Telecom News - התקנת רשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה - מדריך לעסקים

התקנת רשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה - מדריך לעסקים

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> התקנת רשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה - מדריך לעסקים
התקנת רשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה - מדריך לעסקים
מאת: מיכאל פנחס, 15.10.16, 18:00מיכאל פנחס
 
עסקים יכולים להרוויח בשימוש ברשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה מתהליך בניית "ערים חכמות" המתרחש בארץ. הטרנד תופס תאוצה ויכול לשרת עסקים קטנים מכל סוג, שיכולים לחסוך בהוצאות.
 
שליטה בהוצאות התקשורת עומדת כיום בראש סדר העדיפות של עסקים בכל העולם. האם המעבר לתקשורת אלחוטית הוא הפתרון הנכון לתקשורת בעסק? כנראה שכן.
 
צעד אחר צעד להקמה והתקנת רשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה:
 
1) להכין "תכנית עסקית", שתנתח את המצב הקיים מול חלופות אפשריות וה-ROI (ר"ת: Return On Investment) של המעבר לרשת אלחוטית.
 
2) לקבל החלטה אסטרטגית האם הרשת האלחוטית תהיה במקום הרשת הקווית, או תהיה רשת מקבילה או משלימה לרשת הקווית.
 
3) לבצע "מיפוי שטח" ליכולת השידור והקליטה של WiFi, מה שמשפיע ישירות על ההוצאות, כי זה קובע את המיקום והיקף הפריסה של בסיסי השידור. תכנית הפריסה ההנדסית ("מיפוי שטח") חייבת להיות מלווה בניתוח סיכונים, קביעת מדיניות אבטחה ודרכי אכיפתה, איך שומרים על הפרדה בין נתוני העסק והשימוש הפרטי, ניתוח יישומים ושימושים עסקיים (למשל: שימוש ביכולות "זיהוי מיקום", שדרוג ל"בית ועסק חכם" לרבות חיבורי ציוד וסנסורים מסוג IoT, שימוש ביישומי קול על האלחוט: Voice over WiFi ועוד).  

4) לקבל החלטה על הטכנולוגיה האלחוטית שתותקן. כיום מומלץ לפרוס רשתות אלחוט בתקן 802.11 ac Wave 2. התקן הזה מספק עד 7 גיגה סל"ש באוויר למרחקים של עד 100 מטר (תלוי ב"מיפוי השטח" שנעשה בסעיף הקודם). יחד עם זאת, הציוד הזה מעט יותר יקר. התקן הבא: 802.11 ad כבר בפתח ונראה אותו בישראל במהלך 2017 או לכל המאוחר בתחילת 2018.
 
5) לבדוק את מערכת הכבילה והחשמל הנדרשת לבסיסי השידור האלחוטיים. המגמה כיום היא לשלב בין כבילת ה-Data לבסיס השידור שנעשית בכבל אתרנט לבין המתח החשמלי המסופק לבסיס השידור, בטכנולוגיה המכונה בשם: PoE (ר"ת: Power over Ethernet). אם מתקבלת החלטה לעבור ל-PoE, יש לקחת בחשבון את התאמת הכבלים, המתגים והנתבים ברשת העסקית ל-PoE.
 
6) לשקול למעבר לשיטה של "רשת לפי דרישה". שירות המסופק כיום רק ע"י אלקטל-לוסנט-ארגונים באמצעות רשת האינטגרטורים והמפיצים שלה בישראל. בגישה זו משלמים רק עבור השימוש ברשת, לא על הציוד, ניהולו, שדרוגו ותחזוקתו.
 
7) לתחר בין הספקים הקיימים בשוק. יש כיום ספקים רבים והמערכת המובילה כיום בשוק היא של Ruckus Wireless מבית Brocade (היבואן גטרטק), אחריו נמצאים: סיסקו (באמצעות מפיציה הרבים) ו-HP (ארובה - Aruba).
 
מה עסקים יכולים להרוויח בשימוש ברשתות תקשורת אלחוטיות בתוך ומחוץ למבנה מהתהליך של בניית "ערים חכמות", שמתרחש כיום בערים רבות בישראל?
 
