Telecom News - מערכת לשליחת הודעות SMS-השוואת מחירים ואיך לבחור ספק מתאים לעסק

מערכת לשליחת הודעות SMS-השוואת מחירים ואיך לבחור ספק מתאים לעסק

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> מערכת לשליחת הודעות SMS-השוואת מחירים ואיך לבחור ספק מתאים לעסק
מערכת לשליחת הודעות SMS-השוואת מחירים ואיך לבחור ספק מתאים לעסק
מאת: מיכאל פנחס, 1.7.18, 17:00מיכאל פנחס
 
אילו 5 סוגי פתרונות קיימים לעסקים קטנים עד בינוניים בתחום משלוח הודעות טקסט SMS לצרכים עסקיים? מי מספק אותם? האם יש פתרונות חלופיים לשליחת הודעות טקסט SMS?
 
היות וכמעט כל האוכלוסייה בעולם כמו גם בישראל (למעט תינוקות וקשישים סיעודיים) מחזיקה בידיה מכשירי סלולרי, אחד מצורות התקשורת הנפוצות בין אנשים ובין עסקים לאנשים נעשית באמצעות הכלי הוותיק, ששמו SMS. למרות כל ההתקדמות בכלים הנמצאים בסמארטפונים להעברת הודעות (דוגמת סקייפ, ,WhatsApp טוויטר, מסנג'ר, Telegram, אינסטגרם, WeChat וכיו"ב), עדיין שירותי SMS לעסקים הם כלי יעיל ונפוץ ביותר לקשר עם הלקוחות.
 
הבעיה המרכזית בשימוש בכלי הפצה המוניים של הודעות טקסט ב-SMS היא, ששליחת ההודעות הללו כפופה ל"חוק הספאם". עסקים לא מעטים נתבעו (ושילמו ביוקר בבתי המשפט), כתוצאה מאי הבנה כיצד ליישם את "חוק הספאם" בכל הנוגע להפצת מסרים לסמארטפונים של לקוחותיהם ולקוחות בפוטנציה.
 
בנוסף, רבים אינם יודעים, ששליחת SMS למספר קווי ולמספרים מיוחדים (דוגמת כוכביות) עולה כסף (כ-30 אגורות למסרון) לשולח (ובמקרה של בית עסק - לעיתים גם למקבל), בלי שום תלות בחבילת הסלולר שיש לשולח, שבה לכאורה שיגור SMS הוא ללא עלות, במסגרת מגבלות חבילת הסלולר של הלקוח הפרטי או העסקי. זה גם כולל מענה למשלוח מסרון פרסומת, שבה המקבל מבצע איזו פעולה, למשל משיב "הסר" (כשרוצים להפסיק לקבל מסרוני פרסומת וקידום מכירות מאותו עסק או גוף), כשברוב המקרים המענה הזה מנותב למספר קווי. כך, שהמשתמש משלם על המסרון הזה בלי לדעת על כך מראש.
 
מכאן, שבחירת ספק מתאים ופלטפורמה מתאימה לשירות אינה רק עניין כלכלי, שיווקי ומסחרי, אלא קודם כל יש לבדוק אם הפלטפורמה \ הספק של השירות עונה ב-100% על "חוק הספאם", שעבר בשנה החולפת מספר סבבי עדכונים כדי לסגור את כל הפרצות, שהיו בחוק הזה, ופועלים לפי הפסיקה המשפטית הענפה, לרבות הנחיות גופי הצרכנות האמונים על אכיפת חוקי הצרכנות, על פי הפרקטיקה, שהתפתחה ביישום החוק הזה בישראל.

