Telecom News - כמות הספינים שגולן טלקום מפזרת סביבה יכולה לייצר סרט טרגי-קומי

כמות הספינים שגולן טלקום מפזרת סביבה יכולה לייצר סרט טרגי-קומי

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> כמות הספינים שגולן טלקום מפזרת סביבה יכולה לייצר סרט טרגי-קומי
גולן טלקום נמצאת במצוקה ולפני הגשת הערר לבית הדין להגבלים עסקיים בגין אי אישור רכישתה ע"י סלקום. לכן, היא מפזרת ספינים של פתרונות מדומים. שום ספין לא יוכל לחלץ אותה ממצבה העגום, גם הספין על הסכם המוזר שלה עם הוט-מובייל. עדכונים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 9.6.16, 19:04מיכאל גולן

כשאנשים נמצאים בלחץ, הם ממציאים סיפורים. גולן טלקום התמחתה ב"סיפורים". מיום עלייתה לאוויר ועד הספין הלפני אחרון, שהיא תהפוך ל-MVNO על רשת סלקום היו עוד ספינים, אבל הם נעלמו די מהר... .הספין הטרי האחרון: מעבר של גולן טלקום מרשת סלקום לרשת הוט-מובייל (שכעת נמצאת בשת"פ במסגרת PHI עם פרטנר). 

למה מדובר בספין, שחיי המדף שלו קצרים ביותר?
  • אין לגולן טלקום שום שיטה להיפטר מחובות העבר, כלומר: מהפרת חובות העבר. הנושא הזה כרגע בדיון בבג"ץ (שהגישה פרטנר). בכל מקרה, מדובר בסדרה כבדה של הפרות חוק, תקנות, תנאי מכרזים ורישיון, שבגינם מזמן היה צורך להוביל מהלך שכולל: שלילת רישיונה של גולן טלקום, הפקעת התדרים שיש בידיה, הטלת קנסות ענק עליה, חילוט הערבויות הקיימות ודרישה שתחזיר את הערבויות, שכבר קיבלה בחזרה על סמך מצג שווא (כאילו היא פורסת רשת ארצית). לא ברור מדוע הסנקציות הללו, עד רגע זה, לא מבוצעות
  • אין לגולן טלקום שיטה טובה לחסל את ההסכם שלה עם סלקום בלי הסכמת סלקום, שתדרוש ממנה המון כסף (אולי קרוב למיליארד ש"ח). מהיכן יגיע הכסף הזה כדי להשתחרר מהחוזה עם סלקום? "לאלוהים פתרונים". 
  • גולן טלקום לא יכולה לחתום הסכם עם הוט-מובייל בלי הסכמה פרטנר. אין דבר כזה וגם זה נוגד את המצב החוקי. העובדה, שמרתון (אקספון-018) לא מצליחה לבצע הסכם כזה עם PHI מצביעה, שהוספת שותף חדש לרשת קיימת של "שת"פ רשתות" היא אינה דבר קל או זול.
  • כלומר: גולן טלקום זקוקה למעל למיליארד ורבע ש"ח במזומן כדי לבצע את התרגיל של מעבר מסלקום להוט-מובייל-פרטנר. אין לה סכום כזה, אפילו לא בחלומות של מיכאל גולן, (בתמונה למעלה). 
יתרה מכך, אנו פנינו כבר לפני למעלה מחודש למשרד התקשורת בשאלה, שלא נתקבלה עליה שום תשובה, בעניין רשת השת"פ של הוט-מובייל ופרטנר:
"ה-JV בין רשת פרטנר לרשת הוט-מובייל, ששמו PHI, אושר וקיבל רישיון בהתאם לטיוטת הרישיון, שהייתה במכרז התדרים ובהמשך למדיניות שר התקשורת בעניין שת"פ רשתות אנטנות.

לאחרונה הודיעה הוט לבורסה, שהיא פרקה את רשת הסלולר שלה (נשאר לה רק רשת iDen של מירס לשעבר, שאינה רלבנטית בכלל לעניין דור 3 ודור 4 של לקוחות הוט-מובייל ב-GSM).

