Telecom News - איך בוחרים אקסלרטור? האם כדאי לפתח במאיץ ולעבור בין אקסלרטורים?

איך בוחרים אקסלרטור? האם כדאי לפתח במאיץ ולעבור בין אקסלרטורים?

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> איך בוחרים אקסלרטור? האם כדאי לפתח במאיץ ולעבור בין אקסלרטורים?
תרבות האקסלרטורים (בתוספת החממות וה-Hubs), הפכה את ישראל, לכאורה, ל"גן עדן" עבור יזמים בתחילת דרכם. האם יש ערך לאקסלרטור עבור היזמים וכיצד בוחרים אקסלרטור מתאים? איך לא נופלים ל"שדה המוקשים" של פיתוח מוטעה? מנהלי אקסלרטורים מובילים בארץ נותנים טיפים.
מאת: אבי וייס, 12.4.17, 06:40רן סטיר

באזור רחובות, נס ציונה והסביבה "התארגנה מלמטה" קבוצה נכבדה של מתנדבים תחת השם Streets Hub, שכיום יושבת פיזית עם הסטארטאפים, אותם היא מקדמת ומלווה, בתוך האקסלרטור החדש (יחסית) Mesh ברחובות. זאת, בשת"פ גורמים רבים לרבות עיריית רחובות, 

ביום 3.4.17 התקיים מפגש מרתק תחת הכותרת: "להיכנס לראש של האקסלרטורים" (תמונות מהמפגש כאן), בהשתתפות מנהלי האקסלרטורים המובילים בישראל, כדי לנסות ולפצח את השאלה: בשביל מה יזם צריך בכלל אקסלרטור?

את האירוע הנחה יוסי ויניצקי, מנהל מערך ההיי-טק בבנק הפועלים, שנמנה על נותני החסות ליוזמת Streets Hub.

עומר ורד, מייסד משותף, Streets Hub: "זהו המפגש ה-15 של קבוצת Streets Hub, קבוצה המונה כבר מעל ל-1,700 חברים. הבאנו היום 5 מנהלי אקסלרטורים מובילים ומנוסים, כדי שנקבל מושג איך בוחרים אקסלרטור, איך לא לעשות טעויות באקסלרטור, האם כדאי לעבור בין אקסלרטורים זה אחר זה ומה הערך המוסף שיזם יכול לקבל מהאקסלרטור אליו הוא נכנס". 

רן סטיר, (בתמונה למעלה משמאל), מייסד משותף, Streets Hub: "אני גם יזם וגם חלק מה-Streets Hub. כולנו מתנדבים ובעלי ניסיון בעולם היזמות. היה לי ניסיון בעולם ההייטק ועברתי להיות CTO בכמה סטארטאפים. לאחרונה, החלטתי להקים סטארטאפ משל עצמי, בתחום הניהול הפיננסי של נדל"ן בארה"ב. מה שעזר לי לקבל את ההחלטה להיות יזם עם סטארטאפ משל עצמי זו הקהילה, שאני נמצא בה. כל התהליך שעברתי כלל המון מנטורינג וחברויות, שעזרו לי להקים את המיזם ולפתח את הכיוון, שבו אני עוסק כיום.

המטרה העיקרית של Streets Hub היא לקחת יזמים, שלא יודעים איך להתחיל את היוזמה שלהם, ולעזור להם להגשים את החלום ולהקים את המיזם שלהם ממש מאפס.

אנו למעשה עסק, שיצר קהילה, שהתגבשה וגם מיקמנו את עצמנו בתוך Mesh ברחובות. כיום אנו כבר עם 20 מיזמים, שאנו מסייעים להם להקים את המיזם ולהריץ אותו. עיריית רחובות תומכת ביוזמה שלנו ויש לנו כמה תורמים ובראשם בנק הפועלים ותודתי לבנק הפועלים התומך בנו מתחילת הדרך". 

מנהלי האקסלרטורים במפגש (בתמונה מופיעים מימין לשמאל):מנהלי האקסלרטורים

1. תום בר-אב, מנהל שיווק, MassChalenge: "בישראל אנו מאיצים כ-50 סטארטאפים. למחזור השני שלנו נרשמו כ-500 סטארטאפים כי שמעו עלינו ועל ההצלחה שלנו בארה"ב וברחבי העולם. אנו מחפשים יזמים ומיזמים בכל תחום כולל ב-Low tech, Social Impact ותחומים משיקים.

