Telecom News - שרת וירטואלי בענן – איך ניתן לחסוך לעסק אלפי ש"ח בחודש?

שרת וירטואלי בענן – איך ניתן לחסוך לעסק אלפי ש"ח בחודש?

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> שרת וירטואלי בענן – איך ניתן לחסוך לעסק אלפי ש"ח בחודש?
שרת וירטואלי בענן – איך ניתן לחסוך לעסק אלפי ש"ח בחודש?
מאת: מיכאל פנחס, 15.4.17, 18:12מיכאל פנחס
 
75% מהעסקים הקטנים בארץ משלמים מחירים מופרזים ובלתי הגיוניים על שירותי מחשוב ותקשורת. אולם, התפתחות עולם המחשוב והתקשורת מאפשרת להם להעביר את השרתים לענן. איך בוחרים ספק שרתים וירטואלי המביא את הערך הכלכלי הטוב ביותר לעסק בלי "ליפול בפח"?
 
עסקים רבים בישראל שומעים על נושא מחשוב ענן אבל חושבים, שזה לא נוגע להם, אלא לארגונים ולעסקים גדולים. יתרה מכך: כשהם פונים לספק הוותיק של שירותי התקשורת ו\או ספק שירות המחשוב שלהם, הוא לא מציע להם שירותי הענן, אלא את השירותים הוותיקים והמוכרים הנמצאים בעסק.
 
יש סיבה ברורה לכך, שבעלי העסקים הקטנים עד הבינוניים לא מקבלים הצעות לעבור לשירותי ענן מהספקים הוותיקים שלהם: מחוסר ידע ואנשי מקצוע מתאימים בתוך העסק, בעלי העסקים הקטנים הם "טרף קל" עבור הספקים הוותיקים. הם פשוט הפכו ל"פרה חולבת" נצחית לספקים הללו.
 
יתרה מכך, יש לא מעט ספקים המציעים לעסקים, שכבר מבקשים לעבור לשרתים וירטואליים בענן, הצעה לעבור לשירותי VPS (ר"ת: Virtual Private Server), שהם הדור הקודם של שירותי ענן. אלה שירותים יותר יקרים, שלא מספקים את כל היכולות והערכים המוספים הקיימים בשירותי הענן. גם כאן, הסיבה להצעת שירותי VPS לעסקים היא די ברורה: מהיעדר אנשי מקצוע בתחום זה בעסקים הקטנים עד הבינוניים, אפשר למכור להם הכל, העיקר שהם ימשיכו להיות "פרה חולבת" נצחית עבור הספקים הללו.
 
אם הלקוחות הקטנים עד הבינוניים יעברו לשירותי ענן, הם יחסכו כסף רב וגם ישפרו את היכולת העסקית והתחרותית שלהם. אלה אינטרסים הפוכים לחלוטין לאינטרסים של הספקים, שמעוניינים, שבעלי העסקים ימשיכו להיות כבולים אליהם לנצח בטכנולוגיות ישנות מבוססות חומרה ישנה ועלויות המאמירות לשחקים, מה שמבטיח להם הכנסה קלה בלי כל מאמץ מהעסקים "השבויים" שלהם.
 
אחד התחומים הכבדים בתחום ההוצאות של בית עסק קטן עד בינוני בישראל הוא תחום הוצאות המחשוב והתקשורת. 75% מהעסקים הקטנים בישראל משלמים כיום מחירים מופרזים ובלתי הגיוניים על שירותי המחשוב והתקשורת שלהם. אולם, הבשורה הגדולה היא, שהעידן של הוצאות כבדות בעולם המחשוב והתקשורת – נגמר.
 
למה בכלל מומלץ לעבור לשרת וירטואלי בענן?
עננים ליישומים עסקיים ושירותי תקשורת עסקיים הם בדיוק כמו בעת השימוש בסמארטפונים, כמו כל היישומים הנמצאים על הסמארטפון הפרטי הקיים בידי בעל העסק ועובדיו. פשוט, נפטרים מכל הציוד והברזלים הנמצאים בעסק ועוברים לענן, שהוא שירות המופעל ב-Data Center של ספק השירות. את בעל העסק התהליך הזה ומה נעשה בענן, בכלל לא מעניין. הוא רק צריך, שספק השירות יספק לו שירות זמין, זול וטוב עבור כל צרכי העסק.
 
יש שירותי ענן בישראל לכל מה שעסקים קטנים עד בינוניים מפעילים וצריכים אצלם בעסק. יש בישראל מעל ל-25 ספקי שירותי ענן (מעבר ליכולת לבחור ספקי שירותי ענן מהעולם). המחירים של שירותי ענן נמצאים בצניחה מתמדת עקב התחרות הרב בשוק הזה.כאן "הלקוח הוא המלך".
 