המשמעות המעשית היא: אין מדובר בשת"פ אנטנות, אלא במעבר להסדר "נדידה פנים ארצי" (בפועל: הסכם שהיה בין החברות בתוקף עוד טרם הקמת ה-JV), הסדר של נדידת לקוחות הוט-מובייל על רשת פרטנר לפי חוק התקשורת (ולא לפי תנאי הרישיון ל-JV).

בנוסף, חלק נכבד מהמדיניות של השר בעניין שת"פ אנטנות וכך גם מופיע ברישיון, זה המצב של זמניות בהסכם שת"פ האנטנות בין החברות והיכולת להפריד בין הרשתות בסיום ההסכם (ואף לפניו, בתנאים מסוימים). זה מופיע במובלט בכמה סעיפים במסמך המדיניות (למשל בסעיפים 31 ו-32 על כל תת סעיפיהם).

אולם, במציאות שנוצרה ברשת ה-JV ששמה PHI, אין יותר יכולת הפרדת רשתות בין החברות, כי להוט מובייל אין יותר רשת והיא תלויה למעשה לעולמים ברשת פרטנר.

האם משרד התקשורת אישר את השינויים הללו במימוש רישיון ה-JV, שלמעשה מעקר אותו מתוכנו ומרוחו לחלוטין ומייתר אותו, משום שההסדר הממשי והמעשי בין החברות הוא "נדידה פנים ארצית" ולא "שת"פ רשתות"?"

אני מניח שזה לא מקרה שמשרד התקשורת סרב להשיב לשאלות הנוקבות הללו. כלומר, המצב הרגולטורי בשת"פ בין הוט-מובייל לפרטנר הוא לא בדיוק פשוט ולא ברור אם בכלל יש לגולן טלקום לאן להצטרף (כי בפועל להוט מובייל כנראה לא תהיה רשת סלולרית, כי היא מפרקת אותה ומה שיהיה בפועל זו רק רשת PHI, שמקורה בפרטנר). השת"פ רשתות ששמו הטכנולוגי MOCN בין הוט-מובייל לפרטנר בינתיים הוא רק הסכם תיאורטי - משפטי, מה שיצר את PHI, ולא מעשי - טכנולוגי. גם אם תישארנה ברחבי הארץ אנטנות שמקורן בהוט-מובייל, הציוד הסלולרי שיש בהן (מבית נוקיה) יוחלף בציוד שיש ברשת פרטנר (מבית אריקסון) ויחובר למתגים של פרטנר. 

דהיינו: בלי הסכמת פרטנר, שכרגע נלחמת בגולן טלקום ובמשרד התקשורת גם יחד, לא יהיה שום הסכם עם גולן טלקום. ככל הידוע לנו, פרטנר לא שותפה במו"מ בין גולן טלקום להוט מובייל. האם זה הסוף לשת"פ בין פרטנר להוט-מובייל? נמתין ונראה. 

בכלל, אנליסטים שעוסקים בתחום שת"פ אנטנות סלולר באירופה לא מאושרים מצורת השת"פ דוגמת זו שיש בישראל, בגלל הפגיעה בתחרות ובהתפתחות העתידית של הרשתות. 

שורה תחתונה: עוד ספין בשרשרת הספינים סביב גולן טלקום. עד שהיא תגיע לפירוק, נשמע עוד הרבה סיפורים כאלה

את תגובת גולן-טלקום, סלקום, פרטנר והוט-מובייל לא הצלחנו לקבל. ככל שתתקבל תגובה - נעדכן בהתאם. 

עדכון 10.6 11:00: הוט הוציאה הודעה לבורסה (כאן), שהיא הגיעה להסכם MVNO עם גולן טלקום ל-10 שנים. יש בעיה קטנה בהודעה הזו: אין שום דרך, שגולן טלקום תהפוך ל-MVNO, לא על רשת סלקום ולא על שום רשת אחרת. היא קודם צריכה להתפרק, להחזיר את הנכסים, שיש לה, ולהיעלם כחברת סלולר, ורק אז לקום מחדש כחברת MVNO.

