Telecom News - קווי תקשורת נתונים\תמסורת למחשבים: מהם ההבדלים בין הפתרונות לעסק?

קווי תקשורת נתונים\תמסורת למחשבים: מהם ההבדלים בין הפתרונות לעסק?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> קווי תקשורת נתונים\תמסורת למחשבים: מהם ההבדלים בין הפתרונות לעסק?
קווי תקשורת נתונים\תמסורת למחשבים – מהם ההבדלים בין הפתרונות לעסקים?
 מאת: מיכאל פנחס, 4.11.17, 18:05מיכאל פנחס

למה תחום קווי תקשורת נתונים ותמסורת אמור לעניין בעלי עסקים ברמת ה-SMB? מהן האופציות לקווי תקשורת נתונים ותמסורת לעסקים? מהם ההבדלים בין שירותי תמסורת נתונים SDH, קווי מטרו או IPVPN? במה לבחור כדי להתייעל ולחסוך בעלויות?
 
כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בתשתיות תקשורת נתונים ותמסורת המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: באיזו תשתית לבחור? לכן, השאלה המרכזית היא: מהן האופציות שיש לעסקים בתחום תקשורת הנתונים ואיך לבחור את תשתית החיבור והספק של השירות המתאים לעסק?
 
מה היה לנו עד היום בתחום קווי תקשורת נתונים \ תמסורת למחשבים?
עד היום, קבוצת בזק הובילה את השוק של תקשורת נתונים ותמסורת לעסקים, כשקבוצת הוט היא המתחרה הראשית בה (עם כמות לא גדולה של לקוחות). עפ"י נתוני משרד התקשורת, בזק מחזיקה מעל ל-70% מהשוק העסקי למרות כל המאמצים של כל מתחרותיה.
 
בנוסף, לסלקום ולפרטנר היו פתרונות חלקיים לעסקים רק בכמה אזורים מצומצמים בארץ עם כמות לקוחות עסקיים די קטנה (מול הדומיננטיות של קבוצת בזק).
 
חברת IBC (המוכרת לציבור בשם המותג Unlimited), הייתה אמורה לייצר תחרות לדומיננטיות של בזק, אבל הניסיון הזה  לא עלה יפה והחברה מחפשת מזה זמן רב קונה (ולא מוצאת עדיין).
 
אולם, השוק הזה החל להתעורר, כשפרטנר הכריזה בתחילת אוגוסט 2017 (לאחר תקופה של שנה של ניסויים ובדיקות), על תחילת פריסת סיבים לבתים, ברוחבי פס של עד 1 גיגה, ודיווחה, שהיא תפרוס סיבים גם לעסקים בכל רחבי הארץ. בכך, החלה להיווצר תחרות נוספת לבזק (מעבר להוט) עם פריסת חיבורים בסיבים.
 
יחד עם זאת, בזק לא תאבד כל כך מהר את השוק העסקי. בניגוד למתחרותיה, המחירון המלא של כלל שירותי בזק לעסקים הוא גלוי ונמצא באינטרנט כאן. מי שאינו מומחה בתחום קווי תקשורת נתונים \ תמסורת למחשבים יכול לקבל סחרחורת משפע הסוגים והמגוון של היכולות, שבזק מציעה במחירון הזה, ללקוחותיה הקיימים והפוטנציאליים.
 
למה תחום קווי תקשורת נתונים ותמסורת אמור לעניין בעלי עסקים ברמת ה-SMB?
הכיוון של מעבר מהיר של עסקים ברמת ה-SMB וה-SME ל"תקשורת אחודה", "עבודה קבוצתית" ו"עבודה ניידת", שמתבססות על שירותי ענן, מחייב לשנות \ להחליף את תשתית רשת התקשורת הקיימת בעסק. גם בלי המגמה הזו, עליית רוחבי הפס והצרכים הפנימיים של עסקים (גם עקב עדכונים של תוכנות, יישומים ושימושים), מאלצים את העסקים לשדרג את תשתיות רשתות התקשורת שלהם.
 
