Telecom News - AppsMania 2013 או טרוף האפליקציות

AppsMania 2013 או טרוף האפליקציות

דף הבית >> לגיקים >> חדשות עולם האפליקציות >> AppsMania 2013 או טרוף האפליקציות
AppsMania 2013 או טרוף האפליקציות
מאת: חיים חביב, 27.4.13, 21:00

היכן הכסף הגדול? וגם, לא כל הנוצץ - זהב!

מאות מפתחי אפליקציות, מתכנתים, מעצבים, חובבים וציידי הזדמנויות עסקיות גדשו בסוף השבוע (25.4.13) את אולם האירועים אקסודיה בתל אביב, לכנס המפתחים השנתי השלישי של איגוד המובייל הישראלי -  3rd Annual IMA Developers Conference שנערך תחת הכותרת AppsMania 2013 .
זהו, ללא ספק, כנס מפתחי אפליקציות המובייל הגדול בישראל - אירוע חשוב, שתכניו הוכנו ע"י איגוד המובייל הישראלי (IMA - Israel Mobile & Media Association ) בקפידה, לרבות שילוב במינון נכון של מרצים מחו"ל והעמדת כ- 12 דוכני הדגמה, בהן אפליקציות מוצלחות (PayPal) לצד יוזמות טריות המחפשות עדיין את דרכן.
אייל רשף
אייל רשף (בתמונה משמאל), יו"ר ומייסד איגוד המובייל הישראלי, פתח את הכנס ועמד על מחויבות האיגוד לסייע בהצלחת מפתחי אפליקציות המובייל, דרך עידוד שותפויות אסטרטגיות, עידוד חדשנות ובניית "אקו סיסטם" מקומי תומך. בהקשר זה הזכיר את היוזמה המשותפת עם חברת ספרינט, שהוכרזה בראשית השנה (31.1.13), להפעלת מאיץ ה- IMA LTE Center, שיחל לפעול בקרוב מאד ברמת החייל, ויאפשר סביבת התנסות למפתחי אפליקציות לדור הרביעי.

השאלה המרכזית, שריחפה באולם (ובשיחות מסדרון), וגם קיבלה ביטוי כמעט בכל הרצאה וברב-שיח הייתה אחת: כיצד להפוך אפליקציה חדשה לכסף טוב, כיצד למסחר אותה ולהשיא רווחים למפתחיה. האם יש מתכון קסם להצלחה או אולי קיצורי דרך פלאיים או סתם מתודות ראויות?

ההערכה הרווחת בקרב המומחים, כי בשנת 2012 נרשמה קפיצה חדה לעומת 2011 במספר החברות והקבוצות בישראל העוסקות בפיתוח יישומים למובייל בכל השלבים (Seed, מו"פ וכו'). דוגמא מובהקת קיבלנו בתערוכת הסלולר העולמית בפברואר האחרון בברצלונה, אליה התייצבו למעלה מ- 100 חברות ישראליות, כ- 7% מכלל החברות המשתתפות בתערוכה. אני מסופק אם לכל קבוצה (או יחיד) של מפתחי אפליקציה יש אכן תכנית עסקית סדורה, או כפי שהיטב להגדיר זאת אחת המרצים הזרים - הם לא יותר מיוזמה של מפתח לפתור קושי או בעיה אישית, שנתקל בה בעצמו. מסתבר, כי לא די בכך כדי להצליח, וכי גם בעולם האפליקציות יש לבצע מחקר שוק מסודר, בחינת צרכים, טעמים, איתור קהל יעד וכיו"ב.

היטיב להגדיר להגדיר את המציאות הזו Andreas Papas, אנליסט בכיר בחברת המחקר VisionMobile, ויוצא הרגולטור הבריטי Ofcom, שאמר: "בעיני רבים נראית האפליקציה כפירוטכניקה מרהיבה של זיקוקין, עם הרבה רעש וכייף, אך האמת הרבה יותר פרוזאית: אי הוודאות רבה, השוק פרוע ורק מעטים יצליחו".

