Telecom News - פשוט מפחיד: חיסול הפרטיות באמצעות מכשיר הסלולר

פשוט מפחיד: חיסול הפרטיות באמצעות מכשיר הסלולר

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> פשוט מפחיד: חיסול הפרטיות באמצעות מכשיר הסלולר
יזמים צעירים הופכים את המידע על מקום המצאנו למידע חופשי שממנו ניתן לדעת עלינו (כמעט) הכל!
מעקב סייבר
מאת: אבי וייס
17.02.13, 10:00
 
במסגרת "אי כנס לסייבר" עליו דיווחתי בנפרד, נחשפה חברת הזנק חדשה (בהקמה), שיזמיה ביקשו ממני לא להסגיר כל פרט מזהה, כולל מקורות המידע, שעליהם הם נשענים בפיתוח החדש שלהם. הם כרגע במה שמכונה Stealth Mode ("נסתרים") ואני מכבד את בקשתם. אולם, את תוצרי הפיתוח שלהם ואת המסך עליו מוצגת הגרסה הראשונה של הפיתוח - הרשו לי לחשוף ולצלם.

המיזם הזה עושה דבר אחד בלבד: עוקב אחרי כל אחד מאתנו המחזיק בידו סמארטפון (או טאבלט סלולרי). הנתונים על מיקומנו נאגרים ומנותחים במערכת ומוצגים על גבי מפת גוגל. כך, ניתן לראות מה כל אחד מאתנו עושה בכל שעה ביום, לאן הוא הולך \ נוסע, עם מי הוא נפגש ומתי, והיכן הוא בכל רגע נתון (כל עוד מכשיר הסלולר פועל). בנוסף, הנתונים מוצלבים (בשלב זה) מול פייסבוק, כך שהפרופיל הפרטי של כל אחד מאתנו מוצמד לאייקון על גבי המפה. בקרוב יוצמדו הפרטים הגלויים על כל אחד מאתנו והמצויים ברשתות חברתיות נוספות דוגמת: לינקדאין וגוגל+. 


הבעיה: מהיכן מגיעים הנתונים הללו עלי ועל כל אחד ממכם למערכת האינטרנטית הזו? הרי ברור שיש כאן פגיעה קשה בפרטיות. התשובה מאוד פשוטה: הנתונים מגיעים מאתנו. הם נשאבים משלל התוכנות הנמצאות על מכשיר הסלולר שלנו, שמדווח לשרתים בארץ ובכל רחבי העולם היכן אנו נמצאים בכל רגע. קשה למנוע את זליגת המידע הזה, משום שאנו הטענו את התוכנות הללו ע"ג המכשיר, או קיבלנו את המכשיר עם התוכנות הללו כבר מוטענות עליו, במעמד הרכישה. הפעלת התוכנות מהווה את הסכמתנו ל"תנאי השימוש" בתוכנות הללו, שנעזרות במיקום שלנו כדי "לתת לנו שירות". החינמיות בשרות עולה לנו ביוקר: אנו משלמים על החינמיות במחיר היקר ביותר עבורנו: הפרטיות שלנו. 

בבדיקה קלה, שערכתי במכשיר הסלולר שלי (סמסונג גלקסי-3 עם מערכת הפעלה אנדרואיד 4.01), מצאתי לפחות 20 תוכנות ש"חשודות בעיני", שהן אלו המדווחות על מיקומי כל הזמן: מזג האוויר של מסך הבית - AccuWeather, תוכנת הניווט Waze, כל התוכנות של גוגל (יש באנרואיד די הרבה), סקייפ, פייסבוק, לינקדאין, מערכת Foursquare, תוכנת Circle, תוכנת FullTank, תוכנת Easy, דפי זהב ועוד. לא הצלחתי לקבל מהיכן הנתונים למפה המוצגת כאן למטה נלקחו. אולם, כמעט כל אחד מאתנו מופיע על המפה, כולל כל מסלולי ההליכה או הנסיעה שלו, לפי כל חתך זמן אפשרי, כולל מי היה לידו בכל מקום בכל רגע נתון, לרבות פרטיו ותמונתו, שנשלפים מהרשתות החברתיות. פשוט מפחיד. "האח הגדול" מגיע מיזמי סייבר הישראלים הצעירים היישר אלינו, על מפת גוגל. 

 
בתמונה: מסך המעקב אחרי כל אחד מאתנו ע"ג מפת גוגל של ישראל:
סייבר מעקב

 
 


המלצה לגולשים באתר TelecomNews:
חומר חדשותי נוסף לדף הבית נמצא בתפריטים המשניים. אתר חדשות זה בנוי כמו עיתון, בו כתבות רבות נמצאות בדפיו הפנימיים. באתר יש כבר אלפי פריטי מידע וכתבות. בדף הבית מצויות, כמו בכל עיתון, רק הכתבות הראשיות. לכן, מומלץ להקליק על התפריטים בסרגל העליון ולמצוא את תחומי העניין. 
 
 



 
 
Bookmark and Share