Telecom News - קריאה לקבלת החלטות בשוק התקשורת כעת ולא בסוף 2018

קריאה לקבלת החלטות בשוק התקשורת כעת ולא בסוף 2018

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> קריאה לקבלת החלטות בשוק התקשורת כעת ולא בסוף 2018
היום מלאה שנה לכהונתו של שלמה פילבר כמנכ"ל משרד התקשורת. בשנה הזו היו לו 2 הישגים (חלקיים): בתחום מספרי הפרימיום ובתחום הפריסה הסלולרית ביו"ש. בכל השאר, מדובר בקטסטרופה. המצב של ישראל יילך וידרדר בתחום התקשורת, לאור ההחלטה לדחות ל-2018 את כל הפעילות הרגולטוריות וההחלטות החשובות, שנועדו לקדם את עולם התקשורת בישראל. 
מאת: אבי וייס, 7.6.16, 10:30שלמה פילבר

לפני מספר ימים פורסם ספין נוסף (שני בעל נוסח דומה בשנה האחרונה) על כך, שצמרת משרד התקשורת שמעה ב"יום עיון אסטרטגי" על מגמות השוק. שוב צמרת משרד התקשורת שומעת רק את צד ההיצע ולא את צד הביקוש (כלומר: את הציבור באמצעות נציגיו המוסמכים). כך שברור, ששום דבר טוב לא יכול לצאת מזה. בבריטניה למשל, חוות הדעת של הרשויות המקומיות חשובות לרגולטור לתקשורת שם יותר מדעת חברות התקשורת ויצרני פתרונות התקשורת. רק כך ניתן להצליח.

הבעיה בהודעה לתקשורת, שמלאה בכל מיני באזוורדים דוגמת: IoT, סייבר ו-5G, מושגים שברור שאין להם שום קשר לחבורת דרי "בית האבות הסיעודי", ששמו "משרד התקשורת הישראל", היא הסעיף שבו שלמה פילבר (בתמונה) מודיע, שכל המשימות, שתוכננו ל-2016 בתכנית העבודה השנתית של משרד התקשורת, נדחות ל-2018. כלומר: יישום התכניות הללו לא ייראה לפני 2019. מדובר פשוט באסון לשוק התקשורת בישראל.

כששלמה פילבר קיבל את המינוי למנכ"ל משרד התקשורת בדיוק לפני שנה, הצבעתי כאן על הצעדים הראשוניים, שיש לנקוט כדי להחזיר את שוק התקשורת הישראלי ל"דרך המלך":
  • לבצע תהליך "הפקת לקחים" מכל מה שקרה בקדנציה של המנכ"ל הקודם (אבי ברגר).
  • לבטל את כל המסמכים הרגולטוריים המבוססים על פיברוקים, שקרים וזיופים. 
  • להעביר את כל החשדות לפלילים בתוך המשרד לחקירת המשטרה.
  • להציל את Unlimited מקריסה ע"י התערבות כירורגית מיידית. 
  • לסלק מתפקידם את כל הבכירים המפריעים לשוק התקשורת וגורמים לו נזק. 
  • להפסיק עם הספינים על הציבור ולעבוד בשקיפות ובשת"פ הציבור ונציגיו המוסמכים. 
כל זה - לא קרה

לכן, בסיום שנה לקדנציה של שלמה פילבר, שלא קרה בה שום דבר הראוי לציון, ממש שום דבר חיובי וטוב מבחינה ציבורית הראוי לציון, זה בלתי אפשרי להמשיך בשיטה הזו. חייבים לקבל החלטות ועכשיו. 

