Telecom News - איפה הכסף? מצוי בביורוקרטיה הממשלתית שחיסלה גם את הבורסה

איפה הכסף? מצוי בביורוקרטיה הממשלתית שחיסלה גם את הבורסה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> עמדות ניתוחים >> איפה הכסף? מצוי בביורוקרטיה הממשלתית שחיסלה גם את הבורסה
שר האוצר - אוייב הציבור מספר 1, לא רק של שכבות הביניים, גם של שוק ההון והמשקיעים. כך טענו הדוברים בכנס ועידת תל-אביב גלובל 2013, שנערך היום. אזהרה חמורה מפני התמוטטות הבורסה עקב צעדי האוצר.
מאת: אבי וייס, 13.5.13, 16:30יאיר לפיד

ועידת תל-אביב גלובל 2013 לתחום ההשקעות, שנערכה ביוזמת ביזפורטל ובביצוע של "מידע כנסים" במתחם איירפורט סיטי בקריית שדה התעופה, בהשתתפות אלפי אורחים, עמדה בסימן הוויכוח על תקציב המדינה ל- 2013-14 וחוק הסדרים במשק. אחרי שקראתי להצעת האוצר "פיגוע רב-ממדים" בכל הקשור לעולם ההיי-טק והתקשורת, כמעט כל הדוברים בכנס תקפו בחריפות יתרה את משרד האוצר ואת העומד בראשו, יאיר לפיד

שלמה מעוז, יו"ר הון ליין (קבוצת אלפא פלטינום): "לא הייתה בישראל אף פעם בורסה של ממש. הסיבה: משרד האוצר, המחוקקים, בעלי ההון והבירוקרטיה. אי אפשר להשתלט על חברה בישראל דרך הבורסה. בורסה אמורה לשקף מצב בו רוב המניות של החברה שנמצאת בבורסה מצויות בידי הציבור. בישראל, אין מצב כזה. בקושי 20% ממניות החברות המונפקות מצויות בידי הציבור.

85% מהזמן של החברות מוקדש למענה לרשויות המטרידות אותן. לכן, מעל ל- 100 חברות נמחקו מהבורסה בשנים האחרונות. זאת, כי לא כדאי להן להיות בבורסה. הפיקוח כאן הוא מטורף. בנוסף, אין כאן גיוון. רוב המניות בישראל הן או של הבנקים או של חברות בנייה. יש כאן סכנה ממשית למשקיעים, שיש מעט ענפים. אין יכולת לבזר סיכונים. לכן, אין כאן משקיעים רבים מחו"ל.

הבורסה בת"א היא פאסה. עבר זמנה. אין לה כל ערך.

כדי לפתור זאת, צריך לקצץ לפחות בשליש וכבר היום את התקציב של כל המפקחים שיש באוצר וגם בבנק ישראל, כדי שיתייעלו. הם לא יבצעו שום רפורמה, אם הם לא יהיו בלחץ. בנוסף, הגיעה העת לחתוך בעמלות של הבורסה. אם היא לא אטרקטיבית, אז למה העמלות כל כך גבוהות?

המסים בישראל גבוהים מדי. כל המיסים. זה מונע מאנשים להיכנס לבורסה. אין בכך כל כדאיות. יש מסלולי השקעה טובים יותר, גם בישראל. האוצר לא יכול להטיל את האחריות על מישהו אחר. הוא יצר את זה במו ידיו". 

רמי לוי, יו"ר ובעלים, רשת השיווק רמי לוי השקמה: "לכלכלת ישראל יש עדיין לאן לצמוח. לכן, זרים קונים את המניות שלי ומאמינים בחזון שלי. הם אוהבים את השקיפות, שיש בעסק שלי. העסק שלי מטיב עם הצרכנים כמו גם עם המשקיעים. אני כיום עם 26 חנויות ורוצה לגדול ל- 50 חנויות עד 2016. אני חושב, שאם יהיה שלום, אפתח חנויות גם ברמאללה ובירדן. גם שם מגיעה להם המהפכה הצרכנית. בסניפים שלי עובדים וקונים ביחד ערבים ויהודים, בלי כל בעיות.

אם התכנית הכלכלית של שר האוצר תמומש, יהיה יותר קשה לחיות בארץ. המדיניות הכלכלית הזו תפגע בעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים. זה יפגע בצמיחה ויביא לסגירת עסקים קטנים עד גדולים בהיקף ניכר. צריך לעשות בדיוק להפך ממה שיאיר לפיד מתכנן. צריך להוריד מיסים, כדי שיהיה לאנשים יותר כסף להוציא על צריכה ואז הככלכלה תתפתח. למה באוצר לא מבינים את זה? למה הם עושים בדיוק הפוך? העלאת המע"מ זו פגיעה ממשית בציבור.