ההתקדמות המהירה של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן ועבודה ניידת, יוצרת קושי בעסקים ובארגונים רבים, שלא ברור להם כיצד ניתן לשדרג את תשתיות התקשורת הוותיקות לתשתיות IP מלאות – "קצה לקצה" ולפעול בגישת "התקשורת האחודה" והווירטואלית ולעבוד בכלים של "עבודה קבוצתית" ו"תקשורת אחודה" (UC = Unified Communications). המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה הפכה לעובדה קיימת, גם בישראל. לא ניתן "לטמון את הראש בחול" ולחשוב, שזו אופנה חולפת.
 
ברגע שעוברים לשירותי ענן בתקשורת, מחשוב וטלפוניה, ו / או לשירותים וירטואליים בטלפוניה (דוגמת IP-Centrex ו-Hosted PBX), כבר אין צורך בכפילות של הרשתות. רשת אחת יכולה להספיק לכל הצרכים, כולל לעבודה ניידת.
 
לכן, השאלה, שנשארה פתוחה, אחרי שהופכים את הרשת הפנימית בעסק ל"רשת אחודה", היא: איזו תשתית תקשורת חיצונית יש לבחור? יש כאן מגוון רחב של אפשרויות ואנתח כאן רק 3 מהאפשרויות הללו: SDH, מטרו (Metro Ethernet) ו-IPVPN.
 
כל שאר האפשרויות הקיימות (כמופיע למשל במחירון של בזק), אינן רלבנטיות לצרכים של היום ומחר. גם תשתיתSDH  היא תשתית של האתמול. אולם, בישראל, בגלל הפיגור (יחסית לעולם), עדיין שירות SDH מוצע לעסקים, למרות שבעולם "זמנו עבר". מומלץ לבעלי עסקים לבחון כיום רק את החלופות של מטרו אתרנט ו-IPVPN. מיד אסביר את המונחים הללו.
 
האם אלו כל האופציות לקווי תקשורת נתונים ותמסורת לעסקים בישראל?
כמובן שלא. בנוסף, יש לעסקים ברמת ה-SMB \ SME אופציות נוספות ובכללן:
 
א. חיבורי פס רחב (שמתאימים למגזר העסקי והפרטי גם יחד, בגישת ה-xDSL בבזק וה-Cable-Modem בהוט). הם מאוד מתאימים לעסקים ברמת ה-SoHo. המחירים של החיבורים הפרטיים הם ב"מחירי רצפה" (בד"כ סביב ה-100 ₪ לחודש לחיבור של 100 מגה לא סימטרי. בפרטנר חיבור של עד 1 גיגה בסיבים הוא גם כן ב-100 ₪, לתשתית וספק גם יחד). המחירים הנמוכים הללו, מקורם בתחרות העזה בשוק של חיבורי פס רחב והסדרי "השוק הסיטונאי".
 
רוחבי הפס הללו מספיקים לעיתים לצרכים העסקיים של עסקים קטנים, למרות שמדובר בחיבור עם קצב לא מובטח (Best Efforts) ורמת אמינות ושרידות לא גבוהים. יוצאים מן הכלל הזה הם חיבורי 200 מגה ו-500 מגה של הוט, שמומלץ לבחון אותם כחלופה לחיבורים לעסקים קטנים עד בינוניים, במחירים די אטרקטיביים של סביב ה-200 ₪ עד 350 ₪ לחודש. יש כיום חבילות תקשורת משולבות במבצע של חיבור 500 מגה בהוט ב-349 ₪ לחודש (ללא מע"מ). מבצע נוסף הוא חבילת אינטרנט של 200 מגה בהוט הכוללת תשתית פס רחב + קו טלפון אחד בחיבור של שיחות ללא הגבלה לכל יעד נייח או נייד, קו נוסף לפקס הכולל 100 דקות שיחה לנייד ולנייח והתקנה חינם, העלות היא: 129 ₪ לחודש. כך, שהחלופה של חיבור בתשתית פס רחב על רשת הוט היא חלופה מעניינת, שראויה לבחינה ע"י כל עסק קטן עד בינוני.
 
