Telecom News - עמדות מידע ומצלמות מהירות: רכיבי הערים החכמות החשופים למתקפות סייבר

עמדות מידע ומצלמות מהירות: רכיבי הערים החכמות החשופים למתקפות סייבר

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> עמדות מידע ומצלמות מהירות: רכיבי הערים החכמות החשופים למתקפות סייבר

עמדות מידע ומצלמות מהירות: רכיבי הערים החכמות החשופים למתקפות סייבר

מאת: מערכת Telecom News, 16.9.16, 14:44

מחקר: כמעט כל מסופי המידע הציבוריים (הדפסת כרטיסים לבידור, חנייה וכד', השכרת אופניים, מידע בארגונים ממשלתיים וכד') מכילים לפחות חולשת אבטחה אחת, שמאפשרת לתוקף לגשת למאפיינים מוסתרים של מערכת ההפעלה. יש להגן על מערכות IT של ערים חכמות.

חוקרי מעבדת קספרסקי בחנו מגוון עמדות מידע וממשקים דיגיטליים הפועלים בערים חכמות למטרות שונות, החל מתשלום עבור שירותים ועד למערכות בידור, וגילו, שרבות מהן מכילות נקודות תורפה, שיכולות לחשוף נתונים אישיים של משתמשים ולשמש לצרכי ריגול או להפצת קוד זדוני. מלבד עמדות מידע, המומחים חקרו גם מצלמות מהירות הפועלות בערים ואת התשתית שלהן. כתוצאה מכך, הם חשפו, כי שמשתמשים זדוניים יכולים לגשת בקלות למצלמות אלו ולעשות שימוש בנתונים הנאספים בהן.

ערים מודרניות הן סביבות מורכבות המכילות מאות מרכיבים שונים ובכלל זה רכיבים דיגיטליים. אומנם מטרתם היא להפוך את חיי האזרחים לנוחים ובטוחים יותר, אך הם יכולים גם להוות איום מסוים על בטיחות התושבים והנתונים אישיים שלהם, כפי שמוצג בממצאי המחקר.

עמדות המשמשות להדפסת כרטיסים באולמות קולנוע, עמדות להדפסת כרטיסי חנייה, עמדות להשכרת אופניים, עמדות מידע בארגונים ממשלתיים, עמדות להזמנת טיסות ומידע בשדות תעופה ומערכות בידור במוניות, יכולות להגיע במגוון צורות, אבל מבפנים כולן דומות - כל עמדה כזו מבוססת Windows או Android.

ההבדל המרכזי בהשוואה למכשירים רגילים הוא תוכנה מיוחדת הפועלת "במצב מסוף" ומשמשת כממשק המשתמש. תוכנה זו מעניקה למשתמש גישה קלה למאפיינים מסוימים של המסוף, ובמקביל מגבילה את הגישה למאפיינים אחרים של מערכת ההפעלה של המכשיר, כולל הפעלת דפדפן ומקלדת וירטואלית. גישה לאפשרויות אלו יכולה לספק לתוקף מספר אפשרויות לפגיעה במערכת, ממש כאילו הוא נמצא מול מחשב אישי. המחקר הראה, שכמעט כל מסופי המידע הציבוריים מכילים לפחות חולשת אבטחה אחת, שמאפשרת לתוקף לגשת למאפיינים מוסתרים של מערכת ההפעלה.

במקרה מסוים אחד, ממשק המשתמש של המסוף הכיל קישור לרשת. התוקף רק נדרש ללחוץ עליו כדי להפעיל את הדפדפן – ולאחר מכן דרך ממשק העזרה הרגיל – להפעיל את המקלדת הווירטואלית.

במקרה אחר בעמדת שירות ממשלתית דיגיטלית התרחיש דרש מהמשתמש לגעת בכפתור "הדפס". לאחר מכן, נפתחת למשך מספר שניות תיבת דו שיח רגילה של הדפסה בדפדפן, ואם התוקף לוחץ על כפתור ה-"שינוי" במאפייני ההדפסה מספיק מהר, הוא יגיע לאזור העזרה. משם, הוא יכול לפתוח את לוח הבקרה ולהפעיל מקלדת מסך. כתוצאה מכך, התוקף מקבל את הכלים הנדרשים להזנת מידע - מקלדת וירטואלית וסמן עכבר - והוא יכול להשתמש במחשב למטרותיו, כמו: הפעלת קוד זדוני, קבלת מידע על קבצים שהודפסו, קבלת סיסמא לניהול המכשיר וכו'. אלו הן רק דוגמאות נבחרות מכלל נקודות התורפה שהתגלו.

חלק נוסף מהמחקר התמקד במצלמות מהירות בערים. באמצעות מנוע החיפוש Shodan, חוקרים הצליחו לזהות מספר כתובות IP השייכות למכשירים בעלי גישה פתוחה מהרשת: לא נעשה בהם שימוש באף סיסמא וכל אחד יכול לראות את הצילומים שנאספו ועוד. החוקרים גילו, כשחלק מהכלים, ששימשו כדי לשלוט במצלמות אלו, היו זמינים לכל אחד ברשת.

דניס מקרושין, מומחה אבטחה, מעבדת קספרסקי: "חלק מהמסופים הציבוריים, שחקרנו, הכילו מידע חשוב מאוד, כגון מידע אישי של המשתמש, כמו מספרי כרטיס אשראי או פרטי קשר מאומתים (כגון מספר טלפון נייד). רבים ממסופים אלה מחוברים זה לזה ולרשתות אחרות. עבור תוקף, המסופים מהווים מישור מצוין להתקפות מסוגים שונים, החל מחוליגניזם פשוט ועד לחדירה מתוחכמת לרשת של בעלי המסוף.

יותר מכך, אנו מאמינים, שעמדות מידע ציבוריות תהפוכנה בעתיד לחלק מהותי יותר מתשתית העיר החכמה מאחר שהן מהוות דרך נוחה לתקשר עם השירותים השונים. אך לפני שזה קורה, ספקים חייבים לוודא, שלא ניתן יהיה לסכן את המסופים באמצעות נקודות התורפה שגילינו".

ולדימיר דשצ'נקו, מומחה אבטחה, מעבדת קספרסקי: "בערים מסוימות, מערכות של מצלמות מהירות עוקבות אחר מסלולים מסוימים בכביש הראשי, מאפיין המאפשר לכבות בקלות. אם התוקף צריך לכבות את המערכת במיקום מסוים לזמן מסוים, הוא יוכל לעשות זאת. מאחר שמצלמות אלו יכולות לשמש, ולעיתים משמשות, למטרות אבטחה ואכיפת חוק, קל לדמיין כיצד נקודות תורפה אלו יכולות לעזור לעבריינים בפשעים כגון גניבת רכב. לכן, חשוב מאוד לשמור על רשתות אלו מוגנות, לפחות מפני גישה ישירה לרשת".

הדו"ח המלא - כאן.

המתודולוגיה
 
 



 
 
Bookmark and Share