כשהמחשבים נמצאים בעסק, מישהו אמור לשלם על זה. כלומר, בעל העסק ישלם על הכל: תחזוקה שוטפת, רישיונות תוכנה, ביטוח, שידרוגים, גיבויים ועוד. בנוסף, יש הוצאות עקיפות לא קטנות דוגמת: חשמל, שטח רצפה, צנרת תקשורת מחשבים, מיזוג, תיקונים ועוד.
 
כל ההוצאות הללו נעלמות כשאין מחשבים פיזיים בעסק. האחריות לכל הנושאים הללו מוטלת על ספק שירותי הענן. גיבויים בענן ושדרוגים נעשים ע"י הספק באופן שקוף לחלוטין, מה שמבטיח, שבעל העסק יקבל תמיד את הטכנולוגיות והשירותים העדכניים ביותר.
 
הנושא היחיד, שחשוב לבעל העסק בתחום שירותי הענן, הוא לבחור את הספק הנכון והאמין ביותר עבור שירותי הענן שלו.
 
המעבר לשירותי ענן הוא תהליך חד-פעמי ולעיתים די מהיר, שלאחריו בעל העסק מתחיל לשלם לפי השימוש בפועל בשירותים, שהוא צורך, ומחסל את כל סוגי התשלומים, שהוא רגיל היה לשלם במשך שנים לכל ספקי השירותים שלו.
 
מהם הקשיים הקיימים במעבר לשרתים וירטואליים בענן?
המעבר ממערכות מחשוב מקומיות (On Premise) לשירותי ענן אינו דבר קל, למי שאינו מבין את היתרונות במעבר הזה. לצעירים, שרגילים להשתמש בסמארטפונים לכל מטרה, שירותי ענן הם חלק בלתי נפרד מהחיים (הסמארטפונים הנמצאים בידי המשתמשים מחוברים לעננים מרובים, בהתאם לאפליקציות הקיימות על הסמארטפון. זה נעשה באופן שקוף לחלוטין למשתמשי הקצה).
 
לכן, האתגרים המרכזיים במעבר לשירותי ענן הם:
  • שינוי בהרגלי העבודה ובתפיסת התפקיד של כל בעלי התפקידים בעסק, עקב המעבר לשירותי ענן.
  • קיים צורך בבחירה בספקי ענן המתאימים לצרכים המגוונים של העסק.
  • שיטות התשלום, התמחור, הביטוח, הרישיונות, השרידות, הגיבויים, ההגנות, הכל משתנה במעבר לשירותי ענן.
  • יש להתאים את הרשת הפנימית לצרכי החיבור לענן (ובכלל זה לאחד את רשתות ה-Data והטלפוניה הקיימות בעסק).
  • מכשירי הקצה אמורים להיות מותאמים לעבודה בענן (אלא אם משתמשים רק בסמארטפונים ובטאבלטים, שמותאמים כבר לעבודה בענן).
  • יש לקבוע את רמות האבטחה (לרבות ציות לרגולציות, הגנת סייבר ושמירה על הפרטיות) בשירותי הענן. ניתן לרכוש את היכולות הללו מספק שירותי הענן ברמות הגנה מגוונות, או שהן חלק מהמחיר הבסיסי של שירותי הענן.
מהם היתרונות העיקריים במעבר לשירותי ענן?
מעבר לחיסכון הכלכלי הברור, המעבר לשירותי ענן משנה לחלוטין את תהליכי העבודה בעסק ומוביל להתייעלות ולשיפור הכושר התחרותי של העסק.
 
דוגמה הכי קטנה להמחשה: בשירותי ענן ניתן לעבוד מרחוק בקלות מהסמארטפון (או מהטאבלט \ מחשב נייד) בכל מקום בו נמצאים, בארץ או בעולם, על היישומים של העסק ולקבל ולהוציא שיחות נכנסות ויוצאות של העסק. כלומר: המנהלים והעובדים כבר לא כבולים לשולחן העבודה שלהם.
 
השירותים, שספקי הענן מספקים, כוללים מגוון רחב של אפשרויות, והעיקריים שבהם כיום הם: PaaS (פלטפורמה כשירות) ו-IaaS (תשתית כשירות). שיטת התשלום זהה כמעט בכולם: SaaS (תוכנה כשירות, דהיינו: תשלום חודשי רק לפי היקף הצריכה של השירות).
 
במגזין CIO פורסם מאמר מאיר עיניים האומר בפשטות: אין צורך שעסק או ארגון יפתחו לעצמם אסטרטגיה של מעבר לענן, עם כל מיני בדיקות מעמיקות של ROI ("החזר השקעה"). זה מיותר, יקר, ארוך וחסר כל טעם. פשוט צריך לעבור לענן וזהו. בלי כל אסטרטגיות גדולות, ניירות עמדה והשקעות מיותרות בבדיקות וניתוחים. צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון והוא ברור ואינו דורש הוכחות מסובכות ויקרות. המשוב מהמנהלים, העובדים ומהלקוחות, ידבר בעד עצמו.
 