ב. חיבור ישיר בסיבים. מתאים רק לעסקים גדולים עם נפחי תקשורת גדולים ובעלי "כיסים עמוקים". המחירים גבוהים, מעשרות אלפי ₪ ועד מאות אלפי ₪ לחודש ומעלה. הכוונה כאן לחיבורי Dark Fiber ("סיב אפל"), בהם הארגון שוכר מבעל התשתית (בעיקר בזק והוט, בחלק מהארץ סלקום ופרטנר, ויש גם כמה אפשרויות מ-Unlimited), את תשתית הסיבים שלו כ"סיב אפל" והארגון מתקין ציוד קצה משלו להעברת התעבורה על הסיב הזה לכל מקום, שהוא זקוק לו לצרכיו.
 
ג. חיבור פס רחב בסלולר. כיום, בגלל האמינות הלא גבוהה של תשתיות הסלולר בישראל, עסקים משתמשים בחיבורי פס רחב בסלולר לצרכים פרטיים ועסקיים שוטפים לסמארטפונים. יש המשתמשים בפס הרחב הסלולרי לצרכי גיבוי לחיבורים הקוויים. מעטים העסקים, שתשתיות הפס הרחב בסלולר הם תשתית החיבור הראשית שלהם לקווי תקשורת נתונים ותמסורת למחשבי העסק.
 
