Telecom News - הטרנדים הכי חמים בפיתוח בעולם התקשורת: הורדת השיהוי ל-3D ברשתות 5G

הטרנדים הכי חמים בפיתוח בעולם התקשורת: הורדת השיהוי ל-3D ברשתות 5G

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> הטרנדים הכי חמים בפיתוח בעולם התקשורת: הורדת השיהוי ל-3D ברשתות 5G
חשיפת הפיתוחים הכי טריים במעבדות Bell-Labs (כיום חלק מנוקיה העולמית) בארה"ב ובישראל: הורדת השיהוי (Latency) ברשתות הסלולר של הדור הבא (5G)  ובמיוחד ליישומי 3D, VR ו-IoT, שירוצו בעננים קטנים. איך עושים את הפלא הזה?
מאת: אבי וייס, 26.12.16, 08:00Rajesh (RJ) Vale

מעבדות בל (Bell-Labs) בארה"ב (שיש להן שלוחה בישראל, בכפר-סבא) הן "ספינת הדגל" של פיתוחי טכנולוגיות התקשורת בעולם. מעבדות בל היו עד לאחרונה זרוע המחקר של אלקטל-לוסנט ובמסגרת הרכישה של אלקטל-לוסנט ע"י נוקיה, הפכו המעבדות הללו להיות זרוע המו"פ בתקשורת של נוקיה. 

לישראל הגיעו כמה בכירים בנוקיה, כדי לנסות לקדם את יישום הטכנולוגיות החדשות ביותר בעולם התקשורת גם כאן (למה? כי ישראל נמצאת הרחק מאחור, בכל קנה מידה השוואתי עולמי. הסברים איך הגענו למצב הזה ניתן לקרא למשל: כאן, כאן, כאן, כאן, כאן וכאן. ייתכן וזה ישתנה לאור ההתפתחויות הרגולטוריות האחרונות בעניין בזק). לכן, שוחחנו עם 2 בכירים בנוקיה, כדי לשמוע מפיהם מה הכי "טרי ומבוקש" בפיתוחים הטכנולוגיים הנעשים היום בעולם התקשורת, בדגש על התקשורת הסלולרית.

ד"ר Rajesh (RJ) Vale, (בתמונה למעלה משמאל), מנהל המו"פ, הרשתות העתידיות, מעבדות בל ארה"ב: "אחד הפיתוחים הכי חמים ומבוקשים שלנו במעבדות בל הוא הורדת השיהוי של רשתות סלולר 5G. הרשתות הללו כבר בדרך לשווקים העולמיים. אנו משתתפים בניסויים ובהתקנות ראשוניות בכל רחבי העולם. הדרישה הכי בולטת של הלקוחות שלנו היא להוריד את השיהוי (Latency) ברשתות הסלולר.

הבאנו כאן לישראל כמה מערכות הדגמה (בתצלום למטה), שמשוות את המהירות, שבה מקבלים תגובה ב-4G לרבות LTE-A, מול מה שמקבלים בפיתוחים שלנו ל-5G. הפער הוא עצום.

למה צריכים בכלל להוריד כל כך את השיהוי ברשת? אני חושב, שזה די ברור, אם תראה אילו יישומים החברות הסלולריות רוצות להריץ על רשתות 5G.

ניקח לדוגמה את יישומי ה-VR ו-3D. כיום, יש כבר טרנד מאוד חזק בשוק למכור ללקוחות מכשירי סמארטפון מתקדמים עם משקפי VR - מציאות מדומה ב-3D. במציאות של היום, המידע, שאתה רואה במשקפיים והתגובות שלך למה שאתה רואה, אם למשל זה משחק או נהיגה ברכב מירוץ, המידע הזה הולך הלוך ושוב מהמשקפיים הללו דרך הסמארטפון שלך, לשרתים של ספק השירות הנמצאים אי שם אצל ספק הסלולר, או בענן באיזה מקום מרוחק בעולם.

השיהוי הוא כיום נוראי ולכן חוויית השימוש במשקפי מציאות מדומה VR היא די ירודה. המצב נהיה חמור יותר כשאנו מדברים על תפעול רובוטים כולל רובוטים אנושיים וכל שלל הפתרונות הנולדים כעת בעולם ה-IoT, "רכב אוטונומי" ו"עיר חכמה". מיליארדי מכשירי  וסנסורים של IoT יהיו מחוברים לרשתות הסלולר בעתיד הקרוב. איך הם יפעלו ויגיבו בשיהוי הקיים כיום ברשתות הסלולר? 

זו בעיה, שאנו מתמודדים עימה כבר כמה שנים. קודם לכל, יש לנו מגבלה חמורה, שהיא מגבלת מהירות האור, שמעביר עליו את המידע בסיבים האופטיים. אנו לא יכולים להעביר את המידע, יותר מהר ממה שהאור נע בסיב, גם אם זה נע בסיבים ברשת הסלולרית עד לענן, אצל ספק התקשורת או בענן של ספק השירות. 