לא ברור למה אנשים, שאמורים להיות רציונאליים, הולכים שולל אחרי הספינים חסרי הרגליים של גולן טלקום. אולי בכלל הוט-מובייל עושה לגולן טלקום "תרגיל כיפה אדומה"?

עדכון 10.6, 12:00
תגובת גולן טלקום: "חברת גולן טלקום חתמה על הסכם שירות ארוך טווח ל- 10 שנים עם חברת הוט מובייל, במסגרתו תשתמש גולן טלקום בשירותי הרשת של הוט מובייל. חברת גולן טלקום תמשיך להיות עצמאית לחלוטין ותמשיך להוביל את התחרות בעולם התקשורת. הסכם ארוך טווח זה מאפשר לגולן טלקום את היכולת להמשיך ולשרת את קהל לקוחותיה עם ההצעות המשתלמות ביותר, השירות הטוב ביותר והטכנולוגיה המתקדמת ביותר".

איך גולן טלקום תמשיך להיות "עצמאית לחלוטין", אם היא הופכת ל-MVNO? בעולם המושגים של גולן טלקום, הכל יכול להיות. כך גם מופיע בהודעתה המושג "...והטכנולוגיה המתקדמת ביותר", כאשר זו בכלל לא הטכנולוגיה שלה, אלא של רשת PHI עליה היא תרכב... 

עדכון 10.6, 13:00גורמים בחברת פרטנר מסרו: "מהפרסומים (של הוט) עולה, שמדובר בהסכם, שבו גולן טלקום הופכת למפעיל מדומה (MVNO), דבר המנוגד לתנאי הרישיון של גולן טלקום. מדובר בהסדר שדינו להיפסל כיוון שהוא סותר את עמדת משרד התקשורת, הממונה על ההגבלים העסקיים ומשרד האוצר, כפי שבאו לידי ביטוי גם בשבועות האחרונים". 

האם ההודעה הזו מסמלת את סוף השת"פ בין פרטנר להוט מובייל? כרגע - הכל אפשרי. 

עדכון 10.6 13:30: גורמים בסלקום מסרו, שחברת סלקום מתכוונת לנקוט בצעדים אגרסיביים כנגד גולן טלקום בשל הפרת החוזה בין החברות.

מההודעה הזו עולה שאין ספק שגולן טלקום תשלם ביוקר על הספין הזה.  

עדכון 13.6 10:00: סלקום הודיעה לבורסה (כאן) שגולן טלקום הפרה הפרה יסודית את ההסכם בין החברות ולכן היא תתבע מגולן טלקום את כל חובותיה, שמסתכמים בלפחות 900 מיליון ש"ח + מע"מ. סלקום מודיעה שתעשה את כל הצעדים החוקיים הנדרשים כדי לגבות את חובה ולמנוע יישום ההסכם בין גולן-טלקום להוט-מובייל.

כפי שכתבנו כבר ביום חמישי (כאן למעלה), סלקום תדרוש מגולן טלקום כמיליארד ש"ח. עי"כ, המועד בו גולן טלקום תגיע לאולם בית המשפט בת"א בפני השופט העוסק בפירוקים, התקצר והוא קרוב יותר מתמיד. זאת, גם לדעת אנליסט התקשורת המוביל - ערן יעקובי

עדכון 14.6 18:00 הוט מדווחת לבורסה (כאן) שהיקף הערבות ("קו האשראי") שהתחייבה להעמיד לטובת גולן טלקום בגין חובות העבר שלה עומד על 600 מיליון ש"ח. 

מהודעת הוט עולה שהיא הופתעה מדרישת סלקום מגולן טלקום בהיקף של קרוב למיליארד ש"ח + מע"מ. דהיינו: ככל העולה מהודעה זו, להוט לא היה צל של מושג על פרטי ההסכם בין גולן טלקום לסלקום והוט לא הייתה מודעת לכל החובות של גולן טלקום כלפי סלקום, כעולה מההסכם ביניהן. התסבוכת מעצימה... 
emoji סמארטפון



 
 
Bookmark and Share