Telecom News - פריסה ארצית של חיבורים סלולריים מחליפי חיבורי סיבים לבתים ב-5G

פריסה ארצית של חיבורים סלולריים מחליפי חיבורי סיבים לבתים ב-5G

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> פריסה ארצית של חיבורים סלולריים מחליפי חיבורי סיבים לבתים ב-5G
מנכ"ל חברת הבזק הענקית ורייזון בארה"ב (Lowell McAdam) חשף את התכנית החדשה של החברה להתחיל ב-Q4-2017 שירות חדש בכל רחבי ארה"ב: חיבור בתים ברוחב פס של כ-1.8 גיגה בחיבור ישיר מהסלולר ב-5G, כתחליף לפריסת סיבים לבתים. ומה בישראל?
מאת: מערכת Telecom News, 31.7.16, 11:00מנכל ורייזון

מנכ"ל חברת הבזק הענקית ורייזון (Verizon) חשף בשבוע החולף את התכנית האסטרטגית של החברה ביישום דור חמישי - 5G בסלולר, אך לשירותים קוויים (Fixed High-Speed Connections).

ורייזון נלחצת כיום מתחרות עזה מ-3 כיוונים מרכזיים:
  • ספקיות התקשורת הגדולות: at&t, ספרינט ו-T-Mobile הנכנסות לתחומים, שבהם היה לורייזון ייתרון (בעיקר בתחום הפריסה והשירותים הסלולריים). לכן, ורייזון יצאה כבר בכמה שירותים מתקדמים, שאין למתחרותיה דוגמת שירות OTT סלולרי בשם Go90 ושירותים נוספים המפורטים בהמשךהכתבה. 
  • ספקיות הכבלים מתפתחות מהר וגם נכנסות לשירותי אלחוט ושירותים מתחרים בסלולר, אבל על רשתות WiFi, דוגמה בולטת - Cablevision
  • ספקיות תקשורת חדשות הנכנסות לשווקי נישה, שהופכים להיות אטרקטיביים מאוד בטווח הזמן היותר ארוך: 1) רשתות IoT ארציות. בתחום הזה כבר פועלות 2 חברות הפורסות במרץ רב רשתות IoT בכל רחבי ארה"ב: Sigfox ו-Ingenu. ספקי תקשורת נוספים בדרכם לשוק בתחום הזה. 2) חיבורים רחבי פס באוויר מאנטנות יעילות וקטנות הנפרסות בערים הגדולות. המיזמים המעניינים בתחום הזה הן מהחברות: Brocade ,Starry ו-Tveon.  
בתחום הסלולר, ורייזון פרוסה על פני כמעט כל שטח ארה"ב אבל בתחום הקווי היא מרוכזת בחוף המזרחי, בגלל העבר ההיסטורי שלה (נולדה מתוך חברת ה"ביבי בל" - בל אטלנטיק, בניו-ג'רסי). כעת, מכריז מנכ"ל החברה, Lowell McAdam (בתמונה למעלה משמאל), שוורייזון תהפוך גם בתחום הקווי לספקית תקשורת ארצית (וגם תפרוס רשתות IoT ארציות) והשיטה, שהיא בחרה: חיבור לבתים ולעסקים קטנים ב-5G, בשלב ראשון בתדרי 28 גיגהרץ, שכבר יש בידה, ותספק רוחבי פס לבתים של עד כ-1.8 גיגה סל"ש. 

לצורך השגת המטרה הזו, ביקשה ורייזון אישור (וקיבלה) מה-FCC לבצע ניסויים טכנולוגיים בחיבורי 5G בניו-ג'רסי ובדאלאס (עם ציוד של אריקסון ונוקיה) ובהמשך השנה היא תרחיב את הניסויים הללו לערים רבות (ה-FCC כבר אישר ניסוי לחיבור כ-200 בתים בערים ברחבי ארה"ב, כשוורייזון תתן עדיפות לבוסטון וסן-פרנסיסקו וגם לכמה ערים ועיירות בפריפריה), כשהכוונה שלה, שב-Q4-2017 היא תצא בשירות מסחרי ארצי. עד אז, ורייזון משתתפת במכרז התדרים הגדול של ה-FCC לתחום ה-5G. כך, שיהיה לה מלאי מספק של תדרים לגישה החדשה הזו, גם ללקוחות סלולר ניידים וגם ללקוחות פס רחב בבתים.

