Telecom News - מקצוע חדש בעולם ההייטק: CRO (מנר"ר: מנהל רובוטיקה ראשי)

מקצוע חדש בעולם ההייטק: CRO (מנר"ר: מנהל רובוטיקה ראשי)

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מקצוע חדש בעולם ההייטק: CRO (מנר"ר: מנהל רובוטיקה ראשי)
בשנות ה-80 של המאה הקודמת נולד התפקיד של המנמ"ר - CIO. אולם מערכות המידע עוברות לענן ותנוהלנה ב"מיקור חוץ" ומה שנכנס לארגונים אלה הרובוטים, הבוטים, המערכות האוטומטיות ומערכות ה-IoT. לכן, ה-CIO של היום יוחלף בשנים הקרובות ע"י ה-CRO.
מאת: אבי וייס, 3.11.16, 04:30רובוט אנושי

ההתקפות האחרונות על אתרי אינטרנט, שנעשו באמצעות שימוש במערכות IoT לא מוגנות, חשפו (בלי כל הפתעה למי שעוסק בנשא, כפי שחשפנו כאן), שתחום ה-IoT "נפל בין הכיסאות" ואין מי שממש מרגיש אחריות בארגונים ובעסקים לתחום הזה. זה כולל התקנת מערכות להגנת ה-IoT מפני התקפות סייבר ומניעת השימוש ב-IoT כפלטפורמת "סוס טרויאני" למתקפות סייבר.

הצמיחה המהירה של עולם האוטומציה והרובוטיקה דורשת שינוי חשיבה גם בהגדרות התפקידים בארגונים ובעסקים.

בשנות ה-80 של המאה הקודמת נולד וצמח התואר CIO (ר"ת: Chief Information Officer, בעברית מכונה התפקיד הזה בשם מנמ"ר - מנהל מערכות מידע ראשי), בגלל שהמחשבים החלו להשתלט על כל הפעילות העסקית.

כיום, המנמ"ר הוא מס' 2 או מס' 3 בהיררכיה הארגונית, בעסקים ובארגונים רבים, בגלל ששום דבר לא יכול להתבצע בלי מערכות מחשוב. 

אולם, אנו באמצע תהליך, שבו מערכות המחשוב (וגם מערכות התקשורת ומערכות האחסון), יוצאות מהארגונים ומהעסקים ועוברות לעננים. כלומר: מישהו אחר יחזיק, יטפל וידאג למידע הארגוני ולאפליקציות הארגוניות. הניהול והטיפול במידע העסקי ובאפליקציות עובר "מיקור חוץ" במהירות עצומה ומרוקן את האחריות של המנמ"ר מתוכנה. המנמ"ר למעשה הופך ל"מנהל טכנולוגיות עסקיות בארגון" וליועץ להנהלה באיזה ענן לבחור. כלומר, להחליט עם איזה ספק שירותי ענן לעבוד. 

מול זה, החל תהליך מואץ של רובוטיקה ואוטומציה. אני אישית נתקלתי בזה לאחרונה ביפן, וגם בטקסס - ארה"ב (ביפן בבית מלון, בטקסס בחברת ביטוח רכב). הרובוטים כבר כאן בתחומים רבים, החל מעולם הרפואה והסיעוד, דרך העולם הביטחוני, העולם התעשייתי, הוראה, בתי הספר, אינטרנט, רכבים אוטונומיים ורחפנים, ולאחרונה בוטים חדשים המכונים צ'אט-בוטים וכלה באין ספור מוצרי IoT וסנסורים, שמותאמים לכל שימוש וצורך. 

מדובר בהתפתחות מהירה בכיוונים רבים. כיום, אין להתפתחות הזו בעל תפקיד המקבל אחריות מלאה על התחום "קצה לקצה". זו בדיוק הסיבה מדוע כמה מומחים מובילים, שעוסקים בתחום, החליטו להציע למסד מקצוע חדש בשם CRO (ר"ת: Chief Robotics Officer) וערכו לזה ועידת יסוד בחודש שעבר בעמק הסיליקון בארה"ב. הכוונה להנחיל את המושג הזה לציבור המנהלים ולהתחיל להרגיל את מקבלי ההחלטות לצורך ביצירת תפקיד חדש כזה.