מעבר ל-500 הנרשמים מישראל קיבלנו עוד 150 בקשות מרחבי העולם, ליזמים הרוצים לבוא לאקסלרטור בישראל. הם שמעו, שפתחנו אקסלרטור בירושלים וזה נראה להם מתאים להגיע ולהשתלב כאן.

התכנית שלנו נמשכת 3 חודשים וסטארטאפים מובילים יגיעו לבוסטון ולניו-יורק, להציג את הפיתוחים שלהם בפני משקיעים ושותפים פוטנציאליים בארה"ב. אנו לא לוקחים מאומה מהיזמים. 

מהניסיון שלנו, סטארטאפים בתחילת דרכם עושים המון טעויות. חלק מהטעויות ניתנות לתיקון וחלק לא מבוטל - לא. לכן, הליווי של מנטורים מנוסים, ליווי צמוד, אמור למנוע את המצב הזה, שמוביל לאחוז כשלונות כה גבוה בישראל

סטארטאפים משנים את הכיוון שלהם במהלך ההאצה ולכן חשוב, שהם יהיו בסביבה מפרה, סביבה תומכת, גם מהמנטורים וגם מיזמים אחרים סביבם. חשוב, שהיזמים יתכננו את מהלך ההמשך לאקסלרטור, כי התקופה הזו של אקסלרטור עוברת מאוד מהר". 

2. ד"ר דנה שפר, מנהלת "מרכז ברוניצה ליזמות", האקסלרטור של הטכניון בחיפה: "אנו מריצים תכנית האצה ליזמים בשלבים מוקדמים עם מיקוד טכנולוגי. אנו מתעניינים במיזמים טכנולוגיים בכל תחום ובכל ורטיקל. אנו אקסלרטור כלל ארצי, לא רק של הטכניון. הדרישה היא, שבכל צוות יהיה לפחות סטודנט אחד ממוסד להשכלה גבוהה בישראל. 

אנו מחפשים בעיקר צוותים ורעיונות בשלבים ראשוניים. התכנית שלנו היא בת 6 חודשים ומורכבת מכמה שלבים. כ-30 צוותים מתחילים את המחזור ובחצי הגמר אנו יורדים ל-10 עד 12 צוותים. אנו לא לוקחים מאומה מהיזמים, כי זו השקעה של הטכניון בקידום עולם היזמות בישראל. 

יזמות היא לא דבר, שנולדים אתו. אפשר ללמוד את התחום. כל יזם מגיע למיזם עם התכונות שלו, הידע שהוא רכש, ההתנסויות שלו. תהליכי הלמידה וההתנסות הם תהליכים מתפתחים ולכן חשוב כאן נושא הנטוורקינג. המחקרים מראים, שיזמות טובה היא בלמידה דרך התנסויות. לכן, יש חשיבות לקיומם של האקסלרטורים, שמאפשרים התנסויות בסביבה מבוקרת המגיבה במשוב מיידי ליזמים". 

3. ליאור וייצמן, מנהל תחום סטארטאפים וקשרי מפתחים, IBM ישראל: "אנו מחפשים סטארטאפים, שיכולים לשתף פעולה עם IBM על בסיס גלובלי - עולמי ורצוי מיזמים טכנולוגיים אחרי שלב ה-Seed. אנו כעת מצויים בעיצומה של ההרשמה למחזור השישי שלנו, הרשמה לאקסלרטור שלנו הקרוי Alpha Zone

באקסלרטור אנו מחפשים מיזמים, שגייסו סיד ונמצאים בשלב A עם מוצר מינימלי או פרוטוטייפ ועם צוות מפתחים בתוך הסטארטאפ. מבחינתנו סטארטאפ זה עד 5 שנים מיום הקמת המיזם. התכנית שלנו נמשכת 5 חודשים ומלווה ע"י צוות קבוע במשרה מלאה מתוך IBM, שעובדים כדי לבצע אינטגרציה טכנולוגית של המיזמים ופיתוח עסקי ליזמים ולרעיונות, שהם מפתחים.

