Telecom News - חשיפת התעלול הבלתי חוקי של הטלת הקנסות על ערוצי הספורט

חשיפת התעלול הבלתי חוקי של הטלת הקנסות על ערוצי הספורט

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> חשיפת התעלול הבלתי חוקי של הטלת הקנסות על ערוצי הספורט
ד"ר יפעת בן חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלויין, עלולה להיכנס לכלא לעד שנת מאסר (אם תישפט ותורשע), בגלל "התרגיל של הקנסות" על ערוצי הספורט, תרגיל בלתי חוקי, שנחשף כאן. קריאה לרוה"מ ושר התקשורת (ביבי נתניהו) לפטר לאלתר את ד"ר יפעת בן חי-שגב ולהביא לממשלה הצעת החלטה לפיזור המועצה.
מאת: אבי וייס, 30.8.16, 07:00ד"ר יפעת בן חי שגב

בלעדי: חשיפת הסיפור של "חלונות הרכב הכהים והאטומים" של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי-שגב, (בתמונה), היה רק "פרומו" לחשיפה העיקרית. ד"ר יפעת בן חי-שגב קיבלה הזדמנות להשיב על שאלותי (שנשלחו גם במייל וגם בפקס), אך היא החליטה (כדרכה) לא להשיב

לכן נעשתה פנייה דחופה למשטרת ישראל ולנש"מ (נציבות שירות המדינה) בזו הלשון:

"1. אבקש לשקול פתיחה בחקירה דחופה, כנגד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין (ד"ר יפעת בן חי-שגב) בחשד של עבירה על סעיף 252א' לחוק העונשין, בנוסף ל"הפרת אמונים" מצידה (ואולי עוד עבירות, שתתגלנה במהלך החקירה), בכך, שהיא יצרה (כבר ב-2015) מנגנון, שלפיו היא (בשם מועצת הכבלים והלוויין) מטילה קנסות על הוט ו-YES והקנסות הללו משולמים בפועל ע"י ערוצים שונים, שאינם בעלי רישיון. המקרה הבולט ביותר אלה ערוצי הספורט.
 
2. המנגנון הזה הוסתר עד כה מהציבור (כי הקנסות ופרטי המסמכים על הטלת הקנסות, מעולם לא פורסמו באיזה מקום, לרבות באתר משרד התקשורת, שם הם היו אמורים להיות מפורסמים) ועניין זה נחשף באקראי על ידי לפני כשבועיים (בגלל טעות של הפרסום שלה). נתתי כמה הזדמנות ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין להסביר את החלטותיה ומעשיה, אך היא החליטה לא לענות לפניותיי (מצ"ב הפניה).
 
3. מעבר למקרה הטרי המתואר כאן בהמשך, מצאתי, שהשיטה הזו החלה ב-2015 וזאת, עפ"י דיווח של ד"ר יפעת בן חי-שגב עצמה, בפוסט, שהיא בעצמה העלתה לדף שלה בפייסבוק באינטרנט (מצ"ב צילום והוא גם מצוי בסוף הכתבה), תחת שם מועצת הכבלים והלוויין.

הדגשתי בצילום את הקנס, שהוטל ב-2015 על צ'רלטון (ערוץ ספורט), שלמעשה קנס זה לא הוטל על צ'רלטון אלא על הוט ו-YES, אבל צ'רלטון שילמה את הקנס למועצת הכבלים והלוויין במקום הוט ו-YES, לפי ההסדר הבלתי חוקי לכאורה, שהיא (ד"ר יפעת בן חי-שגב) יצרה בתחום הקנסות בעולם הטלוויזיה.

בצילום הזה אפשר לראות, שיש עוד גופים שאין להם רישיון (כי הם לא צריכים רישיון), שקיבלו קנסות ב-2015 באותו הסדר בלתי חוקי: "ערוץ ההידברות" ו"ערוץ הספורט" - Trace. גם הם שילמו את הקנסות במקום הוט ו-YES.
 
