Telecom News - איך סלקום ופרטנר עבדו על משרדי האוצר והתקשורת בתחום פריסת הסיבים

איך סלקום ופרטנר עבדו על משרדי האוצר והתקשורת בתחום פריסת הסיבים

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> איך סלקום ופרטנר עבדו על משרדי האוצר והתקשורת בתחום פריסת הסיבים
הבסיס לרגולציה החדשה בחוק ההסדרים במשק, שמאפשרת לחברות המתחרות בבזק "לרכב" על התשתיות הפיזיות של בזק, היא הטענה, שזה בלתי אפשרי (הנדסית, כספית, תפעולית וכיו"ב) לפרוס רשתות סיבים ברחבי הערים בישראל. זו טענה ה"מצוצה מהאצבע". בארץ מתבצעות פריסות סיבים במהירות ובזול ברחבי ערים רבות בלי שום קושי. פרטנר וסלקום הצליחו "להאכיל" את המשרדים האלה והם קבלו החלטות רגולטוריות בלי להבין על מה מדובר.
מאת: אבי וייס, 22.8.16, 18:14פריסת סיבים

הרגולציה החדשה בתחום פריסת התשתיות, שמתוכננת לעבור בחקיקה בכנסת במסגרת "חוק ההסדרים במשק ל-2017-18", מבוססת על הנחת יסוד אחת חשובה, שחוזרת שוב ושוב בהסברים של משרד האוצר (ציטוטי ההסברים הללו הלקוחים ממסמכי משרד האוצר מצויים בתחתית המאמר). 

הנחת היסוד הזו (שגם עמדה בבסיס רגולציית ה-SLU ב"שוק הסיטונאי" של משרד התקשורת) אומרת כך: אי אפשר כיום לפרוס סיבים ברחבי הערים בישראל כי זה יקר מאוד, בלתי אפשרי מבחינה הנדסית, בלתי אפשרי מבחינת קבלת אישורים מהרשויות המקומיות ובלתי אפשרי מבחינת השקעות כוח אדם בהיקף עצום, גרימת הפרעה ממושכת לציבור, מבלי לדעת אם יש לזה ROI. גם שלמה פילבר (מנכ"ל משרד התקשורת) אמר וכתב בדיוק את אותן הנחות יסוד, בדיוק בנוסח הזה (למשל כאן).

תשומת לב שהעיסוק כאן לא כולל את בעיית ה-Last Mile שלא מטופלת בכלל בהצעת החקיקה. זו הבעיה ש"תקעה" את Unlimited וש"תתקע" כל מיזם דומה בעתיד, בעיה שלא ניתנה לה פתרון בהצעת החקיקה, העוסקת רק ברשת הציבורית ובשטח הציבורי. 

אגב, כל הנחות היסוד הללו לגבי הקושי בפריסת סיבים נסתרות ע"י משרד האוצר עצמו בתוך המסמך של האוצר, שבו האוצר מביא 3 דוגמאות מוצלחות מהעולם, שבהן כן בוצעה פריסה עצמאית של סיבים שלא בתשתיות חברות הבזק באותן מדינות. לא הוצגה ע"י האוצר שום דוגמה מוצלחת של פריסת סיבים בתוך התשתיות של חברת הבזק המדינתית, כי כנראה אין דוגמאות מוצלחות כאלו... 

אולם, לא צריך ללכת ולחפש דוגמאות ממדינות העולם, כדי להוכיח, שאין שום בעיה של פריסת סיבים בערים. מזה כמה שנים, רשויות מקומיות בישראל פורסות סיבים ברחבי הערים במהירות, בזול, ללא שום סיבוכים וללא השקעות גדולות או בכלל, בכוח אדם ובציוד. 

