Telecom News - מה זה MIMO 4X4? לפי GSA זה "ישראבלוף" (או "ספין" על הציבור)

מה זה MIMO 4X4? לפי GSA זה "ישראבלוף" (או "ספין" על הציבור)

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מה זה MIMO 4X4? לפי GSA זה "ישראבלוף" (או "ספין" על הציבור)
חברות פלאפון ופרטנר התחרו בשבוע שעבר מי "יעבוד יותר חזק על הציבור" בעניין שירות המכונה על ידן MIMO 4X4. במקום להתקדם במסלול ההשקעות (היקר) לכיוון 5G, החברות בחרו בפתרון של מניפולציה טכנולוגית ברשת הקיימת, פתרון יחסית זול, שלא פותר שום בעיה ולא מוביל לשום מקום.
מאת: אבי וייס, 7.8.17, 10:47פלאפון

ארגון GSA הוציא בחודש החולף מסמך מיוחד (המסמך מצוי כאן למתעניינים), שנקרא  Technology Definitions for Global mobile Suppliers Association Market Monitoring, שעוסק בהגדרות השונות של טכנולוגיות דור רביעי ודור חמישי בסלולר.

הסיבה להוצאת המסמך הזה: לא רק בישראל חברות הסלולר עוסקות ב"ישראבלוף". זה קרה וקורה במקומות אחרים בעולם. לכן, נולד הצורך ב-GSA בהבהרת ההגדרות הטכנולוגיות, כדי הציבור לא יטעה ולא יתבלבל מהספינים של אנשי השיווק של חברות הסלולר, בעלי דימיון יצירתי מפותח (ואפס נאמנות להגדרות הטכנולוגיות הנכונות). 

במקרה שלנו, פלאפון יצאה בהכרזה על שירות חדש בשם MIMO 4X4 (וגם כיסתה את מדינת ישראל במודעות ענק ובנתה לזה אתר מיוחד, עם שם מותג חדש: פלאפון 4X4), ואף שלחה לכתבים תצלום, שנראה על פניו מבוים, שמוכיח כביכול, שרשת פלאפון היא המהירה בישראל (התצלום מופיע בידיעה של פלאפון).. פרטנר מייד זינקה אחריה בהצהרה דומה להפליא (כאן). 

אולם, ההצהרות של 2 החברות הסלולריות הללו הן לא יותר מאחיזת עיניים והתחמקום מהבעיה העיקרית: קריסת רשתות הסלולר בישראל. הבעיות, שמוסתרות בהודעות של פלאפון ופרטנר, הן:
  • במקום להתקדם במסלול הקשה והיקר של שדרוג רשתות הסלולר מ-LTE ל-LTE-A ואחר כך ל-LTE-A Pro ואח"כ ל-Gigabit, ובמקביל לשדרג לטכנולוגיות VoLTE, eMBMS ו-IoT (השם הטכנולוגי כאן הוא: CIoT LPWA או LPWAN) ואולי LTE-U, ומשם להתקדם היישר ל-5G, החברות החליטו להשקיע מעט כסף, במניפולציה טכנולוגית על הרשת הקיימת LTE ולהישאר ב-LTE (כי הטכנולוגיה של MIMO 4X4 היא חלק מ-LTE ולא חלק מטכנולוגיות ההמשך, טכנולוגיות, שההגדרות שלהן מחודדות היטב במסמך של GSA). . 
  • בעולם, ההתקדמות בתשתיות רשתות הסלולר, בטכנולוגיות הסלולר ובמכשירי הסלולר היא מהירה ביותר (מצ"ב הדו"ח העדכני לאוגוסט 2017), כאשר בכל העולם מתקדמים במהירות לשימוש מסיבי בתדרי ה-900 מגהרץ (מצ"ב דו"ח עדכני לסוף יולי 2017. התפלגות התדרים בעולם בדור רביעי ומעלה - כאן, נכון לסוף יולי 2017). בישראל, אין דברים כאלה. 
  • המשמעות של המניפולציה הטכנולוגיה הזולה (יחסית) הזו של פלאפון ופרטנר: העומס על הרשתות יגדל ולכן אחרי זמן קצר כל לקוח יקבל פחות רוחב פס, כי כדי לספק את העלייה בביקושים ובהרחבת מעטפת הביצועים הזו למכשירי הסלולר המתקדמים התומכים במניפולציה הטכנולוגית הזו, יש צורך: 1) בתוספת מסיבית של תדרים (מה שלא קרה), 2) להקים ולפרוס אנטנות נוספות וסקטורים נוספים בכל אנטנה (מה שלא קרה. להיפך, בישראל מפרקים אנטנות בקצב מהיר, כפי שחשפנו כמה פעמים ולאחרונה כאן). בקדנציה של שלמה פילבר כמנכ"ל משרד התקשורת, נעלמו משטח מדינת ישראל 1,378 אנטנות (נטו). מדובר במחדל בקנה מידה לאומי. 3) יש צורך לשדרג את החיבורים לאנטנות לחיבורי סיבים (מה שלא קרה). 4) יש צורך לשדרג את הרשתות הפנימיות של החברות (מה שלא קרה). 5) חייבים לעבור לטכנולוגיות חדשות במרכז הרשת של החברות ובכלל זה ל-SDN/NFV ול-IPv6, מה שלא קרה ולא ידוע מתי יקרה (אם בכלל). 6) היה צורך להשלים "פריסה אוניברסלית", כלומר כיסוי מלא של אנטנות לכל המדינה - מה שלא קרה ולא יקרה, באישור משרד התקשורת. 7) יש צורך ב"הסטת עומסים" - Offloads לרשתות ארציות של Small Cells ו-WiFi של חברות הסלולר, מה שאין ולא ידוע אם בכלל יהיה בישראל. 
  • בנוסף, אם תסתכלו באתר של פלאפון לא תצאו שם שום רמז היכן הרשת של החברה פרוסה ואיזו טכנולוגיה יש לה בכל מקום. זה לא מקרי, שאין לפלאפון שום מפת פריסה. המפה של פרטנר (כאן) קיימת, אבל היא מאוד דלה בפרטים ובכלל לא ידוע היכן יש כבר LTE-A ברשת PHI של פרטנר-הוט-מובייל בישראל. 
בכל העולם כבר נעים ל-5G ולטכנולוגיות סלולריות מתקדמות, לרבות ל- LPWAN ושירותי "עיר חכמה". אצלנו, מייצרים ספינים ו"ישראבלופים" על הציבור. בעיתונות המקומית והמקוונת, אין מי שמבין בטכנולוגיות וגם אם יש, יש כנראה פחד לאבד פרסומות של החברות הללו ולכן איש אינו מוכן לכתוב ש"המלך הוא עירום".

זו בדיוק הסיבה, שהידרדרנו תוך עשור, ממדינה, שהובילה בצמרת העולמית של תשתיות הסלולר, ל"מדינת עולם שלישי", שנמצאת כיום במקום 50 בכל קנה מידה השוואתי בעולם.

הרס שוק הסלולר ממשיך בקצב ללא כל כיוון ברור, וגם מ"מ המנכ"ל (שמילה מימון) ממשיך בקו ההרסני הזה של קודמו בתפקיד. שר התקשורת (איוב קרא) עסוק בייצור ספינים בקצב., כך, שאין כרגע שום תקווה לעתיד טוב יותר בתשתיות הסלולר בישראל.   

מידע מקצועי נוסף בנושאים הטכנולוגיים, שהוזכרו כאן בכתבה, יש בלינקים כאן (שכוללים מחקרים עדכניים בתחום התקשורת). 



 
 
Bookmark and Share