Telecom News - חשיפת "העבודה בעיניים" על מס הכנסה, החברים והציבור ע"י איגוד האינטרנט

חשיפת "העבודה בעיניים" על מס הכנסה, החברים והציבור ע"י איגוד האינטרנט

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> חשיפת "העבודה בעיניים" על מס הכנסה, החברים והציבור ע"י איגוד האינטרנט
כל זאת, כדי שניתן יהיה להמשיך ולגבות מידי שנה מחירים מופקעים מכ-235 אלף בעלי דומיינים בישראל, להמשיך עם 9 אלף בעלי דומיינים שלא משלמים, ולזרוק כסף ציבורי במיליונים למקורבים. בנוסף, חשיפת החבר העצמאי האחרון שנשאר באיגוד האינטרנט הישראלי (כל השאר נטשו את הספינה הטובעת...).
מאת: אבי וייס, 30.5.16, 18:42עו"ד יורם הכהן

לפני כחודש פרסמתי מאמר חיובי על איגוד האינטרנט הישראלי תחת הכותרת: "איגוד האינטרנט הישראלי הקשיב לביקורת ושינה כיוון: יותר שקיפות לציבור". נתתי מחמאות לצוות המוביל באיגוד: עו"ד יורם הכהן - מנכ"ל (בתמונה), והנשיאה נאוה גלעד שלומוביץ, על כך,שבניגוד לגופים ציבוריים רבים בישראל (דוגמה בולטת: משרד התקשורת הישראלי), הם החליטו לעבוד בשקיפות ולפרסם את כל המסמכים, שאין בהם דברים אסורים לפרסום (למשל מטעמי צנעת הפרט, או סודיות עסקית) - באינטרנט. 

אולם, היה לי די ברור, שההצגה של שקיפות היא זמנית בלבד. ובעיון באחד המסמכים, שעלו לאתר האיגוד קפץ נתון, שלא נראה לי הגיוני, ולכן שלחתי שאלה להנהלת איגוד האינטרנט הישראלי:

"מעיון בדו"ח הכספי של האיגוד לשנת 2015, בעמודים 12 ו-13 יש סעיף הוצאה די מוזר:
עמוד 12: הוצאות תשתיות שווה כסף
עמוד 13: הוצאות שווי כסף.
 
אני מכיר את המונח "הכנסות שווי כסף" במקרה של קבלת תרומות, שאינן כסף ובמקרה של עבודת מתנדבים לטובת מלכ"ר ללא תמורה ממשית. אולם, על הוצאות שווי כסף - לא שמעתי.
אוכל לקבל הסבר מה זה?"

תגובת מנכ"ל איגוד האינטרנט עו"ד יורם הכהן הייתה מהירה: "זה מאוד פשוט – כל הכנסה ב"שווה כסף" (קרי בתרומה של משהו, שניתן בעיין, לדוגמא רשיון שימוש בתוכנה) יש הוצאה מקבילה ב"שווה כסף" – אחרת תהיינה הכנסות מבלי שתהיינה הוצאות בצידן. חשבנאות בסיסית".

אז שבתי ושאלתי: "תודה על המענה המהיר, ומהן ההכנסות בשווי כסף הללו? הכנסות של 863,640- זה אמור להיות דבר גדול מאודמה זה?"

מייד קיבלתי תשובה מעו"ד יורם הכהן: "לגבי זה, תאלץ לחכות בסבלנות עד האסיפה השנתית, שם ינתנו תשובות...".

כלומר. השקיפות נגמרה בבת אחת. המנכ"ל הרי יודע, שאני לא חבר האיגוד ולא אגיע לאסיפה השנתית המתוכננת ל- 15.6.16 (שהיא סגורה, ובכל מקרה מגיעים אליה רק ה"מקורבים לצלחת")... כ"כ, ברור לחלוטין לשנינו, שגם שם - לא תינתן כל תשובה גלויה לשאלתי.