פירוט החשיפה הטרייה:
1. בכתבה שפרסמתי כאן, ב-18.8.16 (מצ"ב צילום), חשפתי, שהופצו 2 גרסאות לעיתונות ולציבור לעניין הקנסות, שהוטלו לאחרונה, בגובה של כ-400 אלף ₪, בגלל הפרת כללי תשדירי החסות בערוצי הספורט. בכתבה הנ"ל טעיתי (הוטעיתי) לחשוב, שהקנסות הוטלו על צ'רלטון ו-RGE, לאור התגובות המטעות, שקיבלתי, ולאור הפרסומים, שהיו בכלי התקשורת האחרים.
 
היות ולא נעשה שום פרסום של הקנסות הללו בשום מקום, למעט בפוסט בדף הפייסבוק של המועצה, נאלצתי לחפש ומצאתי, שהקנסות הללו אכן הוטלו על HOT  ו-YES, אך מי שאמורים לשלם את הקנסות הללו הם צ'רלטון ו-RGE.
 
ביררתי ומצאתי, שהחוק בעניין זה מאוד ברור, גם בחוק התקשורת ס' 37ב1 עד 37ט, וגם ב: "חוק סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים" סעיפים 4 ו-5 (מצ"ב החוק). דהיינו: ניתן להטיל קנסות רק על בעל רישיון.
 
לערוצי הספורט אין רישיון, כי הם לא נדרשים לרישיון משום סוג, בשום חוק או תקנה בישראל.
 
2. הגדרת הבעיה, שיו"ר מועצת הכבלים והלוויין יצרה בסתר בשיטה זו, במו ידיה:
החוק בישראל מאוד ברור וחד בעניין זה:
ס' 252א' לחוק העונשין: " א). לא ישלם תאגיד, במישרין או בעקיפין, קנס שהוטל על זולתו, ולא ישלם מעביד קנס שהוטל על עובדו; העובר על הוראה מהוראות סעיף קטן זה, דינו - מאסר שנה אחת".

כלומר, בעלי החברות הוט ו-YES , בעלי ערוצי הספורט ויו"ר מועצת הכבלים והלוויין מסתכנים אישית בשנת מאסר, אם הם עושים דבר כזה, של גלגול קנס מחברה לחברה  זאת, תוך הסתרת ההליך הבלתי חוקי הזה.

במציאות: זה מה שהיה עד היום (למעלה בסעיף 3 הבאתי את המסמך, שיצא מד"ר יפעת בן חי-שגב בעצמה, שמוכיח, שהשיטה הזו הייתה קיימת כבר ב-2015. (הצילום נמצא כאמור בתחתית הכתבה).
 
3. בנוסף לאי פרסום הליך הטלת הקנסות, באתר האינטרנט של המועצה (שהוא חלק מאתר משרד התקשורת), אי אפשר למצוא את התקנות הנוגעות לפרסומות ולתשדירי חסות (שבגינם ניתנו הקנסות). אם תחת המגירה "חקיקה" לוחצים על הלינק של כללי התקשורת (בזק ושידורים) (תשדירי פרסומת, תשדירי שירות והודעות חסות בשידורי ערוץ ייעודי), התשס"ד - 2004 מגיעים ל"חוק השידור הציבורי", חוק חדש, שאין לו שום קשר לנושא בנדון.
 
נראה, שההטעיה הזו באתר נעשתה בכוונה, כדי שלא ניתן יהיה למצוא לא רק את עצם הטלת הקנסות, אלא גם את הבסיס החוקי להטלת הקנסות.
 
אגב, מצאתי באינטרנט (מצ"ב בקובץ) את הכללים, שנעלמו מאתר משרד התקשורת, בפרק של "חקיקה > טלוויזיה בכבלים ובלוויין". די ברור מניסוחי החוקים והתקנות, שאת הקנסות אפשר להטיל רק עלHOT  ו-YES  ("בעלי רישיון השידורים") ולא על צ'רלטון ו-RGE.
 
4. לאור העובדה, שיש כאן חשש לקנוניה מדהימה של הפרת חוק חמורה מצד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שיודעת, שאת הקנס הטרי של 400 אלף ₪ ישלמו צ'רלטון ו-RGE, ולא HOT ו-YES, שהן אלו המקבלות על פי חוק את הקנסות, מן הדין לבטל לאלתר את הקנסות הללו, כדי למנוע הפרת סעיף 252א' לחוק העונשין! כ"כ, יש צורך להחליט מה לעשות עם הקנסות, ששולמו כבר בניגוד לחוק ע"י הערוצים, במקום בעלי הרישיונות, במהלך 2015.  
 
