Telecom News - התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה - מה לדרוש מספקי התקשורת?

התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה - מה לדרוש מספקי התקשורת?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה - מה לדרוש מספקי התקשורת?
התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה - מה לדרוש מספקי התקשורת?
מאת: מיכאל פנחס, 19.10.16, 19:50מיכאל פנחס
 
תשתיות תקשורת מחשבים עוברות מהפכה דומה למה שקרה בעולם המחשוב, שנע לכיוון וירטואליזציה ומשם לענן. מה צריך לעשות כדי ליהנות מהמהפכה? מה לדרוש מספקי הפתרונות לתשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה?
 
ארגונים ועסקים רבים בישראל עדיין אינם מכירים את פתרונות תשתיות תקשורת מחשבים החדשות, שכבר נפרסות בכל רחבי העולם. המהפכה הזו היא מהפכה משלימה ומקבילה למהפכת הענן והווירטואליזציה, שעברו מערכות המחשבים וה-IT בעסקים ובארגונים.
 
כיום, כמעט כל עסק חדש המוקם בישראל אינו מתקין יותר "חדר שרתים" אצלו בעסק. זה הפך ליקר ומיותר. ניתן לרכוש את משאבי המחשוב לכל יישום - בענן. גם עסקים ותיקים מתחילים להכיר את המהפכה הזו וכמות העסקים הוותיקים, שעוברת לשירותי ענן, נמצאת בצמיחה מואצת.
 
אולם, תחום תקשורת המחשבים ופריסתה נשאר בישראל די מאחור, בעיקר מחוסר ידע ומאחר שספקי התקשורת לא מציעים לעסקים שירותים כאלה. הם מעדיפים להשאיר את המגזר העסקי בטכנולוגיות קנייניות וישנות, כי זו "מכונה להדפסת כסף" עבורם.
 
לכן, אין כל סיבה, שמנהלים ובעלי עסקים ימשיכו להיות "מחלבת כספים" בתחום תשתיות התקשורת למחשבים ולטלפוניה.
 
מה לדרוש מספקי התקשורת בהתקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה?

1) בטרם ניגשים לספק התקשורת יש להיכן "שיעורי בית". זה כולל הכנת "תכנית עסקית" המנתחת את צרכי העסק במבט של עד 5 שנים קדימה מול ההוצאות האפשריות מצד בעלי העסק וחישוב ROI לכל פתרון אפשרי.
 
2) מוצע לשקול מעבר לשיטה של "רשת לפי דרישה". שירות המסופק כיום רק ע"י אלקטל-לוסנט-ארגונים (כרגע לא ע"י ספקי התקשורת). זאת, באמצעות רשת האינטגרטורים והמפיצים שלה בישראל: תדיראן טלקום, טלדור, יורוקום, TSG. בגישה זו משלמים רק עבור השימוש ברשת, לא על הציוד, ניהולו, שדרוגו ותחזוקתו.
 
3) לבחון ולבחור את הטכנולוגיות המועדפות על העסק (גם מבחינת ROI) להתקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה. כיום, יש יתרונות מסוימים לתשתיות מסוג IPVPN. יש לבחון זאת בזהירות ובאופן ספציפי מול הצרכים של כל עסק. כ"כ, יש לבחון אם ה-IPVPN מסופק ללקוחות ברשת סגורה או ברשת פתוחה. לחלק מהעסקים הקטנים, חיבור 500 מגה בפס רחב בהוט, הוא כרגע ההצעה המשתלמת ביותר בשוק. עסקים גדולים יותר וכאלה, שיש חשיבות מיוחדת אצלם לרמת השרידות של החיבור, ייטו לקחת חיבורי מטרו אתרנט, במיוחד אם יש צורך בחיבורים של גיגות בהיקף ניכר.
 
4) לבצע תיחור מלא בין הספקים. יש כיום בשוק 17 ספקי תקשורת בעלי "רישיון אחוד". מדובר במהפכה של ממש, שהעבירה (בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם ספקי תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה) את הכוח לידי הצרכנים העסקיים. נגמרו מזמן הימים, שרק בזק הייתה ספק שירותי תשתיות תקשורת לעסקים וארגונים בישראל. אולם, מבחינת התשתיות העסקיות הפיזיות, אי ההצלחה של Unlimited לפרוס סיבים לבתים ולעסקים ברחבי הארץ, פגעה ביכולת התחרות במקטע של התשתיות הפיזיות. יש כרגע תכניות במשרדי התקשורת והאוצר להאיץ את התחרות גם בתחום זה באמצעות שימוש בתעלות ובצנרת של בזק. הנושא יעבור בקרוב חקיקה בכנסת.
 
אזהרה: עסקים רבים בישראל מתפתים לרכוש שירותים וירטואליים המכונים בשם VPS (ולעיתים מכונים בשם IP-Centrex בתחום הטלפוניה העסקית), בטענה, שהם שירותי ענן, בעוד שאין לשירותים הללו כל קשר לענן. שירותי VPS אינם יכולים להיות משודרגים ל-SDN ול-NFV (טכנולוגיות שירותי הענן בתקשורת), משום שהם אינם שירותי ענן ולעולם לא יהיו כאלה. VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת, כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 10.
 
בישראל, ספקים רבים משווקים ומוכרים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS במודעות ובניירות השיווקיים שלהם כשירות ענן, מה שזה לא.
 
מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: Service Level Agreement) מספק השירות בכל תחום שייבחר. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות \ זיכויים \ החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם. אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות, שאינם בהסכם, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר \ זיכוי \ קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו.
 
שורה תחתונה:
עולם התקשורת נע מהר קדימה, ופתרונות חכמים מוצעים ללקוחות בכל תחום. מומלץ קודם להחלטה על התקנת תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה, לבצע ניתוח צרכים ובדיקת ROI בסיוע אנשי מקצוע, לרבות בדיקה האם המעבר ל"ענן" אכן יביא תועלת מיידית וגם ארוכת טווח לעסק. זאת, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הרבים הקיימים בשוק בתחום זה.
 
 מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2016.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים


תקשורת מחשבים



 
 
Bookmark and Share