Telecom News - מבחן בית חכם: האם אפשר ליצור בית חכם ובטוח? איך Alexa קשורה לכל זה?

מבחן בית חכם: האם אפשר ליצור בית חכם ובטוח? איך Alexa קשורה לכל זה?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> Global >> מבחן בית חכם: האם אפשר ליצור בית חכם ובטוח? איך Alexa קשורה לכל זה?
אלקסהמבחן הבית החכם: האם אפשר ליצור בית חכם ובטוח? ואיך Alexa קשורה לכל זה?
מאת: מערכת Telecom News, 13.3.18, 15:30
 
נבדקו חלק ממכשירי ה-IoT הפופולריים בשוק היום (12 מכשירים של 7 יצרניות) כדי לדמות בית חכם בסיסי המחקה את המכשירים המקוונים אותם נמצא ככל הנראה במשק בית טיפוסי. אילו צעדים מומלץ לנקוט?
 
רבות מדובר על "הבית החכם". הכוונה היא למכשירים המחוברים לרשת ואמורים להקל על חיי היומיום. בין אם להדליק את הדוד, לווסת את הטמפרטורה בחדר, לצלם את מה שמתרחש בבית והשיא כמובן הן העוזרות הקוליות, שמאפשרות באמצעות פקודות קול לשלוט על כל הבית.
 
העוזרות הקוליות הן אחד הטרנדים החמים בעולם כיום. למרות שהן כלל לא נמכרות בישראל ויש להזמין או לרכוש אותן בחו"ל, הערכה היא, שבישראל יש בין 15 ל-20 אלף רמקולים חכמים. בארה"ב, למשל, 46% משתמשים בעוזרות הקוליות. כך, עפ"י סקר של מכון פיו בשנה שעברה. עד כה ההערכות הן, שנמכרו בארה"ב כ-40 מיליון עוזרות קוליות. כך, שבכל בית אב שלישי ניתן למצוא עוזרת קולית.
 
מכשירים "חכמים" או כפי שהם נקראים בסלנג הטכנולוגי IoT (האינטרנט של הדברים) הם המצאה מדהימה ההופכת את חיי היומיום הדיגיטליים לקלים יותר. אך כמה הם מאובטחים מבחינת שמירה על הפרטיות?
 
כדי לבדוק האם אפשר ליצור בית חכם ובטוח, צוות המחקר של חברת אבטחת המידע ESET, בחן חלק ממכשירי ה-IoT הפופולריים בשוק היום כדי לדמות בית חכם בסיסי המחקה את המכשירים המקוונים אותם נמצא ככל הנראה במשק בית טיפוסי.
 
הרבה בעיות יכולות לצוץ בעת שיוצרים מרחב מחיה מקוון. אחד האתגרים העומדים בפני כל הבתים החכמים, אפילו הבסיסיים שבהם, הוא החיבור בין מכשירים של יצרנים שונים. כך, שייצרו חוויה הרמונית ואחידה, או לפחות דומה לכך ככל האפשר.
 
צוות החוקרים רכש מספר מכשירי IoT הנחשבים להכרחיים עבור כל אדם המעוניין ליצור בביתו בית חכם. בנוסף, נרכשה עוזרת קולית (מכשיר המקבל פקודות קוליות ומסוגל לשלוט ברבים מהמכשירים המחוברים לאינטרנט. למעשה, לרוב הבית חכם, אם כי פחות בישראל, יתחיל במכשיר כזה ורק לאחר מכן ישפר את הפונקציונליות שלו באמצעות מכשירי IoT נוספים).
 
האם אתם יודעים אילו נתונים הבית החכם אוסף עליכם?
השיקול העיקרי להתקנת בית חכם הוא, שבית כזה לא יפגע בפרטיות ויאסוף פרטים, שהוא לא צריך לאסוף וכמובן שלא ישתמש בהם לצרכים שלא  מודעים אליהם.
 
לכל יצרן חייבת להיות מדיניות פרטיות או מסמך דומה המסביר כיצד הנתונים, שנאספים ע"י מכשיר או באמצעות השירותים, שבהם נעשה שימוש, נאספים ומשומשים. חלק מהמדינויות מעורפלות וקשות לקריאה ובמקרים מסוימים קשות לאיתור, בעוד שמקרים אחרים ניתן לראות מאמץ יוצא דופן של חברות כדי להפוך אותם קריאים ומובנים.
 