יתרה מכך, בדו"ח הביקורת השנתי על איגוד האינטרנט (כאן, מה שנעשה ע"י מנחם צמח, רו"ח ועו"ד, שזה לא בדיוק "דו"ח ביקורת" על האיגוד, אלא יותר בגדר "שיר מיזמור והלל" לאיגוד), אפילו הוא הבין, שהאיגוד הלך כאן צעד אחד יותר מדי, ואני מביא את הדברים כלשונם (בצילום), היישר מפרי עטו של מנחם צמח:
דו"ח הביקורת
תרגום לעברית של מה שמנחם צמח מבקר האיגוד כתב: "קשה לצפות שהתרגילים הפיננסיים של האיגוד ליצירת גרעון ע"י תעלולים כספיים דוגמת "הכנסות והוצאות שווה כסף" של קרוב למיליון ש"ח והעברת מיליוני ש"ח לרזרבות לפעילויות עלומות דוגמת סייבר,  יעברו בשקט. לא כולם מטומטמים כמו שאתם חושבים. 'צפו לפגיעה' מצד רשם העמותות". ואני מוסיף: "צפו לפגיעה ממס הכנסה, כאשר בגלל מס הכנסה כל התרגילים הללו נעשים. הם לא כאלו מטומטמים, שלא יבחינו ולא יבינו את התרגילים הללו". 

למה התרגילים הכספיים הללו נולדו?
ההסבר מסתתר בעמוד 14 לדו"ח הכספי, שבו מדווח, שמס הכנסה דורש מהאיגוד כ-9 מיליון ש"ח מיסים  על הרווחים, שהאיגוד עושה מהמחירים המופקעים והבלתי חוקיים, שהוא גובה מכ-235 אלף בעלי דומיינים בישראל. 

אז ראשי האיגוד רוצים "לעבוד בעיניים" על מס הכנסה ולהראות, שהאיגוד ממש בגירעון רציני ואולי לפני פשיטת רגל ולכן אין מאיפה לשלם מיסים... אז מה עושים? ממציאים סעיפים פיקטיביים ("שווה כסף"...) ומעבירים בהחלטות של הוועד המנהל מיליוני ש"ח לפעילויות מיותרות כדלהלן:
  • רזרבה של 7 מיליון ש"ח "לכל מצב".
  • רזרבה של 8 מיליון ש"ח לפרויקטים ציבוריים שונים ומשונים (ולא נחוצים).
  • וכעת החליט הוועד להוסיף לרזרבה עוד 1.5 מיליון ש"ח לטובת שיריון עתידי של "הקמת מרכז להגנת סייבר". לא מדובר כאן על הגנת סייבר של האיגוד על מתקניו פנימה (לזה יש שיריון כסף בסעיפים אחרים), אלא להגנת סייבר על הציבור. כלומר: להתחרות שלא לצורך עם כל הגופים הממלכתיים העוסקים בדיוק בנושאים הללו. אך לאחרונה מטה הסייבר הלאומי הוציא מכרז (כאן) להקמת מרכז סייבר לאומי, בדיוק מה שאיגוד האינטרנט רוצה להקים, מכספי הציבור המשלם מחירים מופקעים על הדומיינים. 
כלומר: בלי התרגילים הפיננסיים הללו, אפשר היה להוזיל את מחירי הדומיינים בישראל לפחות מחצי מהמחירים, שגובה האיגוד (באמצעות רשמיו) כיום

אם לא די בכך, בדו"ח של האיגוד לרשם העמותות נחשף איך הכסף של הציבור עובר לכל מיני אנשים למשימות לא ברורות ולא נחוצות והנה כמה דוגמיות קטנות מהנהנים מהכסף הזה: 
  • שירותי ייעוץ לפרויקט פיקיוויקי - 26,217 ש"ח לסיגל בן-עמרם, חברת האיגוד.
  • שירותי שיווק לפרויקט פיקיוויקי - 34,755 ש"ח לחדוה שנדרוביץ, חברת האיגוד.
  • שירותי ייעוץ וניהול טכנלוגי - 121,750 ש"ח לאריאל בינר, חבר האיגוד.
  • מתן שירותי ייעוץ משפטי - 312,561 ש"ח לחיים רביה, חבר האיגוד. 
למה אני מביא את זה כאן? ההסבר המלא בסעיף הבא. הרעיון המרכזי, שנחשף כאן, הוא: חברי האיגוד הבודדים, שמגיעים לאספה השנתית, הם אלה הדואגים, שהכסף של הציבור, שמשלם על הדומיינים מחירים מופקעים בלי שום ביקרת ציבוריתימשיך לזרום לכיסם כל שנה, בלי כל הפרעה

