Telecom News - מכה חזקה לבזק ולשוק הפס הרחב: בזק הפסיקה מ-1.9 למכור חבילות באנדל

מכה חזקה לבזק ולשוק הפס הרחב: בזק הפסיקה מ-1.9 למכור חבילות באנדל

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> מכה חזקה לבזק ולשוק הפס הרחב: בזק הפסיקה מ-1.9 למכור חבילות באנדל
מחירי הפס הרחב יחלו לעלות, כתוצאה מהוראה פתאומית וחשאית של משרד התקשורת לבזק להפסיק לשווק את חבילות הבאנדל (תשתית + ספק אינטרנט). מדובר במהלך, שנראה על פניו לא חוקי ואנטי צרכני, שמקורו, כנראה, בתכנית ותיקה של שמילה מימון (כיום המנכ"ל בפועל של משרד התקשורת) לגמד או אף לחסל את יכולותיה של בזק.  סלקום ופרטנר תתחזקנה מול ה-ISP הקטנים. עדכון בסוף הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 2.9.17, 11:41שמילה מימון

בלעדי: לאור מידע, שהתקבל ב"מייל האדום" ושביצענו לו "בדיקות הצלבה" כדי להיווכח, שהמידע המפתיע הזה הוא נכון, כיוון שאין לעניין הזה כרגע שום זכר או סימן, לא באתר משרד התקשורת ולא באתר בזק, שלחנו בדחיפות את השאלה הבאה לצמרת משרד התקשורת ולצמרת בזק:
"האם נכון, שהחל ב-1 בספטמבר 2017 בזק הפסיקה למכור חבילות תשתית + ספק ["באנדל הפוך"], בגלל החלטת הרגע האחרון של משרד התקשורת. כך, הלקוחות צריכים לקנות תשתית מבזק, ולחפש את ספק האינטרנט בנפרד?"

תגובה טרם קיבלנו. ככל שנקבל, נעדכן בהתאם.

עבורנו ועבור קוראינו, למעשה, המהלך הזה לא היה מפתיע, שכן התכניות של שמילה מימון לגמד או אף לחסל את היכולות של בזק נחשפו אצלנו עשרות רבות של פעמים בשנים האחרונות, וממש לאחרונה כאן. באתר זה יש מעל ל-440 כתבות על הספינים והתרגילים של שמילה מימון. 

כעת, נולדה הזדמנות ממש חד פעמית לשמילה מימון ליישם את התכנית הגאונית הזו כי:
  • הוא המנכ"ל בפועל (כי המנכ"ל, שלמה פילבר, נמצא ב"נבצרות", מי שהמציא את המגבלה - כאן). הוא גם הסמנכ"ל הבכיר לפיקוח ואכיפה. כלומר: הוא "גם השופט וגם התליין"... 
  • שר התקשורת (איוב קרא) מטייל לו בחלל החיצון, משוחרר מכוח הכבידה ומכל חוק ותקנה ועוסק בנושאים מאוד מוזרים ומנותקים מכל מציאות (דוגמת מעצר עיתונאים וסגירת תחנות רדיו. זה הספין האחרון שלו מ-1.9.17).
  • כמעט כל צמרת בזק והבעלים של בזק מנועים מליצור קשר עם משרד התקשורת בענייני רגולציה (בגלל החקירות והחלטות בית המשפט בעניינים אלו). כך, שיכולת ההתנגדות של בזק למהלכים כאלה - קרובה לאפס. גם האווירה הציבורית והתקשורתית (לאור החקירות הנמשכות), אינה יכולה לעודד את בזק להתנגד לגזירות שמונחתות עליה. 
  • אין במשרד התקשורת צמרת ניהולית בכירה ורוב התפקידים הללו (כולל יועצת משפטית, שמאוד חשובה לעניין זה, וסמנכ"ל בכיר לכלכלה שגם הוא חיוני להחלטות כאלו) - ממולאים ע"י "ממלאי מקום" זמניים, שלא יעזו לצאת נגד שמילה מימון, מפני שהם רואים את עצמם ראויים להתקדם ולקבל את התפקיד, שאותו הם ממלאים כעת כממלאי מקום. 
מדובר בתרגילים לא חוקיים, ששמילה התמחה בהם בכל הקדנציה שלו. זה לא מפריע לו "לעצום עין" לנוכח העובדה, שגם פרטנר וגם סלקום מחברות לקוחות בסיבים לבתים ומוכרות ללקוחות הללו תשתית + ספק אינטרנט ביחד, ללא אפשרות לבחור ספק אינטרנט (שיטה שלא קיימת היום ברגולציה הקווית הישראלית).

