Telecom News - "פלופ" נוסף בסוגיית Yes (בזק-אלוביץ'): הלוויין עמוס 8 לא ייוצר בארץ

"פלופ" נוסף בסוגיית Yes (בזק-אלוביץ'): הלוויין עמוס 8 לא ייוצר בארץ

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> "פלופ" נוסף בסוגיית Yes (בזק-אלוביץ'): הלוויין עמוס 8 לא ייוצר בארץ
הגיבוי, שמנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר) נתן ל-Yes (שהיא חלק מבזק), להמשיך בשיטת "עסקאות בעלי עניין" ולא לדרוש מ-Yes לעבור לפס הרחב הקווי במקום שירותי לוויין יקרים ביותר, שנרכשים, למעשה, מאלוביץ' (הבעלים), הוביל לחשיפה בוועדת המדע של הכנסת: הלוויין עמוס 8 ייבנה ע"י חברה זרה ויחידת "מבט חלל" בתעשייה האווירית, שהתכוננה לבניית הלוויין הזה - תתפרק. כך, ישראל תישאר ללא כל תשתית של לוויינות אזרחית. 
מאת: אבי וייס, 10.7.17, 19:54שלמה פילבר

ראשונים לדווח: בדיון, שהתקיים היום בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת (הפרוטוקול המלא של הדיון מצוי כאן, למתעניינים), הציג עפר דורון מנהל מבת חלל (חלק מהתעשייה האוירית) דיווח, שחברה זרה תבנה את עמוס 8. הוא חשף, שבהעדר תקצוב [ממשלתי], המכרז לבניית לוויין התקשורת יצא לדרך והחל תהליך פיזור צוותי התכנון, הרכש נעצר ובקרוב תיעצר הפעילות כולה (של מבת חלל). 

עופר דורון, מנהל מבת חלל: "חלפו 7 חודשים מאז פרסמה הוועדה [ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת] את מסקנותיה, הלווייניים ממשיכים להסתובב סביב העולם ולא מחכים למדינת ישראל. אנו משלמים הרבה כסף על החכרת הלוויין, שמחליף את עמוס 6.

לצערי, יצא מכרז בין לאומי ללוויין, שיחליף אותו – עמוס 8, ומי שתזכה תהייה חברה בין לאומית ובזה ייסתם הגולל על יכולת ישראל בלווייניות תקשורת. התחלנו לפזר את הצוותים, שעמלו על תכנון עמוס 8. אני מאמין, שבתקופה הקרובה נעצור את כלל הפעולות בנושא זה. את פעולות הרכש כבר עצרנו". 

