Telecom News - רשת PHI (פרטנר והוט-מובייל) החלה להפעיל בניסוי LTE-A באזור באר-שבע

רשת PHI (פרטנר והוט-מובייל) החלה להפעיל בניסוי LTE-A באזור באר-שבע

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> רשת PHI (פרטנר והוט-מובייל) החלה להפעיל בניסוי LTE-A באזור באר-שבע
חשיפה: שוב פרטנר (הפעם עם הוט-מובייל, ברשת המשותפת) מפעילה שירות (הגם בניסוי טכנולוגי), ללא רישיון, באזור באר-שבע. רשת PHI החלה להפעיל בדיקות של יישום LTE-Advanced (אמיתי, לא כמו זה הקיים בפרסומות של סלקום) באיחוד תדרים ב-2 רצועות תדרים שונות, שלא היו במכרז התדרים ל-LTE.
מאת: אבי וייס, 10.9.16, 19:01שלמה פילבר

לאור מידע, שנתקבל, שלחתי את השאלה הבאה למשרד התקשורת:
"שאלה בעניין רשת PHI
האם PHI קיבלה רישיון לניסוי טכנולוגי של LTE-A (באזור באר-שבע ובעוד מקום) באיחוד תדרים של 1,800 מגהרץ ו-900 מגהרץ?
בעיון האתר המשרד (כאן) אין כל זכר לאישור לניסוי טכנולוגי כזה".  

את תגובת משרד התקשורת לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם.

אין זו פעם ראשונה בחודשיים שחלפו, שבה פרטנר מעורבת בהפעלת שירות ללא רישיון (גם שירות בניסוי טכנולוגי זקוק לרישיון של ניסוי טכנולוגי, או רישיון לניסוי טכנולוגי-שיווקי, בהתאם להיקף הניסוי והאם הנסיינים משלמים או לא משלמים על השירות החדש שבניסוי).

הפעם הקודמת, שחשפנו, הייתה בתחום פריסת סיב לפס-רחב לבית בר"ג (כמפורט כאן). במצב המופקר הקיים בשוק התקשורת הישראלי תחת הנהגתו של המנכ"ל (שלמה פילבר, בתמונה), יש לא מעט הפרות חוק קרדינליות (כמפורט כאן), כשעבירת הפעלת שירות תקשורת ללא רישיון היא בין החמורות בעבירות כהגדרת חוק התקשורת, עבירה פלילית, שיש בצד ההפרה הזו סנקציה של עד 3 שנות מאסר. אולם, אני לא רואה מי ממנכ"לי חברות התקשורת הסלולרית הולך בקרוב לכלא, בגלל דבר כזה... 

יחד עם זאת, זה לא מפריע בכלל לפרטנר להתלונן באופן סדרתי בכל מקום וגם בבתי המשפט השונים, בכל פעם נגד מישהו אחר (ממש לאחרונה הגישה תביעה נגד הוט בעניין ערוץ HBO, לפני כן הגישה בג"ץ בעניין גולן טלקום). זה תמיד מזכיר לי את הביטוי ההלכתי: "טובל ושרץ בידו" (תוספתא, מסכת תענית א, ח).

נחזור לניסוי ה-LTE: חברת PHI בחנה איחוד של 20 מגהרץ בתחום ה-1,800 מגהרץ עם 20 מגהרץ בתחום ה-900 מגהרץ (פרטנר היא היחידה מבין חברות הסלולר, שיש לה תדרים בתחום ה-900 מגהרץ). כ"כ, PHI בחנה איחוד של 20 מגהרץ בתחום ה-1,800 מגהרץ עם 20 מגהרץ בתחום ה-2,100 מגהרץ. מכשירים סלולריים, שתומכים ב-LTE-A (כמעט כל המכשירים הסלולריים החדשים הקיימים בשוק תומכים בזה), מקבלים ביצועים כפולים (עד 300 מגה בערוץ היורד).

אגב, בעולם כבר עוברים בקצב ל-LTE-A Pro עם קצבים של עד 1 גיגה (כמפורט כאן). בשוק העולמי יש כבר 8 סוגי מכשירי סלולר התומכים ב-Cat12 המאפשר עד 600 מגה בערוץ היורד ועד סוף 2016 או תחילת 2017 נראה בשוק סמארטפונים התומכים ב-1 גיגה בערוץ היורד, מה שרשתות LTE-A Pro מסוגלות לספק. 

מה לא בסדר בהתפתחות הזו ב-PHI?
אם נתעלם כרגע מנושא הרשלנות המוחלטת של מערכות האכיפה של משרד התקשורת (ושמילה מימון העומד בראש המערכת הזו עוד דוחף את עצמו להיות משנה למנכ"ל...), מדובר בהתפתחות מאוד חיובית לשוק התקשורת הישראלי.

זה יקדם את השוק הסלולרי הרדום שלנו התקוע מאחור, בלי שהשלים את פריסת ה-LTE (שתי החברות: פלאפון וסלקום נתקעו עם 15 מגהרץ ל-LTE, בגלל שהן התקמצנו לרכוש 20 מגהרץ במכרז התדרים וסמכו על ההבטחות של השר לשעבר גלעד ארדן ומנכ"לו אבי ברגר, שאת ה-5 מגהרץ החסרים להן הן תקבלנה בפטנט הנקרא "שת"פ אנטנות" מהחברות הקטנות, שהתחרו במכרז התדרים לדור הרביעי (הוט מובייל, מרתון - אקספון וגולן טלקום).

