Telecom News - פותחה באוני' בן-גוריון טכנולוגיה להפקת תמונות היפרספקטרליות במצלמות

פותחה באוני' בן-גוריון טכנולוגיה להפקת תמונות היפרספקטרליות במצלמות

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> פותחה באוני' בן-גוריון טכנולוגיה להפקת תמונות היפרספקטרליות במצלמות
פותחה באוני' בן-גוריון טכנולוגיה להפקת תמונות היפרספקטרליות במצלמות רגילות
מאת: מערכת Telecom News, 12.9.17, 15:21אוני' בן גוריון
 
הטכנולוגיה ההיפרספקטרלית הממוזערת מאפשרת למצלמות סטנדרטיות להפיק תמונות היפרספקטרליות מהר יותר ולייצר תמונות וידאו באיכות מעולה באופן מהיר ובעלות מופחתת ביחס למכשירים הזמינים בשוק. חברת מסחור הטכנולוגיות של האוני' מחפשת שותפים מסחריים למסחור ההמצאה.
 
חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו טכנולוגיה היפרספקטרלית ממוזערת, כתוסף למצלמות הסטנדרטיות, שמייצרת תמונות וידאו באיכות מעולה, באופן מהיר יותר ובעלות מופחתת ביחס למכשירים הזמינים כיום בשוק.
 
מצלמות היפרספקטרליות מעבדות ומנתחות מידע באורכי גל שונים על גבי הספקטרום האלקטרומגנטי, ולוכדות תמונות מרחביות באיכות וברזולוציה גבוהה, מעבר למה שהעין האנושית מסוגלת לראות. טכנולוגיה זו מיושמת במגוון תעשיות, לרבות מעקבים לצורכי ביטחון פנים, דימות רפואי, תעשיית נפט, תעשיית מכרות, תעשיית האוויר והחלל וחקלאות.
 
המכשיר של אוניברסיטת בן-גוריון, שפותח ע"י 4 חוקרים מהאוניברסיטה, יכול להסב את יעודה של מצלמה סטנדרטית למגוון רחב של יישומים, כולל מיקרו-זיהוי של תאי סרטן, או מדידת רמות מזהמים במים, בדיוק של קרוב ל-100%. חרף היותו ברוחב של מספר עשיריות מיקרומטר בלבד, רוחב הדק יותר משערת אדם, ייצור המכשיר הוא קל, לאור העובדה, שנסמך על חומרים זמינים כגון גביש נוזלי.
 
שוק מערכות ההדמיה ההיפרספקטרליות העולמי צפוי להגיע ל-12.71 מיליארד דולרים עד 2021. כך על פי דו"ח של חברת MarketsandMarkets, שפורסם בינואר השנה.
 
נטע כהן, מנכ"ל ב.ג. נגב טכנולוגיות, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה: "השוק ההיפרספקטרלי גדל באופן ניכר ב-5 השנים האחרונות. המצאה חדשה זו, יחד עם שותף מסחרי, תסייע להפחית את העלות של מצלמות היפרספקטרליות ולהפוך אותן להרבה יותר נגישות לצלמים מקצועיים. כמו כן, היא תסייע להרחיב את השימוש בטכנולוגיית הדמיה היפרספקטרלית בשוק ציוד הבדיקה והמדידה האלקטרוני (T&M)".
 
פרופ' אדריאן שטרן, ראש היחידה להנדסת אלקטרואופטיקה באוניברסיטת בן-גוריון: "הטכנולוגיה משתמשת בתוכנה שלנו בהתבסס על 'דגימה דחוסה', שממזערת את איסוף הנתונים המיותרים במהלך צילום תמונה, מה שהופך את המצלמה למהירה לפחות פי 10 ומייצר תמונות ספקטרליות בעלות איכות גבוהה באופן ניכר". דגימה דחוסה לוכדת אותות ותמונות מכמות קטנה בהרבה של דגימות או מדידות, ביחס למשפט הדגימה של נייקוויסט-שאנון, עליו התבססו מצלמות ומכשירי חישה במשך 100 שנים".
 
פרופ' דן בלומברג, סגן הנשיא והדיקן למחקר ופיתוח באוניברסיטת בן גוריון, שהיה גם הוא חלק מצוות המחקר: "במקום להשתמש בפריזמה גדולה וכבדה בתוך המצלמה, פיתחנו פילטר וחיישן מאוד קטנים וניתנים לכיוון, שמופעלים ע"י זרם חשמלי. בכל פעם שהזרם משתנה- מצולמת תמונה".
 
צוות הפיתוח כולל גם את פרופ' סטנלי רוטמן מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים ואת ד"ר יצחק אוגוסט, לשעבר סטודנט לדוקטורט ביחידה להנדסת אלקטרואופטיקה.
 
ב.ג. נגב טכנולוגיות מביאה חידושים טכנולוגיים של חוקרי האוניברסיטה אל השוק, ומטפחת שיתופי פעולה מחקריים ויזמות בקרב חוקרים וסטודנטים. נכון להיום, ב.ג. נגב טכנולוגיות ייסדה מעל 100 סטארטאפים, חממות ומאיצים טכנולוגיים. היא מחפשת שותפים מסחריים למסחור ההמצאה.

בתמונות: הפילטר החדשני הוא למעשה הריבוע האפור בתוך הירוק. ביישום מסחרי הוא יהיה בתוך המצלמה.

אוני' בן גוריון

 



 
 
Bookmark and Share