Telecom News - תכניות משרד האוצר לשוק התקשורת לשנים 2017-18: חוסר אחריות והבנה

תכניות משרד האוצר לשוק התקשורת לשנים 2017-18: חוסר אחריות והבנה

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> תכניות משרד האוצר לשוק התקשורת לשנים 2017-18: חוסר אחריות והבנה
שר האוצר (משה כחלון) ממשיך בדרך של הרס שוק התקשורת הישראלי (נפלנו למקום 35 בעולם) בתכניות ממוחזרות וחסרות כל בסיס עובדתי, בתחומים הכי רגישים. האם אין מי שיעצור את תהליכי "ההתאבדות העצמית" של שוק התקשורת הישראלי המוצג במסווה של "תחרות צרכנית"?
מאת: אבי וייס, 7.8.16, 07:50משה כחלון

ניתוח: בתכנית הכלכלית לשנים 2015-16, שמקבלת ביטוי מוחשי ב"חוק ההסדרים במשק", לא נכנס שום סעיף הנוגע ישירות בשוק התקשורת.

כנראה זו הסיבה, שבטיוטות חוק ההסדרים למשק לשנים 2017-18, עולם התקשורת וההייטק מקבל מקום נכבד, עם כמה רפורמות, שאם תתקבלנה, הן תמוטטנה ענפים שלמים בתעשיית ההייטק הישראלי.

הפעם, משרד האוצר נהג בשקיפות, פרסם את כל ההצעות המונחות על שולחן הממשלה והכנסת באתר האינטרנט של משרד האוצר (כאן, כאן, כאן, כאן וכאן) וביקש מהציבור להגיב ולהגיש השגות על ההצעות הללו עד 7.8.16.  

לא אתייחס כאן להתערבות הרגולטורית הגסה וחסרת האחריות בתחומים הבאים: 1) רגולציה על תחום ההלוואות ב-P2P (פלטפורמה להלוואות חברתיות), 2) "יצירת רגולציה ל"נסיעות שיתופיות". 3) שיפור האטרקטיביות להשקעות. 4) שיפור הנטל הרגולטורי בייבוא מוצרי חשמל (מה עם מוצרי תקשורת?). 5) הפחתת הנטל הרגולטורי (סעיף קצת מבדח, כאשר בכל הסעיפים האחרים של הצעת החוק, מגבירים דווקא את הנטל הרגולטורי...). 

אתייחס כאן מאוד בקצרה רק ל-2 סעיפים מרכזיים הנוגעים לשוק התקשורת הישראלי: 1) הגברת התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית. 2) הגברת התחרות בשוק התשתית הקווית והאצת פיתוח תשתיות. 

בשני הנושאים הללו, משרד האוצר בראשות השר משה כחלון (בתמונה למעלה משמאל) פשוט "יורה מהמותן", בלי להבין בכלל את היקף הנזק שהוא עתיד לגרום לשוק התקשורת הישראלי, שמידרדר משנה לשנה בכל קנה מידה השוואתי עולמי.

מאז שמשה כחלון היה שר התקשורת, ישראל הידרדרה ממקום 26 למקום 35, לפי כל מדדי ההשוואה של ITU (ארגון התקשורת של האו"מ), במדדים המשולבים לעולם ה-ICT. 

למה זה קורה?
כי אין שום תכנית סדורה, אין מדיניות (בשנתיים האחרונות לא הוצא שום מסמך מדיניות של שר התקשורת), התכניות השנתיות הן לכל היותר בדיחה ולא מתבצעות בכלל, והכל נעשה בשיטת ה"שליפות מהמותן" ו"ישראבלוף". כלומר: אין סוף של ספינים.

מצ"ב כאן הדו"ח הטרי, שפרסם בשבוע החולף הרגולטור הבריטי לתקשורת - Ofcom. אין ולא היה דבר כזה בישראל. תוכלו להשוות את הדו"ח של הרגולטור הבריטי, לדו"ח המפוברק המבוסס על מספרים מוטעים ו"מצוצים מהאצבע", שהוציא משרד התקשורת הישראלי אך לאחרונה. 