הסוד לפריסה הזו הוא פשוט מאוד: כיום פורסים את הסיבים האופטיים בתצורה תת-קרקעית מהירה ביותר בטכנולוגיית מיקרוטרנצ'ינג (Micro-Trenching), שמאפשרת את הנחתם באמצעות חפירת חריץ צר ואסתטי של 3 ס"מ בלבד בכביש, בחיתוך ישר, מהיר, ללא שברים וללא הפרעות לתנועה.

בתחתית המאמר יש סרטון המראה איך פורסים במהירות סיבים בערים ברחבי העולם (וגם בארץ) בשיטה הזו. בתמונה למעלה משמאל אפשר לראות איך זה מתבצע בחו"ל: רכב מיוחד נוסע וחותך את הכביש ופורס סיבים בכביש תוך כדי תנועה... קלי קלות

על פי החוברת המקצועית כאן, בשיטה זו מניחים סיבים בקצב ממוצע של חצי ק"מ ביום, בצוות עבודה אחד. מצגת המנתחת את ייתרונות השיטה - כאן. מחקרים וניתוחים הראו שהעלות של שיטה זו היא הרבה פחות מחצי מהעלות של כל שיטה אחרת (כולל פריסה של סיבים בתעלות קיימות של חברת הבזק, שהיא שיטה מאוד איטית ושדורשת הרבה יותר כוח אדם מקצועי ויקר). 

פריסות סיבים בגישת ה-Micro-Trenching היא הגישה המובילה בעולם (לרבות באירופה וגם בישראל) לפריסה מהירה של סיבים בערים, בזול, במהירות, בצורה נקייה וללא כל סיבוכים או הפרעות סביבתיות. בישראל בוצעו לא מעט פריסות סיבים בצורה הזו ע"י רשויות מקומיות (למשל במסגרת פרויקט "עיר ללא אלימות", שבניהול המשרד לבט"פ) . 

רק בשנה החולפת בוצעו פריסות סיבים בהיקף של עשרות רבות של קילומטרים בכל עיר, בערים הבאות: לוד, ראשון לציון, ירושלים, רמת גן ובערים נוספות. במצטבר, פריסת סיבים בשיטה הזו בוצעה ומבוצעת בכ-40 ערים בישראל. סה"כ התכנית של המשרד לבט"פ היא לבצע פריסה כזו של סיבים במסגרת "עיר ללא אלימות" ב-151 רשויות מקומיות

שורה תחתונה: הטענה, שלא ניתן לפרוס סיבים בזול ובמהירות במדינת ישראל היא בלוף, שהחברות סלקום ופרטנר הצליחו "להאכיל" את משרדי התקשורת והאוצר. כך, המשרדים הללו מקבלים החלטות רגולטוריות בלי בכלל להבין על מה מדובר.

איש במשרדי התקשורת ו/או האוצר לא ביצע עבודה כלכלית מינימלית המשווה את העלויות והמהירות של פריסת סיבים ברשת בזק הקיימת, מול פריסת סיבים בשיטת ה-Micro-Trenching
. האוצר ו\או משרד התקשורת לא בדקו בכלל שום חלופה לפריסת סיבים פיזיים, למשל שימוש ב-5G לחיבורי פס-רחב בתוך הבתים, כמו שוורייזון מתכוונת ליישם בארה"ב בשנה הקרובה. גם לא נבדק באם החברות סלקום ופרטנר יכולות להשתמש בסיבים שנפרסים כבר בערים במסגרת "עיר ללא אלימות". אנו פשוט מדינת ה"ישראבלוף" ו"חלם". 

להלן צילומים מתוך המסמך של משרד האוצר, שמסביר במילים החוזרות על עצמן שוב ושוב, מדוע פריסת סיבים בערים בישראל היא משימה בלתי אפשרית (ולכן צריך להשתמש בתשתיות הקיימות הישנות של בזק):

האוצר

האוצר

האוצר

האוצר

האוצר

האוצר

בסרטון: ככה פורסים במהירות, בזול, עם מעט מאוד עובדים, סיבים ברחבי הערים, בלי להפריע לתנועה. 



 
 
Bookmark and Share