Telecom News - חברות הסלולר הישראליות מגלות באיחור רב שיש דבר כזה שנקרא WiFi

חברות הסלולר הישראליות מגלות באיחור רב שיש דבר כזה שנקרא WiFi

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> חברות הסלולר הישראליות מגלות באיחור רב שיש דבר כזה שנקרא WiFi
הכניסה של פלאפון ולאחרונה גם פרטנר (מתי סלקום והוט מובייל?) לתחום השיחות על WiFi היא "הצתה מאוחרת" ולא עדכנית. העולם נמצא מזמן בטכנולוגיות מתקדמות, שלא שמעו עליהן בישראל (VoLTE, LTE-U ו- LTE-AAA) ושלא תהיינה כאן בקרוב. 
מאת: אבי וייס, 29.6.16, 17:005G WiFi

כל משתמשי הסמארטפונים מכירים מזמן (מעל לעשור) את תחום השיחות על רשתות ה-WiFi. 

משתמשי הסמארטפונים (וגם משתמשי הטאבלטים וכמובן מחשבים ניידים ונייחים) מזה שנים מכירים את שירות סקייפ (מבית מיקרוסופט), כי החיסכון הכלכלי הוא ברור ומידי, ובמיוחד, שהשיחות לכל העולם בתוך הרשת הן בחינם וללא הגבלת זמן. ניתן כמובן להשתמש בשירות Hangout (שירות של גוגל המתחרה בסקייפ) או בשירות WhatsApp (מבית פייסבוק), גם כן שירות מתחרה בסקייפ.

יש עוד יישומים פופולריים כאלה, למשל Viber, או WeChat, אפליקציות, שמאוד פופולריות בחלקים נרחבים בעולם ובמיוחד באסיה ויש להן מאות מיליוני משתמשים לכל יישום. יש עוד יישומים מתחרים כולל מחברות סלולר, שפחות מוכרים בארץ דוגמת: Fon, שנפוצה בכ-16 מדינות ברחבי העולם ו-Tu Go שנפוצה בבריטניה ובמדינות, שבהן פועלת חברת טלפוניקה.

החיבור של חברות הסלולר לנושא השיחות על WiFi נעשה הרבה יותר קל, כאשר אפל הכניסה לתוך iOS גרסה 8 (שיצאה לשוק ב-2014) את התכונה המכונה בשם: WiFi Calling, כחלק בלתי נפרד ממערכת ההפעלה. בכך היא אפשרה לספק שיחות על WiFi בלי צורך לטעון אפליקציה מצד ג'.

בקישור בתחתית הכתבה מצוי מחקר המתאר את ההתפתחות של תחום השיחות על WiFi ולאן התחום הזה הולך, למתעניינים. 

בישראל, כניסת פלאפון לתחום (עם אפליקציה) ופרטנר (אפשרי בלי אפליקציה, כי זה שירות רשת בציוד של אריקסון), היא כניסה מאוחרת מאוד ונעשתה רק כדי לספק תחליף חינמי (ומיותר) לשירותי ה-OTT, שציינתי ובראשם סקייפ או WhatsApp, שממילא מתבצעים על הסמארטפונים של הלקוחות בישראל, מזה שנים.

על פי נתוני אריקסון, שיחות הטלפון מהוות רק 5% מכלל השימוש ברשתות הסלולר בעולם. כך שהמאבק וההשקעה של חברות הסלולר הישראליות על המשבצת של שיחות הסלולר, הוא ממש אנכרוניסטי. השקעת המשאבים בחברות הסלולר בישראל אמורה להיות בעתיד, והעתיד שמו: IoT ו-5G. הדרך ל-5G מפורטת בקישור למאמר מקצועי בתחתית הכתבה, למתעניינים. 

השירותים היותר מתקדמים בשימוש ב-VoIP על רשתות WiFi לא קיימים בישראל, וגם לא יהיו השנה (אם בכלל). כאן בישראל בכלל לא שמעו על מושגי תקשורת מתקדמים דוגמת: WebRTC, VoLTE, Freewheel, LSA ועוד.

למה? תשאלו את משרד התקשורת הישראלי. בכלל, רשתות WiFi בישראל הן  נכות לחלוטין (בגלל הרגולציה) ולכן גם אין רשתות WiFi של חברות התקשורת כשירות Offload, להסטת עומסים מרשתות הסלולר ולמתן שירות מקומי משופר. 

