Telecom News - מה קורה ברשת החברתית שלנו אחרי המוות?

מה קורה ברשת החברתית שלנו אחרי המוות?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> מה קורה ברשת החברתית שלנו אחרי המוות?
נטישת רשת חברתית (בין אם עקב מוות, מחלה ממושכת או סתם כי לא בא), אינה מוחקת את המידע מהרשת החברתית, שיכול להישאר שם לנצח. איך מוחקים את המידע מהרשת החברותית אחרי המוות?
מאת: אבי וייס, 8.6.13, 20:00

מרוב התמכרות לרשתות חברתיות באינטרנט, אנחנו שוכחים דבר חשוב: בניגוד לחיים האמתיים, שבהם היורשים מחליטים מה לעשות עם חפצי הנפטר, הרי בעולם הווירטואלי - אינטרנטי, המידע נשאר שם לנצח. יש לא מעט חברים ברשתות החברתיות, שמזמן הלכו לעולמם, ו"אין לב" למחוק אותם מרשימת החברים. 

הבעיה: ברוב הרשתות החברתיות אין מנגנונים לטיפול בחברים, שהפסיקו להיות פעילים ברשת. למשבצת הזו נכנסו כמה סטארטאפים, למשל:  EasySafe, שבהם הגולש מפקיד מעין צוואה על כל הנכסים הדיגיטליים ומספק להם הרשאות מה לעשות עם המידע הזה (למחוק אותו, להעביר אותו ליורשים או לכל אדם או גוף אחר). יש בתחום הזה עשרות חברות, שלא בטוח שתהיינה קיימות בעת שזקוקים לשירות הזה. 

במקביל, הרשתות החברתיות עצמן החלו להכין כלים למקרים עצובים כאלו. הפתרון הכי מתקדם כרגע הוא הפתרון של גוגל. חברת גוגל החלה באפריל 2013 להציע פתרון חדש הנקרא בשם המכובס: "חשבון לא פעיל". מוצאים את התפריט החדש הזה תחת הגדרות החשבון של גוגל בתת תפריט "ניהול חשבון לא פעיל". 

השירות מאפשר למשתמש בשירותיה של גוגל (ויש לה הרבה שירותים), לקבוע לגבי כל אחד ואחד מהחשבונות בשירותי גוגל (דוגמת: בלוגר, ג'ימייל, גוגל+, פיקאסה, יוטיוב וכיו"ב), מה המשתמש היה רוצה שיקרה איתם במידה ויקרה לו משהו: האם ירצה שהחשבון ימחק, האם לתת לבן משפחה או חבר טוב גישה לחשבון ואם כן אז למי, ומהם פרטי יצירת הקשר עם אותם האנשים (עד עשרה), שיקבלו גישה לחשבון ועוד.

הפעלת השירות לא חייבת להיות רק כתוצאה ממשהו סופי כמו מוות, אלא גם כתוצאה ממשהו זמני כמו אובדן זיכרון, תאונה, מחלה, נכות, פציעה, או כל דבר אחר, שעלול לגרום למשתמש לא לזכור את הסיסמה לחשבון שלו, או לא להיות מסוגל לתפעל אותו.


גוגל מציעה לכל משתמש להגדיר, לגבי כל חשבון, מהו פרק הזמן, שהוא מקציב לחשבון הזה עד שיוגדר כ"לא פעיל": שלושה חודשים, חצי שנה, תשעה חודשים או שנה. הספירה מתחילה מהכניסה האחרונה של המשתמש לחשבון. בניגוד לפתרונות, שמציעות חברות "שירותי ניהול העיזבון הדיגיטלי" או "המורשת הדיגיטלית", גוגל לא תיתן לאנשי הקשר הנבחרים את סיסמת הכניסה לחשבון - ובכך אפשרות להשתמש בו - אלא רק אפשרות להוריד את המידע לצרכי שמירתו. זה הכל. גישה זו שונה וטובה יותר לדעתי ממה שמציעות החברות המנהלות "צוואות דיגיטליות". 

פתרונות נוספים, שיש כבר באינטרנט: וורדפרס מציעה תוסף (Plugin) ששמו "Next of Kin", באמצעותו אפשר להעביר את השליטה באתר/בלוג הלאה במקרה של מוות או אובדן יכולת לתקשר עם הסביבה. המודעות לתחום הזה ברשתות חברתיות רק בתחילתה. זאת, במיוחד כאשר יותר ויותר מבוגרים מתחילים להשתמש ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק
סייברספייס
Bookmark and Share