פרטנר כבר עברה את ה-30 אלף לקוחות מהסוג הזה והיא מצרפת לקוחות בקצב מטורף, בערים רבות ברחבי הארץ (סלקום רק החלה בניסוי ואין לה הרבה לקוחות לשירות החדש הזה). כך, שלא מדובר כאן בעניין שולי וזניח, שאפשר להתעלם ממנו, לפחות לגבי פרטנר.

שמילה מימון גם "עוצם עין" כשמשאבי השידור של ישראל נשדדים לאור יום (כמפורט כאן). הוא אפילו לא נרתע מלהפר צו של בית משפט (כפי שחשפנו כאן) ו"לטאטא מתחת לשולחן" חשדות ברורים לשוחד באגף הרישוי במשרד. רק בזק מטרידה אותו ובמשך שנים, למעט תקופה קצרה של כמה חודשים בחצי השני של 2016, שבהם שמילה "החליף צד" (כלומר: היה בעד בזק ונגד סלקום), כדי להתקדם בדרגה ובתפקיד, לאחר שכשל להתקדם בתפקידים שחיפש אז מחוץ למשרד התקשורת, כפי שחשפנו כאן וכאן.

בנוסף לכל הצרות, ששמילה מימון מייצר ובקצב (חשיפה נוספת כאן ויש עוד חשיפות בדרך), קבוצת הוט ממשיכה "לעשות בית ספר" לכולם בעניין "השוק הסיטונאי", שמזמן היה אמור להתקיים אצלה ואין מועד ברור מתי זה אכן יתחיל (אם בכלל). 
התרגילים הטריים האחרונים של הוט:
1) מנהל ההנדסה בהוט היה צריך לחתום ולאשר, על פי קביעת משרד התקשורת, תוך 20 יום (שנגמרו מזמן), את הנתבים, שייכנסו לרשת שלה ע"י ה-ISP המתחרים. לקראת סוף 20 יום הללו, הוט העלתה "לפתע" כל מיני תקלות ובאגים הקיימים בציוד, שהוגש לה לבדיקה (בניגוד למצב ברשת בזק, אין מעבדות חיצוניות בלתי תלויות, שיכולות לבדוק ולאשר נתבים לרשת הוט), והוט קוראת לספקיות לתקן את הבאגים הללו. ברור שזה יכול להימשך ולהתגלגל כך - שנים.
זאת, בנוסף לעובדה ששימוע VoB על רשת הוט (כאן), אבד אי שם במרומי מגדל שלום. כך, הספקים המתחרים לא יוכלו לספק טלפוניה על רשת הוט ביחד עם "שוק סיטונאי" בממיר אחד (כמו שהם יכולים לשווק על רשת בזק)
2) הוט שלחה לספקיות המתחרות את "פורמט כתובת המגורים" רק בסוף יולי 2017, למרות שפילבר הורה למנכ"ל הוט תשתיות גיל סספורטס לעשות זאת באופן מיידי בינואר 2017, לאחר שבדצמבר 2016 לא עשו זאת. בנוסף, הוט לא שלחה עדיין את "ממשק איתור לקוח" לספקיות המתחרות. כך, שגם מבחינת מערכות המחשוב לניהול הלקוחות אצל המתחרים - שום דבר עדיין לא מוכן

המכה, שקיבלה כעת בזק ממשרד התקשורת (לא ברור כרגע אם בזק תיגש עם זה לבג"ץ), שהיא אינה יכולה למכור החל מ-1.9.17 חבילות באנדל (התחום הזה מכונה בציבור בשם "באנדל הפוך"), תוביל מיידית לעליית מחירים סוחפת בשוק הפס הרחב ולהתחזקות סלקום (המתלוננת הראשית, מזה שנים, אצל שמילה מימון - כנגד בזק) ופרטנר, מול ה-ISP הקטנים הרבים שיש בישראל. 