בכך, נחשף "פלופ" חמור נוסף סביב פעילות Yes (אלוביץ' - בזק), שקשורה בסדרת החלטות (שכעת נחקרות תחת צו איסור פרסום ברשות לניירות ערך), החלטות, שנעשו כולן בתמיכה, אישור ועידוד של מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר, בתמונה), שדאג רק למה שטוב לכיס של בעלי בזק (שאול אלוביץ'), על חשבון הכיס של הציבור, תוך הרס מתמשך של כל נורמה חוקית ויכולת התקדמות בתשתיות התקשורת המפגרות של ישראל, כדלהלן:
  • שלמה פילבר התנגד לכפות על Yes להפסיק את הזמנת החיבורים הלווייניים שלה (בעלויות מטורפות) מהבעלים של Yes (שאול אלוביץ' באמצעות חברת חלל תקשורת ששבעלותו) ולאפשר בכך את הוזלת התעריפים ללקוחות שירותי הטלוויזיה בישראל (במקום לייקר אותן כל הזמן) ושיפור הטכנולוגיות של השידורים (דוגמת מעבר ל-4K). שלמה פילבר התנגד בחריפות לרעיון הזה (שגם אנו פירסמנו וניתחנו כאן בהרחבה), רעיון רגולטורי, שנועד לכפות על Yes להסתמך על חיבורי סיבים (כמתואר בדיון שקויים בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ב-13.2.17 בו השתתף שלמה פילבר ואף היה חבר בצוות בין-משרדי, שהגיש את המסקנות וההמלצות לוועדה - כאן). שלמה פילבר פשוט הטעה את חברי הוועדה להאמין שניתוק Yes מהלוויין משמעו ניתוק מדינת ישראל מאופציה של חיבור חלופי לעולם הרחב שלא בסיבים (כשאין שום קשר בין שני הנושאים הללו). העמדה הזו נוגדת את האינטרסים של תושבי ישראל ושוק התקשורת הישראלי. מן הדין שנושא זה ייחקר לעומק. 
  • שלמה פילבר תמך שוב ושוב בכל המהלכים ואישר את כל המהלכים להעברת כספי בזק מהכיס של הציבור היישר לכיס של שאול אלוביץ' בפרשת הרכישה של Yes (כמפורט בהרחבה כאן וכאן). 
  • שלמה פילבר התעלם מ"עסקת בעלי עניין" בנושא הממירים של Yes (שנרכשים מיורוקום של שאול אלוביץ') ולא פעל לפתוח את התחום הזה לייבוא חופשי ולתחרות, ככתוב בחוק התקשורת, כפי שחשפנו כאן
  • שלמה פילבר אישר הארכת הרישיון ל-Yes לעוד 6 שנים (עד ינואר 2023), למרות שהחברה מפרה את החוק במשך שנים, בכך ש-Yes לא הוציאה רישיון לאספקת שירותי VoD על הפס הרחב הקווי והסלולרי.
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב סיכם את הדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה באומרו: "איננו יכולים להיות תלויים בלוויינים זרים, בטח לא בעתות חירום". אולם, דבריו נשארו בחלל הריק וללא כל השפעה על המציאות התקשורתית, הרגולטורית והכלכלית המופקרת, שנחשפה היום בוועדה שהוא עומד בראשה. 

תצלום חברי ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בעת הדיון ביום 10.7.17 בנושא הלווינים של ישראל. שלמה פילבר לא הגיע לישיבה הזו:
ועדת המדע של הכנסת
עדכון 18.7.17 14:00: חברת חלל תקשורת (בבעלות שאול אלוביץ'דיווחה היום לבורסה בתל אביב כי רשות ניירות ערך פשטה על משרדיה וערכה חיפוש במסגרת החקירה הנוגעת בין היתר לעסקאות למתן שירותי תקשורת לוויינית בין החברה לדי.בי.אס שירותי לוויו (Yes). בהודעה שמסרה חלל לבורסה כתבה: "אין בידי החברה כל מידע נוסף אודות הנושאים הנחקרים או הסיבה לשמה נערך החיפוש". כנראה שיש מי שקורא מה שאנו כותבים, בדיוק בפרשה זו....

עדכון 21.7.17: שאול אלוביץ', הבעלים של קבוצת יורוקום (ובשרשור - של קבוצת בזק), יורחק מהחברה, כך עולה מהדיון היום (שישי) בשחרורו בתנאים מגבילים ממעצר בית. בעניינו של אלוביץ' הגישה רשות ניירות ערך דו"ח סודי לבית המשפט. בדיון מסר נציג הרשות, עו"ד ערן שחם שביט, כי הוא מבקש להרחיקו מהחברה ל-90 יום נוספים, במקביל להפסקת מעצר הבית. באשר למנכ"לית חברת בזק, סטלה הנדלר, הגיעו הצדדים לסיכום בין הרשות לניירות ערך לפרקליטה של הנדלר, עו"ד נתי שמחוני, בנוגע לתנאים מגבילים. הנדלר תשוחרר ממאסר בית וב-60 הימים הקרובים יוטלו עליה מגבלות חדשות שייתכן ויוארכו בהמשך. סטלה הנדלר צפויה לשוב לעבודתה ביום ראשון הקרוב, אך נאסר עליה לעסוק בנושאי הרגולציה של בזק ואף לא להיות בקשר עם נושאי משרה מסוימים בחברה והרגולטורים במשרד התקשורת. על סטלה הנדלר גם להימנע מעיסוק בעסקאות של בעל השליטה בחברה. 
Bookmark and Share