זה די מזכיר את ההבטחות, שכעת מפזר בלי חשבון שלמה פילבר (מנכ"ל משרד התקשורת, למי ששכח), שאנו נהיה בין המובילים בעולם בתחום ה-5G. מדהים. 

אם נתעלם כרגע מהבעיה של הקצאות התדרים והשימושים שלהם ברישיונות של החברות (נושא שניתן לפתור), בכך ש-PHI משתמשת בתחומי התדרים, שלא הוקצו בכלל ל-LTE, נגלה, שההתפתחות הזו יוצרת כמה בעיות מאוד מעניינות בתחום רגולציית הסלולר בישראל:
  • אין שום מסמך מדיניות בישראל להקצאת תחומי התדרים 900 מגהרץ ו-2,100 מגהרץ לטובת ה-LTE. מסמך המדיניות האחרון שיש הוא בחתימת השר אריאל אטיאס מ-2009 (כאן), שבו הוקצו ל-LTE תחומי התדרים הבאים: 2,500 מגהרץ, 3,500 מגהרץ ו-3,700 מגהרץ. 
  • מכרז התדרים ל-LTE יצא בסוף על תדרי ה-1,800 מגהרץ וצה"ל קיבל הרבה כסף כדי לפנות את תדרי ה-2,500 מגהרץ. משרד הביטחון דרש בהתחלה מיליארד וחצי ש"ח עבור פינוי התדרים, אבל בסוף הסתפק בכמה מאות מיליוני ש"ח, הסכום המדויק לא פורסם. הצבא פינה את התדרים במהירות והעביר אותם למשרד התקשורת (סה"כ רצועה די גדולה של 60 מגהרץ), והמשרד לא עשה בהם שום שימוש (הוסבר על ידי במאמרים רבים למה). בקצרה: זה נועד ליצירת "מחסור מדומה" של תדרים, ששירת כמה מטרות של "עבודה בעיניים", בו זמנית ובכלל זה: המצאת שיטת "שת"פ האנטנות" ויצירת מחסור בתדרים המוביל למחיר מופקע עבור התדרים שבמכרז
  • המשמעות: אם בישראל הולכים כעת על LTE-A בתחומים, ש-PHI בחנה (והתדרים הללו מתאימים מאוד ל-LTE-A), אזי הצבא קיבל כסף על כלום, והתדרים, שהצבא פינה עבור משרד התקשורת, ממשיכים להישאר שנים רבות ללא כל שימוש
  • הניצול של התדרים הנמוכים יותר מ-2,500 מגהרץ (בדגש על התדרים מתחת ל- 1 גיגהרץ) מייעל את הפריסה של אנטנות ב-LTE (צריך הרבה פחות אנטנות על אותו תא שטח, יכולת החדירה של האות לתוך הבתים טובה יותר).
  • אולם, זה סותר באופן מובהק את "הבלוף", שיצר השר לשעבר גלעד ארדן (כאן) ויד ימינו לענייני פיברוקים, "שליפות מקצה האצבע" והמצאות דמיוניות (כאן). שניהם יצרו בהבל פיהם "מחסור אקוטי" בתדרים ל-LTE ולכן צריך היה לאשר מדיניות חדשה של שת"פ אנטנות (שת"פ, שהסתבך עם הסאגה של גולן טלקום). מבחר ציטוטים מהנימוקים השקריים של השניים (גלעד ארדן והרן לבאות) מצוי בתחתית הכתבה. 
  • כך, בין השנים 2014 ל-2016, במהלך מאוד מהיר, במדינת ישראל כמות רשתות הסלולר צנחה מ-5 רשתות פעילות ומוצלחות (יחסית) ל-3 רשתות רעועות. זאת, מבלי שאיש "לוקח אחריות" על המהלך ההרסני הזה
שורה תחתונה: כדי לקדם את ישראל לעבר LTE-A ולא במודעות דמיוניות של סלקום, יש צורך לבצע כמה מהלכים והראשון שבהם הוא: לפרסם שימוע ציבורי ולהוציא מסמך מדיניות תדרים חדש בחתימת שר התקשורת (לא ברור כרגע מי מ-2 שרי התקשורת יכול לחתום על זה, כי התדרים גם יוקצו לפלאפון, שבקבוצת בזק. אפשר לשאול את "קליקת הפרקליטים", היא תמצא לזה פתרון).

אחרי כן יש להחליט מה עושים עם התדרים, שמשרד התקשורת קיבל מצה"ל בתחום ה-2,600 מגהרץ. ההמלצה שלי: לחלק אותם בחינם לחברות התקשורת, בתנאי, שהן תפרוסנה עוד אנטנות סלולר לטובת הציבור, לרבות לטובת רשת IoT ארצית, במקום כל אלפי האנטנות שפורקו בשלוש השנים האחרונות, ושהן תיצורנה מערכת אנטנות סלולר עם שרידות ואיכות שירות, ברמה המוגדרת ברישיונן, בכל חלקי הארץ. 

בתצלומים: אוסף השקרים שעומד מאחורי רגולציית "שת"פ אנטנות", שנשען על הנימוק, שחסרים תדרים ל-LTE, ואי אפשר שיהיו בישראל 5 רשתות סלולר, בעוד שבמציאות יש עודף עצום של תדרים לא מנוצלים

מסמך 1

מסמך 2

מסמך 3
מסמך 4
 
LTE-A PRO
LTE-A Pro - זה מה שכעת פורסים בעולם הרחב. תשאלו את חברות הסלולר בטורקיה, שכבר סיימו לפרוס LTE-A Pro כמעט בכל רחבי טורקיה. 



 
 
Bookmark and Share