אילו סוגי פתרונות קיימים לעסקים קטנים ובינוניים בתחום משלוח הודעות טקסט SMS לצרכים עסקיים?
בתחום שליחת מסרונים יש כמות גדולה של פתרונות מתחרים, במיוחד בתחום שליחת SMS ל"רשימת תפוצה":
  • שליחת מסרונים בחינם. יש בתחום הזה עשרות פלטפורמות ואפליקציות למשלוח מסרונים בחינם. אפשר למצוא אותן בקלות בהרצת המילים "SMS חופשי" בגוגל ובחנויות של האפליקציות הסלולריות. הבעיה: הן אינן עונות (ככלל) על "חוק הספאם", הן מוגבלות ביכולות, לא תמיד נוחות לתפעול ולמעשה אינן מומלצות כלל למגזר העסקי. לכל היותר ניתן להתנסות בשירותים החינמיים הללו באופן חד פעמי, בשליחת מסרונים לרשימת נמענים לא גדולה, נמענים, שהסכימו בכתב לקבל מסרונים מהעסק. יש ספקים המאפשרים הרשמה למערכת והתנסות בחינם. כך, שמי שמעוניין בשיגור מסרונים באופן חד פעמי או בזמן מוגבל בזמן, יכול להתנסות בשירותים החינמיים הללו, שמוגבלים בזמן ובכמות, דוגמת אלה של חברת Pulseem. יש גם ספקי תקשורת המספקים אפשרות להתנסות חינמית, דוגמת 019-מובייל. למשלוח מסרונים חד פעמי או מוגבל מאוד בזמן, השירותים החינמיים הם המענה המתאים.
  • שליחת מסרונים מספקי שירותי הפצת דוא"ל, Newsletters והודעות שיווקיות למינן. כל ספק של שירות להפצת הודעות ודוא"ל לצרכים שיווקיים מספק גם שירותי הפצת SMS לאותם נמענים (בתנאי שנרשמו במאגר הנמענים עם מספר מכשיר הסלולר שלהם). יש בשוק ספקים רבים להפצת הודעות שיווקיות (הגדולים: רב-מסר ואקטיב-טרייל) ושירות זה מומלץ לבחינה למי שמעוניין לשלב גם שליחת דוא"ל וגם SMS ללקוחותיו. יש בתחום הזה מספר רב נוסף של ספקים מתחרים וביניהם אפשר למנות את: InforUMobile, PayCall, Pulseem, iSend, Global SMS, SMSender, OmniTelecom, SMSIM ועוד.
  • פתרונות מכל ספקי התקשורת (Telecom). הספק הגדול ביותר והמוביל בתחום זה הוא בזק עסקים עם שירות BSMS. השירות של המסרונים יכול להיות מסופק בבזק (שהיא, כאמור, מובילת שוק) בשתי דרכים: כחלק מחבילת Bdirect, שהיא חבילה לשיווק עסקי הכוללת כמה כלים בנוסף למסרונים (דוגמת דוא"ל, אתר, ניוזלטרים, דפי נחיתה ועוד), או שרת מסרונים עצמאי- BSMS. בבזק, חבילת 1,000 SMS לחודש נרכשת ב-39 ₪ לחודש (כולל מע"מ) וחבילת 2,000 SMS לחודש ב-59 ₪ לחודש (כולל מע"מ). שירותיSMS Direct , שיכולים להישלח מדפדפן של העסק ולהשתלב בחבילת Bdirect, עולים: 1) עם האפליקציה של השירות: 11.58 ₪ דמי מנוי חודשי ועוד 0.99 אג' לכל מסרון. 2) ללא האפליקציה של השירות: 349.83 ₪ דמי מנוי חודשי ועוד 0.87 אג' לכל מסרון. בכל מקרה, אפשר לנהל מו"מ מול בזק, כי כל הזמן יש לה מבצעים והנחות על השירותים הללו. מתחרים בה כל ספקי התקשורת הקווית והסלולרית האחרים ואפשר לציין כאן שניים בולטים: חברת סלקט תקשורת (המכוונת למי שמנהלים פעילות שיווקית ענפה ואינטנסיבית של אלפי SMS בחודש ומעלה מול לקוחותיהם ושרשרת הערך שלהם) ומספקת שירות שלם ומקיף לעסקים לצרכי קידום עסקי ושיווק, וחברת 019-מובייל (טלזר-019), שהיא הזולה בישראל בתחום שליחת כמויות גדולות עד עצומות של מסרונים לחודש (במחירים היורדים עד מתחת ל-1 אג' למסרון ומגיעים עד ל-0.5 אג' למסרון, בכמויות של מאות אלפים ומעלה, או סביב ה-1 אג' למסרונים בכמויות של מאות מסרונים עד עשרות אלפים מסרונים).
  • פתרונות מספקי שירותי SMS עצמאיים. חלק מהספקים העצמאיים מספקים שירות מאוד זול, בגלל שהם מפעילים את השירות מהענן. כמה דוגמאות לספקים בתחום זה: SMS Sender של חברת קארדקום, יוניסל, פייקול, Pigimi, "פולסים" (Pulseem), InfroUMobile, SMSiM, SMSזול, VIPlus, Callbiz, Global SMS, iSend ועוד. לדוגמה: חברת מסר10 מוכרת 500 מסרונים ב-17 ₪ שזה כ-3 אג' למסרון. מחירון iSend מתחיל ב-12 אג' למסרון בהזמנת 3,000 מסרונים ויורד ככל שמזמינים יותר מסרונים, עד 3 אג' למסרון בהזמנת 250 אלף מסרונים.  
  • פתרון לשליחת ,SMS שהוא חלק בלתי נפרד ממערכת ה-Call Center (מוקד טלפוני) של העסק. כמעט כל ספקי הפתרונות ל-Call Centers מספקים יכולת שליחת מסרונים מתוך המערכת של המוקד הטלפוני. יש גם ספקים עצמאיים בתחום זה דוגמת LivePerson. תדיראן טלקום, אומניטלקום ואוויה מובילים את התחום הזה במוקדי השירות הקטנים עד הבינוניים. כיום במוקדי השירות המתקדמים יותר פונים ללקוחות בצ'ט (במקום במסרון) או ברשת חברתית. הלקוחות של היום מעדיפים את הגישה הזו, מול הגישה של המסרון, שהיא חד-צדדית ומוגבלת.
פתרונות תקשורת ומחשוב ענן לעסקים

