Telecom News - המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה לעסקים בישראל מתעצמת במהירות

המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה לעסקים בישראל מתעצמת במהירות

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה לעסקים בישראל מתעצמת במהירות
המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה לעסקים בישראל מתעצמת במהירות
 מאת: מיכאל פנחס, 6.8.16, 12:42מיכאל פנחס
 
ההתקדמות המהירה של עולם התקשורת והרגולציה יצרה בבת אחת כמות גדולה של 17 ספקיות תקשורת מתחרות עם "רישיון אחוד". בנוסף, פרטנר הודיעה, שהיא נכנסת לתחום פריסת הסיבים עד לבתים ולעסקים. איך בוחרים את שירותי התקשורת והטלפוניה המתאימים לצרכי העסק?
 
בחודשים האחרונים, ללא כל פרסום מיוחד, החלה מהפכה של ממש בשוק התקשורת העסקי בישראל, שעדיין קשה לאמוד את כל היקפה.
 
במהלך די מהפכני, משרד התקשורת יצר סוג חדש של רישיון תקשורת, זול, ברור, פשוט ונוח יותר לספקי התקשורת בשם "רישיון אחוד", סוג רישיון תקשורת, שמכיל בתוכו כמעט הכל: שירותי מפ"א (מפעיל פנים ארצי קווי) שירותי נס"ר, שירותי אינטרנט - IPS, שירותי טלפוניה, שירותי סלולר וירטואליים (MVNO), שיחות לחו"ל ועוד.
 
מתחילת 2016 ביקשו חברות תקשורת רבות (וקיבלו) "רישיון אחוד" וכיום (נכון לאוגוסט 2016) יש 17 רישיונות חדשים של חברות, שקיבלו "רישיון אחוד", שמאפשר להן לספק את כל שירותי התקשורת תחת קורת גג אחת (מה שמאוד קל לבצע בעידן שירותי הענן) ואלו הן: בזק בינלאומי, 013-נטוויז'ן, 012-סמייל-טלקום, אקספון-018, טלזר-019, גולן-טלקום-בינלאומי, השקמה-NGN-015, הוט-מובייל-תקשורת בינלאומית, 012-טלקום, עידן פתרונות קונפרנס, סלקום תקשורת קווית, פרטנר פתרונות תקשורת נייחים, פרי טלקום, רמי לוי שיווק השקמה תקשורת, בינת עסקים, הום סלולר, סלקט תקשורת.
 
כל 17 החברות הללו (יש צפי שבחודשים הקרובים תצטרפנה לרשימה עוד 2 עד 3 חברות חדשות), מתחרות בבעלי הרישיונות הכלליים לתקשורת פנים ארצית נייחת (בזק והוט, גם IBC\Unlimited היא בעלת רישיון כללי, אבל כרגע היא בצרות וניתן להתעלם ממנה).
 
כמעט כל 17 החברות הללו (ואלו שתתווספנה עליהן בקרוב) כבר הכריזו, שהן תספקנה שירותי תקשורת מלאים למגזר העסקי. חלק מהן כבר עושות כך, ולאחרונה ניתחנו את ההצעה של הלו-015 (מופיעה ברשימת החברות הנ"ל תחת השם "השקמה-NGN-015") בתחום הטלפוניה העסקית, הצעה, שזולה ב-50% עד 90% מול כל מה שהיה מקובל עד היום בעלויות התקשורת והטלפוניה העסקית בישראל.
 
יש כבר חברות ברשימה של בעלות "רישיון אחוד" המפעילות שירותי תקשורת וטלפוניה עסקית בהיקף מאוד נרחב ובמחירים מאוד אטרקטיביים והבולטות ביותר הן: בינת עסקים ובזק בינלאומי.
 
בחודשים הקרובים נשמע על שירותי תקשורת עסקית חדשים מכמה ספקים בעלי "רישיון אחוד", שכבר מסיימים את ההכנות והצטיידות שלהם למתן שירותים כאלה למגזר העסקי ובכלל זה: טלזר-019, סלקט-תקשורת (החלה להפעיל כבר כמה שירותים עסקיים במחירים אטרקטיביים, למשל "שירות כוכביות"), אקספון-018, 012-טלקום (בימים אלה בוחרת את ספק שירותי הטלפוניה בענן, שהיא תפעיל בענן שלה) ועוד.
 
לכן, כל עסק, שמתחייב לספק תקשורת מסוים ליותר משנה, עתיד לפספס את המהפכה המתרחשת ממש כעת בשוק התקשורת העסקית. כבר יש תחרות עצומה בשוק ומחיר שירות טלפוני מלא בענן (כולל כל היכולות) עולה סביב ה-8.5 ₪ לפורט לחודש. זה עשירית מעלות שירותי IP-Centrex בבזק, הוט סלקום או פרטנר, עם שפע של שירותים נלווים כחלק מהחבילה החדשה, מה שאין בשירות IP-Centrex.
 
המעבר לשירותי התקשורת והטלפוניה החדשים אצל ספקים בעלי "רישיון אחוד" דורש גם היערכות פנימית מוקדמת בעסקים. בשנים האחרונות ארגונים ועסקים רבים מבינים, שלשלם על 2 תשתיות תקשורת מקבילות (טלפוניה ו-Data) זה לא כלכלי וגם לא מספק שום יתרונות להשגת יעדי העסק. לכן, מתבצעים מעבר והגירה של העסקים לכיוון של "רשת תקשורת אחודה" עם "תשתית כבילה אחודה". מדובר בחיסכון של 50%-70% בהוצאות אם עוברים לתשתיות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות האחודות.
 