בהגדרת תפקיד המנר"ר (CRO), בשלב ראשון מדובר באדם, שיהיה חלק מיחידת המנמ"ר, עד שבמהלך העשור הקרוב התפקיד של המנמ"ר יבוטל ושם תפקיד המנמ"ר יוחלף למנר"ר, כי כמעט הכל יהיה אוטומטי

המנר"ר יקבל אחריות על כל מה שאוטומטי, כל עולם הרובוטיקה, האוטומציה בתוכנה ובחומרה, ה-IoT, הסנסורים מכל סוג וכל התהליכים שניתן להפוך אותם לאוטומטיים. למעשה, המנר"ר יהפוך לשילוב ומיזוג של תפקידי המנמ"ר עם תפקידי ה-COO (מנהל תפעול ראשי).

במהלך ההתפתחות המהפכנית הזו, עולם הרובוטיקה והאוטומציה יחפוף עם הזמן לא מעט תחומים קיימים בעסקים ובארגונים. התחום הזה יכסה גם נושאים יותר "שמרניים" בעסקים דוגמת: כספים והנהלת חשבונות, HR, ייעוץ משפטי, לוגיסטיקה ועוד. 

המנר"ר יהיה ממונה גם על הכשרת העובדים והתאמת עובדים בארגון, כי חלקם (אם לא רובם) יצטרך לעבור "הסבת תפקיד". זאת, כי התפקיד שלהם יוחלף ע"י תהליכים אוטומטיים ורובוטיים. זה דורש תכנון וביצוע שינויים מקיפים בתרבות הארגונית ובשיטות העבודה. גם שינויים בהסכמי העבודה. כי בשלבים הראשונים של מהפכת הרובוטיקה, העובדים יעבדו במשולב עם רובוטים, עד שהעובדים הללו יהיו מיותרים לגמרי, בחלק לא קטן מהמקצועות הקיימים היום בעסקים ובארגונים. זה מה שיקרה בסוף התהליך של האוטומטיזציה והרובוטיזציה.

לכן, מנקודת המבט של המנהלים, יש צורך לעבוד בשקיפות מול העובדים, כדי שהם יהיו מוכנים למהפכה הזו, מהפכה, שכבר החלה ולא ניתן לעצור אותה. זו מהפכה של Ecosystem שלם ורחב היקף, שמשפיע גם על תפיסת התפקיד ומקום העבודה של העובדים והמנהלים. יש לתהליך הזה השלכות חברתיות מאוד עמוקות. זה לא רק מהלך של שינוי טכנולוגי.

די ברור, שמקצועות דוגמת "בוני רובוטים", "יזמי רובוטים", "מתחזקי רובוטים" ו"מפתחים בכלים רובוטיים", יהפכו למקצועות מאוד מבוקשים בעשור הקרוב.

לכן, אני סבור וממליץ להתחיל להגדיר כבר כעת את תפקיד המנר"ר - CRO ולחפש ולמנות לתפקיד הזה אנשים מתאימים. זאת, כי כבר כעת יש לא מעט "חורים" בארגונים ובעסקים, בתחומים החדשים, שמתפתחים, של אוטומציה, רובוטיקה ו-IoT, תחומים, שאין להם כעת "אבא ואמא" ברורים. 

שורה תחתונה: בעשור הקרוב, ה-CRO יחליף את המושג CIO, כי העסקים והארגונים עוברים תהליכי אוטומטיזציה ורובוטיזציה, תהליכים, שילכו ויעצימו, ככל שהטכנולוגיות הללו תתפתחנה. אפשר להתכונן כבר כעת למהפכה הזו ולעבור אותה נכון בשת"פ מלא בין ההנהלות לעובדים.

די ברור, שעובדים יגלו חששות מאבדן מקום עבודתם, עקב התהליכים הללו, בעוד שהכיוון הנכון ללכת בו הוא לבצע "העצמת עובדים" ו"הסבת עובדים", למקצועות, שימשיכו להתקיים, גם בעידן הרובוטי, והתאמת העובדים למקצועות חדשים לגמרי, שיוולדו כתוצאה מהמהפכה הרובוטית, שכבר התחלנו בה. 

נייר עמדה ומחקרים עדכניים לגבי התפתחות תחום ה-CRO - כאן

בצילום: הצעת הגדרת התפקיד למנר"ר, כפי שפורסמה בכנס ה-CRO הראשון בעולם שנערך בחודש החולף לנושא זה:
הגדרת CRO
 



 
 
Bookmark and Share