האם יש פתרונות חלופיים לשליחת הודעות טקסט SMS?
בהחלט, יש לא מעט. כיום, השוק של מסרים מיידים עובר לטכנולוגיות חדשות כמו צ'טבוטים (המתבססים על השימוש ב-WhatsApp. חברת אוויה הייתה הראשונה להציע שירות מסחרי כזה בישראל ואחריה הלכו כל שאר הספקים) או לשירות בטכנולוגיית WebRTC בהתבסס על שימוש בדפדפן בלבד (דפדפן כרום עונה כיום בצורה הטובה ביותר לצרכים, למי שמשתמש בגישה הזו). השימוש בטכנולוגיה זו החל מזמן בעולם והגיע בשנה האחרונה גם לישראל, למשל למוקד שירותי בריאות כללית.
 
היתרון של השירותים החדשים הללו: לעסק יש רק עלות ראשונית די נמוכה של הקמת השירות. מול זה, שליחת המסרים אינה עולה כסף לעסק, בכל היקף שימוש, כי היא נעשית על גבי רשת האינטרנט הסלולרית (לקוח הקצה הוא המשלם לחברת הסלולר שלו, על החיבור לרשת האינטרנט הסלולרית). מכאן גם מגיע החיסרון של השירותים החדשים הללו: הם אינם מתאימים למי שאין לו חיבור לאינטרנט הסלולרי (למשל במגזר החרדי ומי שמחזיק במכשיר סלולר ללא אינטרנט).
 
שורה תחתונה בבחירת ספק לשליחת הודעות טקסט SMS לעסקים:
בבחירת שירות SMS לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מאוד מומלץ לבצע ניתוח של צרכי העסק בתחום הקשר שלו עם לקוחותיו, לרבות השימוש של העסק בקמפיינים פרסומיים המבוססים על שליחת מסרונים ודוא"ל בכמויות, ולרבות מה העלויות של קמפיינים אלה, והאם יש הצדקה כלכלית ועסקית לשימוש בכלים הללו. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי המסרים המידיים ללקוחות, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2018.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share