Telecom News - האם ישראל תהיה מעצמת בינה מלאכותית? ניתוח נתונים לגבי חברות בתחום זה

האם ישראל תהיה מעצמת בינה מלאכותית? ניתוח נתונים לגבי חברות בתחום זה

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> האם ישראל תהיה מעצמת בינה מלאכותית? ניתוח נתונים לגבי חברות בתחום זה
האם ישראל תהיה מעצמת בינה מלאכותית? ניתוח נתונים לגבי החברות בתחום זה בארץ
מאת: מערכת Telecom News, 11.7.18, 12:26ישראל מעצמה

ישראל נחשבת היום למעצמת סייבר. תהליך דומה למה שקרה בתחום הסייבר קורה היום עם תחום הבינה המלאכותית. דווקא איראן הצהירה באחרונה, שהיא מדורגת במקום ה-16 בעולם בתחום זה. פוטין: "מדינה שתוביל בבינה מלאכותית תשלוט בעולם".

ישראל נחשבת היום למעצמת סייבר עם 7 חברות סייבר ישראליות המדורגות בין 100 חברות הסייבר הטובות בעולם, כ-400 חברות הייטק פעילות בתחום, ועם מערך סייבר לאומי. קשה כבר להיזכר שרק לפני שנים בודדות היה סייבר מושג לוט בערפל. על פי נייר מדיניות של המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע תהליך דומה קורה היום עם תחום הבינה המלאכותית, עם כ-900 חברות היי-טק ישראליות הפעילות בתחום, רובן ב-3 השנים האחרונות.
 
דווח, שנייר המדיניות החדש של המועצה טוען, שצירוף של הישגים מדעיים והנדסיים בתקופה האחרונה הוביל להתקדמות מהירה ביכולות של מדעי הנתונים ובינה מלאכותית בארץ, מגמה המואצת גם במדינות רבות בעולם. נשיא רוסיה פוטין אף אמר, ש"המדינה שתוביל בבינה מלאכותית תשלוט בעולם". מדינה מפתיעה, שמקדמת את התחום במרץ, היא דווקא איראן, שאף הצהירה באחרונה, שהיא מדורגת במקום ה-16 בעולם בתחום זה.
 
נתונים, שהופקו לבקשת המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע מראים, שבישראל 898 חברות טכנולוגיה המוגדרות כעוסקות בנושאים של בינה מלאכותית הכוללת אינטליגנציה מלאכותית, למידת מכונה, וניתוח ביג דאטה. החברות מציעות יישומים של בינה מלאכותית למגוון תחומים כגון רשתות חברתיות, מסחר מקוון, בריאות דיגיטלית, בטחון ואבטחה ועוד.
 
מניתוח הנתונים, שנעשה ע"י מוסד שמואל נאמן לבקשת המועצה הלאומית למו"פ, עולים תחומי הפיתוח הבאים:

המספר הגדול ביותר של החברות בארץ - 145, עוסקות ברשתות חברתיות ופרסום,
145 עוסקות בפיתוח יישומי תוכנות,
142 עוסקות בטכנולוגיה פיננסית ומסחר מקוון,
114 עובקות בבריאות דיגיטלית וטכנולוגיות רפואיות,
108 עוסקות בפתרונות תוכנה לארגונים.

עוד עולה מהנתונים, שמעל 65% מהחברות הוקמו ב-5 השנים האחרונות (591). אם ב-2008 הוקמו רק 14 חברות חדשות בשנה, ב-2016 זינק המספר לשיא של 186 חברות חדשות בשנה וב-2017 הוקמו 131 חברות חדשות. רובן המכריע הם סטארטאפים בתחילת דרכם ומתחת ל-10 עובדים, בעוד שרק כ-10% הן חברות בוגרות עם מעל ל-50 עובדים. 

10 חברות הוקמו בשנות ה-90, חברות הנחשבות כבר ותיקות בתחום ומעסיקות ברובן מעל 200 עובדים - NICE, RADCOM, Essence, G-STAT, Mobileye ועוד. 
 
רוב החברות מרוכזות באזור המרכז, כאשר 398 מהן ממוקמות בתוך תחומי העיר תל אביב-יפו.
45 חברות ממוקמות בירושלים
 ו-30 חברות ממוקמות בחיפה.
מספר החברות באזורי הדרום והצפון נמוך, כאשר רק כ-20 חברות ממוקמות באזור באר שבע.

דו"ח של חברת PWC הראה, שבינה מלאכותית צפויה לתרום 15.7 טריליון דולרים לכלכלה העולמית עד 2030, כי התמ"ג העולמי יעלה בממוצע ב-14% כתוצאה משיפורים בתחום הבינה המלאכותי וכי 6.6 טריליון דולרים יגיעו מגידול בפריון, בעקבות אוטומציה של תהליכים שונים כגון שימוש ברובוטים ואוטומציה של משרות. תרומה נוספת תגיע מביקוש גובר לייצור איכותי, מותאם אישית או משופר, שתאפשר הטכנולוגיה החדשה.
 
אופיר אקוניס, שר המדע: "אנו עדים למהפכה כתוצאה מהבשלה של תחום בינה מלאכותית, שנתמכה בחלקה ע"י כח מחשוב אדיר, ע"י איסוף מידע בסדר גודל גדול, וע"י אלגוריתמי בינה מלאכותית, שפותחו בתקופה האחרונה". לכן החליט המשרד באחרונה להשקיע בשלב הראשון כ-15 מיליון ₪ בקידום המחקר באקדמיה ובמחקרים דו-לאומיים עם מדינות המעוניינות".

פרופ' דניאל הרשקוביץ, יו"ר המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע: "לישראל יש פוטנציאל מעולה להיות אומת הבינה המלאכותית. כיום, ישראל היא אחת המדינות המובילות במדעי המחשב ובהנדסת אלקטרוניקה והנדסת מחשבים.

עם זאת, מספר המחקרים, שישירות בבינה מלאכותית, אינו גדול באקדמיה הישראלית. באחרונה פתח משרד המדע בתכנית חדשה לקידום ולעידוד מחקרים בתחום זה באקדמיה. בין המחקרים מקבלים מימון: זיהוי פנים בתמונות ממוחשבות, זיהוי ממוחשב של תאים ביולוגיים ועוד.

אך על פי ההערכות, שערכו במועצה הלאומית למו"פ, כח האדם, שמוכשר במוסדות להשכלה גבוהה וביחידת הצבאיות, אינו מספיק. בשל קצב ההתפתחות המהיר בהייטק והדרישה מחברות מקומיות וחברות גלובליות, שפותחות מידי יום מרכזי פיתוח בישראל, קיים ביקוש אדיר לכוח אדם מיומן, במיוחד בתחום זה, בו התחרות על משאבי כח אדם מיומן עצומה וכותרות על גניבת 'טאלנטים'. מצד שני, שוק התעסוקה צפוי לעבור שינוים דרסטיים, כתוצאה ממספר המקצועות, שיצומצמו בצורה ניכרת.

עכשיו הזמן למנף את היתרון היחסי לכיוונים המבטיחים המסתמנים של העתיד. ישראל תוכל לנצל את יתרונותיה כדי להוות גורם גלובלי משמעותי במגוון שווקים, שעד לפני כמה שנים לא העלינו על הדעת, כגון תעשיות הרכב, השיווק, הבנקאות ועוד".
 
TLV-GENERATOR



 
 
Bookmark and Share