יחד עם זאת, בשנה שחלפה היו לשלמה פילבר שני הישגים מעניינים ולא דרמטיים, ואי אפשר לגמד אותם או להתעלם מהם: 
  1. שינוי כל תרבות השקר וההטעיה של "מספרי הפרימיום" בעולם הטלפוניה בישראל. הקנס שהוטל על 012 (פרטנר) בעניין זה היה "אקורד הסיום" לשנה די מוצלחת (יחסית) בתחום הטיפול במספרי הפרימיום. אתר זה היה האתר החדשות היחיד, שכיסה את התחום הזה באופן עקבי במשך שנים, משום שמדובר בנושא צרכני חשוב לדעתנו. לכן, אנו גם מציינים בחיוב את ההישג הזה, שהוא הישג ממשי ולא "ספין לעיתונות", כמו כל שאר הנושאים הנמצאים בטיפול משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין. 
  2. פריסת אנטנות סלולר ביו"ש ע"י חברת "ש. פילבר בניית אנטנות סלולר בע"מ". הבעיה של הכיסוי הסלולרי ביו"ש, שהשר גלעד ארדן לא הצליח לפתור (וגם השר לשעבר אבי גבאי לא רצה בכלל להתעסק בזה), נפתרת ממש כעת ע"י שר התקשורת הנוכחי (ביבי נתניהו), ע"י כך, שמינה את שלמה פילבר לבנות בעצמו את האנטנות, עבור כל חברות הסלולר. סה"כ נבנים מעל ל-20 אתרי שידור סלולריים ברחבי יו"ש (מפת הפריסה החדשה ביו"ש נמצאת כאן). הציבור לא שומע על ההצלחה הזו (וגם אין לה שום זכר באתר משרד התקשורת), מפני שמי שמטפל בזה ביום-יום הוא דודו כהן (קצין המטה במשרד התקשורת לתחום יו"ש), שמדווח ישירות לוועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לעניינים אזרחיים וביטחוניים ביו"ש בראשות ח"כ מוטי יוגב ("הבית היהודי") ולסגן ראש המנהל האזרחי אל"מ אורי מנדס. כך, הכל עובד בחשאיות ובחוסר שקיפות מוחלט, כמו ששלמה פילבר אוהב. מיותר לציין, שתושבי הרצליה (ועוד מקומות רבים בארץ) שסובלים מפערי כיסוי סלולריים, לא יקבלו שם שירות מחברת "ש. פילבר בניית אנטנות סלולר בע"מ"... 
אילו החלטות חייבים לקבל עכשיו?
די הרבה, אבל בגלל הכאוס בשוק התקשורת לא ניתן אלא להתמקד ב-3 משימות חשובות בלבד:
  • היות ו-Unlimited כתחרות בבזק (והוט) היא נחלת ההיסטוריה, נותרה רק בזק כספק תקשורת, שיכול לחולל מהפכה טכנולוגית, צרכנית ושיווקית בשוק התקשורת הישראלי. הוט זוחלת לאט וגם אין לה פריסה ארצית. זה עצוב אבל זה המצב נכון להיום וזה לא ישתנה, גם לא ב-2018. לכן, אין מנוס אלא "לסכם עסקה" עם חברת בזק על שדרוג התשתיות של מדינת ישראל ב-3 תחומים מרכזיים: 1) פס רחב בסיבים עד הבית (או ליד הבית) וחיבור תושבי ישראל ב-G.fast ובטכנולוגיות משלימות. 2) רשת IoT ארצית. 3) רשתות WiFi ארציות, גם ל-Offload עבור כל חברות הסלולר. מול הפריסה המשולשת הארצית הזו, בזק תקבל "הורדת החומות המבניות" בהדרגה ותחת מגבלות, לפי קצב התקדמות יישום 3 הפרויקטים הלאומיים החשובים הללו. 
  • לצאת במכרז לתדרים נוספים ל-LTE-A ולפרסם תכנית ל-5G, רק לשחקנים הקיימים. במקביל, לקחת את הרישיונות והתדרים של הבדיחות הרגולטוריות, ששמן גולן טלקום ומרתון, ולחסל את הסאגה העצובה הזו. בנוסף, לבטל את רגולציית שת"פ האנטנות הקיימת ולבנות רגולציה חדשה ועדכנית לתחום זה. 
  • להוריד את כל החסמים מעולם ה-WiFi ולשחרר תדרים חופשיים נוספים ובכמויות לטובת הציבור (לרבות ליישומי IoT ו-Offload). 
בלי התמקדות בביצוע מיידי של משימות אלו, שוק התקשורת ימשיך להסתובב סביב הזנב של עצמו ללא שום כיוון מוגדר ולהידרדר (גם בהשוואה עולמית). איבדנו שנה, שבה שלמה פילבר מנסה להכיר את שוק התקשורת (עד כה בלי הצלחה). זה אסון לאבד עוד שנתיים, עד שהרגולציה של שוק התקשורת תמצא את הכיוון שלה, רק בגלל ששלמה פילבר לא מבין מה תפקידו
 
 



 
 
Bookmark and Share