העיקר עבור היזמים: אנו מציגים אותם בפני הלקוחות שלנו בכל רחבי העולם. הם חלק מאתנו וזה ייתרון עצום לכל מיזם. לכן אנו מחפשים יזמים, שיש להם פתרונות המתאימים לארגונים גדולים.

IBM מוכיחה כבר יותר מ-100 שנה, שאנו יודעים איך לפתח פתרונות לארגונים גדולים ולספק להם שירות. כך, שאנו מכירים היטב ומקרוב את הסביבה של ארגונים גדולים. אין שום בית-ספר, שיכול ללמד יזמים איך מפתחים טכנולוגיות לחברות ענק, כי זה נושא, שמשתנה כל הזמן לפי פלחי השוק ולפי הלקוחות. 

לכן, פתיחת הדלתות לארגונים הגדולים היא צעד חשוב לכל יזם. אנו לא לוקחים מאומה מהיזמים ומגינים על ה-IP של היזמים, למרות שהם מפתחים על המערכות שלנו, שאנו מעמידים לרשותם. המודל הזה מאוד מצליח ויש לנו כבר סיפורי הצלחה לגישה המאוד ייחודית שלנו להאצת יזמים". 

4. תאיר קובלסקי, לשעבר מייסדת ומנהלת HAC וכיום מנהלת SigmaLabs: "אנו אקסלרטור מסוג 'פרו-בונו', כלומר ללא עלות. אנו עוזרים לסטארטאפים במיוחד בתחילת דרכם.

לפני כן יזמתי, הקמתי וניהלתי את HAC בהרצליה כחלק מפעילות עיריית הרצליה. לאחרונה, האקסלרטור סיגמא-לאבס התמקם ברחוב תושיה בתל-אביב במיקום חדש ומשדורג ואנו פתוחים ליזמים לעזור להם בתחילת דרכם בתכנית בת 4 חודשים. 

העיקר: אנו לא לוקחים מאומה מהיזמים ומריצים בין 4 ל-6 מיזמים בכל מחזור, עיקר המימון מגיע מ: Entrée Capital & Yahoo. בנוסף, יש לנו שותפים רבים המסייעים ליזמים בכל תחום. כל מיזם מקבל מנטור צמוד, כשהמנטורים הם כולם אנשים, שכבר הקימו סטארטאפים והצליחו. עד כה סיימו אצלנו 20 סטארטאפים וכעת אנו בהרשמה פתוחה למחזור החמישי. 

כשיזם בוחר את האקסלרטור, הוא צריך לבנות לעצמו קודם את המפה של העתיד של המיזם ולבחון האם האקסלרטור, שאליו הוא פונה, יכול להוביל את המיזם לנקודה, שהמיזם הולך אליו. היזמים חייבים לבחון בזהירות איזה אקסלרטור מתאים להם ויכול לקדם אותם במפת ההתפתחות שלהם, אחרת הם סתם מבזבזים את זמנם ואת משאבי האקסלרטור והמשאבים האישיים של היזמים.

חשוב ליזמים לא להתאהב בתכניות של האקסלרטורים ולעבור אקסלרטור אחרי אקסרטור, רק כדי להימנע מלצאת לחיים האמיתיים. אולם, זה לא סותר אם הולכים לאקסלרטור ליזמים מתחילים ואחר כך הולכים לאקסלרטור המיועד לחברות בוגרות יותר דוגמת האקסלרטור של IBM או של מיקרוסופט, או שבוחנים יציאה לאקסלרטור בחו"ל, אם השוק נמצא באותה מדינה, שבה ממוקם האקסלרטור הזה.