5. אודה לטיפולך הדחוף, שכן מדובר בנושא בעל חשיבות ציבורית מהמדרגה הראשונה".

לאור החשיפה כאן, אני קורא לרוה"מ ושר התקשורת (בנימין נתניהו) לפטר לאלתר את ד"ר יפעת בן חי-שגב (לאחר שימוע, אם קיים סעיף כזה בחוזה ההעסקה שלה), שמזמן היה צריך לפטר אותה, עקב כל התעלולים הקודמים.

כ"כ, אני קורא לרוה"מ ושר התקשורת להשתמש בסמכות הנתונה לו ב"חוק התקשורת" סעיף 6ו', ולהביא לממשלה הצעת החלטה לפזר את המועצה ולמנות מועצה חדשה, או לפזר את המועצה ולהמתין עד לסיום החקיקה של הקמת "ברית המועצות", משום שממילא יהיה צורך למנות בקרוב מועצה חדשה.

די ברור, שכל חברי מועצת הכבלים והלוויין ידעו מההסדר הבלתי חוקי הזה בתחום הקנסות על ערוצי הספורט (מנכ"ל משרד התקשורת בעצמו היה באחד הדיונים המרכזיים, שעסקו בערוצי הספורט, כפי שחשפתי כאן). למשרד התקשורת יש גם 2 נציגים במועצת הכבלים והלוויין (שמילה מימון ותמי לשם), שיודעים את החוק היטב. הם בעצמם ראו את ההחלטות והפרסומים (כולל בכלי התקשורת), שבהם היה כתוב "שחור על גבי לבן", שהקנסות הוטלו על ערוצי הספורט, מה שלא היה נכון, כי זה נוגד את החוק

אגב, יש כאן שאלות מעניינות לכל העיתונאים שקיבלו את הודעת ד"ר יפעת בן-חי-שגב, שהיא מטילה קנסות ענק על ערוצי הספורט וגם מאיימת עליהם בעוד סנקציות חמורות: איך כל העיתונאים הללו לא שאלו את עצמם, האם בכלל יש לה סמכות חוקית לדבר הזה? והעיקר: למה העיתונאים לא שאלו את עצמם: איך ההצהרה הזו מתיישבת עם מה שפורסם בפוסט שלה, היישר מפיה, בפייסבוק, ששם נכתב שהקנסות הוטלו על הוט ו-yes, ולא על ערוצי הספורט?... שאלות קשות ללא מענה

לסיכום: אפשר לראות כאן (דיווח של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין דאז ניצן חן), שלא היה בעבר דבר כזה הנקרא: הטלת קנסות על ערוצים, שאין להם וגם לא צריך להיות להם רישיון. אנשים, ששימשו כיו"ר מועצת הכבלים והלוויין בעבר, דוגמת: דורית ענבר, עו"ד יורם מוקדי וניצן חן, היו ישרי דרך, צנועים, נותני "דוגמה אישית" לעובדיהם, עבדו בשקיפות וכיבדו את החוק והכסף הציבורי. לא היה להם חלונות כהים ואטומים ברכב הצמוד. אצלם לא היה מתקבל על הדעת מצב בו סלקוםtv יכולה לספק שירות לציבור בלי שום רישיון. 

רוה"מ (בנימין נתניהו) עשה נכון כש"הוריד את המסך" על אבי ברגר (מי שהיה מנכ"ל משרד התקשורת). במשך חודשים קראנו לו שוב ושוב לעשות כן, וזה קרה. כעת זה הזמן המתאים "להוריד את המסך" ולהיפרד לשלום מד"ר יפעת בן חי-שגב

בתצלום: סיכום הקנסות, שהוטלו בשנת 2015, כפי שפורסם בפוסט בפייסבוק ע"י ד"ר יפעת בן חי-שגב
פוסט בפייסבוק
 
הצילו!



 
 
Bookmark and Share