כמה חברים יש באיגוד?
לפתע, מספר החברים נעלם מכל המסמכים. אני כבר חשפתי, שאם מורידים את עובדי האיגוד (שרוצים להיות חברי איגוד, כדי לשמור על מקור פרנסתם, זה ברור. הרי חלקם אם לא רובם נהנים בלי להתאמץ יותר מדי מכספי משלמי הדומיינים, בלי שיביאו איזו תועלת, אפילו עקיפה, למשלמי הדומיינים ו\או לאינטרנט הישראלי), אזי יש באיגוד כ-170 איש שאינם עובדי האיגוד, משלמי דמי חבר שנתיים. אולם, אם מנכים מהמספר הזה את כל בעלי האינטרסים למינם באיגוד ובכלל זה:
  • חברי הוועד המנהל, בני משפחותיהם וקרוביהם.
  • כל הקבלנים, שמקבלים תשלומים מהאיגוד במשך שנים (דוגמאות הובאו בסעיף הקודם), בני משפחותיהם וקרוביהם.
  • כל אלה הנהנים מהאיגוד במישרין או בעקיפין במהלך פעילויות האיגוד.
  • כל אלה הנהנים מה"קרבה לצלחת" [למי שלא יודע: כל עובדי וספקי השירותים של איגוד האינטרנט הישראלי נבחרו ללא כל הליך של מכרז, או אפילו "פטור ממכרז" מתועד], לרבות אלה הרוצים להבטיח, שה-9 אלף בעלי דומיינים שלא משלמים עליהם (ואלה המשלמים, למעשה, מסבסדים אותם מכיסם), ימשיכו לא לשלם
אחרי ניכוי כל המקורבים ובעלי האינטרסים למיניהם, לפי הנתונים הקיימים בידי, האיגוד מונה בפועל רק אדם אחד בלתי תלוי, שנחשוף אותו כאן רק בשם מקוצר: ר. כדי להגן על חייו. החבר ר. מזה שנים, הוא אדם בלתי תלוי, שמשלם מיסיו מידי שנה לאיגוד ומנסה לשנות את האיגוד, כדי שייעלה על דרך המלך והיושר, אבל לא מצליח.

הוא היחיד שמגיע לאספות האיגוד ומצביע (תמיד לבד או במיעוט), בלי שיש לו אינטרס אישי בהחלטות והקביעת לאן ולאיזה כיסים הכסף הציבורי שנשאב ממשלמי המחירים המופקעים על הדומיינים - יילך. 

למה באיגוד האינטרנט הישראלי נשאר כחבר איגוד רק אדם אחד בלתי תלוי, החבר ר.? (גילוי נאות, אני מכיר אותו אישית). הסיבה מאוד פשוטה: כל החברים האחרים "נטשו את הספינה הטובעת" הזו, כשקראו וראו את כל התרגילים, שהאיגוד עושה על מס הכנסה, על חבריו ועל הציבור. פשוט נראה כאן על פניו, שאנשים בעלי מצפון לא מוכנים להיות חברים בגוף כזה. החבר ר. עדיין מאמין, שהוא יוכל לשנות את האיגוד מבפנים. לכן, הוא נשאר. פשוט מדהים. בקרוב נחשוף עוד (בנושא מס-הכנסה והאיגוד ומה קורה עם הכסף הציבורי בהיקף של כ-10 מיליון ש"ח שזורם בצנרת של האיגוד). 

 
מיסים



 
 
Bookmark and Share