מניסיוני, כדי לפתוח עסק בישראל, זה לוקח שנתיים וחצי עד שמקבלים היתר. אין דבר כזה בשום מקום בעולם. זה לא סביר. אני רוצה לייצר מקומות עבודה, לשלם ארנונה, לשלם מיסים, לתת שירות. אבל, הבירוקרטיה עוצרת אותי. היא מייקרת את הדיור, פוגעת אנושות בכלכלה. הכסף נמצא בבירוקרטיה. שיאיר לפיד לא יחפש איפה הכסף. זה שם. זו המכשלה הכי גדולה שלנו. 

אני סבור, ששר האוצר צריך לבצע את מה שהוא הבטיח לפני הבחירות. הכסף נמצא במקומות שהוא יודע אותם ושלא יעבוד עלינו. כיום, הוא לא מחפש את הכסף במקום הנכון. הממשלה אמורה לעזור לסקטור העסקי ולא לפגוע בו. המדינה הזו קיימת בזכות המיסוי של הסקטור העסקי, הסקטור היצרני במדינה וממעמד הביניים. איך שר האוצר רוצה לפגוע בדיוק בסקטורים האלה? אסור לפגוע בהם. זה יביא לסגירת הברזים ויעשה הפוך ממה שאוצר חושב ורוצה אולי לעשות. הכיוון הוא מוטעה לחלוטין". 

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים: "מצבה של ישראל מבחינה כלכלית ביחס לעולם הוא טוב. כל מקומות הבילוי מלאים וכך גם הכבישים. אולם, הממשלה טועה בטיפול בגרעון התקציבי. התאכזבתי מאוד מיאיר לפיד. הייתי בטוח, שכמי שבא מחוץ למערכת הוא ידע לצאת מהשעבוד לשבלונות שיש במשרד האוצר. הם כל פעם שולפים וממחזרים גזרות, שיש להם במגירות. הגזרות של האוצר ידועות. למה הוא הלך בכלל בכיוון הזה? הציבור בכללותו רוצה להרגיש, שהוא לא היחיד שמשלם על הגרעון.

יש מספר רב של חלופות לכיסוי הגרעון. למשל, יש לסיים את תכנוני המס של החברות הגדולות. 70% מהטבות המס בישראל הולכים ל- 4 חברות בלבד. זה הכל. זה פשוט לא ייתכן. עסקים ובינוניים הם עמוד התווך של הכלכלה, הם לא מקבלים שום דבר. גם בתחום חלוקת אוצרות המדינה לא עשו דבר. מכרו את אוצרות ומשאבי המדינה בנזיד עדשים. בתחום הגז טיפלו, אבל זה התחום היחיד שטיפלו בו. בכל שאר התחומים - בכלל לא נגעו. גם לא נגעו בוועדים הגדולים, שיש צורך לטפל בהם בגלל שהם חונקים את המשק, למשל בנמלים.

בנוסף, טרם גמרנו לטפל בריכוזיות ובפירמידות. זה נושא שחייבים לעשות בו סדר. נטפל בוועדת הכספים בפירמידות ונחסל את התופעה הזו. נטפל בהפרדות בין הריאלי לפיננסי ונטפל בהקצאת הזכויות של המדינה. חייבים להקשיב לציבור ולתת לציבור את התחושה שהנטל מתחלק נכון. רק אז הציבור יהיה מוכן לשאת בנטל".

אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה לניירות הערך: "שוק ההון בורח לנו מהידיים. אין לנו מה להציע למשקיעים הזרים וגם לא לציבור המשקיעים כאן. בגלל משרד האוצר, המוסדיים משקיעים בחו"ל ולא בישראל. 60% מהשקעות המוסדיים, שזה הכסף של כולנו, מושקע בחו"ל ולא כאן. 80% מכלל כספי הפנסיה של כולנו מושקע בחו"ל. זה לא הגיוני. זה מה שעשה משרד האוצר לשוק ההון בישראל. זה הולך להיות עוד יותר גרוע, בתכנית הכלכלית החדשה.

זו אחריות אישית של שר האוצר. אין עדיפות להשקעות בארץ. התוצאה: אין נזילות, כי אין משקיעים מוסדיים. קשה לגייס כספים. חברות מתקשות להתפתח בארץ. זה פוגע בצמיחה. אין צמיחה בלי גיוסי כספים, כי משקיעים את הכספים בחו"ל ולא כאן. 

הרגולטורים ובראשם משרד האוצר עושים עבודה שגויה. חייבים להעלות את הנושא הזה לראש סדר היום. זה מוביל אותנו לעברי פי פחת. לא יהיה שוק הון בישראל אם נמשיך במסלול הזה, שמוביל אותנו משרד האוצר".
 
משבר הוני



 
 
Bookmark and Share