Telecom News - כניסת פרטנר לעולם ה-OTT במחצית הראשונה של 2017 היא עוד צעד מוטעה

כניסת פרטנר לעולם ה-OTT במחצית הראשונה של 2017 היא עוד צעד מוטעה

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> כניסת פרטנר לעולם ה-OTT במחצית הראשונה של 2017 היא עוד צעד מוטעה
ניתוח: בפרטנר כנראה אין שום תהליכים של "הפקת לקחים מכישלונות" ולכן ההכרזה הטרייה שלה, שהיא תיכנס לספק שירותי OTT (טלוויזיה על רשת האינטרנט) במחצית הראשונה של שנת 2017, היא ספין חסר משמעות, שיוביל רק להפסדים בשוק, שכבר נע קדימה.
מאת: אבי וייס, 12.9.16, 19:30מנכ"ל פרטנר

לא ברור מה קרה בפרטנר דווקא הבוקר, שהיא שיחררה הודעה לבורסה (כאן), שהיא מתכוונת להיכנס לשוק שירותי הטלוויזיה במחצית 2017. זה בדיוק כאילו אני הייתי מכריז היום, שבמחצית 2017 אני אכנס לשוק של הצעירים, הרווקים והרזים. כלומר: בישראל, כמדינה דמוקרטית בעולם המערבי, אין מיסים על חלומות וספינים

הבעיה היותר חמורה, זה היעדר כל תהליך של "הפקת לקחים" בפרטנר. קבוצת פרטנר (הכוללת בתוכה גם את 012-סמייל) כבר הייתה 5 פעמים בשוק ה-OTT בעשור האחרון, ו-5 פעמים כשלה. סקירה של ההיסטוריה המעניינת הזו - כאן וכאן. בשנתיים האחרונות נעשה ניסיון נוסף (החל בסוף מחצית השנייה של 2014) ושמו: Orange 4GTV, שגם הוא כשל. כך, שסך הניסיונות הכושלים להיכנס ל-OTT מסתכם ב-6 פעמים. שום לקח לא נלמד? 

יתרה מכך, פרטנר של היום, בניגוד לפרטנר של העבר, עושה "הכל בכוח": בתלונות הנשלחות בקצב יומי לכל כיוון, פניות חוזרות ונשנות לבתי המשפט, בג"צים וכיו"ב. זאת, כשפרטנר בעצמה היא "מפרת חוק" (כאן) בדיוק כמו סלקוםtv.