הסיבה: ה-ISP הקטנים יכלו (עד אתמול) להוריד את מחירי הגלישה באינטרנט אצלם עד לרמה של 10 עד 20 ש"ח לחודש ולתת חודש עד 3 חודשים מתנה בחינם לכל מצטרף חדש, רק בגלל שכל הטיפול בלקוחות נעשה ע"י בזק. בחבילות "הבאנדל ההפוך" לא היו ל-ISP הקטנים הוצאות שיווק ומכירה, הוצאות הפקת חשבוניות והוצאות בתמיכה בלקוחות. כעת, כאשר הלקוחות יצטרכו להירשם בנפרד ולבחור ISP, העלויות של ה-ISP הקטנים לא תאפשרנה להם לספק מבצעים במחירים ובתנאים כאלה.

גם ברור שהמהלך חסר האחריות הזה של משרד התקשורת יעצור את כל התוכניות של בזק לשדרוג הרשת הקווית שלה (וכמובן גם הוט תעשה אותו דבר), עד ש"האופק הרגולטורי" מעל בזק (והוט) - יתבהר.

לאחרונה קיבלנו תזכורת נוספת מבחוץ - כמה עגום הוא המצב של הפס הרחב בישראל. זאת, ממדידות ביצועים שפרסמה חברת ה-OTT נטפליקס, על ביצועי הפס הרחב הקווי בישראל והשוותה בין הספקים השונים בישראל (אמנם זה מודד רק את הווידיאו שמוזרם משרתי נטפליקס לממיר בבית הלקוח שמציג את תכני נטפליקס, אבל הנתונים הללו כל כך נמוכים, שפשוט קשה להאמין):
ביצועי הפס הרחב בישראל

לשם השוואה כמה מצבנו ממש עגום, בלינק כאן יש את התכניות והחבילות של פס רחב קווי של חברת M1 מסינגפור. הלקוחות יכולים לבחור בין חיבור של 2 גיגה, 5 גיגה ו-10 גיגה (אלו חיבורים לבתים פרטיים, לא לחברות ענק), במחירים שפויים ובטכנולוגיה מתקדמת שששמה XGPON. לא שמעו על דברים כאלו בישראל. 

מכאן, שמדובר ביום עצוב בהיסטוריה של הפס הרחב בישראל, במעשה, שנעשה במחשכים וללא כל בסיס חוקי, ובלי לבצע שימוע או איזה הליך ציבורי אחר, כמו ששמילה מימון אוהב לעשות, מהיום, שהוצנח ע"י עדן בר טל למשרד התקשורת ועד עצם היום הזה. המהלך הזה נראה כעת כמו "הכנת אליבי", לקראת חקירה צפויה...

לסיכום:
המהלך הבלתי חוקי והאנטי-צרכני והחשאי של שמילה מימון, כפי שחשפנו כאן, מחזק את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על מנכ"ל משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום כלפי השחקנים הגדולים בשוק. 

עדכון 3.10.17
בזק החליטה לחדש את שיווק חבילות ה"באנדל ההפוך" לאחר ש"התיישרה" לדרישת שמילה מימון להגביל את המבצעים לתקופה של שנה בלבד (לכל לקוח), ולאחריה החשבונית של הלקוח תפוצל לשתיים: אחת מחברת התשתית (כלומר: בזק) והשנייה מהספק (כלומר: מה-ISP). 

עליית מחירים



 
 
Bookmark and Share