Telecom News - מרכזיות IP לעסקים קטנים - איך לחסוך בזמן וכסף במציאת ספק תקשורת מוביל?

מרכזיות IP לעסקים קטנים - איך לחסוך בזמן וכסף במציאת ספק תקשורת מוביל?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> מרכזיות IP לעסקים קטנים - איך לחסוך בזמן וכסף במציאת ספק תקשורת מוביל?
מרכזיות IP לעסקים קטנים - איך לחסוך בזמן וכסף במציאת ספק תקשורת מוביל?VoIP
 
עולם המרכזיות העסקיות נמצא בתזזית של מעבר לשירותים מנוהלים מרחוק ובענן. איך לא מפסידים את ההתפתחות הזו ובוחרים במרכזיה המתאימה והחסכונית לעסק?

 
כיום, אין כל טעם לרכוש, להתקין או לתחזק מרכזיות אנלוגיות. די ברור, שמדובר בהוצאה כספית שניתן לחסוך בה, שמכבידה על העסק בתפעול השוטף שלו. המרכזיה האנלוגית מספקת רמת שירות נמוכה ובסיסית בלבד לעסק. במציאות בה רבים מסתובבים עם סמארטפונים והעובדים מצפים לעבוד בכלים מודרניים וממוחשבים, הדרך הנכונה היא לשלב מרכזיות IP במערך המחשוב בעסק.
 
עולם מרכזיות טלפון לעסקים קטנים ובינונייםSMB\SME, מתחלק לכמה סגמנטים, ששונים זה מזה במחירים, שיטת הפעלה ויכולות. כיום, הנטייה של השוק היא לעבור לטלפוניית IP בענן. זה יותר זול מכל היבט, ומספק יכולות שאין במרכזיות פיזיות. ברור לחלוטין, שכל מרכזיה מכל סוג אמורה לתמוך בפרוטוקול SIP, עם יכולת התממשקות (ישירה, או דרך ספק שירותי תקשורת) לעולם הישן (ה- PSTN).  
 
המונחים הבסיסים למרכזיית טלפון במיקור חוץ  מחדדים את הצורך, שכל עסק יבחר בחלופה המתאימה לו מבין שלל האפשרויות. זו אינה משימה קלה, פשוטה או מהירה.
 

מהם הפרמטרים בבחירת מרכזיות IP?

א. השלב הראשון והחשוב ביותר: ניתוח צרכים, סיכונים ותקציבים.
 
ב. קביעת היקף שלוחות החוץ והפנים (כלל אצבע: קו חוץ אחד על כל שלושה קווי פנים), קביעת החיבור למערכות פנימיות, החלטה בדבר הצורך במערכות משלימות (למשל: פקס נכנס למייל, מייל לפקס, תאים קוליים, הקלטות, Softphones, שילוב עם Outlook, שילוב עם סלולר, שירותי חיוג בינלאומיים, שירותי נוכחות – Presence, שירותי מסרים מאוחדים – UC, ועוד), הצורך בתמיכה בעברית, ניתוח ובחירת שירותי Call-Center כשירות נלווה מעל למרכזיה, בחירת כלי BI (אם נדרשים) למעקב וניהול שירותי המרכזיה ועוד. חובה להציג אומדן כמות השלוחות הנדרשות בהווה ובעתיד (צרכי הגידול) והיכולות הנדרשות לסוגי השלוחות, לרבות לשיחות ועידה טלפונית ושיחות ועידה כולל וידיאו.
 
ג. בחירת רמת שירות (SLA) וביטוח למרכזיה, והאם לרכוש את המרכזיה, להפעיל אותה במיקור חוץ, או להשכיר אותה בליסינג.
 
ד. בחירת השיטה המתאימה לצרכי העסק: מרכזיה פיזית בבית העסק, בבעלות העסק או במיקור חוץ, מרכזיה מחוץ לעסק בבעלות העסק או במרכזיית טלפון במיקור חוץ, מרכזיה בענן בבעלות העסק או במיקור חוץ. השיטה הזולה ביותר לאורך זמן: מרכזיה בענן במיקור חוץ.
 
ה. קביעת הציוד שיותקן בבית העסק:
 1) בכל שיטה יש צורך בטלפוני IP (ומתאמי IP, במקרה שיש טלפונים אנלוגיים ישנים). אין כיום כל טעם לרכוש טלפונים אנלוגיים, משום שטלפוני IP עולים כיום החל מ- 60 דולרים, שזה המחיר של טלפון אנלוגי עסקי.
 2) סוג המרכזיה הפיזית או הווירטואלית.
 3) שדרוגים הנדרשים בעסק לרבות ברשתות הפנימיות, כבילה, אספקת חשמל, חלקי חילוף, וכיו"ב.
 
