Telecom News - למה סלקום, פרטנר והוט לא משתמשות בשיטת פריסת סיבים של העיר חולון?

למה סלקום, פרטנר והוט לא משתמשות בשיטת פריסת סיבים של העיר חולון?

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> למה סלקום, פרטנר והוט לא משתמשות בשיטת פריסת סיבים של העיר חולון?
התשובה פשוטה: כך הן תוכלנה להסתיר מהציבור את היקף הפריסה של הסיבים שלהן לבתים ולעבור על החוק בשקט. זאת, למרות ששיטת הפריסה, שמכונה בשם Micro-Trenching לפריסת סיבים, מהירה יותר פי כמה וזולה ויעילה יותר, מאשר כל שיטה אחרת (לרבות שימוש בתשתיות בזק או חברת החשמל, למעט פריסה אלחוטית).
מאת: אבי וייס, 9.2.18, 12:30פריסת סיבים

אתמול (8.2.18) פרסמנו כאן, שעיריית חולון פורסת סיבים אופטיים ברחבי העיר לצרכים עירוניים ובכך משיגה חיסכון כספי משמעותי מול כל שיטות החיבור הקיימות של תשתיותיה ומול הפתרונות המתחרים לחיבורי סיבים.

השיטה, שהעירייה מצאה כיעילה, המהירה והחסכונית ביותר לפריסת סיבים ברחבי העיר חולון היא שיטת ה-Micro-Trecnching (בתמונה משמאל ובסרטונים בתחתית הכתבה). 

זה ממש לא חדש, למי שבקיא בתחום זה. בעבר, פרסמנו את מה שנעשה בתחומי העיר רעננה במאמר: "ספינים ברעננה המובילים לרגולציה מוטעית: שיעור באי הבנה טכנולוגית" ובראשון לציון.

סה"כ העיריות בכל רחבי הארץ פרסו ב-2017 מעל ל-600 ק"מ של סיבים אופטיים לצרכים עירוניים (במיוחד לצרכי "עיר חכמה" ול"עיר בטוחה"). "פס רחב עירוני" וסיבים עירוניים נפרסו כבר ב-45 עיריות ברחבי מדינה בלי שום בעיה וסה"כ ייפרסו סיבים עירוניים ברחבי כ-151 רשויות מקומיות בישראל עד סוף העשור. כל זאת, בלי שספרנו את פריסות הסיבים של גופים גדולים לצרכיהם התפעוליים דוגמת: רכבת ישראל, כביש 6, "הרכבת הקלה" (בי-ם ובת"א), מטרונית מטרופולין חיפה, וכמובן משרד הביטחון וצה"ל.

רוב העיריות פרסו ותפרוסנה סיבים בשיטת ה-Micro-Trenching, ומיעוטן בשיטות אחרות, למשל בת"א ובחיפה רוב הפריסה היא ב"צנרת העירונית" (מים, ביוב, ניקוז), ובעיר רחובות למשל זה באוויר (באלחוט), שזו שיטת פריסה מהירה וזולה יותר מפריסת סיבים בקרקע. מיעוט קטן מבוטל של יישובים השתמשו בתשתיות של בזק, וגם זה באופן חלקי, ובמקומות  בהם לא הייתה שום דרך ליישם פריסה ב-Micro-Trenching, או ב"צנרת העירונית".

השחלת סיבים בתשתיות בזק  ע"י מתחרותיה היא אחד מהמחדלים החמורים ביותר שמילה מימוןשל היום בתשתיות התקשורת של ישראל, פרי המצאה ייחודית ישראלית, שלא נסמכת ע"י שום ידע קודם, ניסיון, מחקר, או איזו הכשרה, הסמכה וניתוח מסוג כלשהו, מצד המחליט (או אפילו איזה תהליך סדור של שימוע ציבורי, או כל תהליך ציבורי גלוי אחר).

מדובר בהחלטה, ש"נעשתה במחשכים" ושלא קיימת באתר משרד התקשורת או בכל פרסום פומבי של המשרד, החלטה, שנעשתה ללא כל סמכות חוקית, ע"י שמילה מימון (בתמונה משמאל), כיום המנכ"ל בפועל של משרד התקשורת, בהתעלמות מהפרות החוק הללו, ע"י שר התקשורת איוב קרא.

