Telecom News - גוגל עולה גם על גלגלים

גוגל עולה גם על גלגלים

דף הבית >> לגיקים >> גאדג'טים >> גוגל עולה גם על גלגלים
גוגל עולה גם על גלגלים
מאת: צבי שחם, 1.6.2016, 04:51צבי שחם

גוגל הכריזה לפני כמה ימים על הקמת מעבדת מחקר מיוחדת למכוניות אוטונומיות (ללא נהג). המעבדה מוקמת באזור דטרויט, מרכז ייצור הרכב האמריקאי, והיא בשיתוף עם יצרנית הרכב הוותיקה פיאט-קרייזלר, שגם מפעליה נמצאים באזור דטרויט.
 
כידוע, חברת גוגל הוקמה ב-1998 ע"י לארי פייג וסרגיי ברין. מטרת וחזון החברה (כפי שמוצהר על ידה כאן) הם, "לארגן את כלל המידע העולמי ולהופכו לנגיש ויעיל לכלל העולם". ואמנם, החברה פועלת בהתמדה להשגת מטרתה: מעריכים, שיש כיום יותר ממיליון שרתי-אירוח ברחבי העולם המפעילים את שירותי גוגל, ושבכל יום שרתי גוגל מטפלים ביותר ממיליארד שאילתות-חיפוש וביותר מ-24 אלף טרה בייט של מידע, שנוצר ע"י משתמשים במגוון שירותיה של גוגל (מקור: ויקיפדיה).

מוצרי ושירותי המדיה של גוגל (כדוגמת ג'ימייל, יוטיוב, כרום, מפות, יומן, תרגום, פיקאסה, גוגל + ועוד) הפכו זה מכבר לנכסי צאן ברזל של המשתמשים הביתיים והעסקיים. האתר הראשי של החברה google.com  הוא האתר הנצפה ביותר באינטרנט, ובנוסף קיימים אתרים המותאמים לכל מדינה בנפרד, כמו google.co.il.

גוגל
 
גוגל פעילה מאד גם בתחום המובייל, עם מערכת ההפעלה אנדרואיד הפופולרית מאד (המתחרה העיקרית באפל) והסמארטפונים ממשפחת "נקסוס", שמיוצרים ע"י קבלני משנה ונמכרים על ידה בבלעדיות. בפיתוח נמצאים גם "גוגל גלאס", פרויקט הבלונים loon (ראה כאן), ועוד נוספים.
 
לאחרונה עלתה גוגל גם על גלגלים: ב-2013 רכשה את הסטארטאפ הישראלי "וייז" ובכך קיבלה דריסת רגל (למעשה גלגל...) למיליוני מכונית ונהגים ברחבי העולם. גוגל הבינה, שהשוק הענק של "מכוניות מחוברות"  (connected cars) טומן בחובו פוטנציאל גדול להעברת נתונים, מדיה, בקרה, בידור, וזאת בדיוק ליבת הפעילות והשלמה טבעית למה שהם עושים. כך נכנסה גוגל לפרויקט המכונית ללא נהג.
 
בתמיכה חזקה של גוגל יצא ב-2012 במדינת נבדה רישיון לרכב ללא נהג מסוג טויוטה פריוס (בתמונה), שבו הותקנה הטכנולוגיה הניסיונית של גוגל. לאחר 3 שנות נסיעה (ב-2015) הודיעה גוג, שהרכב עבר כ-2 מיליון ק"מ ללא נהג, חצה 600 אלף רמזורים, 200 אלף שלטי "עצור" וחלף על פני 180 מיליון כלי רכב אחרים. דווחו גם מספר תאונות. אולם התברר, שכולן היו באשמת הרכב הנגדי.
 
בעקבות הצלחת הניסוי אישרה מדינת נבדה כלי רכב אוטונומיים נוספים, וכיום נוסעות בכבישיה 12 מכוניות כאלו. עוד כמה מכוניות אוטונומיות של גוגל נוסעות במדינות אחרות בארה"ב ברישיון מיוחד.

טיוטה פריוס אוטונומית
טויוטה פריוס אוטונומית
 
באמצע 2014 הודיעה גוגל, שהיא תייצר כ-100 מכוניות אוטונומיות ללא הגה וללא דוושות האצה ובלימה. בתקופה שחלפה מאז יוצרו כל הרכבים האוטונומיים של גוגל ע"י השותפה של גוגל לייצור, חברת "רואש"  (Roush) ממישיגן, ארה"ב.
 
גוגל הכריזה לפני כמה ימים על הקמת מעבדת מחקר מיוחדת למכוניות אוטונומיות (ללא נהג). המעבדה מוקמת (איך לא?) באזור דטרויט, מרכז ייצור הרכב האמריקאי, והיא בשיתוף עם יצרנית הרכב הוותיקה פיאט-קרייזלר, שגם מפעליה נמצאים באזור דטרויט. פרטים נוספים כאן. הם מתכוונים כנראה לייצר מכוניות נוספות, ולשפר את הקיימות לאור הניסיון המצטבר.
 
אולם, גוגל אינה בודדה בפעילות הזאת. כמה יצרני רכב כבר פועלים בתחום הזה, כמו: וולוו, ניסאן, טסלה, טויוטה, פולקסווגן, רנו, ב.מ.ו, מרצדס, יגואר וכנראה עוד.
 
למרות הפעילות הנמרצת של גוגל וכל יתר החברות, עתיד המכונית האוטונומית עדיין לא ברור, ויש לו הרבה יתרונות אבל גם סימני שאלה. פרט לבעיות הטכניות, קיימות גם סוגיות משפטיות, ביטוחיות, הגנת פרטיות, אבטחת מידע, עלויות, וכמובן החשש הטבעי של כל אחד מאיתנו לסמוך על הבטיחות של מכונית כזאת.
 
גוגל, נאמנה לחזונה, שצוין לעיל, כנראה תמשיך לפעול בתחום הזה עם כל משאביה ויכולותיה שכבר הוכחו בנושאים אחרים. האם בעוד כמה שנים נגגל (to google) על גלגלים? אם תשאלו את גוגל תקבלו תשובה חיובית.
 
מאתצבי שחם, יוני 2016.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 
 



 
 
Bookmark and Share