גם בתהליך הזה אין שום "הפקת לקחים" מההפסדים החוזרים ונשנים. ההפסדים הטריים של פרטנר בפינת "הכה את האויב עם פטיש בראש ובתביעות אין סופיות בבתי המשפט": 
  • הפסד לצ'רלטון ברכישת הזכויות למשחקי הכדורגל לערוץ הספורט, שפרטנר תכננה להעלות איתו לאוויר כמוצר מוביל, כבר בסוף 2015. 
  • עשיית צחוק מפרטנר, שהגישה בג"ץ נגד משרד התקשורת וגולן טלקום, בדרישה להעניש את גולן טלקום על פירוק רשת האנטנות שלה. הפטנט, ש"מלך הספינים" (דהיינו: שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת) מצא לעניין זה: לחלט ערבות לגולן טלקום בלי לחלט את הערבות. תרגיל מבריק ביותר של שלמה פילבר, שנחשף כאן.
  • ההפסד הטרי של פרטנר, שיצאה כנגד הוט בנושא ערוץ HBO. פשוט פלופ על פלופ "על הפנים". כשאין תהליכי "הפקת לקחים", אז "נופלים לבור", פעם אחרי פעם. המרוויחים היחידים בתהליכים המוזרים וחסרי התכלית הללו הם: עורכי הדין של כל הצדדים... יש עוד מרוויחים: ערוצי וספקי התוכן, שיכולים להעלות מחירים (וזה בדיוק מה שהם עושים), בגלל התרגילים הכושלים של פרטנר. כלומר: כלל לקוחות הטלוויזיה בישראל שילמו וישלמו מכיסם על ההרפתקאות המוזרות הללו של פרטנר.
למה פרטנר הולכת (כמו סלקום) להפסיד כסף על שירותי ה-OTT שלה?
  • קודם כל, כי HOT ו-YES לא הולכות להיעלם. העניין הזה הוכרע כבר מזמן בארה"ב ובכל שאר מדינות העולם (מפורט כאן), וזה לא הולך להשתנות בעשור הקרוב. שירותי OTT לא מחסלים את החברות הוותיקות בעולם הטלוויזיה. אין דבר כזה. 
  • כבר כתבתי כמה פעמים, שהיקף השוק ל-OTT בישראל הוא 120 עד 140 אלף לקוחות לכל היותר. עם מאמצי שיווק יוצאים מן הכלל אפשר אולי להגיע לאזור ה-200 אלף לקוחות. לכן, סלקום תתקל בקרוב ב"תקרת הזכוכית" של השוק, שבו היא פועלת עם שירותי סלקוםtv. למה היא תיתקל בתקרה? כי השוק הזה לא ריק. יש בו כבר שחקנים. הרבה שחקנים, למשל: ערוצי OTT רוסיים, TV2GO, ערוצי סמארט-VOD, נטפליקס, innovaTV, ועוד כל מיני שירותים ואפשרויות ל-OTT ב"מזרימי מדיה" (כוללל "קודי"), שפורטו באתר זה בעשרות מאמרים. כלומר, אם סלקום, עד מחצית 2017 תגיע לאזור ה-100 עד 110 אלף לקוחות, זו "תקרת הזכוכית" שלה (ולכן היא תישאר מפסידה לנצח בתחום ה-OTT). מכאן, מה שיוותר לפרטנר זה: לנסות לגנוב לקוחות מסלקום. על זה אי אפשר לבנות תכנית עסקית עם ROI. אין דבר כזה. 
  • ההחלטה של פרטנר היא גם לא חכמה טכנולוגית. סלקום, די הבינה, שיש סיכונים כלכליים בכניסה ל-OTT, ולכן את השירות שלה היא מספקת על בסיס תשתיות ישנות וציוד ישן (שבמרכזו מערכת של אריקסון בת למעלה מעשור). ואכן התברר, שהלקוחות, שמצטרפים לסלקוםtv, בכלל לא מרגישים, שמוכרים להם מוצר מליגה ג' (האות הנכונה כאן היא האות השביעית בא'-ב' העברי, אבל את האתר קוראים גם קטינים, לכן כתבתי ליגה ג'). זאת, כי העיקר, מה שחשוב ללקוחות ה-OTT הללו, זה המחיר. הם לא שונים מלקוחות גולן טלקום, שגם הם מקבלים שירות ומוצר תקשורת של ליגה ג' (מעניין היה לבדוק האם יש קורלציה בין השמות של לקוחות סלקוםtv לבין השמות של לקוחות גולן טלקום. להערכתי, הרוב, אלה אותם שמות). אולם, פרטנר מאמינה, שהיא הרבה יותר פקחית מסלקום. היא זורקת לפח את כל השקעות העבר ומקימה הכל מאפס עם ציוד חדש וספקי ציוד חדשים. יהיה לזה ROI? קדחת
  • פרטנר "אחרה את הרכבת". למה? כי עד מחצית 2017 אפשרי, שיבשילו 4 תהליכים רגולטוריים, שימוטטו כל ROI, שיש לפרטנר (אם יש לה בכלל תכנית כזו):
    • תקום פלטפורמה חדשה לשירותי טלוויזיה על בסיס "עידן +". הסיכויים, ששר האוצר (משה כחלון) יעצור את התהליך הרגולטורי הזה, כפי השהמלצתי לו, הם בדיוק כמו הסיכויים, שאני כבר השנה אעבור לגור במאדים. אם במקרה פרטנר תלך למכרז לרכישת "עידן +" ותזכה בו, אזי בכל מקרה היא "תיפול לבור ללא תחתית". אם לא תיגש למכרז ו\או לא תזכה בו, יהיה לה מתחרה חדש בשוק תשתיות הטלוויזיה, זול בהרבה גם מסלקוםtv ומכל חלופה אחרת (וכבר כתבתי בסעיף הקודם, איך הלקוחות בפלח השוק של ה-OTT הם "מוטי מחיר"). 
    • יכול להיות ש"דו"ח פילבר" ימומש. אזי תקום תחרות חדשה בעולם ה-OTT עם שחקנים חדשים רבים. להערכתי יקומו לפחות עוד 5 שחקנים חדשים בתחום הזה. כלומר: לפרטנר לא ישאר שוק בכלל
    • אם לא די בכך, על פי התכנית של שלמה פילבר, הוט עצמה תהפוך ל-OTT על רשת בזק. כלומר: לפרטנר תקום עוד מתחרה בעולם ה-OTT וזו הוט... קצת אירוני, אבל זו המציאות של הרגולציה במדינת ישראל. 
    • אם ייחתם הסכם רגולטורי עם בזק לגבי פריסת הסיבים לבתים וההפרדה המבנית, כל "השוק הסיטונאי" ישנה את פניו והלקוחות של פרטנר בפס הרחב - ייעלמו... נכון, שפרטנר מפסידה על "השוק הסיטונאי", אבל אם הלקוחות של הפס הרחב בישראל יהיו בשליטת בזק והוט, הסיכויים של פרטנר להעביר אותם אליה ל-OTT, הם קרוב לאפס
  • לפרטנר היו חלופות לכניסה לעולם ה-OTT, למשל (רק 2 דוגמאות ממבחר עצום של אפשרויות): כמו שורייזון עשתה בארה"ב עם שירות Go90, או עם הכיוון החדש של LTE-B. במקום זאת, פרטנר בחרה ללכת בדרך של OTT מסורתי ובמתכונת המוכרת בעולם ה-OTT, שמתחרה בדיוק במה שיש לכל ספק OTT מתחרה. השירות שלה אולי יהיה יותר מודרני ויכסה טוב יותר כל סוג של מסך (כי יהיה מבוסס על ציוד חדיש), אבל זה לא יקנה לה שום ייתרון, כי בדיוק בגלל זה פרטנר לא תוכל להיות יותר זולה מהמתחרים
שורה תחתונה: שוק שירותי הטלוויזיה בישראל לא מחכה לפרטנר והתכניות שלה הן תכניות לזריקת כסף לפח בלי חשבון. עד שפרטנר תיכנס לשוק, היא תפגוש עוד מתחרים, זולים וזריזים ממנה, ולכן תפסיד הרבה מאוד כסף על ההרפתקאה הזו, בגלל שבפרטנר נעלמה היכולת להפיק לקחים מכשלונות. 
צפייה בטלוויזיה



 
 
Bookmark and Share