זה בכלל לא משנה, שבזק הפסידה בבג"ץ בנושא (כמפורט כאן), משום שבג"ץ בכלל לא עסק בשאלה של חוקיות ההחלטות, שהתקבלו ע"י שמילה מימון ב-3 השנים האחרונות, לא עסק בכלל בנושא הפקעת רכוש פרטי ולא עסק בכלל בנושא הפגיעה בתחרות ובהתקדמות הטכנולוגית של תשתיות התקשורת במדינת ישראל. למה? זה מוסבר גם כאן (בקצרה: טפשות ובלבול מוחלט של ראשי בזק). 

בעולם הרחב, FTTx החל בעשור הקודם ויש מדינות לא מעטות שסיימו פריסת סיבים ארצית (דוגמת דרום קוריאה, סינגפור, הונג-קונג, יפן, לטביה, ועוד מדינות). מדינות רבות נמצאות בשלבים מתקדמים של סיום פריסה ארצית דוגמת: אוסטרליה, ניו-זילנד ומדינות צפון אירופה, חלק ממדינות המפרץ הפרסי (כולל סעודיה).

דו"ח מחקרי מפורט על FTTH בכל מדינות העולם נכון למחצית 2017 נמצא כאן, למתעניינים. הפער בין העולם הרחב לבין ישראל הולך ומתרחב, ומלבד הקמת עוד ועדות עקרות לעניין פריסת סיבים, אין אצלנו התקדמות בקצב מתקבל על הדעת, אין התקדמות שיכולה לגשר על הפער הזה. פריסה של 120 ק"מ של סיבים של פרטנר וסלקום גם יחד (בשנה וחצי), זו רק "טיפה בים". 

אם לא די לנו בהתפוררות רשתות הסלולר (כאן), והתפוררות הסיבים האופטיים בין ישראל לאירופה ולעולם, ובנפילה החדה שלנו בכל מדד השוואתי בינלאומי בתחומי הפס הרחב הקווי והסלולרי, ממש בימים אלה התשתית האחרונה, שעוד הייתה במצב יחסית טוב בישראל, התשתית של בזק, גם היא החלה להתפורר ובמהירות, כמפורט בחשיפה הטריה של כתב הכלכלה של "דבר ראשון" ארז רביב - כאן (מלווה בסרטון המדגים מה קורה כאשר נותנים לקבלנים פרטיים להיכנס חופשי לתשתיות בזק, ללא כל פיקוח ואחריות) והסבר של הכתב למה לדעתו זה קרה וקורה - כאן. בקיצור: כל עם ישראל משלם (תרתי משמע) על המחדל הזה.   

בעולם, מזמן הגיעו למסקנה, ששיטת ה-Micro-Trenching היא המהירה, הזולה והיעילה ביותר לפריסת סיבים. ניתוחים אפשר לראות בסרטונים למטה, שיש בהם ניתוח למה Google Fiber, שפרסה סיבים לבתים בעיקר על תשתיות חברת החשמל ברחבי הערים, החליטה לעבור ל-Micro-Trenching. אך לאחרונה, גוגל "גילתה" שמהיר יותר וזול יותר לפרוס פס רחב באוויר (באלחוט), בעיקר בערים צפופות. 

אם לא די בכך, יש כאן, כאן וכאן, ניתוחים מקצועיים ממדינות שונות ברחבי העולם (לרבות ערב-הסעודית) מדוע Micro-Trenching זו השיטה העדיפה לפריסת סיבים לבתים, כדי לספק להם את הפס הרחב של המחר. 

אז למה אצלנו סלקום, פרטנר וכעת גם הוט, רוצות לפרוס סיבים רק בתשתיות בזק?
הסיבה המרכזית: שמילה מימון בספינים שלו על כולם, הכניס אותן לזה, די בכוחנות, אחרי שהן קודם התבכיינו ו"עבדו בעיניים" גם על משרדי התקשורת והאוצר וגם על חברי הכנסת. כעת, כבר קשה להן כעת לסגת מהספין הזה. הסברים מפורטים יותר (למתעניינים) נמצאים במאמר: "איך סלקום ופרטנר עבדו על משרדי האוצר והתקשורת בתחום פריסת הסיבים".