לכן, הפתרון שלנו משנה את הגישה הזו לגמרי. אנו שמים את הענן בקצה, ממש קרוב ללקוח, אז זמן התגובה נהיה קרוב לאפס. אנו משיגים את השיהוי הנמוך בזכות העברת הענן וכל הפתרון הטכנולוגי ללקוח ממש קרוב אליו.

אנו מקרבים כמה שיותר את הענן עד ל-Geteways (מבואות קישור) של ספק הסלולר. הכי קרוב שאפשר זה להתקין ענן בכל אנטנה סלולרית, בכל רחבי הרשת הסלולרית. אם הענן יהיה באנטנה הכי קרובה למשתמש, אזי זמן השיהוי, שניתן להשיג ב-5G, יהיה הכי טוב שניתן להשיג מבחינה טכנולוגית. גם לא תהיה בעיה לחבר המון סנסורים של IoT לאנטנת הסלולר, כי הענן, שמספק למכשירי הקצה את השירות, יהיה כבר באנטנה הכי קרובה. 

מספר מעבדות מחקר בתוך מעבדות בל עובדות על הפיתוח הזה. העיקרון הטכנולוגי, שעומד מאחורי הפיתוח, זה שימוש ב-SDN (ר"ת: Software Defined Network), לבניית עננים מקומיים קטנים ומבוזרים. הכל יהיה למעשה מבוסס תוכנה.

הרעיון והפיתוח הזה מתאים גם לרשתות נייחות, אבל אנו קודם כל מתרכזים בצורך הכי קשה ומאתגר בשוק התקשורת: הרשתות הסלולריות. קראנו לגישה הזו Mobile Edge Computing. כלומר: החוכמה של הרשת מתבזרת ועוברת לקצה. קרוב ללקוח המשתמש ברשת הסלולרית ומחובר לשירותי ענן. 

מבחינת ספקי התקשורת, מדובר בהתקנת שרת תקשורת די קטן המגיע במארז קומפקטי שמכיל הכל. זה יכול להיות מותקן בארון השרתים של האנטנה הסלולרית ובארון התקשורת השכונתי של ספק התקשורת הקווית. אפשר לשים שרת אחד להתחלה ואחר כך לשרשר עוד שרתים, כשהביקוש לשירותי ענן עולה מצד המשתמשים באותו תא שטח.

כך, הענן יהיה ממש מקומי, במקום להניע את המידע מהלקוח לענן ובחזרה, דרך של מאות ק"מ עד אלפי ק"מ, הלוך ושוב. העננים המקומיים הלו מסתנכרנים מול הענן המרכזי באופן שקוף ואוטומטי. הלקוח של השירות, בין אם זה רכיב IoT, סמארטפון או משקפי VR, או כל מערכת 3D, מקבל את השירות מהענן המקומי בזמן תגובה אפסי.

זה העתיד של עולם התקשורת ואנו כבר בדרך לשם. אנו כבר מתנסים במערכת הזו במערכות בטא, שאנו מקימים ברחבי העולם ונשמח להקים זאת גם בישראל". 

Stanislav Kokorev, (בתמונStanislav Kokorevה משמאל), מנהל שיווק לקוחות, אזור דרום ומזרח אירופה בנוקיה: "אני מבקר מספר פעמים בשנה בישראל. כך, שישראל מוכרת לי די טוב. יש לנו בישראל שלוחה מצוינת עם מרכז מו"פ מוביל עולמית ובמיוחד בתחום פתרונות הענן בתקשורת.

אנו מציגים את היכולות שלנו לשוק הישראלי, כי זה שוק מאוד מעניין מבחינתנו עם פוטנציאל, שניתן לקדם אותו במהירות. ישראל היא ארץ טכנולוגית מהמדרגה הראשונה ויש בישראל פיתוחים מאוד מרשימים בעולם התקשורת.

בישראל, בשונה מהמדינות האחרות, שאותן אני מכסה במסגרת אחריותי האזורית, שואלים המון שאלות טכניות. האנשים מבינים בישראל על מה מדובר, גם ברמה הטכנית הכי מקצועית. אנו לא נדרשים לרדת לפרטים טכניים כאלה, כשאנו מוכרים מוצרים שלנו במדינות אחרות. לכן, מנקודת המבט שלי, ישראל היא פוטנציאל אדיר ומאתגר. 

יש לנו בישראל היקף מכירות מאוד מרשים, לכל השוק. גם בתחום הקווי וגם בתחום הסלולרי. יש לנו הצלחות יפות בתחום האופטיקה בפתרונות IP-Optics, גם לארגונים גדולים.

ספקי התקשורת הגדולים ביותר הקיימים ברחבי העולם משתמשים בפתרונות הכי חדישים שלנו בתחומי ה-GPON, ה-FTTx, הענן והסלולר. באירופה, אנו מובילים בתחומים רבים, למרות התחרות הקשה הקיימת בשוק הזה."


לינקים לחומר מקצועי נוסף למתעניינים בתחומים החדשים של עולם התקשורת הנייחת והניידת:
הדגמות 5G נוקיה



 
 
Bookmark and Share