מהם ההבדלים בין שירותי תמסורת נתונים SDH, קווי מטרו או IPVPN?
  • שירות IPVPN. מדובר בשירות תשתית תקשורת המותאם ביותר לצרכי עסקים קטנים עד בינוניים, במחירים של מאות ₪ ועד אלפי ₪ לחודש, תלוי ברוחבי הפס, באיכות החיבור ובטופולוגיית החיבורים. יש הבדלים בין השירותים של בזק והוט לאלה של סלקום ופרטנר. רוב השוק בוחר בפתרונות של בזק והוט בגלל רמת אמינות ורמת שירות טובים יותר. כשפרטנר תחל בקרוב לספק שירותים בפריסת הסיבים החדשה שלה גם לעסקים, מומלץ יהיה לבחון גם את החלופה הזו. הפתרון של IPVPN מסופק במגוון רוחבי פס, עד 4 גיגה ברשת אחת (בבזק ניתן להגיע עד 10 גיגה), ללא צורך בשילוב בין שירותים או ספקים. לפתרון IPVPN יש כמה רמות של "איכות חיבור מובטחת" (בבזק אלו רמות: ברונזה, כסף וזהב, והמחירים מותאמים לסוג החבילה המוזמנת. ניתן לעבור בקלות בין החבילות). ניתן להוסיף לחיבור מגוון פתרונות משלימים ומנוהלים כגון: ציוד קצה משודרג, שירותי QOS, שירותי Multicast ועוד. ברשת IPVPN ניתן להזמין מגוון שירותים: Intranet - קישור בין סניפים, Extranet - קישור ואבטחת מידע לאינטרנט או לשותפים עסקיים, שירותי מומחה - ניטור ובקרת רשת, שירות Remote Access לגישה מרחוק (ללא הצפנה), שירות SSL VPN - גישה מרחוק ברשת מאובטחת ומוצפנת ועוד.
  • שירות מטרו (Metro Ethernet). מדובר בשירות המתאים לעסקים בינוניים וגדולים (גם מבחינת המחיר, אלפי ₪ עד עשרות אלפי ₪ בחודש, בתלות ברוחבי הפס ובטופולוגיית החיבורים). מדובר בחיבור המסופק על גבי תשתית הסיבים הארצית של ספקיות התקשורת הגדולות, בעיקר על בזק, שיש לה 2 טבעות מטרו אתרנט ארציות (למתחרות יש רק טבעת ארצית אחת). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 גיגה (בהוט, בפרטנר ובסלקום, עד 10 גיגה). יש בארץ כבר כמה חיבורים על רשת בזק ברוחבי פס של מעל ל-100 גיגה, למשל חיבורים של בנקים ב-200 גיגה (ל-Data Centers שלהם). השירותים הללו מוצעים בעיקר ע"י בזק והוט (בחלק קטן מהארץ גם ע"י סלקום ופרטנר). ניתן לשלב בין רשתות IPVPN ומטרו אתרנט בלי שום קושי, כי רשת IPVPN "רוכבת" על רשת מטרו אתרנט של ספק התקשורת, באופן שקוף. זה טוב, למשל, לעסק גדול עם סניפים קטנים או מרוחקים. כך, שהסניף המרכזי הגדול יחובר במטרו אתרנט והסניפים הקטנים יחוברו ב-IPVPN. היתרון הגדול של חיבור מטרו אתרנט, מעבר לרמת השרידות והאמינות הגבוהים ביותר שלו הוא, שניתן להעביר מעליו מגוון רחב של חיבורים עסקיים לצרכים ספציפיים ובכלל זה: APN ,IPVPN ,L2VPN, Data International, SIP, PRI וכל חיבור של P2P (נקודה לנקודה).
  • חיבורי תמסורת אחרים (השירות המרכזי הוא שירות SDH): יש לספקיות התקשורת מגוון חיבורים אחרים, בעיקר חיבורים ישנים וישנים מאוד ובכלל זה: נל"ן, Frame Relay ,ATM ,SDH ,ISDN ו-PRI. השירות הנפוץ ביותר הוא SDH. שירות תמסורת נתונים בטכנולוגית SDH מספק קישור אופטי ומאובטח על גבי קו תמסורת פרטי. רוחבי הפס המקובלים ב-SDH, למשל בהוט, הם מ-2 מגה עד 2.5 גיגה. בבזק החיבורים הם מ-6 מגה עד 4 גיגה. שירות SDH הוא שירות ישן אך אמין ביותר. בד"כ המחירים יקרים (אלפי ₪ לחודש ומעלה) והטכנולוגיות הללו דורשות התקנת ציוד ישן ודי מוגבל בביצועיו. לעסק, שעדיין מצוי בתשתיות הטכנולוגיות הישנות הללו, מומלץ לשדרג את תשתיות התקשורת שלו ל-IPVPN. לחיבורי טלפוניה בלבד, מקובל ומומלץ להזמין חיבורי SIP Trunk, שבהם משלמים עבור דקות שיחה (בד"כ בין 2 אג' ל-8 אג' לדקה בחיוג בארץ, תלוי אם יעד השיחה בארץ הוא קווי או סלולרי). חיבור תמסורת SDH של הוט עסקים ברוחב פס של 100 מגה סימטרי (תשתית + ספק) לעסק שיש לו תשתית של הוט מתאימה: 2,200 ₪ לחודש, לעסק ללא תשתית הוט: 2,500 ₪ לחודש. מכאן, שמדובר בשירות, שאינו אטרקטיבי לחלוטין, לעסקים ברמת ה-SMB.
דוגמה למחירון מטרו אתרנט (מכונה בשם "תמסורת "CECarrier Ethernet) בסלקום. כל החיבורים בסלקום הם סימטריים, כל המחירים כאן הם ללא מע"מ והם רק על התשתית בלבד ללא ספק אינטרנט (וללא עלויות ציוד קצה והתקנות, אם צריך):
  • 5 מגה ב-700 ₪ לחודש.
  • 10 מגה ב-900 ₪ לחודש.
  • 20 מגה ב-1,200 ₪ לחודש.
  • 50 מגה ב-1,400 ₪ לחודש.
  • 100 מגה ב-1,800 ₪ לחודש.
  • 200 מגה ב-2,500 ₪ לחודש.
  • 300 מגה ב-3,000 ₪ לחודש.
  • 500 מגה ב-3,700 ₪ לחודש.
  • 1 גיגה ב-4,800 ₪ לחודש.
  • 10 גיגה ב-10,000 ₪ לחודש.
איך לבחור בין שירותי תמסורת נתונים SDH, קווי מטרו או IPVPN?
בחירת ספק תשתיות תקשורת מחשבים אמין וגם בחירה נכונה בסוג התשתיות, נדרשות להיעשות לאחר ניתוח צרכים, כדי שהפתרון או הפתרונות יספקו מענה לעסק כמה שנים קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. תשתיות אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים.
 