מה הן מרוויחות בכך שהן פורסות סיבים באופן חופשי בהרשאה של שמילה מימון בתשתיות של בזק?
כמה דברים חשובים בבת אחת:
  • בגלל שתשתיות בזק מוגדרות כסודיות, וכל מי שמקבל גישה לתשתיות בזק חייב לחתום על "הצהרת סודיות" ולעבור "אישור ביטחוני", זה מאפשר לחברות לא לפרסם את התכניות והמפות של פריסת הסיבים שלהן ללקוחותיהן. זאת, בניגוד למשל ל-Unlimited, עד שנעצרה בתנופת הפריסה שלה והחלה מחפשת מזה כמה שנים קונה, היא פרסמה בדיוק רב על גבי מפות עירוניות, את הפריסה של הסיבים שלה בערים, וכך, כל לקוח פוטנציאלי יכול היה לדעת האם ומתי יש סבירות, ש-Unlimited תגיע לבית שלו עם סיבים. מכלל מתחרות בזק הנוכחיות: פרטנר, סלקום והוט, רק לפרטנר יש מפה, אבל היא פשוט בדיחה (מנקודת הראות של הלקוחות הפונציאליים). אי אפשר להבין ממנה דבר, היכן ומתי הסיבים של פרטנר יגיעו לבית מסוים בעיר כלשהיא בישראל.
  • כך, אפשר להסתיר מהציבור (וגם ממשרדי התקשורת, האוצר ומהכנסת), שהפריסה של פרטנר, הוט וסלקום היא איטית ביותר ואפסית, והן לא מתכוונות בכלל להגיע לכל (או לרוב) הבתים בישראל במאות השנים הקרובות. לפריפריה, בוודאי שלא
  • יתרה מכך, זה מאפשר לחברות לטעון בכל מקרה של תקלה, שזו אשמת בזק. זה בדיוק מה שעושות פרטנר וסלקום מזה כמה שנים וגם כיום, במסגרת "השוק הסיטונאי". כלומר: אפשר "להוריד את האחריות לתקלות" מול הלקוחות המתלוננים ולטעון שרק בזק אשמה... 
  • לא צריך להשקיע בטכנולוגיות חדשות, לרבות בטכנולוגיות אלחוטיות. לדוגמה: בעולם, ספקי סלולר עוברים בהמוניהם לפריסת חיבורי 5G בתקנים המוקדמים של 5G, לחיבורי "פס רחב באוויר לבתים". בחלק מהמדינות הטכנולוגיה הזו מכונה בשם 5G FWA (ר"ת: 5G Fixed Wireless Access). בישראל לא שמעו על דברים כאלו ולכן לא צריך להשקיע בהם...
  • לא צריך לעסוק באחזקה, שמירה, פיקוח ובקרה על התשתיות החדשות הללו, כי זו קודם כל בעיה של בזק...  
  • בגלל "החשאיות" המדומה של הפריסה, קל יותר להתחמק מהצורך להוציא רישיונות לשירותים החדשים הללו וניתן לעבור בקלות להפר את החוקים, התקנות ותנאי הרישיוונות הקיימים, בכך, שרק סלקום ופרטנר הן גם ספק התשתית וגם ספק האינטרנט על חיבורי הסיבים לבתים.
כלומר: לא רק מדובר במחדל ענק פרי המצאה ישראלית ייחודית, מדובר בספין ענק ובלתי חוקי על תושבי מדינת ישראל, מכל היבט שלא נסתכל וננתח אותו. כך, ל-99% מתושבי ישראל אין חיבורי סיבים לבתים (וגם לא יהיו בטווח הזמן הקרוב), בניגוד לנעשה בכל העולם, לרבות במדינות ערב, רק בגלל איש אחד, שמילה מימון שמו. 

בסרטונים כאן למטה: למה Google Fibers (בארה"ב) עברה מפריסת סיבים לבתים על תשתיות ציבוריות דוגמת תשתית חברת החשמל, לפריסת סיבים בשיטת ה-Micro-Trenching (כיום הם עוברים בהדרגה לפריסה באלחוט) ובסרטון השני מתחתיו: איך גוגל בחרה את הקבלן, שיבצע בפועל עבורה, עם הציוד שלו, את הפריסה החדשה הזו:



 
 
Bookmark and Share