Telecom News - האם תקשורת אלחוטית למשרד יכולה להחליף את התקשורת הקווית?

האם תקשורת אלחוטית למשרד יכולה להחליף את התקשורת הקווית?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> האם תקשורת אלחוטית למשרד יכולה להחליף את התקשורת הקווית?
האם תקשורת אלחוטית למשרד יכולה להחליף את התקשורת הקווית?
מאת: מיכאל פנחס, 3.9.16, 17:26מיכאל פנחס
 
שליטה בהוצאות התקשורת עומדת כיום בראש סדר העדיפות של עסקים קטנים בכל העולם. האם המעבר לתקשורת אלחוטית הוא הפתרון לתקשורת בעסק?
 
מסתיים העידן, שבו שירותי המחשוב והתקשורת בעסקים קטנים עד בינוניים היו, למעשה, "בור תקציבי" בלי כל תחתית. הכוח עבר לידי הלקוחות וכמות ספקי פתרונות תקשורת יותר מהכפילה את עצמה בשנה האחרונה.
 
מתחילת 2016 ביקשו חברות תקשורת רבות (וקיבלו) "רישיון אחוד" וכיום (נכון לאוגוסט 2016) יש 17 רישיונות חדשים של חברות, שקיבלו "רישיון אחוד", שמאפשר להן לספק את כל שירותי התקשורת תחת קורת גג אחת.
 
זאת, בנוסף להתרחבות מהירה של אספקת שירותי אינטגרציה בכל תחום, מספקים רבים, שקודם היו רק מפיצים של ציוד מיובא, דוגמאות בולטות: יורוקום וגטר. בנוסף, אינטגרטורים קיימים החלו לספק פתרונות חדשים לעסקים מכל סדר גודל בתחומי מגוונים. שלא היו בהם קודם. דוגמאות בולטות: בינת עסקים, בזק ובזק בינלאומי, תדיראן טלקום, טריפל סי, טלדור תקשורת.   
 
במציאות הזו, התרחבות של שירותי אלחוט בתקן WiFi הפכה להיות כמעט חובה בכל עסק המעוניין לחסוך בהוצאות.
 
המעבר מרשת מקומית- LAN קווית לרשת אלחוטית לא רק חוסך בהוצאות, הוא מייעל את העבודה ויכולת השירות של העסק בצורה מאוד משמעותית:
  • ניתן לגשת לכל שירותי העסק באמצעות סמארטפון או טאבלט (או מחשב נייד) ברשת האלחוט ואין צורך להיות כבולים לחיבור פיזי לשקע פיזי בקיר או על השולחן.
  • רוחבי הפס באלחוט טובים כיום מרוחבי הפס ברשתות אתרנט הקיימים בעסקים (תקן ac החדש של בסיס השידור של WiFi, יכולים לספק עד 7 גיגה סל"ש באוויר למרחקים של כמה עשרות מטרים).
  • חברות הסלולר הגדולות מאפשרות לקיים שיחות סלולר (ללא עלות נוספת) על רשת ה-WiFi מהסמארטפונים של הלקוחות. מכאן, שניתן להשתמש בכל סמארטפון על הרשת האלחוטית של העסק במקומות בהם אין קליטה סלולרית (במיוחד זה טוב במרתפים, בממ"ד, בחדרים פנימיים בבניין משרדים ובמקומות בלי כיסוי סלולרי).
  • ניתן לספק שירותים (אינטרנט או כל שירות אחר) לכל אורח או לקוח המגיע אל העסק וניתן להפריד (מבחינה אבטחתית) בין הרשת האלחוטית, שמשמשת את עובדי העסק, לבין הרשת, שמשמשת את האורחים או הלקוחות.
  • ניתן לספק ללקוחות קיימים או פוטנציאליים שירותים חדשים מבוססי מיקום של הלקוח כשהוא בתוך העסק או בסביבתו הקרובה. זה אפשרי לביצוע ישירות מתוך רשת ה-WiFi ובשילוב של טכנולוגיות נלוות משלימות דוגמת iBeacon. כך, לקוח יכול לקבל הכוונה למוצר מסוים הקיים בעסק או לאדם מסוים בעסק רק מידיעת המיקום שלו באותו רגע בעסק. ניתן לחבר את הרגלי הקנייה של הלקוח ולהמליץ לו המלצות , מבצעים וקופונים, כתלות במיקום שלו בעסק או בקרבתו. 
  • ניתן לחבר בקלות לרשת האלחוטית של העסק שירותים חיוניים נוספים של העסק כדוגמת: מצלמות אבטחה מבוססות חיבור WiFi, חיבור סנסורים ומצלמות קטנות לבית ולעסק הקטן (דוגמת BHome של בזק), רישום נוכחות עובדים, שליטה בשערים ובדלתות כניסה, אינטרקום, מערכות מעקב ושליטה על מלאים, איתור אנשים ומוצרים ברחבי העסק ועוד.
 
כיום, יש בישראל 3 חברות מובילות בתחום ה-WiFi: סיסקו, Aruba (מבית HP ארגונים), ו-Ruckus Wireless (מבית Brocade Communications Systems), שהיא גם המובילה בשוק המקומי בהיקף הלקוחות וההתקנות. לכל אחת מהחברות הללו יש שפע של אינטגרטורים המתמחים בהתקנות בפלחי שוק שונים. לכל אחת מהחברות הללו יש פתרונות של WiFi בתקן החדש ac Wave 2, שמספק עד 7 גיגה באוויר. התקן הבא - ad יגיע אלינו ב-2017 עם יכולות מתקדמות ביותר.
 
החלטה על רכישת שירותי תקשורת אלחוטית – טיפ:
למי שמהסס להיכנס לעולם התקשורת האלחוטית - WiFi, מומלץ להתחיל "בקטן" ולהתנסות. דהיינו: לבחור להתקין בסיס שידור אלחוטי בסניף יחסית קטן, או אפילו בחדר אחד בעסק, ולהעביר את השירותים של העסק לרבות הטלפוניה באותו תא שטח על הרשת האלחוטית. רצוי, שבחירה בפתרון האלחוטי הנכון תלווה בייעוץ ממומחים בנושא.
 
צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לשירותי אלחוט, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון. הטיפ החשוב ביותר כאן הוא: חובה להתנסות בשירותים של שירותי תקשורת באלחוט מכל הסוגים, עם שילוב שירותי ענן ושירותי זיהוי מיקום, גם אם זה נעשה בקנה מידה מצומצם. ההתנסות בקנה מידה קטן בענן תוכל להוסיף מידע לתהליך קבלת ההחלטות של העסק. 
 
לכל פתרון יש את רמת השירות (SLA = Service Level Agreement) הנדרשת והאפשרית, אותה חובה להתאים לצרכי העסק ולרמת ההוצאות המתוכננת שלו. במקביל, יש לקבוע את רמת השרידות ורמת האבטחה הנדרשת למערכות התקשורת בעסק, כחלק מתהליך קבלת ההחלטות לפתרון הרצוי לשירותי התקשורת והמחשוב. 
 
שורה תחתונה:
בבחירת ספק שירות אלחוט לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ספטמבר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
WIFI



 
 
Bookmark and Share