בכל מקרה, בגלל ההתפתחות של תחום העבודה הניידת במחשבים ניידים, טאבלטים וסמארטפונים, מומלץ לבחון רשת אלחוטית (WiFi או סלולרית) במקביל לרשת הקווית, במיוחד באזורים, שיש בהם יתרון לרשת האלחוטית (למשל: בחדרי ישיבות, בפינות אוכל, פינות ישיבה, בחצר פנימית, במחסנים, במקומות ציבוריים, בעסקים המשרתים קהל היושב בעסק ועוד).
 
העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.
 
כיום, השירות של IPVPN של בזק או הוט לעסקים מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק או הוט. פתרון IPVPN הוא פתרון של "רשת חכמה" מאובטחת וגמישה עם יכולות של "שירות מנוהל" וניצול מיטבי של קווי התקשורת לכל צורך.
 
כ"כ, כפי שציינתי, חיבורי פס רחב של הוט לעסקים של 500 מגה (או 200 מגה לעסקים קטנים), מהווים בהחלט חלופה מומלצת לבחינה. יש כיום בשוק שפע של חבילות תקשורת משולבות ואטרקטיביות, גם מהוט.
 
טיפים לבחירת פתרונות תקשורת ותשתיות תקשורת מחשבים:
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות תקשורת, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
 
חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר, או מספקים מתחרים בעלי "רישיון אחוד"). הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום, בפרטנר ואצל בעלי "רישיון אחוד".
 
מקובל לחשוב, שרמת שירות הלקוחות של בזק גבוהה, אך אסור להתעלם מכך, שהוט ביצעה מהלכים מאוד משמעותיים לשפר את תחום שירות הלקוחות שלה, כולל השירותים הטכניים והתמיכה הטכנית. כך, שהפער ברמת השירותים (והתמיכה הטכנית) בין בזק להוט הצטמצם.
 
לכן, עסקים קטנים עד בינוניים, שרוכשים שילוב שירותי תקשורת מספק אחד מתחרה בבזק דוגמת הוט לעסקים, הרכישה בוודאות תוזיל להם עלויות. בנוסף, ברמות המחירים של הוט, בזק אינה יכולה להציע את רוחבי הפס, שהוט מציעה לעסקים קטנים עד בינוניים. בנוסף, בזק חייבת לספק "חבילות פריקות" ללקוחותיה (כלומר: אין הנחה על עצם מתן כמה שירותים משולבים תחת חבילה אחת), מגבלה רגולטורית, שלא קיימת על הוט.
 
מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים. הדרך הנכונה לבחור ספק ורשת תקשורת מחשבים לעסק היא לבחור מה שמתאים, ושיעלה הכי פחות כסף. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד במערכות קניינית בגישת "החתונה הקתולית" ובחוזה דרקוני מלא "חורים".
 
מומלץ מאוד לדרוש SLA (ר"ת: (Service Level Agreement מספק השירות בכל תחום שייבחר. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם ,SLA מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות \ זיכויים \ החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, נובמבר 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסק

תשתית



 
 
Bookmark and Share