הדאגה העיקרית של צוות המחקר הייתה, שהמכשירים בבית עלולים לאסוף מידע פרטי. כמובן, שלא ניתן להימנע מזה ורוב המכשירים והשירותים צריכים לאסוף פרטים אישיים בסיסיים. עם זאת, למרבה הדאגה, החוקרים גילו, שחברות רבות משתמשות בביטוי "but not limited to", שמשמעותו היא, שהחברה עלולה לאסוף יותר נתונים מאלה שצוינו במדיניות הפרטיות, שהמשתמש הסכים לה.
 
צוות החוקרים בדק 12 מכשירים של 7 יצרניות, ביניהם מוצר אחד שלא נכלל בדו"ח הסופי מכיוון שהתגלו בו פרצות משמעותיות. כחברת אבטחה, ESET מחוייבת לחשיפה אחראית ושיתוף הפעולה המאפיין את תעשיית אבטחת המידע. לכן, נמסרה הודעה לחברה הנ"ל יחד עם פרטים ספציפיים אודות חסרונותיו של המכשיר, והפרטים לא יתפרסמו עד שהיצרן יפתור את הבעיות האלו.
 
בין המכשירים שנבדקו, העוזרת קולית של אמזון Amazon Echo – Alexa, מצלמות אבטחה של D-Link, רמקול חכם של Sonos, משקל חכם של Nokia, חיבור חכם של TP Link, המאפשר באמצעות חיבור תקע למכשיר החשמל לשלוט במכשיר מרחוק באמצעות הסמארטפון ועוד.
 
האם יש חשש לפרטיות? - כן.
החששות החשובים ביותר עולים מכיוון העוזרות הקוליות, במקרה הזה Alexa של אמזון. שירות, שפועל כצינור לכל שאר המכשירים ולאחר מכן מאחסן את האינטראקציות איתם, יוצר באופן פוטנציאלי הזדמנות פז עבור פושעי הסייבר. לא המוצר ולא השירותים של אמזון הם אלה המוטלים בספק, אבל האקר חכם, שמנסה לדלות נתונים אישיים כדי לגנוב הזהות, יכול ליצור התקפת פישינג ממוקדת כדי לקבל גישה לחשבונות האמזון.  
 
כל אחד מהמכשירים שנבדקו הוביל לבעיות פרטיות מסוימות. תפקידן של העוזרות הקוליות הוא זה שגרם למרבית החששות. זה נובע, בין היתר, מהחשש משיתוף-יתר של הנתונים ע"י שירותים מסחריים, הגנה מעטה מדי על המידע האישי המאוחסן, והאפשרות ליירוט התעבורה הדיגיטלית ע"י פושעי סייבר או נוכלים אחרים.
 
Alexa – "את יכולה להיות מאובטחת?" - זה תלוי.
אם אתם מחליטים לנצל את העוזרות הקוליות בבית החכם, וודאו, שאתם מגדירים כמה פרמטרים חשובים.

הגדירו קוד PIN בעת רכישה באמצעות קול, לרוב עדיף בכלל לא לבצע רכישות באמצעות זיהוי קולי.
אמנו את  Alexa כדי שתכיר את הקול שלכם ואז הגבילו את הפונקציונליות רק להנחיות המוכרות.
כאשר אינכם זקוק לעוזרת האישית, כבו את המכשיר, או לפחות סגרו את המיקרופון.

האם אפשר ליצור בית חכם ובטוח?
התשובה היא... יכול להיות. אף מכשיר או תוכנה לא יכולים להיות בטוחים או חסינים מפני פרצות באופן מוחלט. עם זאת, ניתן לקבל מושג בנוגע לתרבות האבטחה של החברה עפ"י התנהגותה לאחר שמתגלות פרצות במוצריה.
 
בחלק מהמכשירים שנבדקו היו פרצות אבטחה, שנפתרו במהרה באמצעות  עדכון תוכנה/קושחה. אם לא מטפלים בפרצות באופן מידי (או שלא מטפלים בהן בכלל), התגובה הראויה לכך תהיה בחירת מכשיר מיצרן אחר.
 
עם זאת, באמצעות שיקול דעת סביר ונקיטת אמצעי זהירות, ניתן ליצור בית חכם בסיסי.
 
יש לתת את האפשרות לאיסוף נתונים (בנוגע לבית, סגנון החיים, הבריאות ואף הרגלי הגלישה) לגורם יחיד רק לאחר ששוקלים בכובד ראש את ההשלכות האפשריות של החלטה זו ולאחר שקוראים את מדיניות הפרטיות של כל מוצר כזה. כמובן, שבמידה ואין כזאת זה אמור להדליק נורה אדומה.
 
הסקירה המלאה של המכשירים שנבדקו, יחד עם סקירה טכנית של המוצרים - IoT ופרטיות כחלק מהתכנון של בית החכם.
 
 
NORDVPN



 
 
Bookmark and Share