אנו לא מעוניינים במיזמים המפתחים את היוזמה שלהם בחברת תוכנה חיצונית מחו"ל ב'מיקור חוץ'. זה פתח לצרות אין סופיות. הניסיון שלנו וגם של אחרים מצביע, שפיתוח בחברה חיצונית בחו"ל, מוביל לפתרון מלא באגים, שלא יודעים בסוף איך לתקן אותם. הגישה הזו מובילה למצב שבו כשנגמר הכסף לשלם למפתחים מחו"ל, ותמיד הוא נגמרבשלב כלשהו, היזמים עומדים בפני 'שוקת שבורה' בתחום הפיתוח. לא פעם המפתחים מחו"ל נעלמים עם הפיתוח, מעתיקים רעיונות, ומסבכים את היזמים. אני אומרת ליזמים כאלה: אתם אם מפתחים בבית תוכנה בחו"ל, תקחו בחשבון, שזה לא פיתוח שלכם ולא בשליטה שלכם ובסוף כנראה הכסף שלכם והפיתוח הזה ייזרקו לפח". 

5. גיא קצוביץ, 
לשעבר מנהל תכנית היזמות של בוגרי 8200 וחבר הנהלת האקסלרטור של 8200 וכיום מייסד-שותף ומנהל בתכנית חדשה בשם Splash Ventures: "כיום אני עסוק ביוזמה חדשה, שמתכננת לקחת סטארטאפים ישראליים ל-3 חודשים ללוס-אנג'לס בארה"ב, לתכנית ייחודית לחשיפה לשוק היזמות וההשקעות האמריקאי - שם. אנו בתחילת הדרך וכאן אתאר את הניסיון, שצברתי בניהול תכנית ההאצה EISP של עמותת בוגרי 8200. 

התכנית של EISP היא תכנית האצה ליזמים בכל שלב, גם משלב הרעיון ועד ל-Seed. אנו נעזרים ברשת הבוגרים של 8200 המונה מעל ל-16 אלף איש, כדי לקדם ולהאיץ את הסטארטאפ. האקסלרטור של בוגרי 8200 אינו עסק למטרות רווח ולכן אנו לא לוקחים דבר מהיזמים. התכנית היא בת 5 חודשים וזה כולל גם הוצאה של משלחות של יזמים לחו"ל. התכנית פתוחה לא רק ליוצאי 8200 והיא זוכה לביקוש רב, לאור ההצלחות של התכנית הזו.

תכנית האצה אמורה לקחת מיזם מנקודה A לנקודה B. זה לא בפרמטר אחד אלא במכלול פרמטרים. לכן, קודם כל יש להגדיר מהם הפרמטרים הללו, כדי שניתן יהיה לבחון אם המטרה של ההאצה הושגה. רוב האקסלרטורים שמים בראש הפרמטרים לבחינת הצלחה את נושא גיוס ההון הראשוני. לדעתי זה לא נכון ולא מתאים לכל המיזמים. 

הסיבה: שוק הסטארטאפים הוא שוק א-סימטרי. יש מעט מאוד, שמקבלים השקעות חיצוניות ומתקדמים דרך קבלת השקעות. קבלת השקעות אינה תנאי הכרחי להצלחה. אני מאמין, שתפקידו של אקסלרטור לסייע ליזמים במתן כיוון נכון לגבי שוק המטרה שלהם ואיזה שוק כדאי להסתכל עליו. הרבה יותר חשוב מקבלת השקעה זה ביצוע ולידציה (אימות הפיתוח) עם האנשים הנכונים בצוות המיזם. 

באקסלרטור של 8200 עברו כבר מעל ל-180 חברות והבוגרים שלנו גייסו מעל ל-400 מיליון דולרים במהלך או בסוף התכנית, 4 כבר עשו אקזיט. כך, שיש לנו רקורד מוכח בתחום ההצלחה בהאצת מיזמים.

ב-Splash Ventures נתחיל את המחזור הראשון באוגוסט 2017. כעת אנו במיונים אחרונים של היזמים שנרשמים. ביצענו בפברואר 2017 פיילוט של 8 סטארטאפים, שיצאו לשבוע לארה"ב. 2 מיזמים חזרו משם עם השקעות מארה"ב. כך, שזה עודד אותנו להתקדם בבניית התכנית, שבקרוב נציג אותה במלואה".

בתמונה: המנחה, יוסי ויניצקי (מימין) עם מנהלי האקסלרטורים שהשתתפו בפאנל:
מנהלי האקסלרטורים
 
TLV-Generator



 
 
Bookmark and Share