לא מספק (מבחינת at&t) של כ-6 מיליון לקוחות.

אולם, הפתרונות של חברות הכבלים ובמיוחד המעבר שלהן לטכנולוגיות Docsis 3.1 סיפקו יתרונות ברוחבי הפס ללקוחות חברות הכבלים בארה"ב, מול הפתרונות של חברות הבזק, שנאלצו להתמודד גם עם ספקי חיבורי סיבים עד הבית או ליד הבית.

חפירה ופריסה של סיבים לבתים או עד לכניסה לבתים הן עסק מאוד יקר ולא משתלם, ומעבר לטכנולוגיות מהירות על רשת הקואקס יכולה לספק מענה מתאים ל-at&t, כדי לספק פס רחב מאוד לבתים, בלי צורך לחבר אותם כעת בסיבים לתוך הבית או עד לכניסה לבית.

הפתרון של סקיפיו בגרסה הראשונה שלו מספק עד 750 מגה סימטרי, פתרון שאין לחברות הכבלים (כי טכנולוגיית הכבלים בדומה לטכנולוגיות של חברות הבזק, היא לא סימטרית). ב-2017 רוחב הפס הזה יוכפל ל-1.5 גיגה ע"י שיפור במעבד והפעלת שני ערוצים של 106 מגהרץ לפי תקן G.fast.

בשלב ראשון at&t תפנה לכ-12 מיליון בעלי דירות ברחבי ארה"ב המחוברים בקואקס וניתן להתחבר אליהם די בקלות. סה"כ קהל המטרה לשירות מונה כ-37.8 מיליון בתים הנמצאים בבניינים, שיש בהם רשת של חוטי קואקס עד לבתים. כמה הצלחה תהיה ל-at&t במטרה שלה להעביר את הלקוחות הללו מחברות הכבלים אליה? זה עוד נותר לראות.

השירותים, ש-at&t תציע ללקוחות, יהיו שירותי חברת הלוויין DirecTV, שהיא רכשה לאחרונה, וכעת שידורי הלוויין הללו יעברו לחיבורים קרקעיים) במקום או במקביל לקליטת השידורים מצלחות לויין, שמוגבלות ביכולות שלהן. אם למישהו מבנה השירות החדש הזה זה מזכיר את בזק ו-YES, אז זה די נכון. כעת, at&t תוכל למכור ללקוחותיה גם שירותי פס רחב וגם את שידורי הלוויין תחת חבילה אחת ובמחיר אחד. 

המערכת החדשה יכולה להריץ G.fast ו-Docsis על אותה מערכת חוטי קואקס בבניין - ללא התנגשויות, כך שאין חשש מהפרעות בין שתי הטכנולוגיות, כתוצאה משימוש שונה בין הדיירים בבניין, היות ולא סביר שבבת אחת כל הדיירים בבניין יעזבו בו זמנית את חברת הכבלים ויעברו ל-at&t.

הכניסה של חברת הבזק האמריקאית הגדולה לטריטוריה של חברות הכבלים בוודאי עזרה ל-CableLabs (ארגון התקינה האמריקאי של חברות הכבלים), להתחיל ולנסות לפתח גרסה של LTE-U שמתאימה לחברות הכבלים. נעשו ע"י CableLabs כבר כמה טסטים עם קוואלקום (שמפתחת ומייצרת את הצ'יפים לטכנולוגיה הזו). בנוסף, יש כבר חברות כבלים בארה"ב שמשתמשות ב-WiFi לשימושים תחליפיים לסלולר, וכעת המגמה הזו מתחזקת עם האפשרות שתפותח גרסה מיוחדת לחברות הכבלים לספק LTE-U לסמארטפונים וטאלבטים ולפלוש עי"כ לטריטוריה המסורתית של חברות הבזק והסלולר.

אגב, חברות הכבלים הן לא היחידות שפולשות לטריטוריית ה-LTE-U של חברות הסלולר, גם רקאס בדרך לשם.

לסיכום: תחרות היא תמיד דבר רצוי ולטובת הצרכן... רק חבל שאין דברים כאלו בישראל, ה-StartUp Nation (רק כלפי חוץ)... 
G.fast



 
 
Bookmark and Share