כמה חידושים מהעולם הרחב, שלא מוגבל ברגולציות הזויות ואנכרוניסטיות מבית היוצר של משרד התקשורת הישראלי:
  • חברת Vodacom, חברת הסלולר הגדולה בדרום אפריקה, החלה להפעיל על הרשת שלה (בשלב ראשון כניסוי ממוקד), שירות של LTE-AAA המספק בערוץ היורד עד 1 גיגה סל"ש לכל מכשיר קצה. שירות LTE-AAA הוא אחת הגרסאות המתקדמות של חברות הסלולר, גרסה של שירות LTE-U בשילוב עם יוזמת MultiFire, עוד לפני שתקן OpenG ייכנס לשוק. מדובר בטכנולוגיה המחברת בין LTE-A לבין WiFi בתדרים החופשיים של 5 גיגהרץ. מכשירי הקצה חייבים להיות עם מעבד Qualcomm 820 ומעלה, שנמצא היום כבר בכל הסמארטפונים החדישים המגיעים לשוק. רוחב הפס העצום של 1 גיגה סל"ש למכשירי הקצה הושג בדרום-אפריקה בזכות שימוש ב: three-way carrier aggregation across licensed and unlicensed bands. ציוד הרשת הוא של וואווי הסינית, ששיתפה בעניין זה פעולה עם קוואלקום. 
 
  • העיר ניו-יורק וסביבתה כוסתה כולה בשירות WiFi חדיש וחינמי, שמגיע מלוחות המודעות הקיימים בעיר ומתאי הטלפון הישנים, שנשארו בעיר. השירות נקרא LyncNYC מחברת הזנק בשם Intersection במימון חלקי של גוגל ובשת"פ עם: חברת קוואלקום, חברת CityBridge וחברת CIVIQ Smartscapes, שבנתה את מתקני ה-WiFi ברחבי העיר. ההכנסות לשירות החינמי באות מהפרסומות הרצות על מתקני השידור המעוצבים של השירות הזה (בהיקף פריסה של קרוב ל-10 אלף יחידות שידור, בכל רחבי העיר ניו-יורק ופרבריה). בניו-יורק לא שמעו, שיש בעיות קרינה ב-WiFi, כמו שראש העיר חיפה למשל שמע וסגר את ה-WiFi בבתי הספר בחיפה. 
 
  • חברת האם של LyncNYC: חברת Intersection הכריזה, שהכיסוי בניו-יורק הוא רק צעד ראשון שלה לכסות את ערי ארה"ב הגדולות ברשתות WiFi חופשיות. כ"כ הכריזה, שהיא תכסה את כל שדות התעופה הגדולים (כמה משדות התעופה הגדולים כבר מכוסים, למשל לה-גרדיה בניו-יורק) ואת כל חברות הרכבות העיליות והתחתיות הגדולות ברחבי ארה"ב. החברה חותמת הסכמים עם העיריות ועם החברות, שמציבות לוחות מודעות ברחבי הערים, ומתקינה בהם את המערכות המעוצבות של ה-WiFi. הפתרון של Intersection מתחרה בפתרון אחר לגמרי אבל לאותה מטרה בדיוק (רשת רחבת פס באוויר מבוססת WiFi שלא של חברת הסלולר). המדובר בשירות של Starry, שהחל בבוסטון ויתפשט ל-15 ערים גדולות ארה"ב
 
  • לא רק חברות הסלולר פורסות Small-Cells לצרכי Offload (מידע נוסף על Small Cells בהווה ובעתיד מצוי בלינק בתחתית המאמר, למתעניינים). גם ארגונים גדולים ועסקים עושים כך, כדי לשפר את הכיסוי הסלולרי באזורי העבודה והתנועה של עובדים. עפ"י מחקר עדכני של ReTHINK עד 2020 תהיה עלייה תלולה של 63% בהיקף פריסת Small Cells ע"י ארגונים ועסקים גדולים, בעיקר בגלל הצורך לספק שירותי שיחות וידיאו בתוך שטחי העבודה, למכשירים הניידים של המנהלים והעובדים. להלן גרף התפתחות ה-Small Cells בארגונים (בכל רחבי העולם) מול כלל ההתקנות של Small Cells ע"י כל חברות התקשורת:
Small Cells
 
עדכון 16.9.16: עיריית ניו-יורק סגרה את השירות החינמי בעיר ניו-יורק - LyncNYC בגלל שימוש ונדלי (Abuse) בשירות. 



 
 
Bookmark and Share