1) השימוש המיידי בפלטפורמת "עיר חכמה" הוא להיכנס לאפליקציה העירונית בתור ספק שירות (או מוצרים) בתחום בו העסק פועל. לדוגמה: באפליקציה של עיריית תל אביב יש מידע מלא על העסקים, שנרשמו ומדווחים על מיקומם לתושב, בהתאם למקום בו התושב נמצא, או כתוצאה מחיפוש, שהוא מבצע באפליקציה העירונית. הצפייה של התושבים מתבצעת באמצעות רשימה של עסקים לפי סוג העסק או על גבי מפה עירונית. הלקוחות יכולים לנווט ולהגיע לעסקים הללו די בקלות.
 
2) אם העירייה התקינה רשת WiFi חינמית לתושבים, שמכסה גם את המקום בו נמצא העסק, העסק יכול לחסוך לעצמו את הוצאות הקמת ותחזוקת רשת WiFi פרטית ולהשתמש ברשת העירונית. חיסכון נטו בהוצאות.
 
3) אם העירייה התקינה רשת WiFi המכסה גם את האזור בו נמצא העסק, ניתן להוסיף בעסק בסיס שידור של iBeacon, כדי לאותת לתושבים הנמצאים קרוב לעסק על כך, שיש עסק בקרבתם ולהציע להם קופונים, מבצעים, או כל דבר אטרקטיבי אחר כדי למשוך אותם לעסק. 
 
4) אם העסק נמצא בתחום הכיסוי של מצלמות האבטחה, שהעירייה פיזרה ברחבי העיר, ניתן לבקש מהעירייה להשתמש בווידיאו המופק מהמצלמה, כדי לנטר את הנעשה סביב העסק. זה חוסך לעסק התקנת מצלמות אבטחה משל עצמו סביב העסק. 
 
5) אם לעסק יש מקומות חנייה פרטיים, ניתן להצטרף למערכת החנייה העירונית החכמה, להתקין סנסורים במקומות החנייה הללו ולאפשר חנייה ללקוחות, או לכל מי שמקבל היתר לחנות באותם מקומות חנייה של העסק.  
 
אלו רק דוגמאות ראשוניות לשימושים, שעסקים קטנים יכולים ליישם ולהשתלב בפרויקט "עיר חכמה". היות והתחום הזה נמצא רק בתחילת דרכו, מומלץ לנהל כעת מו"מ עם מי שמופקד על ניהול פרויקט "עיר חכמה" בעיר, כדי לראות כיצד ניתן להשתלב בפרויקט לתועלת העסק ולקוחותיו.
 
בשלבים הראשונים של ההתפתחות של תחום "עיר חכמה" בישראל, ייתכן והשילוב הזה לא ייעלה כסף לעסק, כי העירייה תהיה מעוניינת לספק מידע רב ושירותים נרחבים ככל הניתן לתושבים וללא כל תשלום מצד המשתמשים.
 
כשכל התושבים, שהם גם הלקוחות של העסקים (וגם בעלי העסקים ועובדיהם עצמם), מסתובבים עם סמארטפונים וטאבלטים מתקדמים בידם, שמחוברים באופן שקוף למגוון שירותי ענן באמצעות רשתות סלולר ו-WiFi, יש למצוא את הדרך הנכונה להשתלב במהפכה הזו לתועלת העסק.
 
שורה תחתונה לגבי התקנת רשתות התקשורת האלחוטיות:
מומלץ, שכל בעל עסק יכין תכנית פריסת רשת  Wireless WiFi  בתוך העסק, בסביבתו הקרובה או בכל המתחם וסביבתו הקרובה. יש לבצע בחירה בטכנולוגיית ה-WiFi המתאימה לתקציבי העסק ודרך אספקת החשמל לבסיסי השידור. כמובן, מומלץ לבצע ניתוח  ROI ולבחון ("תיחור") חלופות של ציוד ואינטגרטורים הקיימים בשוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share