לדברי המנכ"ל, חיבור ברשת הסלולר 5G לבתים כחיבור קבוע הוא תחליף לחיבורי הסיבים של ורייזון לבתים (חיבור בשם FiOS) בחצי המחיר, כי חפירת סיבים לבתים או עד ליד הבתים התבררה לוורייזון כמשימה יקרה מדי.

הניסויים הוכיחו לוורייזון שניתן להעביר לבתים מעל ל-1 גיגה ברשת הסלולר, לטווחים של עד כ-500 מטר מאנטנת הסלולר המשדרת. ורייזון ניסתה בהצלחה להעביר 6 ערוצי טלוויזיה ב-4K לבתים מאנטנה אחת ונוכחה שאין בכך כל קושי.

כדי לממש את התכנית השאפתנית הזו, נקטה ורייזון ב-3 צעדים אסטרטגיים ענקיים מקבילים:
  • רכשה ב-1.8 מיליארד דולרים את XO Communications, מה שמספק לה רשתות סיבים עירוניות ("מטרו") בכ-45 מכלל המדינות בארה"ב וכן גישה לתדרים בתחום ה-28 וה-39 גיגהרץ, בהם XO סיפקה חיבורי LMDS בקנה מידה קטן. ניתן להסב את התדרים הללו לצרכי 5G. הנכס העיקרי של XO הם 1.2 מיליון ק"מ של סיבים וחיבור של 4 אלף בניינים ברחבי ארה"ב, מה שישמש את ורייזון (בין היתר) לחיבור לאנטנות של 5G הדורשות רוחבי פס עצומים. 
  • רכשה את Yahoo ועסקי האינטרנט של AOL ב-4.8 מיליארד דולרים, מה שיספק לוורייזון גישה לכמעט כל אזרחי ארה"ב בשירותי אינטרנט קווי וגם סלולרי ולשירותי התוכן המרובים שנרכשו בעסקה זו. 
  • רכשה ב-2.4 מיליארד דולרים במזומן חברה אירית בשם Fleetmatics כדי להיכנס במהירות לשוק הצומח של ה-IoT בדגש על תחום התחבורה, הלוגיסטיקה, ניהול ציי רכב וניהול עובדים, הכל על בסיס זיהוי מיקומם. זו רכישה שנייה בתחום הזה תוך חודש. אך לאחרונה ורייזון רכשה את Telogis האמריקאית בסכום שלא פורסם, חברה שעוסקת בפתרונות של: Connected Cars וניהול ציי רכב, בגישת ה-SaaS. 
כך, ורייזון הופכת להיות מובילה את השוק הסלולרי ובקרוב גם הקווי, בשירותי התקשורת הפרטיים והעסקיים, בכמה תחומים ובכלל זה:

א. היא הייתה הראשונה ליישם SDN \ NFV במערכותיה (אחריה, at&t מיהרה לעשות אותו דבר). ורייזון דיווחה, שהיא כבר יישמה OpenStack NFV ב-5 Data Centers שלה ברחבי ארה"ב והיא מתכוונת להרחיב זאת לכל מרכזי המיחשוב שלה בארה"ב וברחבי העולם. יישום ה-NFV הוא פרי שת"פ של ורייזון עם Big Switch Networks והחברות: דל ורד-האט

ב. היא הראשונה ליישם OTT על הרשת הסלולרית שלה, בשירות המכוון בעיקר לצעירים בשם Go90. כ"כ, היא בוחנת לקדם את מימוש LTE-B (ר"ת: LTE Broadcast) להפצת שידורי טלוויזיה מאנטנות הסלולר, במהלך 2017.   