בנוסף, יש לבחור את שיטת החיבור העסקי לאינטרנט הטובה ביותר לעסק (כי שירותי הטלפוניה החדשים בענן הם ב-IP), לצורך חיבור משולב, שכולל בתוכו גם את הטלפוניה העסקית המקושרת לענן. כיום, חיבורי IPVPN הם הטובים והמומלצים לעסק. כיום, שירות  IPVPNעם פרוטוקול MPLS (המכונה לעיתים גם בשם (VPRN הוא השירות המועדף והמומלץ לעסקים בכל סדר גודל    לחיבור תמסורת ל,Data Centers- לשירותי ענן, לסניפים ולשותפים בשרשרת הערך, בגלל רמת האבטחה והשרידות של סוג החיבורים הזה, קלות הפעלתם והמחיר הנוח של החיבור. יחד עם זאת, ניתן לשקול חלופות אחרות, למשל, חיבור עסקי של 500 מגה בהוט. יש עוד מגוון סוגי חיבורים עסקיים בשוק, מספקי התקשורת השונים.
 
בנוסף, ההודעה של פרטנר, שהיא נכנסת לתחום פריסת סיבים עד הבית והעסק בכל רחבי המדינה, מזעזעת את השוק וייתכן ופרטנר תהיה ספק תשתיות מתחרה נוסף בשוק הקווי.
 
במקביל, יש לבחון מהם הצרכים המלאים של העסק, לרבות חיבור מערכות משיקות (דוגמת מצלמות אבטחה, שערים ודלתות, מערכות רישום ומעקב עובדים וכיו"ב) לרשת התקשורת, חיבור ליישומים של העסק, רמת האבטחה והשרידות הנדרשים בעסק וכל שירות, שיש בו צורך עסקי ותלוי ברשת התקשורת של העסק.
 
בכל מקרה, חובה לקרוא את כל "האותיות הקטנות" לפני שחותמים הסכם עם ספק תשתיות ושירותי התקשורת, לפני שנופלים "למלכודת עכברים" עם קנסות דרקוניים, שטרם נעלמו מהשוק העסקי. 
 
למה ה"רישיון האחוד" חשוב לספקיות התקשורת (כך שכבר 17 ספקיות תקשורת ביקשו וקיבלו רישיון חדש שכזה)?
 
עד לפני הולדת "הרישיון האחוד", חברה שרצתה לספק שירותים כמו MVNO, שיחות לחו"ל, נס"ר (טלפוניה עסקית), שירותי אינטרנט, טלפון קווי, וכיו"ב, צריכה הייתה להוציא רישיון בנפרד לכל שירות, פעולה המייצרת ביורוקרטיה ומגדילה עבורה הוצאות: כל רישיון כזה מצריך ערבות בנקאית של מיליוני ש"ח ותנאים נוספים רבים (מאימות חתימות ע"י עורכי דין וכלה באין ספור של תצהירים), בהתאם לסוג הרישיון.
 
מי שהחזיק בכל אחד מהרישיונות הנפרדים, שהיו עד היום, נאלץ לעמוד בנפרד בכל אחד מתנאי התקנות, שמכוחן הוא ניתן. כך למשל, בעל רישיון למתן שירותי סלולר ברשת אחרת, שהוא גם בעל רישיון מפעיל בינלאומי, נדרש להעמיד בנפרד ערבות כנגד כל אחד מן הרישיונות ובסכומים מצטברים. כמו כן, כל בקשה לרישיון הייתה מוגשת בנפרד והצריכה טיפול נפרד ונבדל, תוך עמידה בתנאים רגולטוריים שונים בכל תחום, החל מצורת החשבונית וכלה ברמת שירות הלקוחות הנדרשת. כך, הספק היה צריך לבנות מערכותIT  שונות אצלו בכל תחום לפי סוג הרישיון, בגלל השונות הרבה שהייתה בין סוגי הרגולציות הנדרשות ממנו, שהיו בסוגי הרישיונות השונים.
 
כל זה נעלם ב"רישיון האחוד", שמכיל הכל מכל, בצורה אחידה לכל השירותים, עם ערבות אחת של 1 מיליון ₪ עבור כל סוגי השירותים גם יחד.
 
כך, גם "סף הכניסה" לכניסת מתחרים חדשים בתחום התקשורת ירד (מבחינת ההוצאות לקיום שירותי תקשורת לפי רישיונות נפרדים), מה שמאפשר כניסת מתחרים רבים לשוק. התוצאה: "חגיגה צרכנית" ותחרות ההולכת וגוברת. 
  
שורה תחתונה:
עולם התקשורת נע מהר קדימה, והלקוחות העסקיים עוברים לרשת תקשורת אחודה, שמעבירה עליה גם Data וגם טלפוניה ומשמשת בסיס לשירותי ענן מכל סוג. במקביל, ספק התקשורת מהסוג החדש, שמחזיק כעת ב"רישיון אחוד", יכול לספק ללקוחות העסקיים את כל שירותי התקשורת והטלפוניה תחת קורת גג אחת.
 
לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת ספק שירותי התקשורת המתקדמים עבור העסק, לבצע ניתוח צרכים ובדיקת ROI בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון שנבחר תומך בכל סוגי שירותי ענן, כדי לקבל את מירב היתרונות של שירותים בענן.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרונות תקשורת מתקדמים שהפכו לאפשריים עם חלוקת "רישיונות אחודים" לספקי התקשורת בישראל. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 

טלפון יפני עתיק
צילום: ש. וייס



 
 
Bookmark and Share