במשרד התקשורת יש כמה וכמה בעלי תפקידים בכירים, שכל תפקידם הוא לבחון את העתיד ולהכין תוכניות והצעות לגבי עתיד עולם התקשורת ורגולציית התקשורת העתידית. אתייחס כאן רק ל-3 מבעלי התפקידים הללו (שהאבי ברגרוצנחו לתפקיד ע"י אבי ברגר (בתמונה משמאל), המנכ"ל המפוטר של משרד התקשורת): 1) מנהל אגף טכנולוגיות ופיתוח, 2) מנהל אגף לתכניות עבודה (אגף תכנון ומדיניות) ו-3) המדען הראשי.

האם בשנה שחלפה בעלי התפקידים הבכירים הללו הפיקו איזו תכנית לעתיד עולם התקשורת? ברור שלא. כי ב"חוק ההסדרים במשק" אין שום דבר פרי עבודתם, פשוט כלום.

יתרה מכך, אחד מה-3 התפטר ומשרתו בוטלה (המדען הראשי), אחד סתם נעלמו עקבותיו והשלישי עוסק במסחר אלקטרוני בתוך המשרד עבור הזמנות של העובדים, במקום לעבוד. ככה זה בדיוק נראה. 

לא כללתי ברשימה של אלה, שאמורים לתכנן את עתיד עולם התקשורת, את מי שממלא את התפקיד החדש יחסית תחת השם: "מנהל תחום בכיר פרויקטים", במועצת הכבלים והלוויין. זאת, כי לתפקיד זה 
הונחת פרוטקציונר באין סוף תרגילים, בלי שום כישורים מינימליים של יכולת תכנון עתיד טכנולוגיות עולם שידורי הטלוויזיה הרב-ערוצית. כך, שאין מה לצפות לאיזה רעיון פורה או מועיל - דווקא ממנו. 

אז לא פלא, שבמצב הכאוטי הזה, משרד האוצר לקח את התפקיד של משרד התקשורת וממחזר רגולציות ישנות, שעתידות להיכשל כישלון חרוץ. אלו רגולציות, שהוכנו ללא כל תשתית עובדתית, ללא שום עבודת מטה סדורה וללא כל חוות דעת של אנשי מקצוע מתאימים ורציניים המבינים בנושאים הללו. פשוט חלטורה וקשקוש של כמה פקידים במשרד האוצר, שהכינו ניירות והצעות חוק לשוק התקשורת וההייטק, לפי מצוות הבוס שלהם: שר האוצר. המקום הנכון של ההצעות הללו הוא ב"מגרסה של שמילה". 

בכל פעם, שראשי משרד התקשורת ו\או האוצר המציאו רגולציה, שלא קיימת בעולם, זה נגמר באין סוף הפרות חוק ורישיונות (הדוגמאות הבולטות רוכזו כאן), ובהתמוטטות השוק, שבו הם התערבו בגסות ובחוסר הבנה מוחלט.

באתר זה יש מאות מאמרים לרבות מאנליסטים מובילים בשוק המקומי והבינלאומי, שמפרטים מה כן ניתן לעשות, כדי שישראל תחזור ותהיה "אור לגויים" בתחום התקשורת, כמו שהייתה בשנות ה-90 של המאה הקודמת. חזרה על ההמלצות מהמסמכים הללו כאן - תהיה בזבוז של אלקטרונים. כנראה שעבור משרד האוצר אנו כותבים בסינית...בדו"ח הבא של ITU כבר נהיה לא רק מתחת לרוב מדינות ערב וטורקיה, אלא ממש עמוק בבוץ, בין מדינות העולם השלישי מוכות הרעב, מלחמות אזרחים ומגיפות... 

אי אפשר להבין למה בעלי התפקידים לא מוכנים להפיק לקחים מהכשלונות של ההחלטות שלהם. 
"אלה שלא לומדים מההיסטוריה, נידונו לחיות אותה שוב ושוב." ציטוט מדברי יגאל אלון ז"ל. 

כאוס



 
 
Bookmark and Share