מי מספק פתרונות של שרתים וירטואליים בענן?
כיום, חברת אמזון-AWS היא ספק שירותי ענן המובילה בעולם כמו גם בישראל. אחריה ניצבת מיקרוסופט עם שירותי הענן Azure, שיש לה יתרון בכך, שיש לה עננים מקומיים בישראל. אלה ספקי שירותי הענן הציבוריים המובילים בשוק.
 
אולם, אלו לא כל האפשרויות העומדות לבחירה בפני בעלי עסקים.
 
עסקים יכולים לבחור בין כמה סוגי עננים הקיימים כיום בישראל, לפי הצרכים שלהם. אפשר לבחור ספק מחשוב ענן ביותר מסוג ענן אחד, לפי הצרכים והאפליקציות של העסק:
  • ענן בינלאומי (הנמצא אי שם בעולם). כאמור לעיל, הענן הנפוץ ביותר בקרב עסקים קטנים בישראל הוא הענן של אמזון, אחריו הענן של מיקרוסופט ואחריו הענן של גוגל. יש עוד כמה ספקי שירותי עננים בינלאומיים, שפחות נפוצים בישראל, דוגמת DigitalOcean.
  • ענן מקומי (ישראלי .(יש בישראל שפע של עננים מקומיים (לרבות שלוחות של עננים בינלאומיים), וכאמור לעיל, מעל ל-25 מתקני Data Centers גדולים המשמשים לשירותי ענן בישראל, מספקי ענן רבים. המובילים מבניהם בתחום השירותים לעסקים קטנים: בינת עסקים, בזק, בזק בינלאומי (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של רקספייס), יבמ (כמה עננים), טלדור, הוט, פרטנר, סלקום, אדגר, מלם-תים, MedOne (כמה עננים, החדיש ביותר הוא של Dimension Data), וטריפל-סי.
  • עננים של אפליקציות עסקיות. יש בישראל כמות לא קטנה של עננים של אפליקציות עסקיות ושירותים עסקיים ובכלל לשירותי: אופיס 365 (מכמה ספקי ענן), אורקל, יבמ, סיילספורס, אלקטל-לוסנט-ארגונים, VMware (כיום מציעה שירותי ענן בשת"פ עם אמזון) ועוד, עם שפע של ספקים קטנים לשירותי ענן מכל סוג הקיימים בישראל.
כך, הסתיים העידן, שבו שירותי המחשוב והתקשורת בעסקים קטנים עד בינוניים היו למעשה "בור תקציבי" בלי כל תחתית. בעידן הענן ,התחזוקה, הגיבויים, ההגנות והשדרוגים הם באחריות של בעל שירותי הענן, לא של העסק הקטן.
 
מהן השאלות, שאני צריך לשאול את ספק שירותי הענן, לפני קבלת הצעת המחיר?
מדובר במשא ומתן עסקי - מקצועי לכל דבר, שרצוי שייעשה ע"י מומחים לתחום הזה. אם לבעל העסק אין ידע בתחום שירותי הענן, קל יהיה "לעבוד עליו" ולשכנע אותו לרכוש מה שטוב רק לכיס של ספק הפתרון, או אפילו למכור לו שירותי VPS ישנים ויקרים, במסווה של שירותי ענן.
 
השאלה החשובה ביותר, שבעל העסק יכול לשאול בעצמו (גם ללא ייעוץ מקצועי) את ספק המערכת היא: מה העלות הכוללת לעסק, עלות הכוללת הכל: עלות למשתמש לכל סוגי השימושים, עלויות התקנה, נפח התקשורת ואחסון המידע בענן, עלויות הביטוח, התחזוקה, ורישיונות (אם יש), תוכנות נדרשות, מכשירי קצה נדרשים וכיו"ב. כך, ניתן להשוות בקלות בין ספקים ולחשב את העלות הכוללת (TCO) של כל פתרון.
 
לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק שירותי ענן:
  • Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות בענן הטוב ביותר מבחינת ביצועים, שירות, יכולות, תכונות, נוחות השימוש, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה של הספק וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).
מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות התקשורת והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".
 
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות מחשוב ומרכזיה בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
 
שורה תחתונה בתחום בחירת שרת וירטואלי בענן:  
בבחירת ספק שרתים וירטואלי בענן, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. קודם כל, יש לקבל החלטה אם בכלל מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום לעסקים), או בתצורה אחרת, המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

 
ענן



 
 
Bookmark and Share