ג. ורייזון היא חברת הבזק הראשונה, שהחליטה לבחור בחברת ההזנק 
Viptela כספק בלעדי שלה ברחבי ארה"ב, לאספקת שירותי תמסורת ותקשורת נתונים ארציים בגישת ה-SD-WAN (ר"ת: Software Defined Wide Area Network), שמייתרת את כל שיטות החיבור הקודמות ובכללן את חיבורי ה-MPLS. חבל, שהנושא הזה לא מוכר בישראל

ד. היא הראשונה להציע חיבורים של פס רחב של 10 גיגה לבתים. כיום זה כבר קיים במדינות רבות בעולם. המובילות: יפן ודרום קוריאה. חלום ליל-קיץ בישראל...

ה. היא הראשונה להתנסות בטכנולוגיית LTE-U ולקדם אותה. כנ"ל. LTE

ו. היא הראשונה להפעיל טכנולוגיית LTE Cat-1 לצרכי IoT וכן את טכנולוגיית VoLTE.
ורייזון מבצעת את שירותי ה-IoT הייחודיים שלה ביחד עם חברת Sequans Communication, שמספקת יכולת לחבר מוצרי IoT חדשים דוגמת: "מוצרים לבישים", מוצרי אבטחה, מוצרי בריאות, מוצרים למכונית חכמה, מכשירי מצוקה ולחירום, מכונות חכמות למכירת מוצרים ברחוב, מוצרים בתחום הלוגיסטיקה ועוד.

החיבור מתבצע ברשת הסלולר ב-VoLTE ברוחבי פס נמוכים (עד 300 קילו סל"ש), ממוצרי IoT, שמחירם עד כ-8 דולרים ליחידה, שעונים על תקן Cat-1 ושמבצעים משימות דיווח שונות, בהתאם למה שהלקוחות רכשו, עם חיי סוללה המספיקה לכמה שנים. 

ז. ורייזון הייתה הראשונה לבחון שימוש ב-E-Band (תחום התדרים הגבוה), לצרכי תשתית אלחוטית של 5G. בישראל, התקיים ניסוי טכנולוגי של סלקום ב-E-Band, אבל הוא לא הוביל לשום תוצאה מעשית. בעולם הרחב, תחום ה-E-Band כבר משמש חברות דוגמת KT בדרום קוריאה הנערכת ל-5G, וחברת גוגל גם כן מתעניינת בתחום התדרים הזה לצרכים ולשירותים חדשים, שהיא מפתחת. היות וגוגל החלה "לבחוש" בתחום, חברות נוספות החלו לעסוק בו, למשל, פייסבוק, שהקימה צוות מחקר ענק בפרויקט המכונה על ידה 
Project ARIES להפצת פס רחב באלחוט בתחום התדרים של ה-60 גיגהרץ לטווחים של עד 250 מטר, בטכנולוגית המשך ל-WiFi המכונה: Terragraph (המתחרה בגישה של Starry, שכבר נפרסת בבוסטון ובניו-יורק). 

המגמה של ורייזון לספק חיבורים לנתבים בבתים ב-5G היא שלב מתקדם יותר ממה שהחל להתפשט ברחבי אירופה: שילוב DSL עם LTE, כפי שחשפנו בהרחבה כאן. חברת הבזק האוסטרית היא בין האחרונות להצטרף למגמה הזו, של שירותי פס רחב לבתים מבוססים על קישור ל-4G) LTE). ורייזון קופצת על השלב הזה ועוברת היישר ל-5G. 

ומה בישראל? כל מה שכתוב בכתבה כאן הוא בגדר "סינית" לתושבי ישראל, לחברות התקשורת ולמשרד התקשורת. לא פלא שישראל מידרדרת במהירות בכל קנה מידה השוואתי עולמי. אך בשבוע שעבר חשפנו שלפי הדו"ח הטרי של ITU הידרדרנו תוך שנתיים ממקום 29 למקום 35 בהשוואה עולמית, בכל תחומי ה-ICT. המומחיות היחידה של משרד התקשורת הישראלי הוא הפרחת ספינים לעיתונות ולציבור שלא מבין את המצב החמור בו שוק התקשורת הישראלי נמצא בו. 
5G



 
 
Bookmark and Share