ו. קביעת רמת ההגנות והגיבויים לטלפוניה (סעיף שיכול להיות די יקר, בתלות ברמת ההגנה המבוקשת, בהתאם לרמת הסיכונים המוערכת).
   
ז. ביצוע תיחור בין ספקים, כדי לבחור נכון את המרכזיה לעסק. לכל שיטה נבחרת יש מספר לא מועט של ספקים.
 
 
האפשרויות הקיימות בישראל למרכזיות IP לעסקים קטנים בישראל מתחלקות לקטגוריות מרכזיות הטלפון הבאות:
 
א. טלפוניה במרכזיות המותקנות בחצרי הלקוח, החברות המובילות כאן הן: סיסקו, אוויה פנסוניק ותדיראן טלקום.
 
ב. טלפוניה מרוחקת במתכונת של IP-Centrex. ספקי תקשורת מובילים: בזק, סלקום - 013 נטוויז'ן, פרטנר - 012 סמייל.
 
ג. שירותי Hosted PBX (שירותי טלפוניה כוללים), שבהם המרכזיה וכל שאר השירותים מסופקים ע"י ספק השירות במיקור חוץ. הספקים הם אותם מתחרים כמו ב- IP-Centrex. שירותים אלו מיועדים בעיקר לעסקים גדולים.
 
ד. שירותי טלפוניה בענן. החיבורים הם בד"כ בתצורת SIP Trunk. המובילה בתחום: מיקרוסופט Lync. למיקרוסופט מגוון אינטגרטורים ובראשם תדיראן טלקום, בינת וחברות האינטרנט.
 
יצוין, שהקמת מרכזיה בענן ה- SIP היא עניין של דקות, ועקב רוחבי הפס הטובים, שיש היום ברשת האינטרנט בישראל (וגם לעולם), איכות השיחות כיום ממש טובה כמעט לכל יעד. בנוסף, מיקרוסופט הציעה גרסה חדשה משולבת סקייפ בענן, שמתאימה ללקוח הביתי והעסקי הקטן עד הבינוני בתצורה זולה יותר מה- Lync.  
 
יודגש, שאין הבדלים משמעותיים בין המרכזיות של סיסקו, אוויה, פנסוניק ותדיראן טלקום. תדיראן טלקום היא מובילת שוק (מעל 50% מהשוק) בעיקר בגלל יכולת תמיכה ושירות טובה, בשילוב מחירים סבירים ואמינות. מי שמחפש רק את המחיר הזול ביותר, ימצא אותו במרכזיות אסטריסק (קוד פתוח בתקשורת). מי שמחפש מרכזיה יוקרתית התואמת באופן הדוק לשאר מוצרי הרשת והתקשורת שלו, שבאים מספק אחד (סיסקו, או לחלופין אוויה), ייטה אולי לקחת מרכזיה מסיסקו או מאוויה.
 
מרכזיות זולות מסין או בקוד פתוח (Asterisk) ללא שם מותג - אינן מומלצות, בכל מקרה, בהתאם לפתגם: "טעמה המר של איכות ירודה נותר זמן רב לאחר שפג טעמו המתוק של מחיר נמוך".  
 
טיפ:
במצב בו העסק מתלבט בין מרכזיה מקומית לבין IP-Centrex או שירותי ענן, הדרך הטובה ביותר היא להתנסות. מומלץ לבחור כמה שלוחות (בין בעסק עצמו ובין בשלוחות מרוחקות, למשל בסניף מרוחק) ולחבר אותן באחת מהאפשרויות לתקופת זמן מוגבלת (לכל היותר לחצי שנה), ואחר כך להחליף את המערכת למערכת המתחרה. האמרה: "אין חכם כבעל ניסיון" בהחלט מתאימה כאן, והמשוב של המשתמשים עצמם בטלפוניה הוא המדד הטוב ביותר להערכת הצלחתה. חשוב להבטיח, שטלפוניית הקצה, שבידי המשתמשים, תהיה עם תפריטים בעברית וקלה לתפעול, מה שיכול להטות את התוצאה באופן מובהק. זאת, כי משמשי הקצה אינם מבינים ואינם יכולים להבחין בין הקשיים שמקורם בטלפוניית קצה לא מתאימה לבין הקשיים שמקורם במרכזיה לא מתאימה לצרכיהם.
 
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2013.
מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
  
מרכזייה IP



 
 
Bookmark and Share