Telecom News - כיצד להתכונן לפגישה עם משקיע בסטארט אפ?

כיצד להתכונן לפגישה עם משקיע בסטארט אפ?

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> כיצד להתכונן לפגישה עם משקיע בסטארט אפ?
גיא חורש

כיצד להתכונן לפגישה עם משקיע בסטארט אפ?

מאת: גיא חורש

6 כללים לשיפור תוצאות הפגישה של הסטארטאפיסט עם משקיע פוטנציאלי

 
עבור חברות סטארט אפ, יציבות תזרים המזומנים הנה הגורם הקריטי ביותר להישרדות בשלבים הראשונים. עמידה ביעדים האסטרטגיים כגון פיתוח מוצר, אבטיפוס, ניסוי בטא ויציאה ראשונית לשוק תקנה לחברת ההזנק את הזכות לקבל כספים במסגרת הסכם השקעה מבוסס milestones כנהוג ברוב הסכמי ההשקעה כיום. מכאן החשיבות הגדולה להצליח לגייס כסף ובמהירות.
אם כן, מדוע כל כך הרבה מנהלי חברות סטארט אפ מגיעים לא מוכנים לפגישות עם משקיעים ולתהליך גיוס משקיעים? אנג'לים וקרנות? אין זה משום שהפגישות לא נתפסת בעיניהם כחשובות מן המעלה הראשונה, אלא משום שחסרה להם המתודולוגיה הבסיסית להכנה מקצועית עבור פגישות מעין אלה.
 
להלן 6 כללים לשיפור תוצאות הפגישה עם משקיע פוטנציאלי (כתוב בלשון זכר. אולם, הכוונה הנה ללשון זכר ונקבה):
 
  1. לבוש
אמנם אנו חיים במדינת ישראל, אך עדיין יש מנהלי חברות סטארט אפ, שמגיעים לפגישות לבושים בג'ינס. איך שאתה מתלבש מגדיר את איך אתה תופס את עצמך ואת החברה שלך. יזם שמגיע בג'ינס נראה אחרת מיזם שמגיע מחויט. תן כבוד לעצמך ולאדם אשר עמו אתה נפגש ולגוף אותו הוא מייצג.
 
  1. שפת גוף ואינטונציה במהלך המצגת
מעבר לכל התארים אנחנו בסך הכול בני אדם. לכן, חשוב שכאשר אנו מקבלים מסר או מספר מסרים, למשל, במהלך הצגת מצגת, נזדהה ככל האפשר עם המציג ונתעניין זמן ממושך, ככל הניתן, עם מה שנאמר. לכן, הקפד על יצירת קשר עין עם כל משתתף, תן יחס לכל משתתף, אל תעמוד בפינה בלי לזוז כל זמן הצגת המצגת. תהיה דינאמי, "תן למצגת חיים", תן דגש לדברים הנאמרים בשקפים באמצעות אינטונציה לפי מדרג החשיבות שלהם. מצגת...זו הצגה, וראוי שהיא תהיה טובה ומהנה. בעתיד יצפו ממך להציג באופן מוצלח מול לקוחות ושותפים עסקיים. 
  1. תוכן המצגת
לכל מצגת יש אסטרטגיה עסקית. חשוב, שתוכן המצגת יהיה בנוי באופן הגיוני ויכלול מרכיבים כגון סקירת החברה והשוק, מוצר ושירותים, תחרות, בידול מול התחרות וחסמי כניסה, מודל עסקי, שימוש בכספי ההשקעה, מודל Exit ושאר המרכיבים. יש לזכור, כי נוהגים לומר, ש20%- מלקוחותיך יהיו אחראים ל80%- מהיקף המכירות שלך. לאור תופעה זו עליך לאתר מי הם 10 הלקוחות הגדולים הבאים בחשבון מה 20% ולציין כיצד תגיע אליהם. המצגת צריכה להיות בנויה באופן הגיוני ורציף ומה שחשוב לזכור, הוא שאתה מבקש ממישהו, שאין לו מושג מה אתה עושה, להבין מדוע להשקיע בך כסף. תעשה את זה קצר, ברור ומעניין.

 
הצגת מצגת למשקיע 
 
  1. התאמת המצגת למשקיע
לאיזה משקיע מציגים? מה מעניין אותו? באילו תחומים וחברות הוא כבר השקיע? מה ניתן ללמוד על המשקיע באינטרנט? מה הוא אמר? היכן? במה הוא מאמין? במה לא? את כל אלה כדאי לדעת לפני הפגישה. לכן, בצע הכנה מקיפה על המשקיע לפני כל פגישה. דאג, שהמסרים במצגת יתאימו לאופיו המקצועי. משקיעים חשים בצדק, חשים בנוח להשקיע בתחומים אותם הם מכירים ובהם הם מבינים. כך, ניתן לכמת את הסיכון בהסתברות גבוהה ומדויקת יותר. אם ניתן להדגים את המוצר או השירות נשוא המצגת על תחום או תעשיה אותה מכיר המשקיע היטב, תגדל ההסתברות שהוא יחוש נוח יותר ויקלוט את המסרים טוב יותר. זו מטרתך.
 
  1. רשת הקשרים
עולם המשקיעים הנו חוג יחסית קטן. רבים מאד המקרים בהם משקיעים מכירים האחד את רעה.  צא וראה האם יש לך קשרים לאנשים המכירים את המשקיע, את פעילותו ואת הקולגות שלו. האם יש לך קשרים בחברות בהן הוא השקיע? מה אתה יודע עליהן? אם לא מספיק, למד.
 
  1. ניהול הזמן לסיטואציה
משקיע רואה בממוצע כשלוש חברות ביום. זמנו קצר ומוגבל. עם זאת, יזמים מתפתים לבזבז זמן יקר בשיחות חולין על חשבון זמן לדיון במהות העסק. מהות זו תקבע אם תתקיים פגישת המשך או לא. יש לתת את הדעת ולכנן מבעוד מועד כמה זמן מוקדש לכל שקף ולזכור שיש כ- 45 דקות להעביר את כל המסרים ולהתעכב על כל הנושאים החשובים באמת. יש להקדיש פחות זמן לשיחות כגון "איפה היית בצבא", כדי לא למצוא עצמך בסוף הפגישה מסיים להעביר 60% מהמצגת. זה קורה הרבה זה יוצר רושם לא רציני. יש להיזהר ממלכודת הדבש הזו, "נחמדות" לא על חשבון מהות.   
  
גיא חורש, פברואר 2013
הבעלים של טארגט, חברה לייעוץ עסקי אסטרטגי.

guyhoresh@gmail.com
 
Bookmark and Share