אנדראס ציין, על בסיס מחקר, שהקיף למעלה מ- 3,400 נשאלים (Developer Economics 2012), כי להערכתו יש היום בשוק למעלה מ- 1.1 מיליון אפליקציות זמינות בחנויות היישומים הרשמיות (אפל, גוגל, נוקיה, בלקברי). לדבריו, למעלה מ-60% ממפתחי היישומים נמצאים כיום מתחת ל'קו העוני' (“Poverty line”) - המוגדר בסקר כתמורה חודשית מתחת ל- 500 דולרים לחודש לאפליקציה (סכום שלא די בו למחייתו של אדם בארה"ב, או בישראל, אך גבוה מאד למפתח בהודו, אמר). רק מיעוט קטן של אפליקציות, בשיעור חד-ספרתי, מייצר לבעליו תזרים הכנסות משמעותי. לדבריו, נמצאים מעל לקו העוני רק: כ- 2.6% ממפתחי אפליקציות אנדרואיד, כ-3.4% ממפתחי iOS, כ- 1.8% ממפתחי בלקברי וכ- 2.9% ממפתחי HTML.
 
תמונה: אנדריאס פאפס, שואל: היכן הכסף הגדול?
היכן הכסף?
 
כך לדוגמא, חברת אפל שהכריזה רק לפני ימים אחדים על תוצאותיה לרבעון הראשון 2013, רשמה רווח נקי בסך 9.5 מיליארד דולרים. רק חלק זעיר מהכנסות החברה מהאפליקציות הגיע בפועל לידיהם של המפתחים. לפי חשבונו, החברה העבירה כ-8 מיליארד דולרים לכ- 1.1 מיליון אפליקציות - בממוצע, כ- 7,000 דולרים לאפליקציה).

היכן הכסף הגדול של המפתחים? בחתך גיאוגרפי (בממוצע): צפון אמריקה - 2,172 דולרים לחודש לאפליקציה; אירופה - 1,653 דולרים.

אלו פלטפורמות מניבות את עיקר ההכנסה למפתחי אפליקציות ניידות? פלטפורמת iOS  מובילה - 1880 דולרים לאפליקציה, וינדוס פון - 1,528 דולרים, אנדרואיד - 1,456 דולרים. נתון מעניין נוסף: רק 30-35% מההכנסה החודשית מקורה בתמורה עבור פרסום ומתשלום עבור הורדת אפליקציה.

כדי לעודד פיתוח אפליקציות יש גם מקרים של 'נדיבות לב'. כך לדוגמא, מציעה כעת חברת בלקברי, במסגרת מהלך להרחבת סל אפליקציות ל- Blackberry 10, התחייבות למפתח להשלמת הכנסה שנתית מאפליקציה ל- 10 אלפים דולרים (למפתח שיגיע לסכום נמוך תשלים החברה את ההכנסה כאמור).

ולסיכום, מספר תובנות מעניינות: עבודת פיתוח בצוות מניבה בד"כ הכנסה גבוהה יותר ל'גולגולת' - מאשר עבודת יחיד, כזאב בודד. פיתוח אפליקציה מוזמנת, לפי דרישת לקוח ספציפי משתלמת הרבה יותר. וכרגיל, יש אפליקציות המכניסות יותר, בעיקר אלו שפותחו לשוק הנדל"ן, השוק הפיננסי ושוק הטלקום (בסדר יורד). קחו זאת לתשומת ליבכם.

באיגוד המובייל היטיבו לבחור את שם הכנס - AppsMania 2013. 'מאניה' (לפי ויקיפדיה), היא "הפרעה נפשית המאופיינת בתחושת התעלות, תחושת כל-יכול ופעלתנות יתר. הלוקה ב'התקף מאניה' מאופיין במצב רוח מרומם או באופוריה, ונוטה לרקום תכניות חדשות. הוא עשוי להיראות רציונלי ברגע אחד וחסר כל שליטה רגע לאחר מכן...התנהגותו של החולה בזמן התקף מתאפיינת במעשים נמהרים...". משפט סיכום למפתח הנלהב: קח אמירה זאת במידה של הומור אך הקפד להתנהל בשכלתנות ובזהירות. חבל על זמנך ועל ממונך, לא כל הנוצץ - זהב!
 
מחפשים כסף



 
 
Bookmark and Share